Ga naar inhoud


grootte van de schotel in Zuid-Portugal


Keromar

Aanbevolen berichten

Beste Emekli

De truc die ze gebruiken is dat ze een offset schotel hebben met een f/D-verhouding van 0,7 en er een Inverto Black Ultra lnb op hebben die gemaakt is voor de standaard f/D-verhouding van 0,6.
Hierdoor kijkt de lnb meer over de rand van de schotel maar wordt er veel meer versterking verkregen. Bovendien hebben ze de lnb exact in het schotelbrandpunt staan die ze hebben berekend met de calculator van Paul Wade.
Ook is een schotel met een grotere f/D-verhouding richting gevoeliger waardoor deze minder overstuurd wordt door veel sterkere nabijgelegen satellieten.

Dat het geen onzinverhaal is dat deze schotel zoveel breder presteert blijkt wel uit het volgende:
De uitvinder van deze EISS-schotel was dit voorjaar gevraagd om met een caravanclub mee naar de Algarve te gaan om ontvangstproblemen op te lossen die verwacht werden.
Hij had flink wat van zijn schotels meegenomen en heeft goede zaken gedaan want flink wat caravanners die in de Algarve geen ontvangst hadden met hun schotel, hadden dit wel met de EISS-schotel.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Emekli

Ik zal het nog wat beter beargumenteren waarom de EISS schotel zo goed presteert.

Primefocus schotels hebben een f/D-verhouding die normaal ligt tussen de 0,32 en 0,43.
Bij offset schotels is afgesproken dat deze een f/D-verhouding moeten hebben van 0,6. Deze afspraak is gemaakt om een ratjetoe aan lnbf's te voorkomen. Iedere fabrikant voor consumenten offsetschotels maakt aan de lnb een feedhorn met een hoek van 70° waarmee hij precies past op een schotel met een f/D van 0,6. Stel dat daar geen afspraak over zou zijn, dan zouden lnb-fabrikanten lnb's moeten maken met verschillende openingshoeken. Niet iets waar je nu echt op zit te wachten.

Wat is nu de openingshoek van een schotel? Dat is de ontvangsthoek waarbij het signaal 3dB minder wordt, de halveringswaarde.
Naar mate de diameter van de schotel groter wordt, wordt de openingshoek kleiner. De meeste mensen ervaren dit ook want een kleine schotel is makkelijker af te stellen dan een grote schotel. Daarbij luistert het allemaal veel nauwkeuriger.
Wat niet zo bekend is, is dat ook de f/D-verhouding een rol speelt in de openingshoek. Ik heb hier de waardes eens onder elkaar geplaatst voor een schotel van 60cm bij de ontvangst van een frequentie van 12GHz. De openingshoek is als volgt:
f/D 0,35 is 4,86°
f/D 0,4  is 4,40°
f/D 0,5  is 3,62°
f/D 0,6  is 3.03°
f/D 0,7  is 2,64°

Je ziet dus dat schotels met een hoge f/D-verhouding richtingsgevoeliger is.
Hoewel de meeste fabrikanten van schotels waaronder ook Triax zich keurig aan een f/D-verhouding van 0,6 houden, zijn er ook fabrikanten die met een wat hogere f/D-verhouding werken. Gibertini is er zo een. Deze hebben een f/D van 0,66 of 0,67.

RIAN schrijft dat de R&B schotel een f/D verhouding van 0,7 heeft.

En nu de lnb.
Een lnb ontvangt in het midden dan de schotel 10dB meer signaal dan aan de rand van de schotel, zie de bijlage.
Alle lnb's voor offesteschotels die je kunt kopen, zijn gemaakt voor schotels met een f/D van 0,6. Je ziet dat een lnb ook een beetje over de rand van de schotel kijkt, de zogenaamde spillover.
Ga je nu de lnb op een schotel plaatsen met een grotere f/D-verhouding, dan komt de lnb verder van de schotel af te staan. De lnb gaat dan met een groter gedeelte waar hij de meeste versterking krijgt de schotel af tasten. Bijkomend nadeel is echter wel dat de lnb ook meer over de rand van de schotel gaat kijken waardoor extra thermische- en atmosferische ruis wordt opgevangen. Dit kan de totale signaal/ruisverhouding van het ontvangen signaal nadelig beïnvloeden maar je krijgt in ieder geval meer versterking.

Je ziet dus dat het allemaal heel goed theoretisch te verklaren is waarop de EISS-schotel beter presteert dan andere schotels. Maar ik heb natuurlijk nog lang niet alle argumenten gebruikt.

Om te beginnen is het bij veel schotels een drama op welke plaats de lnb staat.
Om te beginnen kijken de meeste lnb op schotels te veel omhoog. Bij veel schotels staat de lnb op het midden van de schotel gericht terwijl dat op 40% van de hoogte moet zijn.
Ook de afstand van de kop van de lnb tot aan de schotel klopt vaak van geen meter.
Je weet vast nog wel dat als je een duo-lnb of een triple-lnb op een Triax 64 plaatst, het block zo ver mogelijk naar voren geplaatst moet worden. Het werd notabene vroeger zelfs aangegeven in de handleiding van CanalDigitaal hoe je hun schotel moest afstellen. Proeven hebben uitgewezen dat zelfs als de duo-lnb in de voorste stand werd geplaatst, je niet het maximale signaal kreeg. Eigenlijk moest je 10mm van de lnb-arm afzagen om maximaal signaal te verkrijgen.
Het geeft maar weer eens aan dat het gros van de schotelfabrikanten niet eens weten waar het exacte brandpunt van hun schotel ligt en dus de lnb niet in het brandpunt van hun schotel hebben staan.

De internationaal beroemde schotelgoeroe Paul Wade heeft een formule ontwikkeld waarmee je het brandpunt van een offsetschotel kunt bepalen.
De meeste mensen haken af bij het zien van deze formule maar gelukkig heeft Paul Wade een online calculator ontwikkeld waarmee je het exacte brandpunt van een offsetschotel kunt bepalen.
Die kun je gratis van internet downloaden op je pc. Ik gebruik hem al jaren. RIAN heeft deze calculator ook gebruikt en daarmee het exacte brandpunt van hun schotel berekend.
Met een flexibel instelbare lnb-arm hebben ze gecontroleerd of dat ook klopte en hebben ze de bestaande arm van de R&B-schotel verwijderd en een nieuwe gemaakt.
Daar bovenop komt ook nog het gemak van de uiterst gemakkelijke elevatie instelling van de schotel door gebruik te maken van een planetair-tandwielstelsel waardoor de elevatie van de schotel uiterst nauwkeurig ingesteld kan worden. Jammer dat er ook een fijninstelling is voor de juiste draairichting.
Dit alles heeft er in geresulteerd, dat de EISS-schotel aanmerkelijk beter presteert dan alle andere schotels.

Nog even terug komen op het signaal wat een kleine schotel makkelijk ontvangt van naburige satellieten.
Ik heb beargumenteerd dat een schotel met een f/D-verhouding van 0,7 richtingsgevoeliger is dan een schotel met een f/D-verhouding van 0,6.
Juist omdat Astra voor hun bekende satellieten, de 19,2 - 23,5 - 28,2 allemaal dezelfde transponder frequenties gebruiken omdat dit de meest efficiënte indeling is om onderlinge beïnvloeding te voorkomen, is het jammer dat ze geen fijninstelling hebben gemaakt om de Azimuth (richting van de satelliet) heel precies in te kunnen stellen. Op veel Amerikaanse schotels is zo'n fijninstelling aanwezig, zie bijlage.  
 

post-60869-0-43378000-1493283789.png

post-60869-0-59045700-1493283794.png

post-60869-0-23749100-1493283937.png

post-60869-0-93646600-1493284177.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumbeheerders.

Waarom komt de afbeelding van een schotel met een f/D van 0,35 nu achteraan te staan terwijl ik die als eerste heb geupload. Dit probleem komt regelmatig voor en maakt de zaak er niet duidelijker op.

Is hier wat aan te doen. Ook als ik voor het plaatsen kijk hoe het geplaatste bericht er uit gaat zien, blijkt dat ik ze in de juiste volgorde heb weggezet maar ze komen toch in de verkeerde volgorde te staan. Help!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, jij had gister een lintje moeten krijgen, al die tijd die jij in je antwoorden steekt, gewoon fantastisch.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Keromar

Jammer dat  telkens maar weer argumenten gebruikt die nergens op slaan. De EISS-schotel presteert fantastisch maar de argumenten die  gebruikt worden kloppen van geen meter.

Ik neem aan dat de tekst "Een duo lnb gaat niet werken, simpel omdat de feed hoorns niet dicht genoeg bij elkaar zitten of kunnen komen" van hun komt en niet van jou.
De EISS-schotel heeft dezelfde afmetingen als bijv. een Triax 64 en de Inverto 60 die op de spiegel gemeten 60cm breed is en 66cm hoog.
Daar is ook de duo-lnb voor gemaakt voor een schotel van 60cm die CanalDigitaal levert want dat is een Inverto-lnb en Inverto heeft die duo-lnb ook, de IDLB-QUDM22-DUO43-6PP ook met vier aansluitingen net als CanalDigitaal.
De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is in Utrecht 4,68° en in Monte Gordo 4,76°. In Monte Gordo dus 1,7% groter dan in Utrecht. Hoezo kunnen de koppen daar niet dicht genoeg tegen elkaar? De afstand moet daar zelfs een fractie groter zijn.

Dat een duo-lnb daar niet werkt, heeft een heel andere reden.
Bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm, moeten beide feedhorns vervormd worden om de twee lnb's dicht genoeg tegen elkaar te plaatsen, zie bijlage 1. Dit geeft verlies want de feedhorn moet voor een optimale werking ongeschonden zijn in een coniciteit van 70 graden met ronde scalarringen, zie bijlage 2.

Ik hoop wel dat je de resultaten nog laat weten als je de EISS-schotel in  Monte Gordo in gebruik hebt.
 

post-60869-0-37894200-1493408916_thumb.jpg

post-60869-0-96819100-1493409001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Woorden ingevoegd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij beter een reserve reciever mee brengt naar ginds . Ik heb bvb een Sab sky 49OO met scart en hdmi en dvb S2 . Canaal+ card (tvv)kun je in de gleuf steken en speelt . Ook voor uitrichten schotel praktisch. Niks zomaar gaan scannen bij aanzetten reciever . Bij gemis 1 satelliet  zomaar zwart blijven doet dat ook niet. Met usb opnemen ,ken ik weinig van maar zit er op.(Prijs >80)

Of je hebt mss een reciever zonder card ?

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

hallo

nou ik heb een EISS-schotel. gekocht en ga straks naar monte gordo met mijn camper

hoop dat het lukt met deze schotel?

heb veel ervaring gehad in portugal als vrachtwagen chauffeur lukte steeds niet 

iemand ervaring met de EISS-schotel.

bvd gr henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hghen

 

Welkom op it forum

 

Monte Gordo Portugal aan de Algarve, op steenworp afstand van Spanje. Als je niet hard genoeg remt, zit je in de rivier de Guadiana die de grens vormt tussen Spanje en Portugal.
Familie van ons zijn daar ook op weg naar toe met hun camper om het koude weer in Nederland te ontvluchten.
Waarschijnlijk weet niet iedereen wat een EISS-schotel is.
Het is de uitzonderlijk goed presterende B&R-schotel op een campingstatief dat voorzien is van een elevatie instelling die voorzien is van een planetair tandwielstelsel. Hierdoor kan de toch al zeer goed presterende B&R schotel ook nog eens haarfijn afgesteld worden waardoor je aan de Algarve prima ontvangst hebt voor zowel de zenders van Canal Digitaal op de Astra 23,5 en ook op Joyne op de Eutelsat 9B.
Zie voor info de pdf-bijlage.
Op welke satelliet ga je afstemmen, Astra 23,5 op Eutelsat 9B?
We zijn zeker benieuwd naar je ervaringen met deze EISS-schotel. Ik hoop wel dat je voor de 65cm uitvoering gekozen hebt.

 

Folder_EISS_universeel.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 25-4-2017 om 23:22 zei Keromar:

Wij gaan op het einde van het jaar met de auto naar Monte Gordo, Zuid oost Portugal tegen Spanje.

Hoe groot moet de schotel antenne zijn voor ontvangst van Canal Digitaal.

 

Mijn ouders overwinteren in Tavira wat daar 17 KM vandaan ligt. Ze hebben een automatische schotel op hun caravan, een Oyster 85CM HDTV Skew, en goede ontvangst voor de Nederlandse zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...