Ga naar inhoud


Windows 8.1 ziet 2e schijf niet meer,in bios wel zichtbaar


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Hoe krijg ik 'm er weer bij?

PC heeft gisteren een W8 update gehad,weet niet of het daardoor komt.

Er staan allerlei minder belangrijke data op.

De PC start wel gewoon op vanaf de SSD.

Op die schijf staat geen windows,alleen wat films,series, en progjes

 

In de bios kan ik de schijf wel zien staat.(WD 2 Tb)

 

Heb diskmgmt.msc geprobeerd,en daar is de schijf ook niet te zien.

 

iemand een ideetje?

  • Like 1


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ie soms zijn schijfletter kwijt geraakt, kan je controleren met Schijfbeheer en desnoods een nieuwe schijfletter aanmaken.

 

schijfbeheer-windows-10.png

 

https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/partities-maken-of-aanpassen-met-schijfbeheer-van-windows.php

 

Kijk ook eens in Apparaat beheer of hij daar vermeld staat, en of er geen driver ontbreekt.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

start apparaatbeheer of device manager eens en kijk eens of toevallig er een vraagtekentje staat. Wellicht is er een driver probleem voor de controller van die disk?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak eerst een backup van die schijf.

De schijf er uit halen en aan een andere pc koppelen en dan de data overzetten.

 

Vervolgens een bios-update uitvoeren en kijken of de schijf daarna wel herkent word.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schijf is waarschijnlijk gewoon vernaggeld door een beestje, als de MBR overschreven is door die ongein zie je de schijf al niet meer, de bios uiteraard wel omdat de schijf toch werkelijk aanwezig is. Bios update raad ik niemand aan tenzij dit echt 100% noodzakelijk is en dat is het niet omdat de problemen na een update van Windows 8.1 pas naar voren kwam.

 

Ik heb zelf met enorm veel computers in 15 jaar pas 1 bios update moeten uitvoeren omdat dit 100% noodzakelijk was, anders blijf je daar heerlijk vanaf.

 

Mijn tip is opstarten met een DVD of CD met daarop een partition manager die niets met Windows 8.1 te maken heeft en daarmee de schade te repareren, voor de MBR of andere lichte schade voldoet elk partion manager programma gratis of betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schijf niet in apparaatbeheer en dus ook niet in schijfbeheer zichtbaar is zal geen enkel programma er iets mee kunnen doen. Het zou dus een driver probleem of een hardware probleem kunnen zijn. Controleer of vernieuw sowieso eens de sata en voedingskabel. Je zou in apparaat beheer terug kunnen gaan naar een oudere driver (roll back)

 

driver-version-windows-xp-56a6f8c43df78c

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...