Ga naar inhoud


DAB+ boomt {boemt}


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Eduard07:

Volgens de laatste berichten is de titel van deze draad een feit.

 

En vandaag kwam nog een bevestiging van deze stelling: 

 

bron: MediaMagazine.nl  

 

Begin 2018 waren er in totaal rond de 885.000 radio’s met DAB+ verkocht in Nederland. Het gaat hierbij om zowel losse portable radio’s als autoradio’s. Uit de cijfers blijkt ook dat van alle nieuwe auto’s die in 2017 in Nederland werden verkocht er 37 procent wordt verkocht met de mogelijkheid tot ontvangst van het DAB+-signaal. Een jaar eerder was dit percentage nog 26 procent aldus onderzoeksbureau GFK en Jato Dynamics.

 

 In het laatste kwartaal van het voorgaande jaar werden er in totaal 52.000 radio’s verkocht met DAB+-ontvangst.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uiteraard was deze ontwikkeling te voorzien en niet tegen te houden. Alle analoge technieken lopen op hun eind. Digitaal heeft nog steeds de - wellicht nog meer -  toekomst. Analoog is uitontwikkeld. 

DAB+ raakt sneller ingeburgerd dan FM ervoor nodig had.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 12-11-2017 om 12:57 zei Psychosammie:

Voor mij is DAB een technologie die veel te laat gekomen is en te duur. 

Die stelling wordt wederom weersproken door de feiten. DAB+ komt nu pas goed los. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de gebruikers simpelweg nog in het verleden zijn blijven hangen en dat de DAB+ techniek ruim op tijd is gekomen.

Zelf heb ik al ruim 4 jaar DAB+  in de auto en mis FM geen enkel moment.

 

FM heeft zijn tijd gehad en is klaar om te verdwijnen. Nu alleen nog de consument overtuigen, die in de regel geen enkel verstand heeft van de techniek en graag gewoon muziek luistert.

Deze groep heeft geen enkele notie van kwaliteit, dus zal het nog een harde dobber worden om over te schakelen, wat veel tijd en geld kost.

 

Ik zeg: Trek gewoon de FM-stekker er uit, de consument komt vanzelf wel naar de winkel.

Gooi er een landelijk nieuwsbericht uit en vermeld het op het TV journaal, dan zijn de mensen gelijk op de hoogte dat per 1-1-2019 FM definitief niet meer bestaat!

 

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, gaan we weer. Het feit dat iets technisch misschien beter is wil niet zeggen dat er ook behoefte aan is. En al helemaal niet dat je het dan maar bij iedereen door de strot moet douwen.

Ik heb in het verleden niemand in Den Haag zien demonstreren tegen FM en dat er echt iets beters moet komen.

 

FM is slechts een medium om flut programma's door te geven. Daartoe voldoet het uitstekend. Ik hoef geen DAB en ik wil er al helemaal geen geld aan uitgeven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hè jongens, niemand wil iemand iets door de strot duwen

hou daar nu toch eens mee op

er zijn twee fracties een voor een tegen

dus rapportages over de teloorgang van FM en AM en korte golf gti kan elders

 

we schrijven gemotiveerd over een nieuwe techniek DAB+ en hup daar is weer een vergelijking nodig

 

leef lang en gelukkig met FM

het gaat over de rasse introductie van DAB+ bedoeld voor mobile en STABIELE ontvangst (in hoofdzaak)

 

het is bekend dat niemand in plasma en LCD geloofde in 2003 HIER op dit forum en nu hebben jullie allemaal een platte beeldweergever staan

de CRT is het allermooist schreef ToxicQ meermaals

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Op 1-5-2018 om 20:46, Noordzee zei:

 

En vandaag kwam nog een bevestiging van deze stelling: 

 

bron: MediaMagazine.nl  

 

Begin 2018 waren er in totaal rond de 885.000 radio’s met DAB+ verkocht in Nederland. Het gaat hierbij om zowel losse portable radio’s als autoradio’s. Uit de cijfers blijkt ook dat van alle nieuwe auto’s die in 2017 in Nederland werden verkocht er 37 procent wordt verkocht met de mogelijkheid tot ontvangst van het DAB+-signaal. Een jaar eerder was dit percentage nog 26 procent aldus onderzoeksbureau GFK en Jato Dynamics.

 

 In het laatste kwartaal van het voorgaande jaar werden er in totaal 52.000 radio’s verkocht met DAB+-ontvangst.

Wel eens grappig om 3,5 jaar later naar een update te kijken: 

bron : Radiowereld.nl 

 

In de eerst zes maanden van 2021 zijn in ons land 300.000 DAB+-radio verkocht. Hierdoor staat de teller op 2,827 miljoen ontvangers voor digitale etherradio. Ook het aantal auto’s met standaard DAB+ aan boord groeide door. 

Dat blijkt uit verkoopcijfers tot en met het tweede kwartaal van dit jaar, die WorldDAB woensdag heeft gepubliceerd.

Daarmee ligt de verkoop iets lager dan in de tweede helft van 2020. Toen werden er 33.000 ontvangers meer verkocht. Dat verschil is mogelijk te verklaren doordat Sinterklaas en kerst voor extra verkoop zorgden.

Het aantal auto’s dat standaard met DAB+ op de weg verscheen, groeide in de eerste helft van 2021 naar 95%. Dit is een stijging van 10%-punt ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Noordzee zei:

2,827 miljoen ontvangers voor digitale etherradio

België:

Ik heb nog steeds geen DAB+ in huis , wegens totaal geen interesse !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-6-2018 om 18:10, Tonskidutch zei:

 

het is bekend dat niemand in plasma en LCD geloofde in 2003 HIER op dit forum en nu hebben jullie allemaal een platte beeldweergever staan

de CRT is het allermooist schreef ToxicQ meermaals

Ik moet erkennen dat het beeld van m'n Merz CRT jaren later een veel mooier beeld gaf op SD dan de Panasonic plasma. Was wel de mooiste CRT die ik ooit heb gehad en die Pana het slechtste platte scherm. Nooit weer een Pana.

 

Maar gelukkig nog FM in m'n auto, ook al zou ik eens moeten kijken naar een optie om daar internetradio te krijgen zonder reclame en gezwets.

Zoals Radio FIP, Nostalgie Rock, Allzick Blues en nog een stel.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het noemen van verkochte aantallen niet zo interessant hoor. Zeker bij auto's ontkom je er inmiddels niet aan.

 

Wij luisteren thuis op de Yamaha naar internet radio. Kan geen DAB tegenop.

Dus wat mij betreft straks 5G internet radio in de auto.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Psychosammie zei:

Dus wat mij betreft straks 5G internet radio in de auto.

dat is meer dan 2G 😛;)

 

maar je hebt gelijk internetradio of spotify connect of tidal is een hoorbaar betere dan DAB+ op een mooie Home Cinema installatie

de doorsnee radio programma's worden op kofferradio's geluisterd met een flut geluid kwaliteit dus hoor je, hoort men geen verschil

in de Auto's zitten iets vaker betere speakers dan in die kofferradio maar alle bijgeluiden vanwege het rijden maken het weer moeizaam

 

Ondanks dat is het een overstap plicht geworden die we niet kunnen wegwuiven.

 

  • Like 1

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch zit DAB+ in de lift . Cijfers gaan geweldig omhoog in Vlaanderen.

 

Digitaal radio luisteren zit de laatste jaren in de lift. Zowat 41 procent van het totale luistervolume radio is nu digitaal: 19 procent luistert via DAB+, 14 procent via het internet, 6 procent via digitale televisie en 2 procent via de kabel. Ook in de wagen wint digitale radio aan populariteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid.

 

bron

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 17-11-2021 om 10:19, Psychosammie zei:

Wij luisteren thuis op de Yamaha naar internet radio. Kan geen DAB tegenop.

Dus wat mij betreft straks 5G internet radio in de auto.

 

Geweldig Psychosammie....wanneer denk je dan dat er een 100% landelijke 5G dekking is? En als je de grens over gaat? Denk je dat in Duitsland, Oostenrijk de 5G perfect is of zal worden?

En dan heb ik het niet over de kosten. Internet is niet gratis. Dat ben je vergeten zeker. Thuis natuurlijk wel als je een abbonement hebt.  Het data verbruik speelt dan geen rol meer. Maar mobiel...vergeet het maar.

DAB kan zeker op tegen internet radio. Maar je wilt het niet waar hebben.

Zo, en dan het allerbelangrijkste wat veel mensen niet weten. Luister je naar een internet radio stream, dan wordt je IP adres geregistreerd bij de aanbieder. Je bent dus niet annoniem.  Je IP adres en de tijdsduur staan geregistreerd.

Jij lijkt me iemand die volledig tegen alles is en zeker tegen persoonlijke data gegevens afgeven en opslaan. Waarschijnlijk ook een no-vaxxer.

Iemand die bij het telefoneren zijn telefoonnummer onderdrukt en bij WhatsApp de groene "gelezen" vinkjes uitzet.

En kom nou niet met VPN en dat geneuzel.

 

Ik luister graag via een App: VRadio....ben ik hoogst tevreden mee. Maar...ik merk dat er via die App de laatste tijd meer en meer reklame doorkomt en dat is met al die Apps. TuneIn begon heel onschuldig en nu is het een reklame graf geworden. Nobex en consorten idem dito. Dus je hebt de App reklame alsmede de programma aanbieder reklame op veel zenders.

 

En dan 2 internet zenders waar ik graag naar luisterde: CHFI uit Toronto en Dubai92. CHFI is geheel geblokkeerd en Dubai92 geblokkeerd overal buiten de UAE grenzen.

En dat phenomeen wordt steeds erger. Ik merk dat er als maar meer internet radio streams zijn met Geo-blocking.

DAB+ en internet radio kun je niet vergelijken met elkaar maar ze kunnen goed naast elkaar bestaan.

En loop nou niet te zwetsen dat DAB+ te laat kwam want dat is een spreuk die nergens op slaat. Het is er nu en daar gaat het om.

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Digital Fernsehen staat overigens een melding dat DAB+ al weer 49% in het aandeel verkochte consumenten apparaten haalt.

Dus toch in opmars.

Ofschoon ook de HIFI-Stereo sets (vintage of nieuw) wegens de lockdown tijdens Corona pandemie ook een opleving kent.

 

Laten we vooral zorgen dat die GEO-Blocking situatie snel weer ontmanteld word, via uw gekozen EU parlementariër.

 

 

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...