Ga naar inhoud


CanalDigitaal niet de oorzaak van slechtere ontvangst Zuid-Europa ?


Satneef

Aanbevolen berichten


Het camping setje van CanalDigitaal heeft een te kleine 64 cm schotel en dat veroorzaakt de problemen.

Toch wordt er mee geadverteerd als zijnde de perfecte oplossing om in Europa Nederlandse TV te ontvangen.

Ja...straks via Joyne wellicht aangepast door Gerard 76
  • Like 1


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al zo dat tijdens het hele satelliet tijdperk te kleine schotels worden gebruikt.

In het analoge tijdperk begon dat met Eutelsat en Intelsatontvangst. Er was eigenlijk een schotel voor nodig van minimaal 1,5 mtr. Dat wilde niemand en de meeste kijkers zaten met zwarte en witte spijkertjes in felle kleuren opgescheept. Want ze gebruikten veels te kleine schotels. Ik had hetzelfde probleem. Ik begon met 1,20 mtr en dat was in het begin van de jaren tachtig eigenlijk te klein.

Toen Astra 1A kwam zou 90 cm voldoende zijn. Maar de industrie kwam al gauw met betere LNC´s ofschoon dat verschil marginaal was.

Nieuwe sterkere satellieten kwamen en het werd digitaal. Toen was plotsklaps 60 cm voldoende voor Astra. Maar dit is eigenlijk nog steeds te klein. De reden dat 60 cm doorgaans voldoet zit hem in de error correctie. De ontvanger korrigeert de fouten in de overdracht door een bijzonder slimme foutcorrectie. Dan moeten er ook nog meerdere LNC´s in de schotel wat de ontvangst zeker niet ten goede komt.

Feit is dat de schotels "chronisch" te klein gekozen worden.

Als CanalDigitaal zegt dat 64 cm voldoende is in Zuid Europa, dan kan ik me voorstellen dat dit werkt bij werkelijk goede kwaliteitsschotels zonder multifocus gerommel en bij mooi weer.

Mocht er werkelijk storing zijn van BADR, dan kon CD dat niet voorzien en hun de schuld geven is zeer kort door de bocht.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het op zich volstrekt met je eens. Het is echter ook zo dat je even chronisch ziet dat footprints voor alle zekerheid wat krap bemeten zijn. Zo heb ik in ons tehuis in centraal Roemenië voortdurend meegemaakt dat de footprints aangaven dat je daar 120 cm moest gebruiken voor een goede ontvangst maar in werkelijkheid 80 cm zonder meer voldoende bleek te zijn.

 

Als mensen op andere locaties eenzelfde soort ervaringen opdoen dan kan ik me voorstellen dat een schotelboertje dat al snel als norm gaat overnemen, en daarmee ook een clubje als CD. Feit is natuurlijk dat die footprints maar een soort globale lijnen vormen waarop veel positieve maar ook negatieve uitzonderingen bestaan. Voor de een is het raadzaam om voor alle zekerheid de marges krap te houden terwijl de ander juist baat heeft om deze zoveel mogelijk te rekken. Bevind je je op een laten we zeggen pech-locatie dan loopt je tegen een hoop ellende op die een ander ergens op een gelukkiger locatie verderop niet eens begrijpelijk zal vinden. Dat ik destijds geen 120 cm schotel nodig had wil nog niet zeggen dat iemand op die afstand van zo'n footprint in dezelfde gelukkige omstandigheid verkeerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou een aardige inkijk geven wanneer we weten bij welk schotelmerk en afmeting die problemen optreden.

Vergeet ook de skew en X-polarisatie niet als storing gevoelige instelling.

 

Bij een goed uitgerichte grotere schotel zou de openingshoek dusdanig klein moeten zijn, dat er geen wederzijdse effecten mogen optreden.

 

Kruispolarisatie was een ramp bij een prime focus antenne van grote Triax scvhotel die ik in de analoge tijd gebruikte. Sommige zenders op Astra 1 waren met geen mogelijkheid schoon te krijgen van interferentie door de ernaast gelegen zenders met omgekeerde polariteit. Met de komst van digitale televisie was dat hele probleem in één klap verdwenen en werd voor mij die echt slechte antenne ineens een goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 - 23,5 = 2,5 graden verschil. Met een openingshoek van 3 graden kom je in de problemen.

Die 3 graden is 2x 1,5 graad (1,5 links en 1,5 rechts)

Zie deze afbeelding op http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/elektronica_transmissie17.htm

B is hier de openingshoek!

elektronica_transmissie17_clip_image004.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is natuurlijk onzin om CDS of Astra of Badr hier de schuld van te geven, het probleem is de gewoon de te grote openingshoek als je kiest voor een te kleine schotel voor betreffende locatie en natuurlijk moet je het ding ook nog goed uitrichten. Dat zijn allemaal dingen die onder het kopje "eigen verantwoording" vallen.  En we weten hoe goed consumenten omgaan met eigen verantwoording, het is nooit de eigen schuld....

Even ter illustratie (alleen in woorden!); in het analoge tijdperk stoorde op 60 CM schotels een Arabisch kanaal op 16 oost toen de ARD op 19,2 oost. Dat probleem was zeer goed te zien! Uiteindelijk verhuisde één van die zenders; weet niet meer welke....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 3 graden is 2x 1,5 graad (1,5 links en 1,5 rechts)

Zie deze afbeelding op http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/elektronica_transmissie17.htm

B is hier de openingshoek!

elektronica_transmissie17_clip_image004.

 

 

Even voor alle duidelijkheid, wat hier afgebeeld staat zijn zijlobben. Kruispolarisatie, het woord zegt het al, is wanneer horizontale signalen door de verticale heen komen dansen of omgekeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...