Ga naar inhoud


Advies gevraagd bij aanschaf schotel T55 of T90?


Jim87

Aanbevolen berichten

@sprietje, heb je daar ook een bronvermelding bij?

 

In elk geval heb ik de moeite genomen om de specificaties van de T90 te vinden:

 

Specs wave frontier toroidal T-90

Hoofd reflector                                                                    Sub reflector
Hoogte    96.7 cm                                                               Hoogte    36.1 cm
Breedte 108.6 cm                                                                Breedte   83.6 cm

Netto gewicht                                                                     Operationele Frequentie
14.1 kg                                                                              10.70 - 12.75 GHz

Polarisatie                                                      Multi Satelliet bereik in boog
Liniar & Circuliar                                                                  40 graden

Mid Band versterking @ 12.5 GHz                                     Aanbevolen Satelliet afstanden
39.65 dB (± 0.45 dB)                                                           3 graden

Efficiency                                                           Reflector Materiaal
65 ~ 80 %                                                                          Gegalvaniseerd Staal met Polyester Powder Coating

Mount Type                                                                           Max. wind belasting
Elevatie over Azimuth                                                            200km/h

Diameter van te monteren                                    LNBF Installatie capaciteit
60 mm                                                            1 – 16 LNBFs

 

 

Weet je heel erg zeker dat jouw bron klopt en dat het niet van een één of andere vage site komt?

Overigens heb ik de T90 vergeleken met een Triax90 en inderdaad komt de gain heel erg overeen, behalve dan dat de T90 een multifocus schotel is.

Jouw bewering klopt wel aardig voor wat de T90 betreft, maar de T55, die een hoger rendement heeft, staat toch echt ongeveer gelijk aan de Triax64.

Dus daarom ben ik benieuwd wat jouw bron is.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje, jouw verhaal komt van een één of andere buitenlandse webwinkel.. Het maar de vraag in hoeverre dat betrouwbaar is.

Zelf kan ik nergens reviews vinden of vergelijkingen in de praktijk, dus dan maar vergelijken met de cijfertjes van de fabrikanten.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jean-Claude

 

Is jou 90cm-schotel 90cm breed of 90cm hoog?

Welk merken type is het?

geen idee - die hangt al 10 jaar aan de muur. Ik herinner mij dat het een "90 cm" schotel was die de installateur op overschot had maar ik zou niet weten van welk merk deze is en ik ga ook niet op een ladder kruipen om de hoogte en lengte te meten.......

maar zowel de draaibare als de T90 hebben een inverto black LNB. de T90 hangt er pas sinds verleden jaar dus die LNB's zijn nog nieuwer - kan ook een klein verschil maken. De draaibare staat optimaal afgesteld, daarvoor speel ik met de lengtecoordinaten in de disecq setup - ik regel deze steeds af op 26E want één stapje teveel naar links of naar rechts kan daar het verschil maken tussen beeld & geen beeld.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste drz

Natuurlijk heb ik daar ook een bronvermelding bij maar ik mag geen reclame maken dus het niet vermelden.

Maar goed, ik zal nu met harde bewijzen komen.

Ik heb een paar meetrapporten als bijlage toegevoegd die allemaal onder dezelfde condities en met dezelfde meetapparatuur zijn verricht. Klik even op de bijlages voor een duidelijk beeld.

Als eerste een meetrapport waarbij de Wavefrontier T90 vergeleken wordt met de Maximum T-85. Best interessant die vergelijking maar het gaat nu om de T90.
Zoals je ziet zijn er verschillende zenders als referentie gebruikt.
Daarvan heb ik Euronews als referentie genomen. Waarom?
KIKA was toen nog een analoge zender. Die bestaan tegenwoordig nagenoeg niet meer, dus die valt af. Van de overige drie heeft alleen Euronews SymbolRate van 27.500, de overige twee hebben slechts 22.000 en dat is tegenwoordig niet erg gangbaar meer. Gangbaar is tussen de 27.500 en 30.000.
De T90 geeft bij 0 graden (dus de lnb precies in het midden) de volgende waardes:
Leistung 88,9
C/N 11,9
MER 12,7

Kijken we nu naar de tweede bijlage, dan zien we een vergelijking van schotels van 33 tot 100cm
Deze twee metingen behoren tot hetzelfde meetprotocol.
Ik heb daarvan de Satman 850 genomen die de volgende waardes geeft:
Leistung 88,9
C/N 11,9
MER 12,5

Je zie dat dit nagenoeg overeenkomstige waardes zijn.
Maaaaaaarrrrrrrrr, de Satman 850 heeft slechts afmetingen op de spiegel van 81cm breed en 87cm hoog. Het is dus slechts een schotel van 81cm met dezelfde prestaties als een Wavefronttier T90!!!!

Hoezo presteert een T90 beter dan een schotel van 90cm? Minder dus in vergelijking met een goede schotel.

En nu wil ik jou bewijs zien dat een T90 beter presteert dan een schotel van 90cm.
 

post-60869-0-48243000-1500560991_thumb.png

post-60869-0-36542500-1500561099_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Technical Data
Article information
EAN
4019588858800
Item no.
6085/8800
Colour
beige
Box
88.00 x 95.00 x 24.00 cm
Weight
5 kg
Weight (Box)
8.6 kg
General characteristics
Top features
For 1 to multiple participants
Material
Aluminium
Top features
1 orbital position (for example Astra 19.2° East)
Top features
Ideal for wall and roof mounting
Top features
For distribution to multiple participants on demand, TechniSat distribution elements are required
Material strength
1.6 mm
Coating
Powder-coated on both sites
Input frequency range
Lower frequency range
10.7 ... 11.7 GHz
Upper frequency range
11.7 ... 12.75 GHz
LOF
Lower frequency range
9.75 GHz ± 3MHz
Upper frequency range
10.6 GHz ± 3MHz
Noise factor
Lower frequency range
0.6 dB max.
Upper frequency range
0.6 dB max.
Output frequency range
Lower frequency range
950 ... 1950 MHz
Upper frequency range
1100 ... 2150 MHz
Power supply
Vertical power supply
11,5 - 14,5 V
Horizontal power supply
16 - 19 V
Technical data
Rated measurement
0.85 m
F/D
0.67
G/T
17.2 dB/K
Offset angle
21 °
Gain
38.2 dBi @11,3 GHz
Mast Ø
65 mm max.
Feed reception
pour UNYSAT-Universal-LNB

 

 

Volgens de fabrieksopgave zou die 850 toch onder doen voor de T90, maar goed, theorie en praktijk kan flink uiteenlopen, dus die krijg je van mij.

Jouw opgave over de technisat Satman850 klopt volgens de fabrieksopgave niet helemaal, zoals je kunt zien.

 

Maar om een einde te maken aan de wedstrijd om wie de grootste plasser heeft, zei ik in het begin al dat jouw bewering best klopt ten opzichte van een "normale" 90cm schotel.

En zoals ik al zei, zelf kan ik alleen maar afgaan op de cijfertjes van fabrikanten, die in de praktijk ook nooit echt overeenkomen met de werkelijkheid.

 

De bovenstaande tabel is overigens van een technisat 850 Plus, die iets groter is dan de normale uitvoering.

Echter geeft de fabrikant een lagere gain op dan de fabrikant van de T90.

E.e.a. zal ook te maken hebben met de gebruikte LNB met verschillende openingshoeken. Zou de onderzoeker van de door jou gebruikte tabel een geheel ander merk LNB gebruiken, dat de waardes geheel anders kunnen zijn.

Tenslotte hebben niet alle LNB's dezelfde openingshoek, en ga zo maar door.

 

Maar nogmaals, fabrikanten en praktijk, volkswagen weet er alles van.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw specificaties klopten. Ik was in mijn pleidooi vergeten die opmerking weg te halen omdat ik er achter kwam dat er twee versies van de 850 waren.

excuus. :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...