Ga naar inhoud


VU+ Duo2 vannacht getroffen door blikseminslag


Donkeyman

Aanbevolen berichten

Ja mosterd en zo, maar als ik om 3 uur 's nachts in mijn bed lig ga ik geen kabels lostrekken bij slecht weer.

Als ze onweer 's nachts uitgeven, dan ga ik als ik ga slapen alles wat ik al heb opgenoemd loskoppelen.

Ooit een schadegeval meegemaakt van 1500€, en dan ben je wel geleerd.

Er bestaan tegenwoordig goeie apps en sites om onweer te volgen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt, ooit sloeg bij ons de bliksem in op de kerktoren, 300 meter verderop.

Alles met elektronica was eraan, zelfs een cassettespeler en een antenne versterker, beide niet eens in dienst of aangesloten.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klimaat verandert, je merkt het echt aan het weer, voor een inslag hoef je niet eens hoog meer te zitten, als je een flinke treffer hebt, al is het in de buurt, de verzekering is dan de enige die los van alles los halen nog mogelijk wat kan doen, maar dan wel de dagwaarde als ze het al doen.

 

Wie bepaald de dagwaarde van een satellietontvanger en de rest?

 

Hoeveel kabels zitten er in de grond die met menig woning verbonden zijn en wat hangt daar allemaal aan?

 

Wie is er verandwoordelijk voor de inslag bij bijvoorbeeld je buren waar je de schade van mee gekregen hebt?

 

De bliksem kan rare sprongen maken, bij de verzekering noemen ze dat "de natuur", ik weet niet in hoeverre dat verzekerbaar is, dat zal vast in de kleine lettertjes staan, maar ik hoop dat het verzekerd is.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

verzekering inschakelen.Niks zelf doen want dan kunnen ze simpel alles afwijzen en krijg je niks vergoed.Defekten kan je hebben door rechtstreekse of indirekte inslag op velerlei manieren.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het klimaat verandert, je merkt het echt aan het weer, voor een inslag hoef je niet eens hoog meer te zitten, als je een flinke treffer hebt, al is het in de buurt, de verzekering is dan de enige die los van alles los halen nog mogelijk wat kan doen, maar dan wel de dagwaarde als ze het al doen.

Op basis van een bliksem inslag concluderen dat het klimaat verandert is wel heel erg kort door de bocht.

Veel meer laat het geheugen de mens in de steek.

 

Ik kan mij wel herinneren dat 40 -50 jaar geleden bliksem inslag ook tv ontvangers onbruikbaar maakte.

Ik werkte toen naast mijn opleiding bij een RTV bedrijf en na een noodweer waren er vele meldingen uit verschillende omliggende straten dat de tv gesneuveld was.

We hebben het over ZW/W buizentoestellen.

 

Tegenwoordig zitten de meeste toestellen met verschillende (netwerk) kabels aan elkaar verbonden, en zijn daardoor kwetsbaarder.

Veel bliksemschade ontstaat door overspanning welke door de telefoonlijn het huis binnenkomt.

 

Tegenwoordig sterven in Nederland gemiddeld vijf personen per jaar als gevolg van blikseminslag.

Honderd jaar geleden lag dit aantal op twintig personen per jaar.

 

Verder zorgt de bliksem voor het omzetten van stikstof in de atmosfeer naar verbindingen die door plant en mens opgenomen kunnen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DUO2 is inmiddels afgeschreven door mijn satellietzaak en heb ik de Ultimo 4K aangeschaft. Ik zie wel wat de verzekering mij gaat vergoeden, ik heb toch een nieuwe ontvanger nodig, dan maar meteen de mooiste. Wat is dat apparaat snel! Zappen alsof het analoog is, nog nooit vertoond... Bij de volgende onweersbui gaan de stekkers er wel uit hoor, mijn Solo2 heeft het waarschijnlijk overleefd doordat hij op dat moment stroomloos was. Bij alle buren in de straat zijn de zekeringen eruit gevlogen, dus het defect is waarschijnlijk via het stroomnet gegaan. De vrijwel nieuwe auto van een buurman is technisch total loss verklaard, omdat alle electronica verwoest is.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer zeker idd. niet als het eenmaal losgebarsten is nog een Coax los gaan schroeven o.i.d. Bliksem kan tot een 200.000 ampère gaan voor zover gemeten lijkt het.

Ik heb hier ook een inslag op 20 meter gehad en veel kapot. Bij buren in een straal van een kilometer. De klap kwam hier vooral ook via de telefoonlijn binnen want ik had veel van het net losgekoppeld. Bij mij zijn alle switches prima gebleven en 1 VU duo deed wat moeilijk na de klap. Twee andere tuners o.a. wel kapot.

 

De verzekering heeft het hier netjes afgehandeld via een goede tussenpersoon. Zal bij jou ook wel zo gaan.

 

En idd. na zo'n klap weet je wat bliksem kan doen en trek je nog meer eruit als er wat aan komt. Coax doe ik toch meestal nog niet vanwege het geklooi, die krengen zitten aan de achterkant, tenzij er een gigantisch onweer recht hierheen komt.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar de eigenschappen van die beveiligingen, maar verwacht dat ze verliezen opleveren en vraag me af of ze nut hebben bij 10.000.000 volt en 10.000 ampère vlakbij.

aangepast door minplus
  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan gemakkelijk aan de achterzijde van mijn ontvangers ( thuis en bij mijn ouders). Want we hebben al een blikseminslag gehad dat lnb en 1 kabel defect was. Gelukkig dat die losgekoppeld was, want anders kon mijn duo de kliko in.

Telefoonkabel van hoofdcontact gaat eruit.

Toen ik nog actief was als radio amateur, koppelde ik ook alle kabels los die naar de antenne ging.

  • Like 1

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is gebleken dat de lnb's en switches het toch overleefd hebben, niet goed gekeken. De verzekering heeft de nieuwwaarde al betaald, zeer netjes allemaal.

Toch is het een dure grap geworden, zo'n Ultimo 4K kost wel een paar centjes...

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft ook wat tijd gekost, want de backups van de DUO2 werken niet op de Ultimo 4K. Alles handmatig dus en nog niet alles is oké, de picons en de instelling van LCD4LINUX wil nog niet lukken.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij blikseminslag van elektronische apparaten is er bijna altijd sprake van een total loss, door de hoge stroomsterktes gaan niet alleen de meeste actieve componenten stuk maar krijgt men te maken met printbaantjes die op hun dunste punt verdampen.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...