Ga naar inhoud


Afbouw AM gaat verder


Eduard07

Aanbevolen berichten

Inderdaad dwaal ik een beetje af. Maar dat is omdat de materie, techniek en de politiek die er mee te maken heeft best complex is door de vele partijen die ermee te maken hebben.

 

Maar er is inderdaad een verschuiving gaande en de middengolf wordt in de toekomst door anderen gebruikt als de bestaande groot vermogen zenders. Zoals ik al schreef is een belangrijk speerpunt voor Nederland dat het zijn frequenties niet kwijt raakt. Ga je een frequentie op de middengolf niet gebruiken raak je hem in een volgend internationaal overleg (regio1) kwijt aan andere landen. Dus in plaats van 1 zender in het land worden er nu verschillende met laag vermogen geplaatst. Natuurlijk zodanig dat ze elkaar ook niet storen. Heb je een 100 Watt (pep) vergunning is de afstand 60 km voordat er weer een vergunning op dezelfde frequentie uitgegeven wordt. Bij 1 Watt (pep) is het 1 kilometer. Bij die laatste zet ik wel een paar vraagtekens omdat de carriers elkaar zeer zeker in de weg zitten wat het bekende fluittoontje oproept. (verschil frequentie van de carriers). Maar goed dat is een persoonlijke mening.

 

Wat wel problemen geeft zijn de landen waar de middengolf wel flink gebruikt wordt en hier vanaf de schemering prima te ontvangen is. Dat zijn bijvoorbeeld de stations in Spanje, Portugal, in mindere mate Italië, en de voormalig Oostblok landen. Maar ook het Verenigd Koninkrijk, maar dat is een ander verhaal. De klein vermogen zenders hier in de lande hebben aardig last van deze buitenlandse gebruikers op dezelfde frequentie. De 1485 KHz wordt in het zuiden van Nederland bijvoorbeeld gestoord door een Spaans station. Maar in het westen van het land is het een Engels station wat daar aardig de boel in de war gooit. (hoezo de middengolf wordt leeg...) Nu schijnt er ergens volgend jaar een internationaal overleg te zijn en dan worden deze dingen besproken met de betreffende landen. Het kan dan zo maar zijn dat de groot vermogen zender bij schemering het vermogen terug moeten draaien. Dit met uitzondering van de exclusieve vergunninghouders. Voor Nederland is het bv. 747 en 1008 KHz, daar zul je wel eens heeeeel zacht iets horen uit het buitenland, maar storing is het beslist niet. Ik zelf ben benieuwd wie er nog meer een vergunning aanvraagt, maar op http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html is er een mooi overzicht wat er op dit moment al een vergunning heeft en dus legaal uitzend.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je het over zendtechniek wilt hebben, zit je hier in de verkeerde draad. Wil je het hebben over de stand van zaken AM zenders (in Europa), dan zitten we hier wel "op dezelfde golflengte".  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

. Maar in het westen van het land is het een Engels station wat daar aardig de boel in de war gooit. (hoezo de middengolf wordt leeg...)

Natuurlijk wordt de Middengolf leger. Anders zouden zwakkere AM-zenders nu geen last kunnen hebben van andere, lokale(re)/zwakker(re) Europese AM zenders. En anders zou je ze nu ook niet na zonsondergang kunnen ontvangen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet je natuurlijk zelf ook wel Drs IJzerbout dat deze vergunning vrij zijn, zeg dan gewoon ik heb last van die storing en bel dan het Agentschap Telecom. Ik weet wel wat die dan gaan  zeggen.......... ;)

Ze zullen vast zeggen meneer waarom luistert u niet naar de FM of DAB dat is storingsvrij, AM is nu eenmaal storingsgevoeliger omdat de meeste storingen amplitude gemoduleerd zijn.

 

Sjaak(k) ga maar vast het Agentschap Telekom bellen:

 

Funkamateure befürchten neue Störungsdimension

Der Bedarf an breitbandigen Internetzugängen ist weiter im Wachstum begriffen. Speziell im Bereich des Breitbandkabelnetzausbaus will man dabei das DOCSIS3.1-Verfahren anwenden, bei dem ein OFDM-Übertragungsverfahren (Orthogonal Frequency-Division Multiplexing) mit Frequenzen bis 200 MHz zum Einsatz kommen soll. Die zu erwartenden Datenraten sollen im Gigabitbereich liegen. Ist hier eine neue Dimension elektromagnetischer Störungen, insbesondere für den individuellen Radioempfang und den Funkbetrieb vorprogrammiert?

 

Zwar ist derzeit noch nicht absehbar, wie sich der Breitbandausbau effektiv auswirken wird, der Sonderkanal S6 ist von Anfang an als unerwünschte Abstrahlung des Kabelnetzes sehr deutlich im 2-m-Amateurfunkband zu hören (145,750 MHz). Eine einfache Fahrt mit dem PKW durch die Stadt genügte, um anstelle der Signale von Amateurfunkstellen den Fernsehton per Funkgerät ungewollt empfangen zu müssen. Diese Störung überschreitet oft die Grenzwerte der SchuTSEV (Schutz von Funkdiensten mit Sicherheitsaufgaben), weshalb bereits Sonderkanäle im Kabelnetz, die den Flugfunk beeinträchtigt haben, abgeschaltet wurden. Da die Kabelnetze infolge unzureichend abgeschirmter Hausanschlüsse bzw. defekter Kabelmuffen und nicht zuletzt unsachgemäßer Selbstbaulösungen bei der Kabelverteilung nicht überall nachgearbeitet wurden, besteht durchaus Grund zur Sorge, dass nun breitbandiges Rauschen im Bereich bis 200 MHz aufgrund dieser „Kabelnetz-Stoßstellen“ abgestrahlt wird.

 

„Wir kennen die Diskussion um die potenziellen Störungen von DOCSIS3.1 auf den Hörrundfunkempfang. Derzeit liegen uns noch keine klaren Erkenntnisse vor“, wird Thomas Schierbaum vom Institut für Rundfunktechnik (IRT) auf Anfrage des Internetmagazins teltarif.de (Quelle s.u.) zitiert. Er fährt fort: „Die technischen Untersuchungen sind derzeit im Gange und werden auf europäischer Ebene von der Europäischen Rundfunkunion (EBU) koordiniert“. Laut DARC-Vorstandsmitglied Christian Entsfellner sind im Augenblick noch keine Notches (Frequenzausblendungen) zur Sicherung der legalen Nutzbarkeit der Amateurfunkfrequenzen implementiert, technisch wäre dies jedoch bereits bei DOCSIS3.1 vorgesehen.

 

Schon auf der Mitgliederversammlung des DARC e.V. am 12. November 2016 appellierte Entsfellner an die Funkamateure: „Wir brauchen Wäschekörbe voller Störungsmeldungen! Jeder DARC-Ortsverband muss liefern!“. Zu diesem Zeitpunkt ahnte Entsfellner jedoch noch nicht, dass mit dem neuen EMVG für Störungsmelder eine Kostenandrohung durch die Bundesnetzagentur folgen würde, die erst im letzten Drittel des Jahres 2017 durch Einspruch des RTA (Runden Tisches Amateurfunk) und durch die kleine Anfrage von Ralph Lenkert, „Die Linke“, an den Deutschen Bundestag in Frage gestellt wurde.

 

Umfangreiche Informationen zum Aufgeben einer Störungsmeldung und EMV-Abhilfemaßnahmen erhalten betroffene Funkamateure auf der Webseite des DARC-EMV-Referates unter www.darc.de/der-club/referate/emv/funkstoerungsmeldungen.

 

Bron: Satellifax

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect voor je werk, view, en ja ik vind het enorm leuk om te lezen hoor, daar niet van, is het wel de omgekeerde wereld. AM radio is bij uitstek geschikt om grote afstanden te overbruggen en soms hele landen met één zender te kunnen bereiken terwijl juist FM en DAB een bij uitstek regionale functie te hebben.

 

Dit is geen kritiek op jouw werk, leuk, in had in de jaren '60 een vriend die met een zelfgebouwde zender zelfs Nederland 1 (kanaal 4) weg kon drukken (door hem alleen overdag tijdens testbeeld even uitgetest) en een andere die met zijn fluit-generator op 1250 kHz Hilversum 2 weg wist te drukken als zijn buren in de tuin het que geluidsoverlast weer eens te bont maakte (reactie: hè Henk, de batterijtjes zijn alweer op! :-) - maar goed, ik blijf het betreuren dat we kennelijk vinden dat niemand meer het recht heeft om met een simpel radio ontvangertje wat signalen van verderop meer te mogen horen. Uit eigen land als je met een rugzak door de Andes trekt of uit het buitenland als je in Nederland onderweg bent.

 

Ik had gehoopt dat de DRM techniek (digitaal op midden- en kortegolf) een prima vervanger zou worden, ik heb een jaar of tien geleden dan ook een DRM-radio waarmee ik uit heel Europa midden- en kortegolf zenders kon beluisteren in digitale dus perfecte audio kwaliteit aangeschaft, maar er is sindsdien vrijwel niets gedaan om dat bij de mensen te brengen. Geen hond heeft er ooit van gehoord. Op dit moment zou ik niet eens weten of en waar er nog op uitgezonden wordt. Ik weet wel dat ze o.a. in München daar een zender met veel lager vermogen voor gebruikten dan de originele middengolfzender op die frequentie dus qua energie sparen had het kennelijk ook zo gekund. Maar er moet ook zoiets als een wil zijn. Als het IJzeren Gordijn er nog had gehangen hadden we geen moment overwogen om AM-radio af te schaffen. In Duitsland gaan intussen al stemmen op die vinden dat het terug moet om mensen in Turkije te bereiken om hen op de hoogte te brengen van hoe veel Duitse Turken over Erdogan denken. De gedachte dat we wel nooit meer behoefte zullen hebben om anderen buiten de grens te moeten kunnen bereiken is dwaas en onrealistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je redenatie over AM goed volgen, maar hier en daar zie je m.i. zaken over het hoofd die je verhaal niet helemaal waterdicht maken.

 

1. DRM is een veredeld AM, en men was in die tijd al duidelijk aan het overstappen naar meer HiFi geluid. Hoe mooi DRM ook kan klinken en hoe ver DRM zenders ook mogen reiken, als er een duidelijke tendens is naar afbouw AM door andere technieken en luistergewoontes, dan is een DRM investering te risicovol.

 

2. Idealiseer AM tijden de Koude Oorlog niet. Het was - zelfs hier in noord Nederland - 's avonds geen pretje te luisteren naar het zwaar gestoorde RIAS Berlin. Radio Liberty idem dito. Dus denk niet dat in deze tijd een Turkstalige AM zender vanuit Duitsland door Ankara zal worden geaccepteerd.    

 

3. Afgelopen week is de zendmast 1008 kHz van GrootNieuwsRadio gecontroleerd in welke staat hij verkeert. De zender is weer terug, maar volgens mij op duidelijk lager vermogen. De zender kan maximaal op 600 kW, maar wie betaalt de rekening? Te weinig luisteraars en waarschijnlijk ouderwets slurpend qua stroom.

 

4)AM is natuurlijk ook uit de gratie doordat het vrijwel overal stoort behalve op afgelegen plekken.

 

5) DX-en kun je nog steeds op AM, of misschien wel juist nu. Ik ontdek Spaanse, Italiaanse en Britse regionale en lokale zenders na zonsondergang, maar dan moet ik wel op een storingsvrije plek zijn. Ver buiten het bereik van gebouwen en huizen.

 

6. Jongeren hebben niks met AM, en dat zal niet veranderen in een tijd waarin ze toenemend FM al niet meer beluisteren.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen RNI in 1970 voor de Engelse kust ging uitzenden kregen ze er ook een stoorzender bovenop, zou nu hetzelfde zijn met een Duitse zender op Turkije gericht hoor. Anderzijds vind ik het ook jammer dat die AM langzaam uitsterft, binnenshuis is het hier niet meer te doen ook, maar in de auto luister ik nog veel naar de AM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar rijd je tussen gebouwen door of sta je naast een trucker, dan kun je AM ontvangst doorgaans wel vergeten. Tenzij de zendmast om de hoek staat misschien.

 

En AM kan trouwens ook nog door de eigen motor (dynamo) gestoord worden. Natuurlijk zijn er allerlei manieren om de motor te ontstoren, maar veel garages hebben hier eigenlijk weinig kennis over noch aandacht voor. Mede natuurlijk doordat AM niet echt populair meer is onder  automobilisten.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is de AM ontvangst in de auto inderdaad beter dan thuis. Maar ook in het VK is de tendens dab. Men is daarmee veel verder dan wij met dab+.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar rijd je tussen gebouwen door of sta je naast een trucker, dan kun je AM ontvangst doorgaans wel vergeten. Tenzij de zendmast om de hoek staat misschien.

 

En AM kan trouwens ook nog door de eigen motor (dynamo) gestoord worden. Natuurlijk zijn er allerlei manieren om de motor te ontstoren, maar veel garages hebben hier eigenlijk weinig kennis over noch aandacht voor. Mede natuurlijk doordat AM niet echt populair meer is onder  automobilisten.  

 

Als ik een auto met ingebouwde autoradio koop en er zit AM op, dan verwacht ik van de fabrikant dat ie het ook werkelijk goed doet op de AM en zou net zo lang teruggaan todat er geen problemen meer zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs ijzerbout, het probleem zit hem in de antenne voor de AM.

Voor een goede ontvangst heb je een sprietje nodig van een bepaalde lengte, wat wellicht in tunnels een probleem zou kunnen worden. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de Suzuki Swift heeft een prima autoradio met uitstekende AM ontvangst.

Mijn dochter heeft er een en die heb ik op hart en nieren getest en voor zeer goed bevonden. Zelfs de langegolf is een genot. Hij heeft de Drs IJzerbout zegen met stempel gekregen.

Ze heeft nu het nieuwste nodel en die heeft nu DAB+ met behoud van de AM banden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...