Ga naar inhoud


Meerwaarde Triax 78 tov Triax 64 in Spanje?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ipv een appartement te huren hebben wij nu voor de komende winter op een camping in Benicassim (Castellón) voor 5 maanden een Mobile Home gehuurd.

 

Na jaren bij de caravan een Triax 78 icm een Monoblok voor 19.2 - 23.5 gebruikt te hebben wil ik nu alleen nog maar een Single LNB (Inverto Ultra Black) voor 23.5 gebruiken.

Ik moet dus nog zowel de schotel als de LNB kopen.

 

Omdat ik solo met de auto naar Spanje reis moet ik natuurlijk nogal zuinig omgaan met de beschikbare ruimte ondanks het gebruik van een dakkoffer.

Ik, of beter gezegd mijn vrouw, wil echter wel bij regen een zo goed mogelijke ontvangst blijven houden.

Dus daarom mijn vraag, hoeveel levert nu een Triax 78 echte meerwaarde (regenreserve) op tov de Triax 64?

Is dit significant of te verwaarlozen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, ik heb geen LNB meer en zoals ik al schrijf, ik moet alles nieuw kopen.

Dat met een grotere schotel het signaal bij regen minder schnel uitvalt is nogal logisch en dat vroeg ik ook niet.

Het gaat mij erom wat je in de praktijk daar nu daadwerkelijk van ondervind.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Jürgen. In Benicassim wat nog een stuk boven Valencia ligt, is de ontvangststerkte van de Astra 23,5 te vergelijken met Nederland.
Hierbij moet je bedenken dat het daar in Spanje veel minder regent dan in Nederland.
Dat wil niet zeggen dat het er nooit regent en als het er regent, kan het ook met bakken uit de lucht vallen. Dan heb je meestal ook met een grote schotel geen ontvangst meer. Bovendien is het dan meestal behoorlijk spectaculair dat je liever even naar buiten kijkt dan naar de tv.

De Triax-reeks is zodanig gekozen dat je bij elke maat groter 1,5dB meer signaal ontvangt, dus
- de Triax 110 is 1,5dB meer dan de Triax 88.
- de Triax 88 is 1,5dB meer dan de Triax 78
- de Triax 78 is 1,5dB meer dan de Triax 64
- de Triax 64 is 1,5dB meer dan de Triax 54
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, wederom bedankt voor dit overzicht maar nu komt de hamvraag.

 

Hoe vertaal ik nu 1,5dB in de praktijk, ik bedoel hoeveel merk je dan daadwerkelijk van?

Het mag duidelijk zijn dat een grotere schotel meer regenreserve heeft maar ik hoorde toch ook van gebruikers van een Triax 88 dat bij sterke regenval het signaal volledig wegviel.

 

Begrijp ik nu wel goed dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt omdat bij stortregens bij elke schotel het signaal uitvalt?

Dus voor Benicassim toch maar gewoon een Triax 64?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed rekening moet houden met de bagage die je in de auto mee moet nemen voor 5 maanden, dan zou ik gewoon de Triax 64 nemen.
Jij hebt tot nu toe gewerkt met een Triax 78 met duo-lnb. Nu ga je werken met een Inverto Black Ultra. Dat scheelt zowieso al een stuk in de versterking, dus het verschil is maar klein tussen wat je altijd gebruikt hebt en wat je het liefst wil meenemen.
Wel de Inverto Black Ultra goed afstellen.
In Benicassum de skew op -18° afstellen en vooral belangrijk, de afstand van de lnb tot aan de schotel. De kop van de lnb zal waarschijnlijk 15mm van de lnb-klem afgesteld moeten worden om maximaal signaal te krijgen. Test dat ter plekke even uit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat de Triax 78 als laatste in de wagen en deze past net tussen het dak en de rest van de bagage, ik heb wel een stuk elektriciteitsdraad gestript en gebruik de buitenmantel om rond de scherpe schotelrand te doen.

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad alleyoop

Zo heb ik mijn Triax 115 ook ooit van Nederland naar Spanje meegenomen.
Helemaal boven op alle bagage vlak onder het dak. Dat ging uitstekend.
En een scherpe rand zat er echt niet aan. Misschien omdat de dikte van het plaatstaal van een Triax 115 een stuk dikker is dan van een Triax 78.
Wel de schotel even vastgebonden zodat bij een noodstop de schotel niet naar voren kan vliegen.
Natuurlijk de schotel helemaal kaal zonder montagesteun, elevatie instelling e.d.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vakantiehuizen die ik huur zijn meestal van Nl/Be eigenaars en deze hebben bijna altijd al een schotel met duo-LNB.

De Triax met campingstatief en DiSEqC 1.1 switch die ik meeneem dient enkel als 'bijzetschotel' voor Astra 2, vroeger was dit een 64cm maar sinds de beperking van de footprint voor de UK-beam is dit een 78cm geworden, op een afstand zie je trouwens amper het verschil tussen een 64 en 78cm .

post-40856-0-67480100-1499010096.jpg

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Toch nog even terugkomen op het signaalverschil van 1.5 dB tussen o.a. de Triax 64 en Triax 78.

 

Het getal 1.5 spreekt voor de leek nauwelijks tot verbeelding dus hoe zou je nu de 1.5 dB verschil in de praktijk kunnen verduidelijken?

 

Stel dat het signaal bij normaal weer met een Triax 64 op een bepaalde locatie (b.v. Spanje) ruim voldoende is, onder welke omstandigheden valt het signaal bij een Triax 64 weg en blijft bij een Triax 78 bestaan?

 

Is dit b.v. al bij matige regen of pas bij stortbuien / onweer?

Ik krijg deze vraag ook weleens van vrienden / kennissen maar weet daar eigenlijk nooit een zinnig antwoord op te geven.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zegt voor een leek 1,5db niet veel. Als je het uitdrukt in een factor, dan is het 1,4 maal zo veel.
Maar met regen is het altijd lastig te vergelijken want over wat voor buien heb je het dan? Buien die uit wolken komen die slechts een kilometer hoog hangen of buien die uit wolken komen die tot 12km hoog hangen.

Als je in Nederland naar de elevatie kijkt voor de Astra 23,5, dan zit je zo rond de 28 graden. De signalen gaan dan 25,5km door de regen heen.
Ik heb een plaatje bijgevoegd van iemand die in Enkhuizen woont. Daar is het droog en toch valt zijn ontvangst weg omdat in Lelystad, 22,5km verderop een zware regenbui hangt.

Bij een stortbui valt het signaal gewoon weg. Dat zie je zelfs bij de uplinkstations waarbij toch behoorlijk grote schotels worden gebruikt.
Als een stortbui aan komt drijven, dan is een grotere schotel gewoon 30sec. tot 2 minuten meer uitstel van executie.
Bij flinke regenbuien maakt het wel degelijk uit dat je een grotere schotel hebt. Met bijv. een Triax 88 zul je zelden meemaken dat het beeld dan weg valt terwijl dit met een Triax 78 of 64 wel gebeurt.
Voor een gewone regenbui mag het beeld natuurlijk niet wegvallen en dat zal met een Triax 64 dan ook niet gebeuren als die goed staat afgesteld.
 

post-60869-0-26160800-1501672115_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...