Ga naar inhoud


Radio Caroline terug op AM


Eduard07

Aanbevolen berichten


Je bedoeld op de middengolf denk ik. AM is een modulatiesoort en die kun je op alle frequenties toepassen.

 

Nee, ik bedoel de AM: middengolf, langegolf, kortegolf, de hele mikmak.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bbc.com/news/uk-england-essex-39976829Een beetje ongelukkig uitgedrukt Eduard, je kunt AM niet generaliseren tot MG/LG/KG, er worden op die banden meer modulatie soorten gebezigd, een frequentie band aanduiding zou beter gewest zijn.

We gaan een beetje off topic, maar in de Engelstalige wereld weet nagenoeg iedereen waar (in de volksmond) AM voor staat.

Net als FM.

 

Laten we niet gaan muggenziften hierover. 

 

Of wou je de BBC ook nog corrigeren op haar woordkeuze?

 

http://www.bbc.com/news/uk-england-essex-39976829

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bijvoorbeeld Nederland weet de iPhone jeugd al niet eens meer wat middengolf is, laat staan AM.

Wat Caroline daar doet is pure nostalgie van een paar hobby bezetene freaks..

In landen als Noorwegen is niet alleen de AM volkomen "verbannen" maar zelfs de FM is het loodje aan het leggen tegen DAB+.

Ik begrijp die gasten van Caroline dan niet echt wat ze moeten met een zendertje van een paar Watt waar zo goed als niemand naar luistert.

Er zijn ook praktisch geen (goede) radio´s meer te koop die middengolf hebben.

Binnenshuis is het storingsveld zo groot dat je bij wijze van spreken naast de zender of ergens midden in een weiland moet staan of moet wonen om nog maar iets te horen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is dit nostalgie. Maar ook in het VK - en zeker in de oostelijke graafschappen - zijn er veel oudere luisteraars die gaan luisteren.

Caroline is er nog steeds populair. (Inclusief op DAB).

 

Maar max. 1 kW mag hem de pret ook niet drukken.

 

Ik luister trouwens met name in de auto nog naar AM (MW en LW....), en daar heb ik wel storingsvrije ontvangst. En nog een gevoelige ook.

 

Tenslotte: AM (!!) is in het VK nog steeds in gebruik: Absolute Radio is nog steeds landelijk dekkend op 1215 kH en naburige frequenties, BBC Radio 4 zit nog steeds op 199 kH, en veel lokale BBC en commerciële LPR is er ook.

In Ierland is de 252 kH ook nog steeds in gebruik.

Gold (Capital) heeft ook nog steeds een sterke MW zender op de 1548 kH.

 

Kennelijk is er nog steeds genoeg doelgroep. Mogelijk vooral automobilisten.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch wel Sjaak, je hebt het (weer) mis.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_band

 

In andere landen en culturen is am broadcast wel degelijk het begrip waarmee men het heeft over wat wij de middengolf noemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel Sjaak, je hebt het (weer) mis.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_band

 

In andere landen en culturen is am broadcast wel degelijk het begrip waarmee men het heeft over wat wij de middengolf noemen.

 

Klopt niks van want dat zou betekenen dat ik met mijn wereldwijde licentie waarmee ik ook AM broadcast mag doen, moet gaan uitkomen op frequenties waar ik volgens diezelfde licentie helemaal niet mag uitzenden. Die licentie is wereldwijd geldig trouwens, dus ook in 'andere landen en culturen'.

 

Het is gewoon heel simpel, AM staat voor 'Amplitude Modulatie' en zegt alleen iets over de manier van moduleren en niks over de gebruikte frequentie. Dat ze in een bepaald land publieke en commerciële omroepen die AM gemoduleerd uitzenden, allemaal bij elkaar in een specifiek frequentiespectrum zetten en daardoor in de volksmong het begrip "am radio" is ontstaan en de notwetende burger daarmee de middengolf aanduid staat daar verder helemaal los van. Ik kan morgen een seat ook een volkswagen noemen, maar dan blijft het in werkelijkheid nog steeds een seat.

 

Als je bij een examen (die wereldwijd worden afgenomen) antwoord dat met AM wordt bedoelt de middengolf dan gaat daar gelijk een rode streep doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal fout.

In Amerika wordt met de AM band de middengolf bedoelt.

 

In Europa was/is dat heel anders. Daar heb je gewoon middengolf en langegolf omroepbanden. Dat op die banden AM wordt bedreven wordt een bijkomstigheid waarmee de gewone jan-boerenlul niets mee kan beginnen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat probeerde ik ook al te vertellen, het is maar uit welk perspectief je het bekijkt.

 

De Amerikaanse FCC denkt er ook zo over, https://www.fcc.gov/media/radio/am-query

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar was ik begin 70er jaren, Neuteboom zelf heeft mij nog de regelgeving geëxamineerd.

 

En ja, ik ben geslaagd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook lang geleden geslaagd. En zoals eerder gezegd: Als je bij een examen (die wereldwijd worden afgenomen) antwoord dat met AM wordt bedoelt de middengolf dan gaat daar gelijk een rode streep doorheen.

 

Dus meld het aub even door dan aan dat ministerie dat ze er allemaal naast zitten volgens jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een fout die door de jaren heen als goed is aangenomen.

Iedereen zegt dat er stroom op het stopcontact staat. Ik trouwens ook. Wel goed wetende dat er spanning mee bedoeld wordt.

 

Natuurlijk zou ik als het om een examen gaat heel goed oppassen als het om AM of FM gaat, wetende dat de hark die het examen afneemt waarschijnlijk nog nooit in Amerika is geweest.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk en aardig hoor dames :grin:  maar nu weet ik nog steeds niet wat een schone frequentie golflengte is of wat er mee bedoeld wordt.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BBC schrijft het gewoon goed, ze hebben het niet over wat in de volksmond AM heet maar over een:

Dus over een volledige AM uitzend licentie ( Aplitude gemoduleerd) dat is wat anders dan dat ze op de AM band zitten. :P

Huh?

 

Ik dacht al waar blijft Cees, om mij weer eens vliegen af te vangen. 

Dus onderstaande bewering klopt volgens jou ook wat Eduard in #17schreef:

 

. ;)

Wie vangt hier nou bij wie vliegen af, Sjaak(k)?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...