Ga naar inhoud


We zullen DAB gebruiken, niet goedschiks dan maar kwaadschiks


Psychosammie

Aanbevolen berichten

We wordt steeds gekker met de DAB terreur. Blijkbaar wil de consument er niet aan. Niet zo gek natuurlijk, veel te duur. Op de radio nu continu een infantiele reclame spot.

 

In Duitsland verbieden ze dan maar FM.

https://www.elektormagazine.nl/news/duitse-bondsdag-kiest-voor-het-einde-van-am-fm-radio-s

  • Like 2
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niks terreur, wel enige dwang. Daar kun je inderdaad bezwaar tegen maken.

 

Voor de helderheid : de Bondsdag heeft besloten dat radio's met alleen AM/FM niet meer in de handel mogen worden aangeboden.

Dus wel gecombineerd met DAB+ en/of Internet. Dus hybride.

 

Ik zie momenteel al veel radio's in de handel met FM/DAB+. Niet eens extreem duur. En wie luistert nog AM? Dus het assortiment in de winkel zal amper hoeven te veranderen.

 

En FM blijft nog wel een poosje. Daar is in Duitsland ook nog geen besluit over genomen.   

 

(Opvallend is, dat niemand protesteert bij de overstap van dvb-t naar dvb-t2. En daar moet je ook - en zelfs in 1 klap - andere ontvangers voor hebben. Of zelfs een andere tv.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

.En wie luistert nog AM?
 
 
 
Wat dacht je van iedereen die wat bredere interesses heeft en dus ook wel eens in de auto wil luisteren naar de BBC of de Deutschlandfunk om maar een dwarsstraat te noemen? Radio is niet alleen maar een muziekdoos hoor!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister ook altijd naar de AM als ik in (zuid)west Nederland met de auto onderweg ben...  voornamelijk BBC Radio5 live... 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zie momenteel al veel radio's in de handel met FM/DAB+

 

Ja, die zijn er inderdaad. Maar de consument wil er niet aan. Het spul wordt gewoon niet gekocht. Blijkbaar zit niemand op die "veel beter kwaliteit" te wachten. FM is goed genoeg!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik zelf ook gemerkt...  Ik heb een paar jaar geleden een portable radiootje van Pure gekocht, met DAB+ en FM aan boord... om mee te nemen als ik reis...  en ik hoor dus geen verschil...  het gaat erom dat je eens een journaal hoort en wat muziek...  en afhankelijk waar je bent, is de FM veel stabieler dan DAB...  maar daar waar beiden te ontvangen zijn, zijn ze evenwaardig.

Misschien met een hoogwaardige hifi installatie dat je verschil hoort, dat zou bet wel eens kunnen, al weet ik het niet... maar gewoon een portable mono radiootje, geeft voor mij geen hoorbaar verschil... al zullen veel mensen het vast wel "willen" horen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier al lang niet meer over de keuze tussen FM of DAB, maar de radiostations die erop te beluisteren zijn.

Persoonlijk vind ik DAB radio zoals het er nu aan toe gaat, geen goede zaak.

Aangezien bij DAB de kavels per opbod en heel duur worden verkocht aan de hoogste bieder en wie zijn dat ?

De kapitaalkrachtige ketens die leven van reclame.

Het gaat eenheidsworst worden in heel het land, met 3 a 4 dominerende groepen, zoals we dat nu al zien bij TV en overal dezelfde meuk met vééééél reclame.

Als er op termijn geen mogelijkheden worden gecreëerd voor kleine en nieuwe spelers, zonder dat ze blut zijn, nog voor de eerste track wordt gedraaid, dan zie ik radio nog te verdwijnen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

IK heb nu 2 weken mijn nieuw wagen met DAB+.

Ik hoor een hemelsbreed kwaliteitsverschil tussen FM en DAB+.

DAB betekent geen storing en een sublieme kwaliteit.

 

En vrijdag telde ik 71 verschillende programma's op DAB. in Oost-Nederland.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

.En wie luistert nog AM?
 
 
 
Wat dacht je van iedereen die wat bredere interesses heeft en dus ook wel eens in de auto wil luisteren naar de BBC of de Deutschlandfunk om maar een dwarsstraat te noemen? Radio is niet alleen maar een muziekdoos hoor!

 

Deutschlandfunk? Die is toch al lang gestopt met AM?

 

BBC is hier alleen goed te ontvangen op de Langegolf.

 

GrootNieuwsRadio luister ik niet naar. Gaat mogelijk binnenkort stoppen op AM.

 

Dus blijft over: bijna niks. Middengolf is verder leeg hier. Een verdwaald, ruisend signaal van een Low Power licentie/hobbyist hooguit.

 

Dus waar moet zo'n "iedereen die wat bredere interesses heeft " hier nog naar luisteren dan, op de AM?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja, dit is persoonlijk wat ik nu post:

 

Als ik thuis radio luister doe ik dat via de sateliet;

Als ik in de auto radio luister, doe ik dat via bluetooth vanaf mijn mobieltje (ik heb dan een koptelefoontje op mijn hoofd zitten);

Wil ik serieus radio luisteren, dan luister ik naar stations via de korte golf met mijn Grund*ig Satellit 3400 Professional.

 

(sterretje gemaakt vanwege reclame).

 

DAB komt er hier niet in, zonde van mijn geld en ik heb het helemaal niet nodig.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds er DAB+ is, is er tenminste wat meer diversiteit op de radio (wat misschien nog beter kan).

Op FM hoor je (op Radio 1, BNR en Radio 4 na) overal hetzelfde en veel te veel reclame.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men vergeet nogal eens dat ook FM een hele lange aanlooptijd heeft gehad.

 

Portable radio's met FM kwamen maar heel langzaam in zwang in Nederland. En er zaten ook alleen maar Hilversum 1 en 2 op. Hilversum 3 heeft een zeer lange, moeizame start gehad op FM (maar ook op Middengolf).

De Middengolf zat niet voor niks zo lang overvol in Europa. In de jaren 70 waren er hele delen van het VK, bijvoorbeeld, waar nog steeds helemaal geen FM dekking was. Alleen Middengolf en Langegolf.

 

Op internet is te vinden dat de eerste Nederlandse FM zender op 15 juni 1954 werd aangezet. Pas in de jaren 60 kwam de landelijke FM dekking, en nog niet eens voor alle Hilversumse zenders.

 

En ondertussen luisterden de meesten tot eind jaren 60 Hilversum via AM.

 

DAB+ verdient - om meerdere redenen - minstens hetzelfde geduld en dezelfde kansen als FM heeft gehad om zich te vestigen.  

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard verdient DAB het nodige geduld... dat ben ik met je eens...  en uiteindelijk maakt het mij niet uit via welk "systeem" ik radio luister...  maar "dwang" is niet echt goed, want dan gaat het mensen weer extra geld kosten, en dat is wat tegen de borst stoot.

 

Dat je in een auto een "hemelsbreed kwaliteitsverschil" hoort kan ik me niet voorstellen...  een auto maakt alleen al meer geluid bij het rijden dan je eventueel wat "ruis" via de FM zou horen...  Ik reed een stukje mee in een Jeep, die standaard DAB en FM aan boord had... en heb zelf de proef gedaan, door om te schakelen, naar dezelfde zender op DAB en FM....  en het zal dan wel aan mij liggen... maar bij 110 Km/u hoorde ik totaal geen verschil in "kwaliteit"... allebei de keren was het een mooi geluid, waar volgens mij niets op aan te merken viel.  Kom je aan de rand van het ontvangstgebied en je wil per se nog even iets afluisteren, kan dat wel via de FM, ondanks dat het dan vaak erg ruist, verstoord is, maar je hoort het laatste nog, bij DAB is het dan stotterend en even daarna stopt het gewoon...  Je hebt voor beiden gewoon "voldoende" veldsterkte nodig...

Het is leuk als je in je auto beide kan hebben, zonder belachelijk veel extra te moeten betalen... dan zou ik dat ook doen als ik over zoveel jaar een nieuwe auto moet kopen...  maar om nu te zeggen dat "ik" een hemelsbreed verschil hoor... nee, niet in een rijdende auto, als ik eerlijk ben.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gewend bent (was) om radio op batterijen te bedrijven, dan komt het mij voor dat de ouderwetse FM aanzienlijk minder stroom verbruikt.

Nu mogen jullie even zeggen (meten=weten) of dat wel of niet klopt.

 

Ik heb zelf geen ervaring met DAB+, maar ik ga af op wat sommigen aan verbruik opgeven. Een set batterijen trekken ze leeg in een dag, en dat vind ik te gortig. DAB+ lijkt me niet energiezuinig.

Het lijkt me ook verklaarbaar, omdat je iets extra's doet bovenop wat je vroeger had. Er zit een processor bij die het digitale signaal moet zuiveren/optimaliseren/omzetten. Die digitale mogelijkheden zijn mooi, maar er moet wel extra werk voor verzet worden.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat je in een auto een "hemelsbreed kwaliteitsverschil" hoort kan ik me niet voorstellen...  een auto maakt alleen al meer geluid bij het rijden dan je eventueel wat "ruis" via de FM zou horen...  Ik reed een stukje mee in een Jeep, die standaard DAB en FM aan boord had... en heb zelf de proef gedaan, door om te schakelen, naar dezelfde zender op DAB en FM....  en het zal dan wel aan mij liggen... maar bij 110 Km/u hoorde ik totaal geen verschil in "kwaliteit"... allebei de keren was het een mooi geluid, waar volgens mij niets op aan te merken viel.  Kom je aan de rand van het ontvangstgebied en je wil per se nog even iets afluisteren, kan dat wel via de FM, ondanks dat het dan vaak erg ruist, verstoord is, maar je hoort het laatste nog, bij DAB is het dan stotterend en even daarna stopt het gewoon...  Je hebt voor beiden gewoon "voldoende" veldsterkte nodig...

Het is leuk als je in je auto beide kan hebben, zonder belachelijk veel extra te moeten betalen... dan zou ik dat ook doen als ik over zoveel jaar een nieuwe auto moet kopen...  maar om nu te zeggen dat "ik" een hemelsbreed verschil hoor... nee, niet in een rijdende auto, als ik eerlijk ben.

Niet alle auto's maken geluid bij 110 km/uur.

Ik ben de gelukkige bezitter van een zeer stille wagen.

 

Daarom hoor ik wel verschil.

 

Ik heb de afgelopen weken regelmatig heen en weer geschakeld tussen DAB en Fm.

 

Bij Fm heb ik bemerkt, dat je hersenen de ongewenste bijgeluiden bij fm, zoals ruis, flutter en storing wegfilteren, wanneer je er maar lang genoeg naar luistert.

Werkt ook bij het geluid wat schoonmoeders maken, dus waarom niet bij fm.

 

DAB+ is daarintegen storingsvrij, en met de Dolby ProLogic en 7+-kanaal weergave hoor ik wel degelijk verschil in geluids kwaliteit en ruimtelijke beleving.

Maar ik kan mij inderdaad voorstellen, dat er auto's zijn met nogal wat rijgeluiden, waarbij je de FM storingen niet kunt waarnemen.

 

Wat ik ook hoor, zijn 71 verschillende zenders waarvan een groot deel niet op de FM band te beluisteren is.

 

Een daarvan is Classic FM, een van de zenders waar ik bij voorkeur naar luister.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...