Ga naar inhoud


Kunststof kozijnen


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Wat moet er gereviseerd worden dan?

Ik lees zo hier en daar dat wat autowas helpt zodat het vuil minder makkelijk hecht.

Klopt, ik heb de afgelopen 30 jaar tijdens het schoonmaken van de ramen kozijnen altijd een kleine hoeveelheid autowas in mijn waswater gebruikt en zoals al geschreven, na 30 jaar zagen de ramen nog als nieuw uit.

Ik kan mij echter voorstellen dat bij een mindere kwaliteit kunststof na 10 á 15 jaar enige 'verkrijting' ontstaat.

 

Overigens wil onderhoudsvrij niet zeggen dat je tijdens het ramen wassen de kozijnen niet af en toe schoon moet maken en als je dan een beschermend product aan het waswater toevoegd houd je de kozijnen in topconditie.

 

Er is overigens ook geen reden om kozijnen te vervangen als de (hardhouten) kozijnen nog in perfecte conditie verkeren.

Als de houten kozijnen (deels) door houtrot zijn aangetast of je bent het zat om om de 2 á 3 jaar te schilderen dan is het vervangen van kunststof kozijnen het overwegen waard.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


niet te snel oordelen

 

over onderhoud en hout

cyclus hout kozijn transparant elk jaar nalopen en repareren en elke 3 jaar helemaal overnieuw

cyclus hout kozijn dekkend elk jaar nalopen en repareren elke 3 jaar nogmaals schilderen en na 10 jaar helemaal overnieuw

dat is het professionele kozijn in de gecertificeerde bouw voor watergedragendispersies

 

over onderhoud en kunststof

cyclus Kunststof standaard elk jaar nalopen en reinigen met een biologisch afbreekbaar sopje

de beglazingsrubbers afhankelijk van het soort en type volgens voorschriften behandelen en met niks anders dan dat (of de garantie vervalt)

 

vergeet niet de gecertificeerde producten zijn maximaal 10 jaar gegarandeerd indien je de merk afhankelijke voorschriften opvolgt

en dan volgt voor de zwakste schakel, namelijk die beglazingsrubbers een vervanging op zijn minst.

 

de ervaring leert dat na 10 jaar rubbers wel aan vervanging toe zijn m.b.t. inwateren en aantasting van de gecoate dubbele of driedubbele beglazing

 

schoon of vuil is niet het probleem betreffende het onderhoud maar welke materialen je voor dat onderhoud nodig hebt

een liter alkyd verf is 10 liter zwaar geclassificeerd chemisch afval

een liter watergedragendispersie of in de volksmond acrylaat is 3 liter zwaar geclassificeerd chemisch afval

en de aantal werkuren dus arbeidkosten

 

Er zouden veel meer kunststof kozijnen van gerecycled kunststof materiaal moeten worden verbruikt in Nederland dan al die Hout en chemie Industrie producten die gebruikt worden is een conclusie die sinds 2 a 3 jaar bij de lifecycle analysis er uit rolt.

Gezien afvalstoffen wetgeving en milieuvriendelijke verwerking alsmede initiële CO2 en H2O footprint berekeningen.

 

Mij hebben ze ook jarenlang nonsens verteld vanuit de bouwgerelateerde Houtmaffia met betrekking tot die footprint.

 

Wat kost het jou?

Dat is niet te overzien...

Kocht je met of zonder... wanneer - alkyd of acrylaat

Hoeveel jaar woon je er al en is die kapitaalvernietiging en dus nieuwe investering gerechtvaardigd t.o.v. jou life cycle (spreek verhuizing en verkoopsom)

 

eenduidig advies kan men niet geven.

 

mocht ik nieuw bouwen dan komt er Kunststof in

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonski

Ik heb alle ramen inderdaad opgemeten en met foto's naar de ramenboer gestuurd.

 

Wat er nu in zit vinden we best mooi maar met name de voorkant en zijkant van het huis hebben flink te lijden onder de westenwind. Er is wel een paar jaar terug onderhoudsschilderwerk verricht waarbij alleen de slechte delen overgeschilderd zijn. Maar dat is er niet mooier op geworden door de onvermijdelijke kleurverschillen. En na een jaar schieten de scheuren er weer in door de grote temperatuurverschillen. Daarnaast hebben we al een paar keer lichte lekkage gehad op verschillende ramen dus het zit allemaal ook niet echt goed in de gevel. Er komt er ergens water in en ineens vallen er gaten in je kozijnen, Dat is nu dus gebeurd, vandaar onze zoekactie.

 

Alle folders laten een mooie afwerking zien aan de buitenkant. Waar ik me meer zorgen over maak is de afwerking aan de binnenkant. We willen wel dat dit blijft aansluiten bij het bestaande timmerwerk. Daar zijn de ramenboeren niet echt helder over.

 

Het is een huis uit 1916, het ziet er dus allemaal net wat anders uit dan een nieuwbouw huis. Zo hebben we geen spouwmuur en zijn de ramen 2280mm hoog wat weer bedieningsproblemen geeft voor kantelramen en luchtroosters.

 

Nu is het wachten op de offertes.

 

NB: Ik zag op tweakers ook een thread van 2 jaar over ervaringen met kunststof kozijnen en leveranciers.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de afwerking binnen.

Buiten doet men bijna altijd zijn best omdat anders lekkage op de loer ligt.

 

Met de binnenafwerking ziet het bij sommige leverancier toch wel wat anders uit.

Ik heb de laatste jaren aardig wat vervangende kunststofkozijnen bij kennissen en familie gezien en daarbij zag ik toch nog wel aardige verschillen m.b.t. de afwerking binnenkant.

Hierbij viel mij op dat bij de duurdere installaties toch de afwerking aan de binnenkant stukken beter was.

Ik weet nog dat toen ze bij mij de kunststof kozijnen hebben geplaatst het afwerken bijna net zoveel tijd in beslag nam dan het installeren zelf.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonski

 Zo hebben we geen spouwmuur en zijn de ramen 2280mm hoog wat weer bedieningsproblemen geeft voor kantelramen en luchtroosters.

 

Nu is het wachten op de offertes.

 

NB: Ik zag op tweakers ook een thread van 2 jaar over ervaringen met kunststof kozijnen en leveranciers.

hoge ramen met een bovenlichtraam (een T-Venster) dat naar binnen kantelt en tegelijk tuimelt is een speciale constructie betreffende het hang en sluitwerk en met zogenaamde spindel bediening, niet mooi maar functioneel, mogelijk voor een behoorlijke meerpost

 

de manuele versie zie je op de foto en daarbij zult ge op de tafel moeten klimmen zoals mijn werkplek

 

aansluitingen aan het binnenwerk en de venster c.q. kozijn negge is telkens anders indien er oude bouwsubstantie is

speciale aanpassingen zouden mogelijk "kunnen" zijn

foto's kunnen dergelijke inderdaad vooraf doen vermoeden

 

voor ik mijn college en mijzelf in Nederland het gras voor de voeten wegmaai, ook mijn consult is zonder opdracht enkel een initiele uitleg

post-30989-0-34282800-1502103803_thumb.jpg

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto komt heel aardig overeen met wat wij hebben. Nu zijn boven en onderraam vast. Wat ons betreft mag het bovenraam kantelbaar worden. Maar dan wil ik er niet steeds voor op de leuning van de bank voor hoeven klimmen :grin:

 

Verder hebben we ook van die diep liggende ramen met een hele grote vensterbank.

 

Je hebt er geen luchtrooster in?

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen dauerluftung zoals wij die Duitse Term kennen KENT MEN HIER NIET

heel vreemd maar waar

 

p.s. 40 cm vensterbank c.q. negge

dus een sponning aan de binnenzijde van uw muur / wand met een buiten " halfsteens " Veblend Mauerwerk 11,5 cm

 

dat is een traditioneel massieve Wandaansluiting voor Kozijnen en Vensters voor dat de spouwmuur werd geintroduceerd

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen dauerluftung zoals wij die Duitse Term kennen KENT MEN HIER NIET

heel vreemd maar waar

 

Nou, hier sla je de plank toch wel mis.

 

Ik heb al 30 jaar geleden mijn kunststof huiskamerramen laten voorzien van 'Dauerlüftung' en is gewoon bij elke konijnenboer te bestellen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren zijn we op de koffie geweest bij Sat4All'er @edje-ken. Erg vriendelijk van hem en zijn vrouw om ons uit te nodigen. Ze hebben zo'n beetje alles laten vervangen wat er maar mogelijk is: deuren, ramen, kozijnen, vensterbank en dakkapel. Het ziet er allemaal netjes uit en heeft ons dus een goede indruk gegeven van de mogelijkheden.

 

We gaan nu rustig wachten op de offertes van de schilder en een paar kozijnenboeren en dan hakken we een knoop door.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, nu begrijp ik het misverstand.

Jij schreef "..neen dauerluftung zoals wij die Duitse Term kennen KENT MEN HIER NIET.." waarbij ik HIER als locatie NL interpreteerde maar jij bedoelde natuurlijk hier in Duitsland.

 

Inderdaad, ik ben die in Duitsland nog niet tegengekomen, vreemd maar waar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan 20 jaar geleden hebben we alle drie verdiepingen van ons huis van kunststof kozijnen voorzien. Bovendien een nieuwe serre en een grote dakkapel van hetzelfde materiaal laten aanleggen. Het witte plastic heeft een soort houtnerf waardoor niemand überhaupt in de gaten had dat het kunststof was. Nu al meer dan 20 jaar geen enkel onderhoud gehad en het ziet er nog prefect uit.

 

Het enige nadeel was dat we een voormalig werknemer van dat bedrijf uit Lochem kregen aangewezen als degene die het allemaal zou installeren. Een ongelofelijk onbeschofte en brutale boer die er werkelijk een potje van maakte. De dingen die niet goed zijn gegaan hadden stuk voor stuk niets met de (goede) kwaliteit van het aangeleverde materiaal te maken maar alles met de lamlendige egoïstische en ongeïnteresseerde houding van het bedrijfje uit Lochem dat het moest plaatsen. Ik kan die vent nu nog zijn nek omdraaien als ik bedenk wat ik allemaal aan wanprestaties heb moeten accepteren. Maar nogmaals, de problemen waren op geen enkele manier gerelateerd tot de kwaliteit van het kunststof materiaal. Voor zover ik weet bestaat het Nederlandse bedrijf niet meer, de kunststof kozijnen en dakdelen werden door een Italiaans bedrijf geproduceerd, ik dacht dat ze KDS heetten of iets in die geest. Geen idee of er intussen een andere vertegenwoordiging in Nederland van is.

 

Er was wel één tegenvaller: wij vervingen een houten frame met twee smalle voordeuren door een kunststof frame met één deur en links en rechts daarvan een matglazen raam (het is een samengetrokken boven-benedenwoning) en wat daar tegenviel is dat de hele voorpui als het ware behoorlijk meebeweegt bij het sluiten van de deur. Heeft weliswaar nooit tot enigerlei schade geleid maar het voelt niet prettig als je de hele pui mee voelt bewegen als je de voordeur dicht trekt. Daar zou ik achteraf gezien een andere oplossing voor gezocht hebben. Deur is goed, sluitwerk ook maar het had in een veel solider frame gemonteerd moeten worden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'mee bewegen' van de hele voorpui als men de voordeur sluit komt wel vaker voor maar is toch deels te wijten aan de stabiliteit van de bestelde kozijnen.

Ik heb hiervoor een perfect voorbeeld.

Toen ik circa 15 jaar geleden ook de gehele voorzijde van de gevel van kunststof kozijnen heb laten voorzien heeft mijn 'kozijnenboer' vooraf geadviseerd om een zwaarder type kozijn te laten installeren omdat hij anders vreesde dat het hierboven genoemde gebeurde.

Aan het begin dacht ik even dat dit een poging was om misschien wat meer te verdienen maar ik had op vorige ervaringen gebaseerd dat ik daarin meeging met uiteraard een beste meerprijs.

Inderdaad, ik heb nooit een soort meebeweging ervaren terwijl dit deel toch vanaf de begane grond doorliep tot aan de eerste verdieping.

 

Één jaar later heeft mijn buurman met eenzelfde voorgevel daar ook kunststof kozijnen laten plaatsen maar vond de meerprijs toch teveel en heeft toen de waarschuwingen (ook van de leverancier) in de wind geslagen en het standaard profiel laten toepassen met de kanttekening dat het door hem gebruikte profiel al sowieso van mindere kwaliteit was.

Na afmontage bleek dat bij het sluiten en zelf openen van de voordeur de gehele pui circa 10 mm bewoog, hierbij speelde dan ook nog een grote rol dat het montagebedrijf ook wel wat steken liet vallen.

Na 2 jaar heeft de nieuwe bewoner besloten om de pui te laten vervangen.

 

Dus let goed op welke profielen er gebruikt worden en kies een installatiebedrijf die zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De firma's die de Kozijnen verkopen en plaatsen dienen wel degelijk vooraf berekeningen te maken betreffende stijfheid stabiliteit en sterkte.

 

En bij zulke berekeningen zijn ook nog eens de Glassoort en type van belang - indien deze niet worden mee opgevoerd is er een principiele fout gemaakt en kan in de realiteit zo een doorbuiging het gevolg zijn.

 

Daarom schreef ik in mijn eerdere bericht dat je de certificaten moet krijgen die zijn in de Bouw altijd aan te leveren.

Indien je naderhand klachten of bedenkingen hebt over Juistheid zal een Onafhankelijke zaakgelastigde altijd vragen naar deze Certificaten.

 

p.s. dat doet ook de Verzekeringsmaatschappij waar je onroerend goed is verzekerd of de Inbraakverzekering.

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...