Ga naar inhoud


Niet alle kanalen, schotel vervormd?


Thijs1981

Aanbevolen berichten


Begin eens met het vervangen van die prut lnbs grote kans dat alles opgelost is.

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Maximum E-85 moet in Bilzen als volgt afgesteld worden:

- Zet de schotelskew op nul, d.w.z. 90 graden op de schaalverdeling van de schotel.
- Set de lnb-rail met de twee bouten in het midden precies waterpas.
- Monteer de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de arm.
- stel de lnb's af op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 55mm
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 81mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 60mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Omdat je de afstand tussen de Astra 29,35 en Astra 23,5 niet dichter dan 65mm tegen elkaar kunt krijgen, moet je van de houder van de Astra 23,5-lnb er een stuk afzagen zodat je ze wel op 60mm afstand kunt krijgen, zie bijlage.

Je ziet dat je voor de Hotbird, Astra 23,5 en Astra 28,35 lnb's kunt nemen met een kop van 60mm, dus het beste de Inverto Multyconnect vervangen door de Inverto Black Ultra. Voor de Astra 19,2 moet een smalle lnb gebruikt worden.

- stel de skew van de schotel in op 10,5 graden.
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
Hotbird 13 op 6°
Astra 19,2 op 4°
Astra 23,5 op 7°
Astra 28,35 op 10,5° (haaks t.o.v. de rail dus)
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail als je nar de binnenzijde van de schotel kijkt.

- stel nu de schotel heel precies af op de Astra 23,5. Dit is belangrijk om de overige drie satellieten ook optimaal te ontvangen.
 

post-60869-0-41164500-1494318102_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat staat er niet goed afgesteld wat ik zo op de foto zie?

De schotel zou 10 graden schuin staan wordt er beweerd. De vraag is echter of de rail wel zuiver waterpas stond als de schotelskew op nul staat. Ik denk het niet.

Wat is de Astra 28,35-lnb?
De Astra 28,2 positie bestaat uit 3 satellieten die staan van 28,2 tot 28,5 graden oost. Het gemiddelde daarvan is 28,35 oost.

De lnb die de meeste skew moet hebben is de Astra 28,35e. Dat is 10,5 graden, even veel dus als de rail schuin moet staan. Die moet dus haaks op de rail staan.
Op de foto zie ik alle lnb's schuiner staan dan de rail, zelfs de lnb voor de Astra 19,2 die slechts 4° skew moet hebben. Het geeft dus aan dat geen enkele lnb met de juiste skew gemonteerd staat want ze staan allemaal schuiner dan de rail.

Als er geen stuk van de lnb-houder is afgezaagd, staan de lnb's tussen de Astra 28,35 en 23,5 dus veel te ver uit elkaar wat een slechte ontvangst geeft.

De afstanden meten aan de voorzijde van de lnb geldt voor de meeste type lnb's maar niet voor deze Inverto Multiconnect lnb's met zo'n lange spitse snuit omdat ze verder dan normaal naar voren steken en ze allemaal iets taps t.o.v. elkaar staan.

Een Inverto Black Ultra Single koop je voor €9,75 en een ALPS-single voor de Astra 19,2 koop je voor €9,95 allemaal bij dezelfde shop.
Voor €40,- heb je dus een prima ontvangst ook bij regen.

Heb je trouwens goed overwogen of 1 aansluiting wel voldoende is? Zou je niet voor lnb's met 2 aansluitingen gaan? Dan kun je 2 tv's aansluiten of een ontvanger nemen waarbij je ook op kunt nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De astra 23 staat er niet bij, de meest linker op de foto is voor de astra 2. Daar kijk ik eigenlijk het meeste naar, heb geen abonnement op canal digitaal. Gaat me vooral om de vrij te ontvangen zenders.

Voorlopig heb ik voldoende aan 1 ontvanger.

 

Ik heb nu een Amiko ontvanger, is dat wat? Of die beter ook vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als er geen abonnement is op CanalDigitaal, dan heb je niet zo veel aan de 23,5 oost. Alleen TV Drenthe (de vraag is hoe lang nog) en een paar Tsjechische zenders kun je dan fta ontvangen, de rest is allemaal gecodeerd.
Dan kun je gewoon 3 Inverto Black Ultra's nemen voor de 13, 19,2 en 28,35.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...