Ga naar inhoud


Kunststof kozijnen


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Waarom denk je waarom ik al vele jaren 24/7 de geforceerde permanente ventilatie aan heb staan en dat ook tijdens onze afwezigheid i.v.m. de overwintering.

Als je geen permanente ventilatie beschikbaar hebt en ook niet zeer frequent de kamers lucht dan kan dit inderdaad het resultaat zijn n.a.v. het aanbrengen van een goede isolerende beglazing.

 

  • Haha 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan hoop ik maar dat je een gelijkstroomventilator hebt dan bespaar je tenmiste 24/7 ook nog wat op je energierekening.

 

-------------------------------

Gelijkstroommotoren
Dankzij technologische voortuitgang wordt het gebruiken van gelijkstroom steeds interessanter als middel om energieverlies tegen te gaan. Sinds het begin van de 21e eeuw worden dan ook steeds meer elektrische apparaten geleverd met een gelijkstroommotor. Zo levert Itho Daalderop sinds 2004 ventilatoren met gelijkstroommotoren. Deze ventilatoren zijn even duur als hun wisselstroom-varianten, terwijl ze een aanzienlijke energiebesparing voor de eindgebruiker opleveren. Bovendien draagt een gelijkstroommotor bij aan een beter energielabel.

Het duurde dan ook niet lang voordat vrijwel alle installateurs hun klanten standaard gelijkstroomventilatoren aanraadden. Sinds 2013 wordt geen enkele ventilator van Itho Daalderop nog geleverd met wisselstroommotoren.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Tonskidutch:

jullie zijn als leek, natuurlijk eerst en vooral, op de centen van de besparing aan m³ gas uit

duidelijk, zou je kunnen inkomen

maar een volledig ongeisoleerde woning met dergelijk nieuwe beglazing en profilen kan de Waterdampdiffusie sterk beïnvloeden waardoor je geen condens meer op de ramen hebt maar condens op de muren en dus schimmelvorming binnen KUNT krijgen... daarom schreef ik je moet wel een objectieve analyse en berekening eraan ten gronde leggen met betrekking tot wat je gaat investeren.

maar dat voert misschien echt te ver voor de doorsnee woningeigenaar.

Nou nou nou, T toch...

Algemeen bekend is dat oude woningen tocht"lek" en die ventileren vanzelf.

Dichtmaken van een dergelijke woning (lees isoleren) vraagt nu eenmaal om

geforceerd te ventileren teneinde vochtproblemen te voorkomen, thats all.

Niet opblazen.

Niets berekenen, gewoon ventileren volgens de standaard norm volgens de

huidige bouwwijze als je van een oude woning naar een "dichte" woning gaat.

Het is allemaal niet veel moeilijker.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-8-2017 om 11:50 zei Psychosammie:

 

deelcitaat

Het is een huis uit 1916, het ziet er dus allemaal net wat anders uit dan een nieuwbouw huis. Zo hebben we geen spouwmuur en zijn de ramen 2280mm hoog wat weer bedieningsproblemen geeft voor kantelramen en luchtroosters.

Con ,

je moet niet menen dat ik er niets van af weet, als ik dit in de praktijk als architect/ingenieur bijna dagelijks zie dan kan ik enkel waarschuwen.

juist bij die 2,28 meter hoge ramen is een risico onderaan de vensterbank in de Negge (zie foto boven) op een oppervlakte temperatuur dat onder het dauwpunt ligt bij massieve buitenmuren.

En als je dat condens wilt "weg-ventileren" dan doe je je investering in veel gevallen van energiebesparende voorzieningen aan het huis teniet.

Ook al is het om je schilderwerk te doen, binnen en buiten, kijk toch goed bij kunststof naar de muuraansluiting (en of je gordijnen hebt of niet) daar de ventilatie voorziening strategisch gekozen moet worden om hetgeen ik beschrijf betreffende schimmel te voorkomen.

 

1 dus er moet altijd gespuid kunnen worden in een verblijfsgebied

2 er moet altijd minimaal 1,4 liter/sec per m² verblijfsruimte oppervlak worden geventileerd (danwel geforceerd met warmte terugwinning)

3 heb je ouderwetse radiatoren kun je ook gelijk hieraan denken JAGA geintegreerde ventilatie

 

er bestaan geen blanket-solutions die als deken over elke situatie gelegd kan worden

mij is het worst als je het geld voor en na isoleren uit het venster smijt :)

 

 

thermographie-fenster.jpg

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Con:

Nou nou nou, T toch...

Algemeen bekend is dat oude woningen tocht"lek" en die ventileren vanzelf.

Dichtmaken van een dergelijke woning (lees isoleren) vraagt nu eenmaal om

geforceerd te ventileren teneinde vochtproblemen te voorkomen, thats all.

Niet opblazen.

Niets berekenen, gewoon ventileren volgens de standaard norm volgens de

huidige bouwwijze als je van een oude woning naar een "dichte" woning gaat.

Het is allemaal niet veel moeilijker.

@T

Wat jij uiteenzet, zette ik in 7  regels (als eenvoudige techneut), zie citaat.

Iets meer details wellicht...

Een oude woning is zo lek als een mandje en ventileerde daarom vanzelf.

De "spleten" en "kieren" zoals de oude transmissieberekening dat noemde

waren dermate groot dat je het als gaten kon zien in de context van heden.

 

Nogmaals, het is algemeen bekend dat;

  • als je een oude woning gaat isoleren je de lekverliezen dermate terugdringt dat je mechanisch moet ventileren,
  • een nieuwbouwwoning is sowieso dermate dicht dat hier standaard wordt geventileerd volgens bouwbesluit.

Jouw IR-foto heeft niets te maken met de vochthuishouding maar puur met

slechte plaatsing. Dit is sowieso killing voor de warmteverliezen maar ook

kans op condensatiespots binnen. Koudebruggen MOETEN worden

voorkomen maar ook dat is algemeen bekend.

 

Voorts geldt bij de nieuwe(re) wetgeving dat natte ruimten (wc, douche en keuken)

extra worden afgevoerd, "geventileerd", respectievelijk 25, 50 en 75-150 m3/h.

De hoeveelheden van de rest is verblijfsruimte afhankelijk.

Verkeersruimten worden "meegesleurd" van verblijfsruimtes naar de natte ruimten.

 

De extra warmteverliezen zijn, door ventileren, minimaal als je ventilatie goed toepast.

Immers, een douche en keuken maximaal ventileren bij gebruik, de rest van de tijd

is enige afvoer nodig voor de ventilatie (lees afzuig) in de woning. Slaapvertrekken

alleen als je slaapt en daarna nog een paar uur.

Daarnaast is het vochtgehalte in de winter bij -10 dermate laag dat je je sowieso

niet druk hoeft te maken om vocht. Vervolgens zal een goed geïsoleerde muur,

vloer of dak (plafond is meestel >20gr.)  altijd hoger in oppervlaktetemperatuur zijn

dan het (dubbel)glasoppervlak.

 

Dan nu weer ON-Topic.

Condensvorming valt of staat met a. goede ventilatie en b. juiste plaatsing van

kunststof kozijnen. In onderhavig geval zou ik, als je bang bent, de laatste termijn

betalen als blijkt dat er geen koudebruggen zijn ontstaan tijdens het plaatsen.

(IR meten in de winter is aan te bevelen)

 

Hoewel dit niet moeilijk te voorkomen is, met compri-band en pur tussen de

kozijnen en de gevel ben je een flink eind op weg. 

 

aangepast door Con
Enkele komma's en haakjes voor de leesbaarheid.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

de rest voor dan nu weer On-Topic vergeet ik sowieso

 

een aansluiting met Geisoleerd Kozijn en een massieve wand is 1:1 een Koudebrug en die zie je ook in de Warmtebeeldcamera opname exact aangegeven waar ik het voorspel dat die op gaat treden bij een doorsnee relatieve luchtvochtigheid van onze woonkamers en slaapkamers.

pur en densoband levert niets op en verschuift het een beetje naar links of rechts

 

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan je de aanschaf van een IR temperatuurmeter adviseren, die koop je tegenwoordig voor een paar tientjes.

 

Je zult verbaasd staan over de tempüeratuur verschillen in een ruimte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-8-2017 om 12:01 zei Tonskidutch:

...een aansluiting met Geisoleerd Kozijn en een massieve wand is 1:1 een Koudebrug...

 

De enige echte koudebrug is de muur zelf.

 

Onderbouwing? Lambda (warmtegeleiding);

Steen 0.45-0.65 W/m.K

Hout 0.13-0.18 W/n.K (stelkozijn)

PVC 0.19 W/m.K (kozijn)

PUR 0.023 W/m.K (vulmiddel)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een kleine update over mijn zoektocht naar kunstof kozijnen.

 

Ik heb inmiddels de offerte van de Schilder voor het gehele huis. Hij komt uit op 7.000 euro. Dat is dus boven, beneden, garage en tuinhuis. Daarbij moet ik opmerken dat alleen voor de veranda en overkapping al 3.000 gerekend wordt. Blijft zo'n 1500 euro over voor het schilderen van de kozijnen.

 

Nu begin ik me af te vragen of een investering in kunststof kozijnen van 15.000 euro voor alleen de benedenverdieping wel zo'n goede investering is. Daar kan ik ook 10 keer mijn ramen voor laten schilderen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Psychosammie:

Even een kleine update over mijn zoektocht naar kunstof kozijnen.

 

Ik heb inmiddels de offerte van de Schilder voor het gehele huis. Hij komt uit op 7.000 euro. Dat is dus boven, beneden, garage en tuinhuis. Daarbij moet ik opmerken dat alleen voor de veranda en overkapping al 3.000 gerekend wordt. Blijft zo'n 1500 euro over voor het schilderen van de kozijnen.

 

Nu begin ik me af te vragen of een investering in kunststof kozijnen van 15.000 euro voor alleen de benedenverdieping wel zo'n goede investering is. Daar kan ik ook 10 keer mijn ramen voor laten schilderen.

 

Je geeft met nieuwe kozijnen wel weer en positieve boost aan

het energieverlies door de kozijnen met beter isolerend glas.

En je bent ten aanzien van de kozijnen de eerste 25 jaar ontzorgd.

Daarnaast geeft schilderen niet de garantie dat je kozijn alsnog

niet aangetast worden. Een klein plekje over het hoofd zien of

een kleine beschadiging en je bent de "Sjaak".

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Psychosammie:

Daarbij moet ik opmerken dat alleen voor de veranda en overkapping al 3.000 gerekend wordt.

 

 

Zo die rekent aardig naar zich toe. Is dat niet zelf te doen?

13 uur geleden zei minplus:

Wat voor mij de doorslag gaf was de volledig vrije kleurkeuze bij hout. Dat wilde ik niet missen.

 

Die kleurkeuze heb je met kunststof ook, zelfs een keuze tussen glad of met een nerf erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

Dat is zeker waar. We hebben dubbel glas maar dat zal van voor 2000 zijn dus ik denk geen HR++

 

@kiekiek

De overkapping is helemaal op maat gemaakt met een sier hekwerk en aan de bovenkant ook sierwerk. Schuren en verven zal dus een heidense klus worden. Daar heb ik de tijd niet voor en het wordt vast ook niet zo mooi. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...