Ga naar inhoud


LNB-Twin: Astra 23,5 lukt niet


piet174

Aanbevolen berichten


Oh..., dat is niet zo moeilijk.
Een golflengte van 12700MHz heeft een lengte van 23,6mm.
Als het oppervlak van de schotel 1mm afwijkt van de zuiver parabolische vorm, dan staat dat vlak 2,4265 graden  verkeerd.
Omdat de parabool als een spiegel werkt worden de signalen niet 2,4265 graden maar het dubbele, dus 4,853 graden in de verkeerde richting gestuurd.
Bij een schotel van ongeveer 77cm breed waarbij de brandpuntafstand 600mm is, komt het signaal dan 50,9mm uit het brandpunt.

Wat dacht je dat je dan nog aan signaal over houdt?
Zet de lnb maar eens 50,9mm uit de juiste positie. Dan ontvang je geen enkel signaal meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:


Bij een schotel van ongeveer 77cm breed waarbij de brandpuntafstand 600mm is, komt het signaal dan 50,9mm uit het brandpunt.

Wat dacht je dat je dan nog aan signaal over houdt?
Zet de lnb maar eens 50,9mm uit de juiste positie. Dan ontvang je geen enkel signaal meer.

 

Bij een afwijking verplaatst zich de focus dit kan je eenvoudig corrigeren met de lnb en uitrichten schotel 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint steeds meer onzin te vertellen. Ik heb het nu over een stukje van de schotel dat oneffen is ter grootte van 1 golflengte. Andere delen van de schotel zijn bijv. weer in een andere richting oneffen bijv. naar links, naar rechts, omhoog of omlaag, met andere woorden, de signalen worden niet gefocust in een cirkel van 23,6mm maar in een cirkel van 100mm diameter.

 

Maar ik kan net zo goed niets schrijven want je snapt het toch niet.
Je kunt misschien beter op een ander forum reageren zoals je dat mijn adviseerde.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje :

Respect dat je zo geduldig nog ging uitleggen, na het weinig opbouwende taalgebruik in de posts ervoor.

 

Ik stel voor dat we verder vooral @piet174 helpen met zijn vragen.

 

groet,

A33

 

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh....., bedoel je dat die 30dB nog veel te weinig is beste luisteraar. Schrijft dat dan meteen.

 

Ja beste a33, ik stop met de discussie aangaande @luisteraar. Die man valt niet te overtuigen en komt met geen enkel steekhoudend argument terwijl ik al diverse malen met cijfers ben gekomen. Ook de tabel die ik gegeven heb komt niet van mij zelf maar van een gerespecteerd deskundige in satellietontvangst.

Je maakt het niet vaak mee dat een lid een negatieve beoordeling krijgt maar @luisteraar presteert het wel met zijn -4.

En laat @piet174 vooral reageren op vragen omtrent zijn probleem.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat het looptijd verschil een veel belangrijker probleem is.

Ik dank daarbij aan een deuk in de schotel, waarbij het signaal nog wel bij reflectie in de richting van de lnb weerkaatst wordt.

Bij 1 mm vervorming, moet het signaal een 2 mm langere weg afleggen.

(In analoge techniek uitgedrukt reflecties en schaduwbeelden)

In digitale techniek flanken van de "enen" en "nullen" die niet duidelijk waarneembaar zijn.

Dat gaat een hoop BER opleveren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Looptijd verschil of fase verschil zal bij één enkel deukje in de schotel nauwelijks waar te nemen zijn. Als de schotel niet goed uitgericht staat, komt het signaal dat links en rechts door de schotel gereflecteerd wordt veel meer uit fase dan van één enkel klein deukje.


Dramatisch wordt het als de schotel getorst is. Dan heb je te maken met faseverschillen en dat de signalen niet naar het precieze focuspunt worden gereflecteerd.
Vaak merk je niet dat een schotel getorst is wat vaak komt tijdens het transport. Vandaar dat veel schotelshops ook geen schotels versturen groter dan bijv. een Triax 88. Grote schotels die in een houten krat verstuurd worden hebben meestal weinig te vrezen.

Controle op een torsing van de schotel kan prima gedaan worden door de schotel op een zuiver vlakke ondergrond te leggen of met twee kruislings gespannen touwtjes maar dat kan alleen bij een zuivere offset schotel die hoger is dan hij breed is. Voor het goed zijn moeten de touwtjes dan niet alleen horizontaal en verticaal gespannen worden maar ook nog eens 45 graden gedraaid zodat elke mogelijke manier van torsing geconstateerd kan worden, zie mijn afbeelding van 8 okt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Sprietje:

Looptijd verschil of fase verschil zal bij één enkel deukje in de schotel nauwelijks waar te nemen zijn. Als de schotel niet goed uitgericht staat, komt het signaal dat links en rechts door de schotel gereflecteerd wordt veel meer uit fase dan van één enkel klein deukje.


Dramatisch wordt het als de schotel getorst is. Dan heb je te maken met faseverschillen en dat de signalen niet naar het precieze focuspunt worden gereflecteerd.
Vaak merk je niet dat een schotel getorst is wat vaak komt tijdens het transport. Vandaar dat veel schotelshops ook geen schotels versturen groter dan bijv. een Triax 88. Grote schotels die in een houten krat verstuurd worden hebben meestal weinig te vrezen.

Controle op een torsing van de schotel kan prima gedaan worden door de schotel op een zuiver vlakke ondergrond te leggen of met twee kruislings gespannen touwtjes maar dat kan alleen bij een zuivere offset schotel die hoger is dan hij breed is. Voor het goed zijn moeten de touwtjes dan niet alleen horizontaal en verticaal gespannen worden maar ook nog eens 45 graden gedraaid zodat elke mogelijke manier van torsing geconstateerd kan worden, zie mijn afbeelding van 8 okt.

 

Helemaal juist Sprietje,

 

Zoals ik op 8 okt reeds opmerkte:

"Zal niet de eerste keer zijn dat ik iemand tref met dit probleem. Wat kan er aan de hand zijn: schotelantenne heeft beklemd gezeten tijdens het vervoer of is misschien 'n keer omgevallen? Let op: 'n afwijking van de (parabool-) vorm van méér dan 0,5 à 1 mm is dodelijk voor het signaal. Zéker op Astra 3. Check: leg de schotel op een volkomen vlakke ondergrond; de rand moet overal precies aansluiten op die ondergrond."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...