Ga naar inhoud


Euronews : Portugees geluidsspoor verdwenen?


Aanbevolen berichten

Ligt het aan mijn instellingen?

Toen ik daarstraks eens naar Euronews keek, wat ik doe om wat mijn Portugees te oefenen, hoorde ik Engels.

Ik checkte met de gele knop (Dreambox, OpenPLi) en het geluidsspoor voor Portugees stond wel degelijk ingeschakeld.

Daarna heb ik een herscan gedaan (Multytenne Twin : dus Astra 1, 2, 3 + Hotbird), en ook na een herscan heb ik geen Portugees geluidsspoor meer, het staat er wel tussen in de lijst, maar het is gewoon Engels dat ik hoor.

Vreemd.

Ik weet wel dat ze van plan zijn om alles in aparte zenders op te splitsen bij Euronews, is het wel vreemd dat men een geluidsspoor wegdoet voor de aparte zender er is.

Of is er iets mis met mijn instellingen?

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, ik weet wel dat het op internet nog bestaat.

Maar ja, waarom moet je dan nog een schotel hebben, hee.

Bovendien is dat toch betrouwbaarder via de schotel, als ik het laat streamen heb ik toch af en toe onderbrekingen.

 

Ik snap hun strategie totaal niet.

Je zou denken dat als ze iets wegduwen naar internet, dat dat dan de kleine talen zijn.

Maar Euronews Hongaars zit dan weer wél op de satelliet, volgens wikipedia een taaltje met hoop en al 14,5 miljoen sprekers, dat is minder dan het Nederlands.

Spaans, Portugees, Duits, dat wordt dan wel verwijderd.

Ik snap er niets van.

 

Bovendien, ik dacht dat Euronews een soort eurofiel gevoel moest opwekken, de meerdere taalsporen pasten daar goed bij.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, RTPi ken ik wel (en RDPi en Antena 1 als radio's).

En er is nog Record TV HD, maar dan met Braziliaanse variant, behalve tijdens het programma "Fala Portugal", waar ze met Portugese correspondenten werken.

En via internet gaat het ook nog wel, maar ik vond via schotel wel makkelijker, dan kun je makkelijk eens een opname instellen, en als je goede ontvangst hebt van die zender, zal het betrouwbaarder zijn dan streamen waar je toch gauw onderbrekingen krijgt.

 

Maar ik vraag mij af of het verhaal van die site wel klopt.

Op andere sites lees ik nog altijd dat het de bedoeling is om voor elke taal een aparte zender te maken, inclusief informatiebalken in die taal.

Dan zou het toch heel vreemd zijn dat ze Hongaars behouden, maar Portugees of Spaans of Duits niet (want die zijn ook weg).

 

Ik denk dat ze gewoon heel onhandig zijn geweest en al de geluidssporen weggedaan hebben bij de hoofdzender zonder dat die varianten er al zijn.

 

Nu ja, ik heb hen al een bericht gestuurd dat ik het onbegrijpellijk vind dat er voor die grote talen geen zender zou komen, en voor de kleine talen wel.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn snap ik er ook niets van.

Ik heb het Duiste verhaal van de link die ik plaatste maar half gelezen want ik wilde geen tijd verspillen om dit onzinnige gedoe te moeten begrijpen.

EuroNews is niet echt mijn nummer 1 nieuwszender.

Het uitzenden in zoveel verschillende talen is enorm duur en ik vraag me werkelijk af of ze daar überhaupt mee in de zwarte cijfers komen.

 

Op het Duitse kabelnet: UnityMedia zijn ze nog steeds in het Duits fta. Het Engels is er ook maar dat zit dan achter de decoder. Ook zo´n lachnummer.

Op het kabelnet van Etisalat hier in de Emiraten zijn ze in minstens 10 talen te ontvangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat dacht je van RTPi op Hot Bird. Vaak oubollige programma's, regelmatig nauur- of steden documentaires, af en toe fado, maar prima te volgen nieuws om je Portugees bij te houden.

 

Satellite Broadcasting:

Service Package Sat Freq / Pol SR FEC Standard Encryption ($) RTP Internacional   13°E 11334 H 27500 3/4 DVB-S (QPSK) FTA

 

Ja, maar ik krijg hoofdpijn van hun 32 kbit videosignaal :(-  In de oude analoge tijd keek ik er graag naar net als TVE i maar tegenwoordig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar op de Eutelsat 9 oost zit wel een Portugese versie.

Die kan ik helaas niet ontvangen.

Ik heb een Multytenne Twin, dat is een satelliet met één grote kop, die eigenlijk binnenin 4 vaste posities heeft (voor wie de Multytennes niet kent).

9°E zit daar niet bij.

Ik heb ook doelbewust zo'n kleine schotel gekozen omdat hij dan vanop straat niet te zien is.

 

Maar goed, ik kijk wel eventjes de kat uit de boom.

Misschien komt het nog wel, en misschien kan ik mijn Dreambox wel doen streamen naar die Portugese versie.

Dan is het toch al ietwat comfortabeler.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik krijg hoofdpijn van hun 32 kbit videosignaal :(-  In de oude analoge tijd keek ik er graag naar net als TVE i maar tegenwoordig?

 

32 kbit video? Geen wonder dat je er hoofdpijn van krijgt. Dat is net genoeg voor een slechte audiostream.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...