Ga naar inhoud


LNB-Twin: Astra 23,5 lukt niet


piet174

Aanbevolen berichten

scan = zoeken,  lnb 2 = 23,5 O, polarisatie  H(orizontaal)  frequentie 11914  

en nou staat er symbolratemodus en signaalsnelheid, dat is een beetje raar vertaald.  normaal is symbolrate en FEC(forward error correction)

Ik denk dat met symbolratemodus FEC bedoeld wordt en met signaalsnelheid symbolrate. Het tweede is vaak 22000, 27500 of 29900, het eerste 2/3,4/5,5/6 iig een breukgetal.

in dit geval 2/3 en 29900

Linken naar de gegevens van alle transponders heb je al.

aangepast door youriy

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangezien het je al gelukt is om Kitchen TV in te scannen ga ik er op voorhand maar vanuit dat de schotel goed uitgericht is en de LNB goed ingesteld staat in de TV.

Vraagje tussendoor: Op welke locatie is dit? (Sorry als je dat al gezegd had).
Als je je nl. wat meer naar de rand van het ontvangstbereik van de Astra 23.5E bevindt is het misschien toch beter de hals van de 23.5E in de houder te bevestigen en de schotel optimaal uit te richten voor Astra 23.5E, het signaal voor Astra 19.2E zal altijd voldoende blijven.


Eerst maar eens kijken of je de transponders in kan scannen. Blijkbaar lukt een automatische installatie niet (wat beschreven staat op pagina 27/28 van de gebruiksaanwijzing. Dat lukte dus wel met de Astra 19.2E? (Zou er dus nog steeds op kunnen duiden dat het signaal van de Astra 23.5E te laag is.

 

Op pagina 30 staat bij Handmatige installatie, Een transponder installeren...
1. Druk op [huisje], selecteer Configuratie en druk op OK.
2. Selecteer Satellietinstelling. > Installatie zenders > Handmatige installatie en druk op OK.
3. Als er meer dan 1 satelliet is geïnstalleerd, selecteert u de satelliet/LNB waarvoor u zenders wilt toevoegen.
4. Stel de vereiste Polarisatie in. Als u Modus signaalsnelheid instelt op Handmatig, kunt u de signaalsnelheid handmatig invoeren bij
Signaalsnelheid. Voer de Frequentie in en zoek de transponder.
5. Als er een transponder is gevonden, selecteert u Opslaan en drukt u op OK om de nieuwe transponder op te slaan op de geselecteerde LNB.
6. Selecteer Afsluiten om de handmatige installatie te sluiten.

Dus druk voer stappen 1 en 2 uit.

Bij 3 kies je LNB2-ASTRA 23.5 E 2...
Bij 4 (Polarisatie) H  of  V.
Ook mij is niet duidelijk wat met 'Symbolratemodus' bedoeld wordt, maar als dat inderdaad de FEC is vul daar dan de FEC in die bij de in te scannen frequentie hoort (dus:  2/3   of   3/4   of   9/10 )

Zet Modus signaalsnelhied op Handmatig en voer daar de symbolrate in die bij de in te scannen frequentie hoort (dus:  27500  of  29500  of   29900).
Dan bij Frequentie de frequentie invullen (dus
11739  of  11798  of  ...)
Zie onderstaand lijstje wat je bij elke zoekloop ('Transponder instellen') in moet vullen.

Druk bij zoeken op OK en als er zenders gevonden zijn selecteer Opslaan en druk op OK.

 

En dan dat dus 13 keer doen.

 

Op alle frequenties moet je zenders vinden (welke al dan niet gedecodeerd worden afhankelijk van je abonnement).

 

Laat nog even weten:

-Wat is de plaats waar de schotel staat?

-Vind je nu wel zenders, zo niet op welke frequenties niet?
 

LNB	        Altijd LNB2-Astra 23,5 kiezen
Polarisatie	V	H	V	H	V	H	V	H	V	V	H	H	V
Symbolratemodus	2/3	3/4	2/3	3/4	2/3	9/10	2/3	3/4	2/3	3/4	2/3	2/3	3/4
Signaalsnelheid	29900	29500	29900	29900	29900	27500	29900	27500	29900	27500	29900	29900	29500
Frequentie	11739	11798	11856	11914	11973	12032	12090	12110	12129	12168	12188	12344	12363

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de uitgebreide en duidelijke reactie. Ik begrijp nu beter hoe een en ander werkt en wat de verschillende transponders met hun bijbehorende frequenties en polarisaties zijn. Ook de symbolratemodus is nu duidelijk: als deze op automatisch staat kan ik alleen nog een frequentie invoeren; als hij op handmatig gezet wordt kan ik ook de signaalsnelheid invoeren. Tot zover het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat ik met geen enkele aangegeven transponder combinatie nieuwe tv zenders vind. de eerder gevonden zenders op 23.5 blijven de enige werkende zenders. Mijn sat positie is Losser Overijssel. Nog onduidelijk voor mij is wat de FEC (2/3 etc) is. Ik kan nergens zoiets met een breuk invoeren??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fec hoef je dus niet in te vullen, dat hoeft bij veel ontvangers niet meer. Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven hoe je lnb ingesteld staat en wat de frequenties zijn van de zenders die je wel ontvangt.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Nederland zit je niet op de rand van het ontvangstbereik van de Astra 23.5.

Je hebt eerder gemeld dat je alleen 11683V (Kitchen TV) en 12517V (Pro TV) kan ontvangen, dus dat zijn dan de enige frequenties die je kan ontvangen?

Verbaasd me dat je zelfs 12168V (o.a. RTL Letzebuerg) niet kan ontvangen.

 

Plaats eens een foto van hoe je LNB in de houder zit.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is dat ding niet gewoon kapot?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

LNB's kunnen problemen hebben in een kwadrant of zelfs in een gedeelte van het frequentie bereik.

Een losse LNB geeft je snel antwoord.

 

Twin LNB's hebben vaker dit soort problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft deze al geen probleem met twee kwadranten, beide verticale polarisatie en is nog steeds geen verklaring waarom de andere verticale transponders niet ingescand kunnen worden.

Met name de al genoemde 12168V, welke m.i. één van de makkelijkste is om te ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ingangsversterker kan staan oscilleren op die frequentie, of de L.O. slaat af op die frequentie.

Mocht de LNB de oorzaak zijn kan dat een van de oorzaken van het probleem zijn.

 

Ook een los stuk coax, welke d.m.v. een t-connector is aangesloten kan als zuigkring voor problemen op een frequentie zorgen.

 

Ook kan een stoorbron rond de M.F.voor ontvangstproblemen op die transponders zorgen.

 

Even met de spectrum analyser kijken en je weet het.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een losse lnb op de 23 positie zou een antwoord kunnen geven maar daarvoor moet ik de schotel gaan verdraaien omdat de twin nu gemonteerd zit in de houder voor de 19 positie. Daar wil ik nog even mee wachten.

Krijg ik een sterker 23 signaal als ik de schotel centreer op de 23 positie en de 19 lnb uit het centrum van de schotel plaats?  Zo ja hoeveel % sterker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, het heeft de voorkeur de schotel op 23 graden oost uit te richten, omdat de schotel in het midden de meeste versterking heeft.

Je hebt daardoor meer regen reserve.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een losse lnb op de 23 positie zou een antwoord kunnen geven maar daarvoor moet ik de schotel gaan verdraaien omdat de twin nu gemonteerd zit in de houder voor de 19 positie.

 

Je kunt ook gewoon de duo-LNB tijdelijk op z'n kop monteren, bij wijze van test. Omdat de koppen dan zijn gewisseld, moet je dan ook diseqc A en B omwisselen in je ontvanger. De uitrichting van de schotel blijft dan dus onveranderd.

 

Verschuift je ontvangstprobleem naar 19oost, dan is duidelijk dat het probleem in de ene kop van de duo-LNB zit.

Zo niet, dan zou mijn eerste gok zijn dat de schotel beter moet worden uitgericht, op de 23oost.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de duo lnb op z'n kop gemonteerd en inderdaad zie ik nu hetzelfde: wel de 19.2 zenders en een paar 23.5 zenders. Conclusie: ligt niet aan duo lnb maar aan positionering. Ik merkte nu ook op dat ik in het centrum van schotel een lnb voor Hotbird 13 heb zitten en dus de twee andere lnb's (19 en 23) off-axis heb staan. Is dit een mogelijke oorzaak voor mijn zwakke 23.5 signaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...