Ga naar inhoud


PC ontzettend traag en hangt, wat te doen?


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Yep, dit is de truc. Stop er vervolgens een Linux DVD in en kijk of je een beetje performance hebt. Zo ja, dan zou W7 ook moeten werken.

En daar is het punt stop je er een Linux Live CD wordt deze niet gezien als boot CD want je moet dan toch eerst een andere boot methode kiezen in de BIOS. De optie om de CD te starten is er dan simpelweg geheel niet.

 

Een Acronis DVD of CD is dan wel zichtbaar en Linux Live CD niet.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dus dat je het inderdaad niet snapt...(of je pc/laptop werkt totaal niet mee) Ik werk al jaren op deze manier. Ideaal om mbv een Linux CD'tj even snel data van een niet opstartende Windows te halen.  

 

Het werkt zelfs op mijn Mac.

  • Opnieuw opstarten.
  • Option key inhouden
  • Krijg een keuze waarvan ik op wil starten
  • Ik kies mijn externe SSD en Windows 10 start op.  (ik ben dus geen ruimte kwijt aan een bootcamp partitie)

 

boot-select-device.png

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag werd ik door een van de oudere buren in ons appartementsgebouw gevraagd of ik naar zijn Windows 7 PC wil kijken want hij kon daar eigenlijk niets meer mee.

 

Het opstarten gaat op zich al traag maar als ik daarna op b.v. IE of Outlook klik dan gaat eerst het molentje een hele tijd draaien totdat die stopt en dan hangt die.

Niets werkt dan meer en na soms 3 á 5 minuten is die weer beschikbaar maar eigenlijk verder niet bruikbaar.

 

Toen ik de PC in de veilige modus heb opgestart keek ik even in de logboeken en dat stond vol met verschillende fouten.

 

Nu is de PC 7 jaar oud en ik vraag mij af of ik hier nog tijd in moet steken of maar moet aanraden om een nieuwe te kopen.

Is er nog iets wat ik op een eenvoudige wijze kan testen, b.v. in de veilige modus want dan reageert de PC tenminste nog op de muis en toetsenbord?

 

identiek had mijn moeder zo'n oud kassie

van alles getest ook linux Thumbleweed Opensuse via USB , de allersnelste en volledige distro überhaupt

tijdens de installatie (die toch een 25 minuten duurt) liep het kreng keer om keer weer vast

 

uiteindelijk bleek dat de FAN van de grafische kaart stuk was en die kaart werd loeiheet

 

7 jaar oude hardware , elke andere buur in het gebouw met een DVD burner kan een Linux ISO maken

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dus dat je het inderdaad niet snapt...(of je pc/laptop werkt totaal niet mee) Ik werk al jaren op deze manier. Ideaal om mbv een Linux CD'tj even snel data van een niet opstartende Windows te halen.  

 

Het werkt zelfs op mijn Mac.

  • Opnieuw opstarten.
  • Option key inhouden
  • Krijg een keuze waarvan ik op wil starten
  • Ik kies mijn externe SSD en Windows 10 start op.  (ik ben dus geen ruimte kwijt aan een bootcamp partitie)

 

boot-select-device.png

Nou, dan mag je dat hier komen proberen. Hier staat in de bios ingesteld dat er vanaf CD/DVD en USB niet geboot mag worden.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dus dat je het inderdaad niet snapt...(of je pc/laptop werkt totaal niet mee) Ik werk al jaren op deze manier. Ideaal om mbv een Linux CD'tj even snel data van een niet opstartende Windows te halen.  

 

Het werkt zelfs op mijn Mac.

  • Opnieuw opstarten.
  • Option key inhouden
  • Krijg een keuze waarvan ik op wil starten
  • Ik kies mijn externe SSD en Windows 10 start op.  (ik ben dus geen ruimte kwijt aan een bootcamp partitie)

 

boot-select-device.png

Ik snap het wel maar jij blijkbaar niet, als ik de optie booten vanaf ander medium kies(laat ik het zo maar noemen) Dan kan ik het ene wel booten maar het andere niet, ligt eraan welke CD erin zit. Niet alle laptops en PCs zijn namelijk hetzelfde. Om bij mij bijv. wel alles te laten booten moet ik mijn gehele boot systeem aanpassen in de BIOS, ik moet daar dan eerst UEFI uitschakelen en dan pas is het mogelijk een Linux Live CD te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dan moet je secure boot uitzetten, dan werkt het wel. Werkt hier ook zo op mijn laptop. Enne Jurgen, je gaat me toch niet vertellen dat je met een appel geen iso kan burnen, of heb je er geen optical meer in zitten?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maak je toch een opstartbare usb stick?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maak je toch een opstartbare usb stick?

 

Klopt.

Ik heb voor mijn drie puterkes een bootable CD en/of een bootable USB key en/of een bootable SD card gemaakt:

- Op mijn oude Acer Aspire 7739z laptop heb ik de 3 kunnen maken.

- Op mijn nog oudere Acer Aspire One 532h-2Dr notebook kon ik een bootable USB key en SD card aanmaken (hij heeft geen CD).

- Op mijn veel recentere DELL inspiron-3650-desktop lukten enkel een bootable CD en USB stick maar geen SD card.

En alle oplossingen werken perfect in noodgevallen.

Ik maak regelmatig een image backup maak van mijn laatste goed werkend systemen op elk van de 3 puterkes.

Voor alle images (desktop-laptop-notebook) heb ik een apparte HDD van 1TB voorzien op mijn Dell terwijl de laatste images van mijn Acer laptop en notebook ook nog op een apparte partitie staan van het betreffend puterke (mij kunnen ze moeilijk in de problemen brengen).

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...