Ga naar inhoud


dvb-t in de kempen ( Belgie ) regio 2400 Mol


Gene 1225

Aanbevolen berichten

Lang geleden is dit onderwerp hier al eens even aan bod gekomen:

https://www.sat4all.com/forums/topic/214520-dvb-t-in-de-kempen-belgie/ ,

maar omdat het topic gearchiveerd is moet ik het opnieuw opstarten met volgende concrete vraag:

 

"kan ik  de NPO- zenders ontvangen in de regio Mol en hoe" ?

 

Ik heb nu een Dvb-t setje van Strong ( SRT5203) met een actieve buitenantenne ( SRT ANT15), gelijkaardig aan de digitenne-antenne, op een hoogte van ca. 4meter. VRT komt vrij vlot binnen vanuit zender Genk maar geen NPO-zenders alhoewel  Mol grenst aan Nederland. Iemand suggesties of ervaring ?

 

 

  • Like 1

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Richt je antenne eens naar het noordoosten,richting Helmond (NL)

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En 4 meter hoogte is krap.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik zou ook gaan voor een goede yagi antenne... die actieve antennes versterken meer ruis dan signaal...

Een gewone passieve yagi is ook nog eens goedkoper dan actieve antennes, en er gaat niets kapot.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

En 4 meter hoogte is krap.

 

Ondertussen wat kunnen experimenteren en inderdaad: met een hoogte van 4 meter-mast krijg ik enkel de vlaamse tv- en radiozenders binnen.

En Sverige, ik heb de actieve antenne (type KPN) vervangen door een klassieke yagi met veel beter resultaat: signaalkwaliteit zit nu tussen 80 en 90 % en blijf stabiel, ontvangststerkte is iets lager maar dat maakt niet uit. 

De NPO-zenders zijn er dus niet bij, 't zou een mooie aanvulling zijn maar een andere mast is geen optie en de huidige met één of twee meter verhogen zal het ook niet redden vermoed ik. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gene 1225,

 

Je dient ook te letten op de polarisatie van de antenne.

Voor de Nederlandse zenders is dat meestal een verticale polarisatie.

 

 

Alphasat

 

Klopt, dat is een bijkomend aspect: voor de VRT-zender van Genk is dat horizontaal.  

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je precies woont... maar als je dichtbij de belgische zender woont, zou je kunnen proberen de antenne vertikaal te polariseren voor de NL televisie... is het belgische signaal sterk genoeg, haal je dat toch wel binnen denk ik.

Gewoon even proberen?

succes!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je precies woont...

 

@ Sprietje: kijk eens in de titel. Toch bedankt voor de tip, maar de geringe hoogte en de vele hoge bomen spelen me parten.

@Alleyoop: is er dan verschil tussen een actieve antenne ( genre KPN) met ingebouwde versterking, die hier werd afgeraden, en een Yagi met een breedbandversterker.? Want van de eerste werd hier gezegd dat het de storingen juist extra vesterkt en dus af te raden is.

 

Bijkomend:

Het valt me op dat in Belgie en Nederland het aanbod van een dvb-t TwinTuner ( zonder hd, maar met usb-slot , voor fta-zenders) erg tegenvalt. Heeft iemand een tip voor een goed werkende ontvanger in deze klasse. Ik heb tot nu gewerkt met een Xoro HRT5000 Twin, maar echt gebruiksvriendelijk voor opnames is dat ding niet.  

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alleyoop: is er dan verschil tussen een actieve antenne ( genre KPN) met ingebouwde versterking, die hier werd afgeraden, en een Yagi met een breedbandversterker.? Want van de eerste werd hier gezegd dat het de storingen juist extra vesterkt en dus af te raden is.

 

De kleine actieve antenne is maar beperkt richtingsgevoelig, pikt héél weinig signaal op en probeert dit te compenseren met een versterker wat enkel lukt bij relatief sterke signalen.

De yagi is een flink stuk gevoeliger, is directioneel en dus beter geschikt voor zwakkere signalen maar het signaal kan nog altijd iets te zwak zijn voor de ontvanger om dit te kunnen demoduleren. 

Plaats je een moderne UHF-versterker achter de yagi, dan haal je stations binnen die niet lukken met de yagi alleen. Ik woon ca. 80km van Goes en slechts met yagi en versterker kreeg ik een probleemloze ontvangst. Gebruik best geen oude antenneversterkers van vroeger want deze werken nog met AF/BF transistoren en hebben een hoog ruisgetal, de nieuwere generatie maakt gebruikt van P-HEMT transistoren/LNA's met ruisgetallen van 1,5dB en minder.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleyoop, bedankt, daar kan ik weer mee verder.

ik heb wat rondgekeken, maar de specificaties betreffende transistoren zijn weinig of niet vermeld, vandaar mijn vraag: voldoet deze onderstaande aan de voorwaarden ? Een dubbele output geeft me nog wat meer mogelijkheden.

post-41082-0-38645900-1497263834.jpg

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Het frequentiebereik is veel te breedbandig, beter alleen UHF nemen om intermodulatieproblemen te vermijden.

- Het ruisgetal is met 4dB veel te hoog, in 1980 was dit nog acceptabel maar nu zijn er al LNA's die onder 0.5dB zitten.

- Voor het beste resultaat is het aangewezen om de antenneversterker zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen dus een indoorversterker is uit den boze.

Misschien kijk je beter uit naar een Terra AB011 mastversterker, deze zal niet alleen goedkoper zijn maar doet alleen de UHF-band en heeft een ruisgetal <1dB, de voedingsspanning van 5Vdc kan in de meeste gevallen geleverd worden via de coax door de TV of DVB-T ontvanger dus je zit niet met een extra netstekker.  

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- Het frequentiebereik is veel te breedbandig, beter alleen UHF nemen om intermodulatieproblemen te vermijden.

- Het ruisgetal is met 4dB veel te hoog, in 1980 was dit nog acceptabel maar nu zijn er al LNA's die onder 0.5dB zitten.

- Voor het beste resultaat is het aangewezen om de antenneversterker zo dicht mogelijk bij de antenne te plaatsen dus een indoorversterker is uit den boze.

Misschien kijk je beter uit naar een Terra AB011 mastversterker, deze zal niet alleen goedkoper zijn maar doet alleen de UHF-band en heeft een ruisgetal <1dB, de voedingsspanning van 5Vdc kan in de meeste gevallen geleverd worden via de coax door de TV of DVB-T ontvanger dus je zit niet met een extra netstekker.

 

Klopt allemaal.

Gene had mij al gevraagd om advies . Graag had hij de Vlaamse en Nederlandse openbare omroepen en "eventueel" de Waalse.

Zijn plaats ligt in een bosrijk gebied dus een mast van 4m. zal zeker noodzakelijk zijn. Wat hij aangeeft is een gewone splitter naar twee TV's met versterking om geen signaalverlies te hebben.

Wat hij wel moet plaatsen is een breedband versterker bvb. type Johansson 7315 of 7320 en dan naar de TV .

Best is even een overzichtskaartje te maken van uw positie met de ligging van de mogelijke te ontvangen zenders. Zie een screenshot uit Google earth.

Voor de VRT's heb je twee keuzen ofwel Genk of Schoten ( beiden zowat 40 km ) . Als je richting Genk opgaat zit je niet in de richting van de NOS's . Persoonlijk zou ik gaan voor de zendermast Schoten , in deze richting is alles vlak ( tussen de steden Geel,Herentals westelijk en Turnhout oostelijk ) , bovendien zit je dan in de richting Roosendaal op zo een 60 km.

Die versterkers van Johansson worden gemaakt op zo een kilometer van mijn deur , ik kan deze gerust afhalen en bezorgen . Met de yagi antenne die je nu hebt "zou" dit moeten lukken . Voor de Walen via Luik of Waver is andere koek , ik vrees dat je daarvoor een tweede antenne nodig hebt en een koppelfilter .

Op het einde van de maand ben ik een week bij jou in de buurt , kan ik alles meenemen wat je nodig hebt.

Zie bijlagen :

 

 

 

post-37533-0-99458600-1497293195.jpg

post-37533-0-47954900-1497293205_thumb.jpg

post-37533-0-71687400-1497293224_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...