Ga naar inhoud


Afbouw AM gaat verder


Eduard07

Aanbevolen berichten

Bij MBC hebben we net 5 gloednieuwe Ford Tourneo busjes gekocht om onze medewerkers te halen en te brengen van en naar hun accomodatie. Daar reed ik een paar dagen geleden in om wat spullen te halen die niet in mijn eigen wagen pasten. Ook daar een werkelijk goede autoradio met zeer goede AM. Daarvoor hadden we Ford Transits en die waren waardeloos wat de radio betreft.

Veel van onze mensen komen uit Indie en die luisteren graag naar hun eigen zenders op de AM.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maar het probleem is wel, dat - mochten er problemen met de AM ontvangst zijn buiten de garantie - menige garage, hoe goedwillend ook, er weinig tot geen kaas van gegeten heeft om het probleem op te sporen.

 

En vrijwel altijd wordt de tegenvraag gesteld: "Waarom wilt u eigenlijk AM luisteren?"   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarmee moeten ze dus niet bij mij aankomen... :D :D

 

Als de AM overdag bijna leeg is, zoals hier, dan kan ik me de vraag wel voorstellen.

Vervelende is: er valt ook weinig te testen op de AM overdag als alleen GrootNieuwsRadio er hoorbaar op zit. De zwakkere AM zenders kun je pas ontvangen als de auto buiten de bebouwde kom rijdt. Maar op de snelweg kan de garage niet uitgebreid staan sleutelen en testen. :grin:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet in een garage-omgeving waar alles dempt en stoort.

Maakt niet uit: de kern van de zaak hier is dat AM nu bijna helemaal leeg is overdag. En dat garages daardoor het meest geoefend zijn in het installeren van FM- en mogelijk in toenemende mate FM/DAB+ antennes en aanverwante radio-technische zaken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dagen van de 1008 kHz zijn ook geteld. Over een jaar hebben we alleen nog LPAM in Nederland. (Zodanig krap bemeten qua roster dat er zowel overdag als 's avonds geen plezier is te beleven aan de zwak te ontvangen zenders.)

 

Blijft over: AM zenders uit het buitenland, met name 's avonds. En ook dat aantal zal de komende jaren verminderen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n Kenwood kortegolfontvanger staat al maanden werkloos in de kast wegens de storingen veroorzaakt door PLT's (powerlines) in gebruik bij de buren :angry:

 

Een ramp is dat, verpest de DX hobby :mad:

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je redenatie over AM goed volgen, maar hier en daar zie je m.i. zaken over het hoofd die je verhaal niet helemaal waterdicht maken.

 

1. DRM is een veredeld AM, en men was in die tijd al duidelijk aan het overstappen naar meer HiFi geluid. Hoe mooi DRM ook kan klinken en hoe ver DRM zenders ook mogen reiken, als er een duidelijke tendens is naar afbouw AM door andere technieken en luistergewoontes, dan is een DRM investering te risicovol.

 

2. Idealiseer AM tijden de Koude Oorlog niet. Het was - zelfs hier in noord Nederland - 's avonds geen pretje te luisteren naar het zwaar gestoorde RIAS Berlin. Radio Liberty idem dito. Dus denk niet dat in deze tijd een Turkstalige AM zender vanuit Duitsland door Ankara zal worden geaccepteerd.    

 

3. Afgelopen week is de zendmast 1008 kHz van GrootNieuwsRadio gecontroleerd in welke staat hij verkeert. De zender is weer terug, maar volgens mij op duidelijk lager vermogen. De zender kan maximaal op 600 kW, maar wie betaalt de rekening? Te weinig luisteraars en waarschijnlijk ouderwets slurpend qua stroom.

 

4)AM is natuurlijk ook uit de gratie doordat het vrijwel overal stoort behalve op afgelegen plekken.

 

5) DX-en kun je nog steeds op AM, of misschien wel juist nu. Ik ontdek Spaanse, Italiaanse en Britse regionale en lokale zenders na zonsondergang, maar dan moet ik wel op een storingsvrije plek zijn. Ver buiten het bereik van gebouwen en huizen.

 

6. Jongeren hebben niks met AM, en dat zal niet veranderen in een tijd waarin ze toenemend FM al niet meer beluisteren.

 

Ik ben het met veel van wat je zegt eens Eduard. Ik wil wel; even vermelden dat ik toch best vaak in en buiten Europa op reis ben geweest en vaak van heel ingrijpende dingen in het buitenland (voor zover het om landen ging waarvan ik de taal toen niet sprak) uitsluitend op de hoogte kon zijn doordat ik een kleine portable met een paar kortegolf banden bij me had. Zo was ik in Denemarken voor het WRTH toen de 4 Nederlandse journalisten in El Salvador werden vermoord, was ik in de Roemeense bergen toen 9/11 plaatsvond en ook de dood van Pim Fortuijn en het overlijden van koningin Juliana waren allemaal dingen waarvan ik toch wel wilde weten wanneer ze gebeurden toen ze gebeurden. Het begon destijds al in de VS toen ik met mijn radiootje op een muurtje in Venice, Californië die roemruchte Nederland-Duitsland finale beluisteren kon die Nederland toen net nog verloor. Ik ben helemaal geen voetballiefhebber maar wel Nederlander, zeker in het buitenland, en dan is het fijn om altijd even op de hoogte te kunnen blijven zonder dat daar allerlei externe factoren bij nodig zijn zoals een schotel of internet verbinding. Voor heel veel mensen met name backpackers of mensen die door de natuur trekken of naar minder rijke landen reizen nog best een enorm gemis. Ik kan me nog herinneren hoe ik in een Volkswagentje in Los Angeles het kind van een vriendin heen en weer naar school en een of andere club vervoerde met naast me op de voorbank mijn Zenith Transoceanic met daarop de verhoren rond het Lockheed omkopings schandaal van Prins Bernhard. Live vanuit Nederland via de Wereldomroepzenders in Bonaire. Allemaal dingen die nu niet meer zomaar even kunnen als je rondreist. Zeker als je meerdere grenzen in relatief korte tijd passeert zoals in Europa. Je kunt moeilijk in elk land waar je komt meteen eerst gaan uitvissen hoe je daar nu weer je mobieltje op een plaatselijke telefoonprovider aan moet sluiten, zeker als je de lokale taal niet spreekt en als je bovendien weet dat je er maar een enkele dag of zelfs minder gebruik van zult kunnen maken. Maar goed, dat laatste schijnt nu te zijn opgelost door dat hele roaming gebeuren, in elk geval voor vakantiegangers. Hoe dat uitpakt voor mensen die het hele jaar door voor werkzaamheden door Europa reizen is nog lang niet duidelijk. Maar toch, er zijn zat gebieden, vooral berg gebieden waarvan ik uit ervaring weet dat mijn mobieltje geen bereik heeft.

 

En ja, het gegeven van een ramp van grotere afmetingen blijft kaarsrecht overeind. Of kernramp, grootschalige overstroming door global warming of een plost uitgebroken oorlog of aardbeving in het gebied waar je bent, een ding is zeker: op dat moment ben je en blijf je volstrekt afgesloten van de buitenwereld. Dat niemand daaraan lijkt te denken of in elk geval in ons land, een van de rijksten ter wereld, meent dat we dat echt niet meer zouden kunnen betalen vind ik totaal bizar. Ik hoop maar dat wij of onze kinderen/kleinkinderen daar in de toekomst niet een kapitale prijs voor gaan betalen.

 

Overigens is dat niet een nostalgisch vasthouden aan de AM radio zoals je misschien concludeert, als ze dat hele gebeuren via de L-Band op satelliet zou zetten het zoals destijds Afristar voor Afrika of naar ik begrijp Sirius voor Noord Amerika zou ik er ook vrede mee hebben omdat je daar geen schotel voor nodig hebt. Maar de situatie nu is gewoon bloedlink wanneer er ooit wel iets grootschaligs zou gebeuren waardoor in de nabije regio geen stroom meer voorhanden is om lokale zendertjes en telefoonnetten in de lucht te houden. Maar enfin, ik heb dit al vaker gezegd, het gekke is dat als ik daar met mensen in mijn omgeving over spreek dan zie je dat ze zich na even na te denken rot schrikken over die gevolgen en ik uitgerekend hier waar mensen toch wel wat bewuster met communicatie omgaan een grote onverschilligheid ervaar. Begrijpen doe ik het echt niet.

 

Overigens, je hebt volledig gelijk dat het digitaal gebruiken van een AM frekwentie op zich nog steeds uitzenden in AM is. Echter, ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld de zender van de Bayerische Rundfunk op 6085 kHz ergens in de buurt van de 200 of meer kW gebruikte toen het een gewone radiozender was maar dat ie als digitale (DRM) zender nog maart iets in de geest van 5 of 10 kW gebruikte en daarmee hier in Nederland ook overdag knalhard ontvangbaar was. Kennelijk werkte dat digitale spul al prima met een fractie van het originele vermogen. Enfin, datzelfde zie je nu met FM: de DAB+ zender Kleve zou ooit met 4 kW gaan werken maar zendt voor zover ik weet nog steeds met maar 1 kW uit. Daarmee kom je met een analoge FM of TV zender niet veel meer dan een handvol km buiten je dorpje!

 

PS: ik ben altijd veel meer een SWL dan een DX-er geweest. Lokale Spaanse, Italiaanse of Britse zendertkes interesseren me geen lor, ik luister veel liever naar zenders met een programma inhoud die de grijze celletjes aan het denken zetten. Dat zijn doorgaans hoofdzenders, publieke zenders uit een land. Nou ja, 's winters hebben we nog wat aan Radio 4 op de lange golf voor zover het duurt, alleen is dat inhoudelijk voor buitenlanders zoals ik veel minder interessant dan de vroegere BBC World Service op 648. Zeker wanneer alleen onderweg op langere stukken wiegt muziek me in slaap en houdt gesproken woord me wakker aan het stuur. En nogmaals, ik blijf graag op de hoogte van wat er in de wereld en in Nederland gebeurt onderweg, als ik ter plekke ben dan moet ik me met de mensen bezig houden voor wie ik gekomen ben en dan is er geen ruimte om eens rustig ergens te gaan luisteren. Maar goed, dat hangt uiteraard af van hoe je leven eruit ziet, dat begrijp ik best.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...