Ga naar inhoud


Kleuren Televisie is 50 jaar oud. Jubileums uitzendingen op Duitse TV


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

DAT is niet geflopt dat is een CULT

enkel erg duur materiaal

maar dat is een ander onderwerp....

 

als je TV normen eens de loep laat passeren, heeft Philips destijds wel wat revolutionairs gebracht de Betamax

de wereld standaard is het helaas niet geworden

 

ofschoon professionals nog met het spul gewerkt hebben tot voor vier vijf jaar geleden toen HD-TV camera's ook voor professionals betaalbaar werden

 

Een beetje HD Broadcast camera kost toch al gauw vanaf € 60.000,00 en voor het objectief moet je nog eens zo´n prijs neertellen.

Over de Arri Alexa zal ik het maar helemaal niet hebben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Cuba nam het NTSC kleuren TV systeem uit Amerika over en was dus eerder dan Duitsland die het NTSC systeem aan het door-ontwikkelen waren vanwege de imperfecties in de NTSC overdracht.

Cuba heeft dus niets zelf ontwikkeld en het dankbaar overgenomen. Een meilsteen is dat echt niet.

 

Wat Belarussia betreft klopt er iets niet met kleuren TV vanaf 1958. Het zal wel zwart-wit TV geweest zijn.

PAL was namelijk nog niet uitgevonden en SECAM ging in 1967-1968 van start nadat de ontwikkeling in Frankrijk was afgesloten.

Pas daarna "vochten" de ontwikkelaars van PAL en SECAM om de introductie, standaard en patenten in de UDSSR.

SECAM werd om politieke redenen gekozen waardoor ze het slechtste lot hadden getrokken en zat het gehele Oostblok opgezadeld met het waardeloze SECAM (System Essentially Contrary to the American Method of zoals de Duitsers het noemden: Sehkrampf).

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me goed herinneren dat mijn grootouders 1n 1968 een Philips kleurentv aangeschaft hadden. Het zag er niet uit: vlekkerig, onscherp en vooral veel te veel kleurverzadiging. Mijn aanbod om de boel iets beter af te stellen werd afgeslagen. Dat was al in de fabriek gebeurd en bovendien wilden ze veel kleur voor hun geld.

Later heb ik als NOS cameraman veel gewerkt met de eerste kleurencamera, de Philips LDK3. Een buizencamera die zonder lens ongeveer 50 kg. woog. Die moesten we de voetbalstadions inhijsen, sindsdien is er veel veranderd.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed dat met de RCA TK45 en TK47 en als "draagbare" camera de TK70. Nou ja...draagbaar is een breed begrip. :D

Met die kamera´s erg veel ervaring opgedaan. Jonge technici hebben niet meer gehoord van begrippen als registration en kunnen een buizen kamera niet meer inregelen kort voor een uitzending.

De Ledicon´s vervangen in een buizenkamera? Dat kan zo goed als niemand meer.

We hadden een 70 tonner als OB Van. Die heette BigMo. Mo voor Mobile. Met 2 x RCA TK700 2" tape decks en RCA HS1000 disc recorder voor de slow motion en een Video Four als schriftgenerator.  4 x  TK45 camera´s, beeldmixer van Richmond Hill en Wardbeck Audio en Intercom. Daar begon ik mijn carriére mee.

Een generatorwagen ging altijd mee: de DynaMo en soms een kleinere OB Van, de MiniMo.

Zo deden we de Toronto Maple Leafs Icehockey en deToronto  Blue Jays Baseball games.En Hockeynight in Canada.  Dat waren echt geweldig leuke tijden.

En de beeldkwaliteit was echt niet slecht. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik mis de CCU's, ik mag aannemen dat die ook in BigMO zaten.

 

Tja, het registreren van camera's is alweer een paar jaar geleden.

Ik heb thuis nog een Orticon liggen uit een Zw-W kamera, gebruikt in Mexico, ooit gekregen als aandenken.

In de vitrinekast heb ik een Orticon, Vidicon, Saticon, een van de eerste CMOS beeldchips en een 7 cm viewfinder CRT liggen.

En dat alles heb ik in mijn looptijd voorbij zien komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alleen voor liefhebbers!

 

http://www.earlytelevision.org/index.html

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was natuurlijk één van de vele kinderen die tot grote schrik van de ouders het verborgen luikje gevonden hadden waaronder de convergentieregeling verborgen zat, met een zware magneet voor de beeldbuis zitten zwaaien om psychedelische kleuren te bekomen had natuurlijk ondertussen ook al z'n sporen nagelaten op het schaduwmasker :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dan had je daarna een demagnetiseringsring nodig, dat gaf nog veel mooiere kleuren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen voor liefhebbers!

 

http://www.earlytelevision.org/index.html

Ik zie dat onze TV al in de musea staat, misschien moeten we eens een nieuwe kopen :-)

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...