Ga naar inhoud


Radio landschap verandert grondig in Vlaanderen na nieuwjaar


astro iris

Aanbevolen berichten

Er waren meer gegadigden dan er paketten waren. Dan weet je vooraf dat er winnaars en verliezers zijn. Zonder inzage in de dossiers die ingediend zijn kan je geen objectief oordeel vellen. De raad van state zal hier binnen een jaar of drie over uit spreken. Het is enkel vreemd dat andere spelers meerdere paketten aanvroegen. TOP radio enkel pakket 3. Eerst leken ze vooraf zegezeker omdat B H baas van TOP de pen vasthield bij het ontwerpen van dit plan. Ook in de commissie media werd hij opgevoerd vooraf. Bovendien is B H geen baas meer want hij is in de structuur van Top vervangen rond nieuwjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar zijn de jongeren waarmee ze moeten leven nog tevreden over wat in die radiostations wordt uitgezonden? :confused:

Als ik eens met jongere chauffeurs meega, zit er een stick of cd in met mp3 liedjes. Is dit omdat ze hun gading niet vinden, of omdat de manier van hun uitzenden met reclame en tientallen keren hetzelfde herhalen hen niet aanstaat?? :confused:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Tonskidutch:

 

 

Als je ons nu eens verteld wat er staat te gebeuren. Dan heeft het misschien nog nieuwswaarde in plaats van de insider jokes

 

 

Ok heel kort, de FM band wordt herverdeeld vanaf januari 2018, die komt er niet omdat twee stations naar De Raad van State stappen omdat die niet akkoord zijn met frequentie toewijzing en daarboven op gaat ook het Waals gewest naar De Raad van State, omdat het  geen inzage kreeg van het dossier, wat in de wet staat beschreven. Tijdens procedures die lopen bij De Raad van State liggen alle dossiers stil . De beslissing ligt nu in hun handen en dit kan enkele maanden duren eer er uitspraak komt. Meestal komt dan een uitspraak in de zin, dat de minister van Media zijn huiswerk opnieuw moet maken. Dan is er natuurlijk nog het gegeven van DAB+ waar de nationale netten tegen 2018 zouden moeten naar overstappen, maar nu is er een beslissing van minister van media met een nieuwe verlenging van FM uitzendingen voorzien tot 2022. Dit zijn de feiten zoals ze nu zijn , maar of onze Nederlanders vrienden op deze lijst deze situatie kunnen begrijpen is een ander paar mouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 23. September 2017 om 14:19 zei sattv4iedereen:

Maar zijn de jongeren waarmee ze moeten leven nog tevreden over wat in die radiostations wordt uitgezonden? :confused:

Als ik eens met jongere chauffeurs meega, zit er een stick of cd in met mp3 liedjes. Is dit omdat ze hun gading niet vinden, of omdat de manier van hun uitzenden met reclame en tientallen keren hetzelfde herhalen hen niet aanstaat?? :confused:

Jongere vrachtwagen chauffeurs zijn niet bepalend en geen maatstaaf voor het radio landschap. Het brede publiek is waar het om gaat. Dat heeft de politiek in België en Nederland trouwens niet begrepen met al die eenheids doodgekomprimeerde flutter meuk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens wiki circa 12 per multiplex.

De bandbreedte bedraagt 1536 kHz per multiplex.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2017 om 19:09 zei sattv4iedereen:

Als men informatie van eigen bevolking wil hebben, dan moeten ze niet afkomen met die dure verkorte sms nummers die soms tot 2€ per bericht kosten, of van die dure 090X nummers.

al vliegt de helft van mijn gemeente de lucht in, en ik ben niet geraakt, dan zou ik zelfs nog niet naar hen bellen of sms'en.

ze moeten dan maar (peperdure?) journalisten sturen!

en de tijd om informatie nieuws rampen e.d. Te vernemen van een radiostation is voorbij. Dit komt gewoon via de smartphone binnen.

de aanslag in new york, destijds, kreeg ik vliegensvlug binnen via de gsm.

zijn er nog radiostations nodig voor de luisteraar? Of is het enkel om te misbruiken, om zoveel mogelijk reclame door de lucht te jagen?

want volgens het artikkel in het nieuws hln,over sbs, willen ze een radiozender, om nog meer reclame bij de bevolking te krijgen.

tijd om de ruimte in mijn living waar de radio staat, om te ruilen, voor iets nuttigers :P.

 

Ik spreek van 1972-'76 toen ik in de VS woonde. Toen had je de "zegeningen" van de nieuwe media nog niet. Mensen belden gewoon op en dat kostte helemaal niets omdat daar bij je telefoon een "local calling area" hoorde, dus een gebied rond je woonplaats waar je gratis bellen kon.

Die aanval op 9/11 heb ik relatief snel ervaren omdat de Deutsche Welle in Roemenië prima ontvangbaar was. Ik had het weliswaar eerst op de Roemeense radio gehoord ("Amerika is aangevallen") maar dat was slechts enkele maanden nadat ik rudimentair Roemeens had geleerd. IK herinner me nog goed hoe ik dacht "nou, ik spreek toch veel slechter Roemeens dan ik dacht want dit kunnen ze niet gezegd hebben" :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2017 om 08:53 zei Drs. IJzerbout:

Jongere vrachtwagen chauffeurs zijn niet bepalend en geen maatstaaf voor het radio landschap. Het brede publiek is waar het om gaat. Dat heeft de politiek in België en Nederland trouwens niet begrepen met al die eenheids doodgekomprimeerde flutter meuk.

 

Ja en nee. In praktijk blijkt uit allerlei enquêtes dat tegenwoordig meer in auto's onderweg radio geluisterd wordt dan thuis. Voor zover ik me herinner is dat ook de reden geweest waarom het hele FM-zenderpark op verticale polarisatie is overgegaan.

 

Nu heb je natuurlijk de zeer welgestelden onder ons die zich een fluisterstille auto kunnen permitteren, maar de gemiddelde auto laat zoveel rijgeluiden van motor en banden op de weg door dat je je mag afvragen welke rol de hoogst haalbare CD-kwaliteit speelt in relatie tot de luisteraar. Ik hoef alleen maar te kijken naar de prullerige mono-dab+-radiootjes om te weten dat zelfs thuis veel mensen niet echt veel interesse hebben in een kwalitatief prachtige geluidsweergave. Jammer, tragisch, maar het is niet anders.

 

In onze tijd gaat kwantiteit definitief voor kwaliteit, net zoals dat in de VS al decennia lang zo is. Nog jammerder dat die kwantiteit zich op dab niet uit door een werkelijk grote keuze maar door ontzettend veel van hetzelfde naast elkaar.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2017 om 22:56 zei mebo870:

Die minister Sven Gatz is een rotzak, er zijn dan eens privé Initiatieven die goed draaien, gaat hij ze met een pennentrek kapot maken.

 

Ik heb 20 jaar in dat wereldje gezeten, lokale radio’s zijn kleine bedrijfjes, met allerlei verplichting op zeer lange termijn, zoals huurcontracten, soldij, leningen, BTW afdrachten.

 

Zo’n lokaal station draaiend houden kost handen vol geld.    

 

Ik ken beheerders die persoonlijk borg staan voor een lening van het gebouw waarin hun studio’s gevestigd zijn en de aankoop van materiaal, Ik wil niet in hun plaats zijn, met wat er nu staat te gebeuren.

 

Men merkt meteen dat dit weer een politieke rotstreek is , Joe FM en Q music mogen ongestoord verder, niet toevallig radio zenders onder de vleugels van Medialaan 1, eigenaar van ondermeer VTM, Q2, CAZ en Vitaya.

 

Nu DAB er aan komt, waarbij meer zenders kunnen ingepland worden, gaat deze minister er met de botte bijl op inhaken.

 

De enige bedoeling is controle krijgen op wat uitgezonden word en dan bedoel ik niet de muziek maar de informatie, die de overheid dicteert.

 

Je moet er maar eens de voorwaarden op nalezen waaraan een lokale radio moet voldoen.

 

 

Maar wees nou eens eerlijk, van hoeveel feitelijk belang is zo'n lokale radiozender? Is het niet meer een kwestie van egotrippen? Nijmegen is een vrij grote stad (circa 165.000 inwoners) en de studio van onze enige lokale omroep is in het gebouw van de LUX bioscoop gevestigd. Ik ben er wel eens geïnterviewd en kwam er toen tot mijn stomme verbazing achter dat dat kamertje achter de glazen ruit het enige was. En dat een groot deel van de tijd dat kamertje leeg staat omdat men gewoon met een computerprogramma op afstand de muziekjes en teksten laat lopen die uitgezonden worden. Lege studio, "programma's uit blik". Ik merkte al ter plekke aan de nagenoeg ontbrekende reacties van luisteraars dat er vrijwel niet geluisterd werd. Mensen luisteren wel naar Omroep Gelderland maar absoluut niet naar het lokale gedoetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei T90user:

 

Ja en nee. In praktijk blijkt uit allerlei enquêtes dat tegenwoordig meer in auto's onderweg radio geluisterd wordt dan thuis. Voor zover ik me herinner is dat ook de reden geweest waarom het hele FM-zenderpark op verticale polarisatie is overgegaan.

 

Nu heb je natuurlijk de zeer welgestelden onder ons die zich een fluisterstille auto kunnen permitteren, maar de gemiddelde auto laat zoveel rijgeluiden van motor en banden op de weg door dat je je mag afvragen welke rol de hoogst haalbare CD-kwaliteit speelt in relatie tot de luisteraar. Ik hoef alleen maar te kijken naar de prullerige mono-dab+-radiootjes om te weten dat zelfs thuis veel mensen niet echt veel interesse hebben in een kwalitatief prachtige geluidsweergave. Jammer, tragisch, maar het is niet anders.

 

In onze tijd gaat kwantiteit definitief voor kwaliteit, net zoals dat in de VS al decennia lang zo is. Nog jammerder dat die kwantiteit zich op dab niet uit door een werkelijk grote keuze maar door ontzettend veel van hetzelfde naast elkaar.

Bepaalden gaan af naar jongeren. en ook al meerdere ouderen vinden hun weg naar het luisteren via oortjes. De kwaliteit van die oortjes laat soms de wensen over. bepaalden gaan dan een goedkoop mono bluetooth luidsprekertje gebruiken, waardoor het voor hen minder belangrijk is, hoe de kwaliteit is.

Waarschijnlijk dat daarom radiozenders op dab+ voor jongeren een lage bitrate krijgen, omdat ze er misschien vanuit gaan, dat de meesten via een flut luidspreker of oortjes luisteren, en niet meer via een deftige stereo versterker of dolby surround versterker met bijhorend.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei sattv4iedereen:

Bepaalden gaan af naar jongeren. en ook al meerdere ouderen vinden hun weg naar het luisteren via oortjes. De kwaliteit van die oortjes laat soms de wensen over. bepaalden gaan dan een goedkoop mono bluetooth luidsprekertje gebruiken, waardoor het voor hen minder belangrijk is, hoe de kwaliteit is.

Waarschijnlijk dat daarom radiozenders op dab+ voor jongeren een lage bitrate krijgen, omdat ze er misschien vanuit gaan, dat de meesten via een flut luidspreker of oortjes luisteren, en niet meer via een deftige stereo versterker of dolby surround versterker met bijhorend.

Niet aan gedacht maar ja, je hebt gelijk. Ik heb hier in de straat al meerdere jongeren bijna zien verongelukken omdat ze die domme dingen op hun hoofd hadden en daardoor niet hoorden dat er gevaar dreigde. Raar dat mensen geen minuut meer zonder muziek menen te kunnen. Beangstigend eigenlijk, alsof je in een soort alternatieve wereld wilt blijven hangen in plaats van de realiteit van waar je je op dat moment bevindt optimaal waar te willen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2017 om 08:53 zei Drs. IJzerbout:

Jongere vrachtwagen chauffeurs zijn niet bepalend en geen maatstaaf voor het radio landschap. Het brede publiek is waar het om gaat. Dat heeft de politiek in België en Nederland trouwens niet begrepen met al die eenheids doodgekomprimeerde flutter meuk.

Ik heb het niet over vrachtwagenchauffeurs, maar over jongeren die met een wagen rijden. Dit zijn soms youtube liedjes die in mp3 gedownload zijn, en de kwaliteit is ... . 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...