Ga naar inhoud


Waarschuwing: Er is een wereldwijde ransomware aanval gaande


winwiz

Aanbevolen berichten

Jongens, denk is na, welke "aanval" hebben jullie het hier nu eigenlijk over?   Dit soort cryptolockers gaan al jaren rond en dat is dus geen aanval maar pure stommiteit van gebruikers en net zoals parasol zegt. Ik kan ook geen medelijden hebben voor al die bedrijven die hun netwerk niet op orde hebben. Dit is toch echt eigen schuld.

 

Van simpele consumenten kun je inderdaad verwachten dat die geen flauw idee hebben wat ze doen.  Maar de media blaast alles op, er is geen cyberaanval gaande maar gewoon simpele malware infecties die rond gaan. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en nadenken.....

 

Het wordt pas gevaarlijk als een onbekend zero day lek wordt misbruikt waar geen patch voor is en waar je bijv. al besmet wordt als je een legitieme site bezoekt. (ja dit kan)   Maar dat soort malware wordt hoofdzakelijk gebruikt door overheden en dat wordt ook niet opgemerkt voor een virusscanner of malwarebytes en laat zijn aanwezigheid ook niet zien.  Het beste is om zoveel mogelijk scriptuitvoer te blokkeren.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja ineens op 1 dag hebben 90 landen last van de randsome virus Cryptowall, banken en ziekenhuizen plat en dat is helemaal geen aanval want per toeval hebben in al die landen mensen allemaal op het zelfde moment op de verkeerde link geklikt :)

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hackers weten drommels goed welke systemen vatbaar zijn, en daar gaan ze dan ook naartoe, dat heel wat bedrijven niet up-to-date zijn zullen ze nu wel geweten hebben, kunnen die C.E.O 's nu wat inleveren van hun torenhoge salarissen om de boel weer op orde te krijgen.

 

De meeste zullen nu wel wat minder hardleers worden hoop ik.

 

Verder heeft de NSA heel wat info voor zich gehouden, ten nadele van vele bedrijven en instaties .

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ineens op 1 dag hebben 90 landen last van de randsome virus Cryptowall, banken en ziekenhuizen plat en dat is helemaal geen aanval want per toeval hebben in al die landen mensen allemaal op het zelfde moment op de verkeerde link geklikt :)

 

Ehm JA!   Bovendien het is al een paar dagen gaande, op den duur komt er een hoogte punt.  Als je ook maar iets van netwerking begrijpt weet je dat zo'n stukje malware niet zomaar spontaan op je computer staat of in een bedrijfsnetwerk terecht komt. Er is altijd menselijke interactie voor nodig. Of dacht je dat het ding spontaan over een firewall heen springt..

 

En "echte hackers"  die branden zich niet eens aan dit soort flauwekul.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx

Jij draait de zaken wel heel erg om. Als een klojo ongevraagd mijn computer binnendringt en aan mijn bestanden zit dan is het mijn schuld? Of als mijn laptop uit mijn auto gestolen wordt, mijn schuld? Of als een of andere primitieveling niet met zijn handen van een meisje in een zwembad kan afblijven, eigen schuld?

 

Ik dacht het niet!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netwerk hoeft niet open te zijn, laptop kan ook niet zichtbaar in de kofferbak liggen, en soms loop je in de nacht wel door een donker straatje gewoon omdat het donker is en het niet anders kan.

 

Het lijkt erop dat sommige mensen hier de akties van criminelen willen verdedigen en de schuld op het slachtoffer willen schuiven, een echte no go dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In een ideale wereld, inderdaad.

 

Maar helaas, de wereld is verre van ideaal.

In de grote boze wereld dien je jezelf te beschermen en maatregelen te nemen.

Doe je dat niet, moet je niet gaan klagen dat je getroffen wordt door onheil.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of juist wel klagen, er zijn perfecte mensen die altijd het slachtoffer zijn.

Je kent ze vast wel uit je kennissen / werk kring:

 

Ik kon niet op tijd op mijn werk komen want mijn auto had een lekke band.

Ik heb echt mijn best gedaan maar er stak onverwachts een kat over en daarom ben ik nu te laat.

Ik had dat echt willen doen maar mijn buurvrouw moest onverwachts naar de haar zieke moeder toe en had geen oppas voor de kinderen.

Ik had mijn os wel willen updaten maar ik had ergens op internet gelezen dat je hierdoor in een bootloop kon komen en dat je daarom het beste maar even kon wachten.

Ik had mijn virusscanner wel willen updaten maar die was net verlopen en ik was mijn licentie nummer kwijt.

Normaal gesproken klik ik nooit op bijlages in emails maar deze kreeg ik het van mijn broer en die werkt zelf in de IT dus dan moet het toch wel goed zitten toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal onzin, dit is maar een klein groepje dat deze smoesjes gebruikt, en een perfecte wereld bestaat niet. Er bestaan wel criminelen die een goed denkend mens kwaad willen doen en daar alles voor over heeft.

 

Leef jij nog lekker als je continu over je linker en rechter schouder moet kijken of er geen gevaar is? Ik weet het antwoord wel.

 

De schuldige blijft de crimineel ongeacht wat de burger doet of denkt, natuurlijk dient de burger maatregelen te nemen maar door gebrek aan het juist brengen van informatie is het vechten tegen de .....

 

En dan heb je natuurlijk de betweters............. Nah verder zal ik maar niet gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schuldige blijft de crimineel ongeacht wat de burger doet of denkt, natuurlijk dient de burger maatregelen te nemen maar door gebrek aan het juist brengen van informatie is het vechten tegen de .....

 

Ik vertaal even voor de lezers hier:

 

stap 1:

 

Ik had wel maatregelen willen nemen maar door gebrek aan het juist brengen van informatie is het vechten tegen de ...

 

stap 2:

 

....ik had het wel willen doen maar ik kan het niet helpen want ..... en de schuld is de gemene crimineel....

 

stap 3:

 

Jouw persoonlijke bubbel is en blijft prima want de schuld is wederom extern en iets waar je geen invloed op hebt.

 

stap 4:

 

ik ben perfect en mij treft in dit geval geen blaam

 

stap 5:

 

continue as usual and blame others for your personal sorrow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag, ondanks ze o.a. België links hebben laten liggen, wie de factuur van deze schade zal betalen? De gewone particulier, die 8 uur gaat gaan werken?

Ik hoop dat ze een lesje hebben geleerd, en meer investeren in beveiliging, en misschien de mensen die met deze pc's bezig zijn, een extra les geven over de gevaren van het internet. Of ik zie het nog gebeuren, dat ze zo ver gaan, dat ze alles zullen "plat" leggen, dat we een kaars uit de kast mogen halen, en bij kaarslicht een babbeltje kunnen doen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ligt de grootste fout bij de gebruikers zelf. Dit is gewoon een uitvoerbaar bestand wat als bijlage is verstuurd en geen hack poging om in een computer te gaan vroeten. Ik zie dagelijks dit soort mailtjes voorbij komen

  • van bedrijven die een baan aanbieden, hoef alleen maar even de bijgesloten formulieren in te vullen 
  • een onbetaalde factuur, bijzonderheden in de bijlage
  • een pakje wat niet afgeleverd kan worden, Review the document that is attached to this e-mail!
  • een gescande foto in de bijlage

Ik kan zo wel even doorgaan. 

 

Eén klikje verkeerd en je bent het haasje en netwerkschijven kunnen dan mee gaan. 

 

Je kunt beveiligen wat je wilt maar het moet wel werkbaar blijven.  Er moet vooral 'awareness' zijn bij gebruikers dat ze niet domweg overal op moeten klikken of bestanden openen. 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een nieuwe die nog niet zoveel voorkomt namelijk; mail delivery failed returning message to sender.

Dus wil je weten wie het door jou verstuurde bericht niet heeft kunnen ontvangen, niet doen dus.

---------------------------------------

Ook zijn dit altijd wel LEUKE dingen om te weten..........

foto.jpg Door: Randolf Bouwma op vrijdag 12 mei 2017 om 11:53
  •  

Beveiligingsonderzoekers hebben ontdekt dat verscheidene HP-laptops zijn uitgerust met een keylogger, die toetsaanslagen van nietsvermoedende gebruikers bijhoudt en bewaard.

 

De keylogger is in 2015 meegekomen met een update voor een audiodriver. Wat je typt, wordt bijgehouden in een bestand dat verder niet versleuteld is - en zodoende voor iedere kwaadwillende voor het oprapen ligt.

Foutje

Volgens HP is er sprake van een fout en het bedrijf werkt dan ook aan een update die het probleem moet verhelpen. Het was nooit de bedoeling geweest om een keylogger systemen te laten binnendringen.

----------------------------------------------------------------

Mijn HP probook 650G valt er buiten.

----------------------------------------------------------------

post-51681-0-84116600-1494737243.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, foei! Mag niet.... :sick:

 

Je hebt toch ook geen open wireless netwerk waarmee je direct ook al je nas shares ziet?

Je laat je laptop toch ook niet zichtbaar op de bijrijders stoel liggen in Amsterdam ZO?

Je loopt 's nachts toch ook niet door donkere steegjes?

Nee, dat doe je inderdaad niet. Maar als je daar een poosje over nadenkt kom je wel tot de conclusie dat dat van de zotte is. En dat accepteren we allemaal maar gewoon, zo erg zelfs dat we al snel zeggen dat het iemands eigen schuld is want had je maar niet....

 

Zo erg zelfs dat sommigen vinden dat we ons maar een beetje moeten aanpassen aan primitieve culturen.

 

Het begin van het einde. Voor wie echt geïnteresseerd is, zoek eens uit hoe grote beschavingen uit de geschiedenis uiteindelijk aan hun eind zijn gekomen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...