Ga naar inhoud


vreemde schotel


kees hekstra

Aanbevolen berichten

Volgens mij gebruikte hij de schotel als offset. Maar kan ook zijn dat hij in de slaapstand staat. Dat weet ik niet zeker.

De bouwer werkte vroeger (jaren 80) bij een van de eerste satellietzaken in Limburg vandaar dat ik veel contact met hem had in het pre-internet tijdperk.

Uitwisseling van gegeven ging nog op papier. Toen hij een baan kreeg in het onderwijs is het contact verwaterd.

 

XHTVL CANAL 9 (VILLAHERMOSA) was de eerste zender die ik in 2005, westelijker dan 45graden op de C-band ontving (Intelsat 805)

Verder geen betekenis.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op deze foto is duidelijk een draad / kabel te zien waarmee de feedarm omhoog getrokken zou kunnen worden .

Als offset opstelling staat de lnb m.i. te ver af en kijkt te hoog in de schotel .

 

post-30993-0-34398300-1502551906.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is geen offsetschotel maar een primefocus schotel. De lnb zal dus gewoon naar het centrum getrokken worden en dan komt hij een heel stuk dichter bij de schotel.

Op de eerste foto in bericht 1 is goed te zien dat de kabel door het centrum van de schotel loopt.

 

Verder is op die foto ook te zien dat er over de schotel gaas gespannen is zoals gebruikelijk bij dit soort schotels.

 

Wil je meer weten over die schotel, lees dan op het scannerforum, zie: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=12416.0 , het laatste bericht.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is geen offsetschotel maar een primefocus schotel. De lnb zal dus gewoon naar het centrum getrokken worden en dan komt hij een heel stuk dichter bij de schotel.

Op de eerste foto in bericht 1 is goed te zien dat de kabel door het centrum van de schotel loopt.

 

Verder is op die foto ook te zien dat er over de schotel gaas gespannen is zoals gebruikelijk bij dit soort schotels.

 

Wil je meer weten over die schotel, lees dan op het scannerforum, zie: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=12416.0 , het laatste bericht.

 

 

Die conclusie had ik al getrokken hoor , als je beter dan goed kijkt , zie je dat de kabel niet door het midden van de schotel getrokken word maar dat daar de kabel zit waar een katrol aan bevestigd is .

De trekdraad loopt van de katrol voor de schotel langs naar beneden .

Achter de schotel zie ik een horizontale as en nog verder twee "emmers" die dienen als contra gewicht zodat de schotel omhoog gericht kan worden .

Zou interessant zijn te zien hoe de schotel in het horizontale vlak gedraaid kan worden .

 

post-30993-0-27608100-1502612460_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt met die katrol,

 

Verder even ter info:

De schotel is in gebruikt voor de volgende frequentiebanden 150 en 400Mhz en 1.3Ghz.

Voor hogere frequenties (10Ghz) maakt Geert (PA3CSG) gebruik van een 3 meter schotel i.v.m.het te belichten gedeelte van de maan.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even zoeken en deze gevonden   http://pa3csg.hoeplakee.nl/WP/ met foto's van de bouw .

Prachtig projekt !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2017 om 21:45 zei kees hekstra:

vanmorgen gezien dit exemplaar

post-37880-0-52171300-1502480711_thumb.jpg

Zendamateur welke deze gebruikt voor zogenaamd moon bounching.

Daarbij wordt de maan als kunstmatige satelliet gebruikt om (radio) signalen aan de andere kant van de aarde te krijgen.

volgens mij staat deze langs de weg van ittervoort naar thorn in Limburg. 

Jaren langs gereden op weg naar Wessem.

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...