Ga naar inhoud


Triax 88 4LBNs uitrichten


Kennie
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


In principe neem ik aan met lnb,s met koppen van 60 mm het best af te zijn,dit ivm met regenproblemen, ik neem ook aan dat je bedoeld dat de koppen voor de posities 19,2 en 23,5  stijf tegen elkaar staan, dus geen afstelruimte meer. Zelfs de positie,s 23,5 en 28,2 staan maar 1mm uit elkaar. Dat valt dus wat tegen.Om dit wat beter te kunnen afstellen zou je dus smalle lnb,s zoals de alp,s moeten nemen.

Als het nog binnen het aanvaardbare gaat kies ik voor de 60mm versie,s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hagees

Om niet te veel verlies te krijgen omdat de 9e veel te ver uit het midden komt maar ook omdat de rail misschien niet lang genoeg is, is het belangrijk de lnb's opnieuw op de rail in te delen.

De lnb voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 moeten aan één zijde komen te staan waarbij de lnb voor de 19,2 zo ver mogelijk midden boven de lnb-arm moet komen te staan.
De klemmen voor deze drie lnb komen allemaal in dezelfde richting te staan.
De koppen van de Astra 19,2 en 23,5 lnb moeten tegen elkaar gezet worden, die van de Astra 28,35 moet 1mm vrij staan van de Astra 23,5-lnb.

Aan de andere kant van de arm komt de 9 oost lnb. Deze moet op 122mm afstand gemonteerd worden van de Astra 19,2, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap. Hiermee is rekening gehouden dat de Astra 19,2-lnb 5mm te ver van de Astra 23,5-lnb staat.

De rail moet in Enschede 8,5 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Astra 9 oost moet 36mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.
Dit kun je meten met een waterpas.
Als je een klein beetje van de kunststof railhouder weg vijlt zodat de rail net iets schuiner kan, hoef je de rail niet om te draaien en kun je het gat in het midden van de rail in de bovenste groef plaatsen.

De skew van de lnb's moet als volgt worden afgesteld:
Eutelsat 9e op 1,6° dus bijna recht
Astra 19,2 op 2°
Astra 23,5 op 5,5°
Astra 28,35 op 9°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Zet de elevatie van de schotel op 29 graden.
Richt de schotel uit zodat je de Astra 19,2 ontvangt. Je zult de Astra 23,5 ook een beetje ontvangen.
Richt nu de schotel optimaal uit op de Astra 23,5. Dit is nodig omdat de lnb voor de Astra 19,2 niet helemaal op de juiste plaats staat.
De 9e en 28,35e zul je nu ook optimaal ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank Sprietje voor je rekenwerk.

Ik heb het idee dat de 19,2 positie wat in het gedrang komt wat zou betekenen dat de ontvangst hierop wat minder is, dat is denk ik de consequentie van de eutelsat 9 grd, of heb ik het mis?

In dat geval zou een wavefield of visiosat schotel wat beter te positioneren zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, de Astra 19,2 komt helemaal niet in het gedrang.

De Triax 88 is een prima schotel om daar de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2 mee te ontvangen wat heel veel mensen kunnen beamen.

Of je dan de Hotbird 13 of de Eutelsat 9 er bij neemt, doet niet zo veel ter zake.

Wel wordt het signaal van de twee buitenste satellieten bij de 9 oost ietsje minder dan met de 13 oost maar een schotel van 88cm geeft zoveel signaal, dat dat zeker geen problemen gaat opleveren

En dat de Astra 19,2e 5mm uit positie staat merk je amper omdat dit signaal zo sterk is.

 

Dus No Worries

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ben in het bezit gekomen van een Triax 110 , dus zou het mogelijk zijn deze configuratie Astra 1 , 2, 3 en Eutelsat 9 (Joyne)  op de rail te plaatsen , of is de rail nu tekort? Volgens mij moet de 9 grd lnb rond de 176 mm van de astra 1 lnb staan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo eens even bij mijn eigen Triax 115 gekeken en ik denk dat het net kan.
Je moet dan de Astra 1-3-2 aan de ene zijde van de lnb-arm hangen en de 9e aan de andere zijde.
De klem van de Astra 19,2 zodat de lnb zover mogelijk boven de arm staat en de klem van de 28,2 zodat de lnb iets buiten de rail komt te staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgende berekening gemaakt voor de triax 110, mijn positie Latt. 52.2317 , Long. 6.9180.

Afstand Astra1 en Astra 3 = 71,9mm. Voor Astra3 en Astra2 = 72,0 mm. Voor Eutelsat 9 en Astra 1= 176,0 mm.

De lnb Astra1 dus strak tegen de arm op de door jouw aangegeven plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...