Ga naar inhoud


batterijen opladen, zijn er verschillen...?


T90user
Ga naar oplossing Opgelost door Big fellow,

Aanbevolen berichten

Al enkele weken ben ik bezig met wat begon als een vreemd verschijnsel m.b.t. de oplaadbare batterijen van onze drie Siemens Gigaset A510 dect telefoons. We hebben die dingen al enkele jaren, en opeens gebeurde het eerst onder en later boven dat ik de telefoon opnam en het ding morsdood leek. Aanvankelijk was de gedachte dat die telefoon misschien onzorvuldig in het houdertje-opladertje heeft gestoken, temeer daar het er opnieuw goed insteken al snel leidde tot het weer opnieuw functioneren.

 

Toch heb ik maar een paar nagenoeg nieuwe oplaadbare Duracel AAA batterijtjes genomen, die flink opgeladen totdat de meter van mijn batterijmetertje 100% uitsloeg. Tot mijn niet geringe verbazing zag ik dat ik ze na het insteken in een van mijn dect telefoons daarop de uitslag "lege batterij" kreeg. Hij ging ze aansluitend wel opladen, ik kreeg ook na verloop van tijd een keurige uitslag dat ze opgeladen waren, maar de duur van dat opgeladen blijven bij gebruik was minimaal.

 

Toen maar eens Omge Google gebruikt, ik zal al gauw dat diverse internet shops per telefoontype bepaalde typen batterijen aanraadden. Vreemd genoeg waren dat niet allemaal batterijen in dezelfde klasse, sommigen waren 650 mAh, andere 800, 850 of zelfs 1000. Toen ik wat beter ging kijken zag ik er ook accu's bijstaan die ik zelf heb liggen zoals twee GP accu's van 1000 mAh. Accu's die het in andere dingen zoals afstandsbedieningen van sat ontvangers of tv's prima doen.

 

Maar toch bleek dat ze niet in een acculader maar uitsluitend in de telefoon opgeladen moesten worden om optimaal te functioneren. Mijn fascineert allereerst de vraag hoe zoiets kan. Is daar een verklaring voor?

 

Aansluitend ben ik nog even bezig geweest met het opladen van deels al zeer oude en deels pas gekochte AA-batterijen. Ik heb hiervoor twee opladers, een is een erg luxe uitgevoerd ding van het merk Tronic waarmee je eerst je batterijen kunt leeghalen tot een verantwoord niveau om ze dan weer helemaal opnieuw op te laden. Het zal wel via Lidl zijn gekocht want ik heb ook recentelijk een aantal oplaadbare batterijen van datzelfde merk daar gekocht. Daarnaast heb ik ook nog twee andere opladers, een die wellicht uit een legerbestand kwam en een andere die ik met 4 oplaadbare batterijen van het merk Memorex aanschafte.

 

Maar nu komt het merkwaardige: een aantal batterijen (maar niet allemaal) liet zich vorige week probleemloos tot 100% opladen. Ik mat ze een paar dagen later nog eens op en ze gaven nog steeds 100% aan. Maar nu, een week later, zie ik dat diezelfde batterijen hoewel nergens in gebruikt nu veelal op 80% staan. Daarbij maakt het niet uit om welk merk het gaat en ook niet welke leeftijd die batterijen hebben. Mijn vraag hier luidt: wat verklaart zo'n te snelle leegloop? Had ik de batterijen nog langer in de oplader moeten laten zitten (ik hield een oplaadtijd van circa 16 tot 18 uren aan) of moet ik vaststellen dat alle drie de opladers onvoldoende opladen? Aan de batterijen zelf kan het moeilijk liggen gezien heel oud of spiksplinternieuw niets uit lijkt te maken. Of is het normaal dat een oplaadbare batterij al binnen een week zoveel energie weer kwijtspeelt? Ik heb altijd de apparatuur, met name mijn Philips DAB+ speler er de schuld van gegeven dat ik hen slechts zo kort met vers opgeladen batterijen kan gebruiken maar ik begin nu echt te twijfelen over het begrip "oplaadbare batterij" als zodanig. Het lijkt een goedkope oplossing om steeds te kunnen herladen maar als dat zo kort houdt kun je je afvragen in hoeverre het allemaal zin heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heel verhaal, maar niets eens aan een zoekmachine gevraagd... zelfontlading ...

 

Hoe lang zijn batterijen houdbaar?

Antwoord: Elfa schrijft dit op zn site

Batterijen kennen een zogenaamde zelfontlading. Ook als de batterij niet wordt gebruikt, gaat op den duur de energie verloren. De mate van zelfontlading hangt af van allerlei in- en externe factoren, zoals de soort batterij en vooral de weers- en/of bewaaromstandigheden. Alkaline batterijen zijn zo'n 5 jaar houdbaar (zelfontlading circa 2-4% per jaar) en zinkkool batterijen zo'n 2 jaar (zelfontlading crica 4-6% per jaar). Lithium heeft een zeer lage zelfontlading en kan dan ook langer bewaard worden. Oplaadbare batterijen hebben met 1% per dag een zeer hoge zelfontlading, maar die kunnen weer bijgevuld worden. Oplaadbare knoopcellen tenslotte hebben een zelfontlading van ca 0,1% per dag.

 

Mbt Siemens DECT. Heb ik juist zeer goede ervaring mee. Zeker exemplaren met AA ipv AAA batterijen.

Stop de batterij er gewoon leeg in en de volgende dag is ie bij.

Probeer dus eens op te laden in de telefoon ipv eerst in een separate oplader.

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig heb je ook "ready to use" batterijen.

 

Deze hebben ook een zeer lage zelfontlading, en kan je ze tot wel een jaar na lading in je kast laten liggen.

Ook zijn deze al geladen bij aankoop.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90User

 

Ik lees helemaal niet of je het over Alkaline of Nimh hebt? Die moet je niet door elkaar halen.

 

Daarnaast is niet iedere radio geschikt voor oplaadbare batterijen. Een gewone AA is namelijk 1,5 volt en een oplaadbare komt niet verder dan 1,2 volt. Doe 4 batterijen in je radio en je hebt het over 6 volt of 4,8 volt. Veel radio's vinden dat te weinig.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of bijvoorbeeld nicad of lithium accu's of loodaccu's.

Allemaal oplaadbare batterijen, die elk nun eigen spanning hebben, opgeladen en ontladen, en waarbij bijbehorende laders gebruiikt moeten worden.

Nimh opladen met een nicad lader geeft niet alleen onbetrouwbare resultaten, maar kan zelfs tot brand of ontploffingsgevaar leiden.

 

 

Alkaline batterijen kunnen naar mijn weten niet of zeer beperkt opgeladen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die "ladingsmeters" werken op spanning. Nu is het zo dat b.v. een NiCd accu wordt geladen tot 1.40 - 1.44V, terwijl de open circuit voltage (dat is de spanning die de cel aanneemt wanneer hij nergens op is aangesloten) rond de 1.30V ligt.  De lading is dan nog steeds 100%, maar de spanning is iets lager..  Een tester die op spanning test kan dan zo maar meten dat er nog maar 90% capaciteit over is...

 

Voor NiMh liggen de spanningen voor "volle" lading iets hoger, maar die hebben dus ook een open circuit voltage wat een stuk lager ligt. Ik heb zelf veel ervaring met NiCd en Pb batterijen, en niet al te veel met NiMh..  Dus vandaar dat ik de gegevens niet zo snel bij de hand heb voor de NiMh cellen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry mensen, het was niet mijn bedoeling zo lang niets van me te laten horen maar er kwamen een paar onvoorziene dingen langs waardoor ik ook nu nog niet het gedetailleerde antwoord kan geven wat ik wilde. Ik vrees dat ik pas over enkele dagen (weekend) de tijd heb, mijn oprechte excuses daarvoor, was niet voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

OK, excuses voor de vertraging maar ik ben eruit. Even op een rijtje:

 

- Wat de DECT telefoons betreft, de storingen bleken niets met de batterijtjes te maken te hebben maar wel iets met slechte contacten. Hoe en wat daare ben ik nog niet geheel uit, gisteren stond het exemplaar op mijn werkkamer voortdurend terwijl ie goed in het hoduertje zat tringel geluidjes te maken alsof hij net in die houder werd teruggezet. Het vreemde is dat er andere dingen on diezelfde stopkontakt-strip zitten die gewoon zonder enigerlei onderbreking doorwerken. Maar in het geval van de telefoon bleek het noodzakelijk om een ander stopkontakt te gebruiken. Intussen was de accu leeg en moest ie weer van voren af aan beginnen met het zich opladen. Enige raadsel waar ik geen verklaring voor heb is dat ik na het volledig opladen van een setje GP 1000 batterijen in een batterijmetertje 100% aflees terwijl de DECT telefoon doodleuk meldt dat de batterijtjes leeg zijn. Maar ze vervolgens wel weer oplaadt.

 

Wat me wel enorm bevreemdt is het gegeven dat een oplaadbare batterij dus kennelijk niet in de buurt kan komen van een nieuwe batterij. Feitelijk wist ik dit al, het is niet voor niets dat ik hier minstens drie of vier opladers heb liggen van een steeds hogere prijsklasse. Want steeds moest ik vaststellen dat ik na een "volledig opladen" nooit in de buurt kwam van wat ik uitlees bij een nieuw gekochte niet oplaadbare batterij. En aangezien ik batterijen van naam en faam gebruikte nam ik automatisch aan dat het aan de opladers moest liggen. Onterecht dus.

 

Zolang ik het in mijn AM/FM radio stak was dat niet meteen een ramp want die radio doet het toch wel, ook op accu's die al een stukje minder zijn. Desnoods speelt ie wat zachter. Maar digitale ontvangst technieken zijn zoals we allemaal weten een kwestie van "alles of niets".  Als zo'n ding 6 penlights van anderhalf volt nodig heeft dan is dat dus 9 volt in totaal. Stop je er zes 1,2 Volt batterijen in dan begin je dus al met 7,2 Volt in plaats van 9 Volt. Daarnaast begrijp ik dat een opgeladen NiMH batterij al binnen de eerste week tot 80% van zijn opgeladen capaciteit terugvalt dus als je dat er dan ook nog eens vanaf haalt dan zie je dat je 7,2 min 1,4 = 5,8 Volt overhoudt. Tja, dan vind ik het ineens niet gek meer dat je digitale radiootje zegt "doe het zelf maar". Feitelijk had Ome Philips er met grote koeienletters op moeten zetten "Niet geschikt voor gebruik met oplaadbare NiMH batterlijen!"  Ik begrijp overigens intussen dan er Eneloop batterijen zijn die daar beduidend meerpresteren. Had er nooit eerder van gehoord.

 

Ik vind het wel raar: als je van tevoren weet dat je 1,5 Volt batterijen moet vervangen en je komt standaard niet verder dan 1,2 Volt, dan zegt mijn boerenverstand dat je dan een 1,8 Volt oplaadbare batterij had moeten gaan produceren om die benodigde 1,5 Volt te bereiken. Waarom dit alles zo belabberd in elkaar zit? Het doet me een beetje denken aan de eerste Philips spaarlampen. Al binnen een paar weken gingen ze zoveel flauwer branden dan het wattage dat als equivalent op de doos stond dat je aan tafel zittend even aan je gezichtsvermogen ging twijfelen.

 

Maar goed, ik ben wat wijzer geworden, iedereen hartelijk dank en nogmaals mijn excuses voor de vertraging!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die 1,2 en 1,5 volt per cel hebben te maken met de eigenschappen van het gebruikte metaal in de accu.

Bij het ontwerp van het apparaat dien je rekening te houden met de benodigde klemspanning bij de keuze van de te gebruiken accu's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Dank jullie wel. Ik heb vroeger wel iets van natuurkunde op de MULO gehad maar daarvan herinner ik me alleen dingetjes, woordjes als Buys Ballot en over de Bunsenbranders die wij naar aanleiding van de naam van de natuurkundeleraar (genaamd Klundert) en zijn spreekwoordelijke onhandigheid Klunsenbranders noemden. Maar sowieso, na mijn wat was het, 14e of 15e levensjaar, heb ik verder nooit meer iets met natuurkunde te maken gehad. Ik word binnenkort 65 dus we spreken over een halve eeuw geleden, nul komma nul kennis rest me dus op dat gebied.

 

Tja de uitleg is fraai maar dan neemt niets weg van het probleem. Een DAB+ radio die kennelijk alleen maar op nieuwe niet-oplaadbare batterijtjes kan functioneren. Jammer, en als dat een algemeen gegeven is dan kunnen we dus onze lol op met deze nieuwe digitale zendtechniek. Of het zou zo moeten zijn dat de makers van die apparaten de voedingseisen zo royaal naar beneden bijstellen dat ze misschien formeel wel 9 Volt nodig hebben maar het desondanks nog net zo goed nog blijven doen als minder dan de helft van die waarde nog aanwezig is. Waarbij wel gemerkt voor mij als leek altijd wat vaag is gebleven waarom de Volts zakken terwijl je zou denken dat het vooral om de Ampères zou moeten gaan. Maar goed, ik legde al uit dat ik op natuurkunde gebied vrijwel geen onderwijs heb genoten en er volgens mij een halve eeuw geleden ook nog geen oplaadbare batterijtjes bestonden.

 

Overigens, Cees, ik geef eerlijk toe dat ik door mijn zeer gebrekkige kennis vaak gewoon langs woorden lees waar ik er feitelijk helemaal niet zeker van ben dat ik ze wel goed interpreteer. Zo zie ik dat je van "klemspanning" spreekt, ik ben er maar vanuit gegaan dat je het dan over het veertje aan de onderkant van een batterijhoudertje hebt die die batterij op zijn plaats houdt. Maar wie weet, bedoel je er iets heel anders mee. Als je echt alles moet gaan proberen op te zoeken.....  Zo gebeurt dat uiteraard ook in het groot, je moet menukeuzes maken bij het naar eigen wensen inrichten van een OpenATV ontvanger, je denkt toch niet dat ik letterlijk elk gebezigd begrip en elk woord dat ik tegenkom voor de volle 100% begrijp? Niet zelden is het toch ook vaak "God zegen de greep" gewoon omdat je niet echt de tijd hebt om daar vele uren in te stoppen en je ook lang niet altijd zeker weet dat Ome Google je vraag wel juist zal interpreteren. Het gebeurt zo ontzettend vaak dat een vraag of een begrip meer dan een betekenis heeft en dat Google met van alles en nog wat op de proppen komt maar nou net niet op het gebied waar jouw vraag betrekking op had. Kun je er nog wat bij zetten maar vaker dan niet leidt het dan tot een "niets gevonden" als antwoord.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Klem spanning is inderdaad de spanning aan de aansluitklemmen.

 

Probleem is, dat je nooit kunt inschatten wat het vakkennis niveau is aan de andere kant van de lijn.

Te veel vaktaal is voor de een een probleem, Jip en Janneke taal is voor de ander weer een belediging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Waarbij wel gemerkt voor mij als leek altijd wat vaag is gebleven waarom de Volts zakken terwijl je zou denken dat het vooral om de Ampères zou moeten gaan

 

Vergelijke het met je waterleiding. Er moet eerst druk (spanning) op staan voordat er water (stroom) kan gaan lopen. De waterdruk (spanning) zakt doordat de pomp (batterij) uitgeput raakt.

 

 

Zo gebeurt dat uiteraard ook in het groot, je moet menukeuzes maken bij het naar eigen wensen inrichten van een OpenATV ontvanger, je denkt toch niet dat ik letterlijk elk gebezigd begrip en elk woord dat ik tegenkom voor de volle 100% begrijp?

 

Dat is jammer want daardoor is de kans groot dat je de mogelijkheden van het apparaat niet optimaal benut. Met Google kan je alles opzoeken en vragen worden hier beantwoord.

 

 

gewoon omdat je niet echt de tijd hebt om daar vele uren in te stoppen

 

Binnenkort dus wel :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar getallen voor je over NiCd cellen;

 

Open circuit spanning bij 100% lading: 1.21V  <-- Open circuit betekent dat de cel al langere tijd (> 24 uur) niet aan een lader is aangesloten. 

Open circuit spanning bij 0% lading: 0.96V

Volle belasting spanning: 1.10V <-- Volle belasting wordt mee bedoelt een ontlaad stroom van 1.0C (1x capaciteit)
Eind spanning bij ontlading met 0.1x capaciteit: 1.14V
Eind spanning bij ontlading met 1.0 capaciteit: 1.10V
Druppel lading spanning: 1.42V (Soms 1.44V)  <-- Meest standaard lader
Snellaad spanning: tussen 1.47 en 1.70V  <-- Alleen bij gebruik van speciale lader en geschikte cellen!
 
Dus een "geladen" cel is meestal 1.42 - 1.44V, maar als je hem dan uit de lader haalt, dan gaat hij vanzelf naar 1.21V. Dat is dus geen zelfontlading, maar gewoon een elektrochemisch verschijnsel.
  • Like 1

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor deze informatie. Ik ontleende mijn conclusies deels van een ander electronica forum (die overigens niets met satelliet ontvangst te maken heeft) waar ik min of meer dezelfde vraag had gesteld. Dit is prachtig gedetailleerde informatie. Maar uiteraard zul je wel begrijpen dat het qua praktijk natuurlijk weinig uitmaakt, die vol opgeladen NiMH cellen leveren nu eenmaal veel te kort energie om mijn Philips DAB+ portable langer dan enkele uurtjes te laten functioneren waardoor het ding eigenlijk de naam "portable" niet echt verdient. Ja, je kunt hem wel dragen maar niet een hele middag zonder netsnoer eraan laten spelen. Althans niet met oplaadbare batterijtjes. Ik weet nu in elk geval de reden waarom dat is en dat het niet aan de kwaliteit van mijn batterijtjes of opladers ligt. Da's op zich al heel wat waard want tot dusver was ik daar wel vanuit gegaan. En deze kennis is uiteraard sowieso de moeite waard om tot me te hebben genomen. Nogmaals hartelijk dank!

 

PS: nog wel een vraag over die laatste regel. Als het een electrochemisch verschijnsel is dat een geladen cel  vanzelf naar 1,21 Volt gaat, hoe kan het dan zijn dat ze als ze geladen en wel spiksplinternieuw uit het pak van de winkel komen zoals bijvoorbeeld die die ze bij de Lidl verkopen wel een veel hogere spanning blijken te voeren? Pas na een eerste herladen thuis kom ik dat 1,21 Volt verschijnsel tegen maar ik mag toch aannemen dat zo'n batterij daar structureel niet door is veranderd?  of toch...?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • Oplossing

Mijn excuses voor de verlate reactie. De reden dat de spanning in eerste instantie iets hoger ligt heeft te maken met het "formeren" van de actieve massa in de cellen. Dat neemt normaal gesproken een aantal cycli in beslag (gemiddeld 4x). Dus als jij een cel koopt die nog niet geheel "geformeerd" is, dan zal er na een of meerdere cycli de spanning dalen naar de 1.21V..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...