Ga naar inhoud


CanalDigitaal kijken in Zuid-Europa met kleinere schotelantenne mogelijk


Sprietje

Aanbevolen berichten

Sprietje,

1-we noemen de schotel voor de eis 65cm en de standaard uitvoering 68cm om geen problemen in de technische uitvoering en uitlevering te krijgen.

De schotelplaat en de feedstang zijn identiek, het verschil zit in de bevestiging en de mount.

Verder maken we geen 60cm , maar in de vaste opstelling: 58-68-88 cm.

Voor de mobiele markt hebben we een 43-55-65 cm . De 85cm maken we niet omdat de 65cm overal voldoet.

De 68 cm kost wel degelijk 79€ voor de consument.

Verder hebben we in het verleden ook (slechte) stalen schotels van 60 cm gemaakt voor canal digitaal en visiosat.Daar ging het niet om de kwaliteit maar om de prijs.

Op onze site is nergens meer een B&R 60cm voor 19€ te vinden, maar misschien dat iemand er op internet nog een heeft staan.

Niettemin hebben we er nog wel een paar honderd liggen. Dus voor de liefhebbers van prijs? Die mogen weg voor 19€.

2-

Het staat in ieder geval vast dat de F/d verhouding geen 0.6 is. Daardoor zou theoretisch de openingshoek juist groter worden.

Maar omdat wij puur diverse lnb's met elkaar hebben vergeleken, en het focuspunt gemeten hebben afhankelijk van de bolkarakterestiek, en de minimale BER en MER als uitgangspunt hebben genomen, hebben we misschien wel iets gedaan wat wetenschappers normaal niet doen, de lnb uit de berekende focus, en gemiddeld tussen overspil en gain met dit resultaat als gevolg.

Daarnaast laten we John van Gogh alles in de praktijk in Portugal uittesten, en we doen geen uitspraak voordat het uitgebreid getest is.

Als je op de kermis in een lange lachspiegel staat en je doet een stap naar achter zie je ook de openingshoek kleiner worden.

3-

En waarom probeer ik via de media uit te leggen waarom dit product zo goed is?

Omdat vanaf het begin door de meeste mensen en zeker door concurentie het als onzin en onmogelijk is afgedaan .

Maar inmiddels hebben honderden mensen het zelf al ervaren.

4- ik vind het wel prettig dat je zelf schrijft dat het materiaal kan gaan plooien. Dat gebeurt in de praktijk dus ook bij veel fabrikanten welke veel schotels produceren en die de veren niet op tijd vervangen.

Bij ons hebben we natuurlijk hetzelfde probleem met het vastklemmen van de rand.

En omdat we dus alleen een ring hebben luistert dat zeer nauw. Te weinig druk geeft bij een ring met een stempel dus geen plooien maar de schotel wordt uit de rand getrokken en kan weg gegooid worden.

Bij teveel kracht scheurt de rand in en kan de schotel ook weg gegooid worden.

Misschien begrijp je dan waarom de meeste fabrikanten deze techniek niet gebruiken.

Die willen snel veel geld verdienen zonder uitval.

Wij willen een goed Nederlands product.

En ja, die miskleun zal wel ergens betaald moeten worden.

En dan stellen we voor elke productie de machines voor de armen met een master af.

Dat betekent dat elke nieuwe productie voldoet aan de exacte afmetingen welke ik met uren meten heb vastgesteld.

Het is voor ons makkelijker en goedkoper om het ontwerp met een rechte arm te maken, maar dat kleine bochtje waarvan we bij het prototype er diverse van hebben gemaakt voordat het perfect was met Inverto lnb's , maakt net het verschil in perfecte belichting en tussen werken of perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooie tekening! Maar waarom u zo ver van de antenne LNB geplaatst? LNB's Phase center bevindt zich in, sommige 5mm achter de cover (ik geschilderd rode stip er) en het moet co-located met antenne's Focal point. ScreenHunter_346 Jun. 01 15.38.jpg

Omdat deze tekening de berekening is en dient als basis. Juist door de lnb iets uit het berekende focuspunt te plaatsen waardoor de belichting verandert, blijkt bij de B&R schotel de Inverto black ultra digitaal op 8psk de minste BER en MER fouten te geven, met wel een iets lagere gain, maar de bit error rate is waar het om gaat:

Zo weinig mogelijk zeker omdat de viterbi decoder het verschil niet ziet tussen decoderingsfouten, slecht weer of een slechte schotel. En met gelijktijdig diverse coderingen en een baudrate van 29900 is die al hard aan het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nu zie ik ook uit de maten die in de driehoek staan dat de schotel geen offset van 13,62 graden heeft maar ongeveer 21,8 graden. Dat maakt de offset al een stuk normaler.
Ik vraag me af of Rian wel weet wat met de offsethoek van een offsetschotel wordt bedoeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat deze tekening de berekening is en dient als basis. Juist door de lnb iets uit het berekende focuspunt te plaatsen waardoor de belichting verandert, blijkt bij de B&R schotel de Inverto black ultra digitaal op 8psk de minste BER en MER fouten te geven

 

Ik heb de gegevens van jullie schotel en jullie plaatje even in parabola6.2 gezet en kom dan tot het volgende plaatje: Zie bijlage.

Uitgangspunt: hoogte 698, breedte 747,6, diepte 60,0 (laatste twee waarden gevarieerd, totdat ik op dit plaatje kwam).

Dit geeft als berekeningsresultaat Topstring en Bottom string exact gelijk aan jullie tekening en LNB kijkhoek van 77,5, nagenoeg gelijk aan jullie plaatje. F/D wordt dan 0,7; dus dat klopt ook.

 

post-40446-0-85825500-1496358857_thumb.png

 

Wat me bij deze tekening opvalt is dat de basis van de schotel zo ongeveer exact samenvalt met de vertex van de prime-focus-moeder.

Is dat ook werkelijk zo?

 

Of hebben jullie Parabola2 gebruikt; die calculator neemt dat geloof ik (dus niet geheel juist) als uitgangspunt?

Ben benieuwd wat Parabola6 dan als plaats van het brandpunt en plaats van de LNB berekent, met de exacte waarden als invoergegeven. Die calculator hanteert zo nodig namelijk wél een afstand tot de vertex.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje.

Je mag dan wel een beetje ouder zijn dan ik,

Maar de eerste schotel welke ik plaatste in 1983 was een 2.4Ghz prime focus op de gorizont.

Toen kwam de man uit de noordoostpolder met een Handic 2.4 Ghz prime focus op de markt.

Ik ben inderdaad Jan Kuylaars en kwam als Sonim uit Venlo samen met jille Vermeulen in 1984 als eerste met een 180 cm en daarna 120 cm Channelmaster schotel en een 8 kanaals NEC ontvanger voor de ECS 1 op de nederlandse markt.

7 kanalen waren te ontvangen, teleclub, sky channel, sat 1, europa tv voor kabel, nooit van de grond gekomen, Rai, etc.

We plaatste deze voor sky channel als toevoer van de kabelnetten. De NEC was nog met de 50 ohm N connectoren met H100 kabel.

Toen we met de 40 kanaals sonim ontvanger met motorsturing op de markt kwamen, werdt de markt groter met draaibare schotels.

27.5 west met CNN was populair.

Ja ik weet ook hoe je een polarmount moet afstellen.

Binnenkort maak ik een compilatie van alle oude video opnames welke ik van toen nog heb en ga die op you tube zetten.

Na sonim en Messa electronics heb ik de satelliet en televisie voor Nokia gedaan, samen met John van gogh bij Revah Hesse.

Ik weet ook hoe een PL519 met negatieve roosterstroom en top anode werkt, en ook hoe een TBA 120 s werkt..

Na nokia heb ik Satronic gerund en nu al 23 jaar Rian. En ik heb de eerste kortegolf inverted V antennes gebouwd , en groundplanes en 3 meter en 2 meter en 70 cm zendantennes geproduceerrd en met een ZX 81 computertje en een zelfgebouwd voxrelai telex ontvangen en de eerste modemverbindingen voordat internet bestond via kpn uitgevoerd.

 

Etc etc etc.

Dat ik nog nooit iets via media over mijzelf en onze bedrijven heb laten horen wil niet zeggen dat ik stom ben of dat er bij Rian geen kennis zit.

 

Ik ben niet gepensioeneerd net als jij en heb niet hele dagen de tijd om alles tot in de finesse te bestuderen en mijzelf belangrijk te maken en op elk korreltje zout te leggen.

 

Ik moet zorgen dat goede producten gemaakt worden,televiesstations hotels campings wooncorperaties offshore met GSO en goede internet verbindingen en headends functioneren.

Dat ik hier reageer is omdat je overal door blijft gaan ons voor lul te zetten.

Ja de ofsethoek is de hoek die een offset schotel verder gedraaid staat dan de elevatie hoek omdat een offset schotel een gedeelte is uit een prime focus. Dus letterlijk off set, vanaf de setting.

 

En mijn uitnodiging om onze fabriek te bezoeken en de productie te bekijken staat nog steeds.

En mocht je opbouwende kritiek hebben sta ik daar altijd voor open.

Maar spijkets op lasg water zoeken heb ik geen belang bij.

Zoek eens meer op internet dan kan je zien wat we alkemaal gemaakt hebben en nog doen.

De uitvinders van de GSO samen met Hertzinger en Astra. De sfinks in Amsterdam enz.

Vorig jaar in Haarlem en waterlandplein in Amsterdam Glas GSO met 8 schotels en glasverdelers schakelbaar voor iedere bewoner.

Kijk even op youtube bij the rian bv.

Ga nu slapen, 1:30. Ik moet morgen weer werken, zodat er weer veel tevreden mensen het pinkster weekend in gaan.

Saludos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jan

Er zijn wel meer mensen op dit forum die met pensioen zijn want als je aan dit forum veel tijd besteed, dan kan dat bijna niet naast een normale baan en eventueel gezin.
Tja en als je als fabrikant uitgebreid gaat beschrijven waarom je product zo goed is, dan kun je verwachten dat er reacties komen als blijkt dat bepaalde argumenten niet kloppen. Dat is het risico.

Maar nogmaals, ik heb alle lof voor de EISS-schotel die prestaties weg zet die met geen enkele andere schotel gehaald kunnen worden.
Je moet ook begrijpen dat er hier de nodige techneuten op het forum zitten die graag willen weten hoe het mogelijk is dat een bepaald product zoveel beter presteert dan andere. Vandaar dat hier alles wordt uitgeplozen en nagerekend.

Verder wil ik nog even reageren op de combinatie van lnb en schotel.
Op Uw site staat het volgende:

Omdat wij toch een f/d verhouding maken welke volgens het rekenprogramma van Paul Wade gelijk is aan 0.7 is de openingshoek kleiner met de juiste feedhoorn.
Wij produceren de schotel volledig zelf en passen wij de arm en het focuspunt exact aan aan de gebruikte feedhoorn van 0.6 en met de schotel exact op de juiste offset hoek voor maximale reflectie, positioneren wij de lnb exact t.o.v het brandpunt met de hoogste haalbare gain en C/N, de laagste BER en MER waardes,minimale faseruis (belangrijk voor 8psk ).
We middelen tussen belichting en overspil.
Dus de maximale belichting voor gain, maar de minste overspil voor de thermische ruis wat voor 8psk signalen belangrijker is dan gain.


Uit de berekening blijkt dat de schotel een f/D-vervouding heeft van 0,7. Dat blijkt niet alleen uit de berekening maar dat zie ik ook als ik de foto van de schotel met lnb ga opmeten, dus de hoogte van de spiegel en de afstand van de lnb tot aan de schotel. Offset-lnb's zijn allemaal gemaakt voor schotels met een f/D van 0,6. Als je deze lnb's op een grotere afstand van de schotel gaat plaatsen, dan zal de lnb verder over de rand van de schotel gaan kijken, dus meer Spillover. Over het effect daarvan heb ik in bericht 21 en 25 heb aangegeven.
U kunt dan wel aangeven "We middelen tussen belichting en overspil" maar er valt weinig te middelen. Als de schotel die gebruikt wordt een f/D heeft van 0,7, dan ligt het brandpunt van de schotel vast. Dat is op een bepaalde afstand van de schotel in combinatie met maten gemeten vanaf de onderzijde- en de bovenzijde van de schotel. Daar zal ook het focuspunt van de feedhorn moeten liggen. Wat valt er dan nog te middelen? Nee, het is gewoon een kwestie van meten en vooral uitproberen wanneer die twee punten precies samenvallen totdat je het beste signaal krijgt.
Verder kan met een draaibare laserpen zoals hier op dit forum al vaker gedemonstreerd is, de juiste kijkrichting bepaald worden. De lichtvlek moet de rand van de schotel overal mooi volgen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje.

 

Daar ben ik, en ook Joh van Gogh het dus niet mee eens.

En dat zou dus ook wel het geheim van de smid kunnen zijn.

Als je ziet wat voor verschillende type feedhoorns er geleverd worden, allemaal met een andere karakterestiek.

Die worden allemaal door de meeste gebruikers lukraak in een stuk gebogen ijzer gehangen.

We hebben echt met meten en proberen en telkens de arm veranderen de optimale belichting gevonden.

Jij mag zelf zeggen hoe dat komt, ik kijk alleen naar de meetresultaten.

Maar dat zeg je zelf ook al, waar vallen die punten samen, en is dat precies op de berekende focus van 0.7 ?

Jaren geleden heb ik wel eens gezegd als je in Friesland een vuilnisbak open doet en je gooit er een lnb in heb je beeld.

In Zeeland langs de Westerschelde hadden we dealers welke standaard in de winkel een ander merk verkochten, maar

als ze zelf in de omgeving van de rivier moesten plaatsen altijd een B&R gebruikten, om niet terug te hoeven.

Minder last van storing misschien door de radar op de schepen.

Wij maakten toen de arm nog gewoon volgens de berekening van Wade.

Pas in 2015 bij de introductie van de Eiss en het probleem met Astra 23 in Portugal zijn we gaan testen en telkens verbeteren.

Eerst gebruikten we de Philips SX1019, maar dat gaf toen snel problemen.

Toen hebben we in 2016 de Black premium gebruikt, totdat John in Albufeira merkte dat de black ultra een betere AGC had.

De Badr was de boosdoener. Vanaf dat moment hebben we alleen nog maar de black ultra gebruikt en mensen welke problemen

hadden met een EISS met een Philips lnb hebben we ook via de dealers voor een geringe bijbetaling een black ultra gegeven.

Vandaar dat die verwarring in de media ontstaat.

Wij zijn waarschijnlijk de enige fabrikant welke zich continue aan het aanpassen is voor Nederlandse zenders.

Maar omdat we een Nederlandse bedrijf zijn liggen onze belangen daar ook.

Denk je echt dat andere grote bedrijven zich druk maken om dat kleine Nederland met die kleine afzet?

 

 

 

post-108154-0-27183700-1496394683_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gegevens van jullie schotel en jullie plaatje even in parabola6.2 gezet en kom dan tot het volgende plaatje: Zie bijlage.

Uitgangspunt: hoogte 698, breedte 747,6, diepte 60,0 (laatste twee waarden gevarieerd, totdat ik op dit plaatje kwam).

Dit geeft als berekeningsresultaat Topstring en Bottom string exact gelijk aan jullie tekening en LNB kijkhoek van 77,5, nagenoeg gelijk aan jullie plaatje. F/D wordt dan 0,7; dus dat klopt ook.

 

attachicon.gifSat4all EIS schotel 65 cm Parabola6_2 Schermafdruk van 2017-06-02 01:05:19.png

 

Wat me bij deze tekening opvalt is dat de basis van de schotel zo ongeveer exact samenvalt met de vertex van de prime-focus-moeder.

Is dat ook werkelijk zo?

 

Of hebben jullie Parabola2 gebruikt; die calculator neemt dat geloof ik (dus niet geheel juist) als uitgangspunt?

Ben benieuwd wat Parabola6 dan als plaats van het brandpunt en plaats van de LNB berekent, met de exacte waarden als invoergegeven. Die calculator hanteert zo nodig namelijk wél een afstand tot de vertex.

 

Groet,

A33

 

Nee we hebben in het begin Paul wade gebruikt.

De tekeningen heeft John van Gogh gemaakt aan de hand van de bestaande schaal.

En van daaruit zijn wij verder gegaan om er voor te zorgen dat de elevatie en de offset hoek perfect stond tijdens de metingen en dan hebben we gewoon door te meten met een 8 Psk Una Ohm  EP 3000 en een  HP ESA-L1500A  spectrum analyzer het perfecte focuspunt voor de inverto lnb te bepalen.

Voor onderweg gebruikt John een Amiko Xfinder , 

post-108154-0-89650500-1496395563.png

Parabool_check_BR65_sample(02).pdf

post-108154-0-68242500-1496395710_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee we hebben in het begin Paul wade gebruikt.

 

Mag ik je dan bij deze Parabola6 aanbevelen, van @strannik?

Link bijv hier: http://satdx.2ua.in.ua/viewtopic.php?f=42&t=241

vertaling: https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=ru&u=http://satdx.2ua.in.ua/viewtopic.php%3Ff%3D42%26t%3D241&prev=search

 

In die calculator wordt de vertex als apart punt berekend, in plaats van als daarvoor standaard de onderkant van de schotel te kiezen, zoals als ik het mij goed herinner in de Paul Wade calculator gebeurt.

 

Ik ben benieuwd of de focal point in die calculator dichter uitkomt bij jullie feitelijk gekozen punt, dan de Paul Wade calculator!

Wil je anders de precieze hoogte en breedte van jullie schotel aangeven, en de exacte diepte van het midden van de schotel?

Dan kunnen wij de plaatjes maken vanuit Parabola6.

Edit: breedte en hoogte zie ik nu in je plaatje staan. Nog niet de diepte in het midden; dus NIET in het diepste punt van de schotel, zoals bij Paul Wade.)

 

 

By the way, nog welkom op het sat4all forum! Was gisteren vergeten dat te schrijven. :)

 

Jammer dat in deze discussie (en ook op het camperforum, zie ik) soms wat op de man gespeeld is, naast op de bal.

Op de bal = on-topic, wat mij betreft.

 

Ben nog steeds erg benieuwd wat de cruciale factor is van de goede schotel-prestaties: de f/D's van schotel en LNB, en/of het schotelmateriaal/de fabricagemethode.

(De kleine offset angle is het dus in ieder geval niet, is inmiddels duidelijk geworden.)

 

groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @commentaar.

Mooi dat je die tekening laat zien van die calculatie.
Zoals je weet bereken ik voor vele mensen met multifeed en monoblocken de afstanden waarop de lnb's afgesteld moeten worden.
Om dat uit te kunnen rekenen heb ik bepaalde gegevens nodig. Hierbij moet ik o.a. de afstand weten van het focuspunt van de schotel tot aan de schotel.
In de tekening is dit punt mooi aangegeven. Hierbij moet ik niet de focal length weten maar het middelpunt waar de lnb naar toe kijkt.
Zoals je ziet heb ik dat in die tekening aangegeven hoe je dat opmeet vanaf de schotelhoogte. Dat punt ligt op 40% van de onderzijde van de schotel en 60% van de bovenzijde van de schotel. Klik even op de afbeelding om deze groot te krijgen.
Dit percentage kan enkele tienden van een procent afwijken als de offset van de schotel anders is. Vandaar dat als me gevraagd wordt een berekening te maken, ik altijd "Maat X" vraag van de schotel, zie bijlage.
 

post-60869-0-98873100-1496398207_thumb.png

post-60869-0-23343700-1496398285_thumb.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn nu allemaal prachtige technische discussies waar ik dan ook weinig van snap maar om tot het onderwerp terug te komen.

 

Is het zinvol en rendabel om straks in Spanje, iets ten noorden van Valencia, voor een vaste opstelling i.p.v. een Triax 78 de nieuwe B&R 65 schotel i.c.m. de Inverto Ultra te gebruiken?

Het is de bedoeling om alleen de Astra 3 (23.5) te ontvangen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Je kunt tot La Nucia iets boven Benidorm de Astra 23,5 ontvangen met een Triax 64. Ik weet het heel zeker want vrienden van ons die daar wonen hebben een Triax 64 met duo-lnb en hebben nooit problemen. Ik heb zelf alle Nederlandse zenders op zijn tv door zitten zappen om het zeker te weten. Een Black Ultra is nog een stuk beter voor de ontvangst.
Valencia ligt 100km noordelijker. Daar moet het zeker met een schotel van 64cm gaan. Nu kan een maatje groter natuurlijk nooit geen kwaad en voldoet een Triax 78 maar zeker ook een R&B 65 die dus 70cm hoog is prima.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprieje,

 

Het probleem bij het meenemen is altijd het volume van de schotel, hoe kleiner hoe beter.

Dus als ik het goed begrijp kan ik net zo goed een Triax 64 met een enkele Inverto Ultra LNB gebruiken i.p.v. een B&R schotel want die zal een stuk duurder zijn.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat het toch voor een vakantie opstelling gaat en dan is elke centimeter inderdaad belangrijk om mee te nemen.
Tja, als ik je nu schrijf dat voor een permanent verblijf in La Nucia 100km zuidelijker waar jij naar toe gaat een Triax 64 zeker voldoet, dan laat ik het aan jou over welke schotel je mee wilt nemen.
Gaat het toevallig toch over een permanente opstelling en dan ook nog pal aan zee, dan kun je overwegen een aluminium schotel te nemen.
Zit je echter iets van zee af, dan heeft aluminium al geen voordeel meer i.v.m. roestvorming.
Ik zit luchtbreed 1,5km van zee, heb al jaren een Triax 115 staan en die ziet er nog uit als nieuw. Zelfs de zes bevestigingsbouten van de parabool glimmen nog en dus zeker geen roeststrepen van de bouten die over de schotel lopen.
Tja, ik zal wel weer een reactie van Drs.IJzerbout krijgen. :D
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...