Ga naar inhoud


Kleuren Televisie is 50 jaar oud. Jubileums uitzendingen op Duitse TV


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Moderator

De recorder staat bij mij ook al geprogrammeerd.

Vandaag op de voorpagina van een Duitse krant ook al een kleurenfoto van het officiele openingsmoment 50 jaar geleden, het drukken op de knop.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De eerste bijdrage zojuist bekeken op ARD Alpha, der Fernseh Truhe.

 

Een programma uitgezonden in Zw/W wat kleuren tv verklaart!

 

Zie je een Tectronics 547 staan in een meetopstelling, waarvan ik nog steeds een werkend exemplaar heb staan.

Nostalgie pur!

Zag ook nog het inregelen van een Ampex 2" Quadruplex, ik heb ooit zelf nog met die machines gewerkt, toen die al antiek waren.

Dat was de tijd dat je de vacuüm pomp en compressor in moest schakelen voordat je kon opnemen of weergeven!

Ik heb het hele repertoire voorbij zien komen, van 2" tot de D-1 en D-2 recorders, nu gebruik ik een 4K camera met een solid-state opslag medium.

 

Zonde dat de analoge techniek is uitgestorven, je kon zelf zoveel bijdragen aan het eindresultaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nog 2 x TK70 van RCA hier staan. 

Die gebruiken we een enkele keer nog als we archief materiaal krijgen aangeleverd op 2". 6 maanden geleden nog een gloednieuwe servo capstain motor ingebouwd en afgeregeld. De beide decks doen het nog perfect. Reserve onderdelen wisselen we uit met Dubai TV. Die hebben er ook nog een staan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heel zuinig op zijn, bij mijn weten zijn er niet zoveel werkende machines meer beschikbaar.

Hier wat beeld, let wel, dit is dus een video recorder. 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uitleg van het 2"quadruplex systeem

 

En deel 2

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, en dit maakt veel herinneringen los, de tijd dat een video recorder nog een levend ding was!

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze TR70´s worden iedere maand gestart om dan een paar uur te draaien. Maar mijn mensen hebben er geen interesse in omdat ze er niet mee opgegroeid zijn. Ik hou ze hier aan het draaien zolang het nog kan. Beide deck´s zijn in uitzonderlijk goede staat. De koppen worden iedere keer weer gereviseerd in Amerika.

Bij DMI Dubai TV werkt ook nog iemand (Engelsman) die er mee opgegroeid is en als we wat nodig hebben nemen we kontakt op met elkaar en dan helpen we waar het kan.

Ze zijn iets unieks. Maar ik ben bang dat als ik wegga bij MBC, dat deze beide machines geen lang leven meer beschoren zijn.

Ij heb in mijn tijd bij Global TV nog een cursus gevolgd bij RCA in Camden, NJ en ook een cursus over Video Tape Recording bij George Brown College of Applied Art & Technology.

De Ampex serie zoals die in NL een trouwe hond was ken ik niet.

Maar het was wel zo dat het in NL een standaard was door te zeggen: "we nemen het op Ampex op". Dat was een begrip.

De RCA 2" serie en de Ampex 2" decks zullen niet veel voor elkaar onder gedaan hebben.

Maar ik sta er iedere keer weer versteld van wat voor een voortreffelijke beeldkwaliteit die decks geven als ze goed afgeregeld en ingesteld zijn. 5 mHz ging zonder meer. Dus volle broadcast kwaliteit bij de eerste generatie opname. Bij de 2e en 3e generatie liep dat snel terug.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb gisteravond een hele rits Youtube bijdragen over deze machines zitten bekijken en die brachten veer veel herinneringen terug.

Wat mij in analoge video altijd aansprak is dat je er zelf zoveel aan kon bijdragen dat aan het eind van de keten een mooi beeld ontstond.

 

Niet alleen de machines, maar ook het egaliseren van alle kabels en video distributie router switches en amplifiers.

Level, Looptijd, dif Gain, Dif Phase, LF response, en het effect op het beeld.

Meetpulsen, sweeps, 2T en 20T pulsen, het zegt de huidige generatie niets meer.

 

Ik heb thuis nog steeds een WFM en vectorscope staan, en voor het audio een RTW meter.

In de analoge tijd keek ik daarme wel eens naar lopende uitzendingen.

Nu staan ze te verstoffen.

 

De Teck 547 zet ik nog wel regelmatig aan, om te voorkomen dat de Elco's gaan hemelen.:grin:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt banding nog vergeten. dt moest je afregelen zodat je de overgangen van de 4 koppen niet zag.

Was altijd kritisch.

 

Maar wat niemand beseft...om uit zo´n deck überhaupt beeld te krijgen moest je extern uit je "plant" sync aanleveren:

H Sync 4 volt tt

V-Sync 4 volt tt

Burstflag (Burstgate) 4 volt tt

Subcarrier 2 volt tt

In NTSC waren de impuls spanningen de helft.

En natuurlijk de compressor voor de onderdruk.

 

Wilde je het deck in je totale zender looptijdplan inbinden dan moesten al deze pulsen ook nog een tijdrelatie hebben met station sync en je rubidium quarztijd. Anders kon je er niet mee schakelen of mixen op je beeldmixer-master control mixer.

 

Bij MBC gebruiken we een rubidium quarz oscillator van 5 mHz. Hierop is alles bij ons gesynchoniseerd en hieruit leiden we trilevel sync af..

De Framestores doen de rest. Zou alles vrijlopend zijn, dan zouden we veel te lange timedelay hebben.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En hoe zat het met de 8v puls om bij het monteren horizontale schuivers te voorkomen?

 

Bij ons hadden we 1 spg die de referentie signalen voor alle bronnen verzorgde.

Verder zorgden we ervoor dat alle machines werden aangesloten met gelijke kabel lengte.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had je bij NTSC niet nodig.

Bij PAL ook niet daarvoor zorgde de editor die er voor op de hoede was dat de PAL 8er sequence aangehouden werd. Dat betekende dat je niet in ieder halfbeeld kon editeren maar ieder 4e halfbeeld. Wel moest je ervoor zorgen dat de subcarrierphase bij de 0 doorgang met de helft van de steigende flank van de H puls van de blackburst overeenkwam. Had je bij het editeren een beeldmixer (A-B Roll) dan zorgde de beeldmixer dat de cut in het odd, even of één van beide terecht kwam. Dat moest je in de beeldmixer met een jumper instellen.

In NTSC had je dat probleem niet.

De editoren die we gebruikten waren van CMX. De eerste die dat konden met behulp van een preview switcher. Later deden de modernere decks zoals de 1", 3/4" en betacam dat in E-E mode. dan had je geen preview switcher meer nodig. Ik ben altijd een voorstander van een preview switcher geweest voor het editen met een AB roll.

CMX is later door Avid overgenomen. Helaas bestond er geen Avid interface naar de Bosch 1" B machines. Dus Avid editoren hebben zich nooit echt doorgezet in landen waar de BCN standaard was. Er was 1 interface die dat wel kon maar daar ben ik nu even de naam van kwijt. Was te verkrijgen bij GTC in Hamburg maar die waren niet echt blij als je alleen het interface kocht en niet hun bijpassende editor.

 

In een complexe analoge broadcast omgeving kom je er niet onderuit om je bronnen perfect te timen. Met alleen kabellengtes gelijk maken kom je er niet. Je moet heel nauwkeurig een looptijd plan hebben en aan de hand daarvan je equalisers op de looptijden van je externe apparaten aanpassen. Is tijdrovend en erg moeilijk.

Tegenwoordig allemaal niet meer nodig. Alles is genlockbaar of gaat door een framestore en je hebt er geen omkijken meer naar. Maar als alles vrijloopt komt de latency weer om de hoek kijken.

 

Als je ziet hoe makkelijk dat tegenwoordig is en hoe extreem moeilijk vroeger en die IT puistekoppies belangrijk lopen te doen dan haal ik vaak mijn schouders op.

Vroeger was je technicus en tegenwoordig heet dat "Solutions Architect". :D

Of als je een verkoper bent die een demonstratie geeft dan ben je een "Solutions Evangelist".

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...