Ga naar inhoud


Radio landschap verandert grondig in Vlaanderen na nieuwjaar


astro iris

Aanbevolen berichten

Vraag me eigenlijk af of er ooit onderzoek is gedaan naar de wenselijkheid van dab+ bij de consument...

 

Zitten we daar met zijn allen op te wachten, in die mate dat de Belg reikhalzend uitkijkt naar het moment dat de FM wordt uitgeschakeld ?

 

Zélf maakt het me niet uit, ik luister al jaren naar internetradio, zowel in de wagen als thuis.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uur geleden zei sattv4iedereen:

Bepaalden gaan af naar jongeren. en ook al meerdere ouderen vinden hun weg naar het luisteren via oortjes. De kwaliteit van die oortjes laat soms de wensen over. bepaalden gaan dan een goedkoop mono bluetooth luidsprekertje gebruiken, waardoor het voor hen minder belangrijk is, hoe de kwaliteit is.

Waarschijnlijk dat daarom radiozenders op dab+ voor jongeren een lage bitrate krijgen, omdat ze er misschien vanuit gaan, dat de meesten via een flut luidspreker of oortjes luisteren, en niet meer via een deftige stereo versterker of dolby surround versterker met bijhorend.

 

Tja, daar kan ik helaas niet over meepraten. Ik heb door een operatie als 2-jarige (mastoïditis) een dermate nauwe gehoorgang dat daar geen enkel "oortje" in past. Veroorzaakt ook dat ik meer problemen heb met mensen verstaan waar helaas geen enkel gehoortoestel voor helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei pollegazon:

Vraag me eigenlijk af of er ooit onderzoek is gedaan naar de wenselijkheid van dab+ bij de consument...

 

Zitten we daar met zijn allen op te wachten, in die mate dat de Belg reikhalzend uitkijkt naar het moment dat de FM wordt uitgeschakeld ?

 

Zélf maakt het me niet uit, ik luister al jaren naar internetradio, zowel in de wagen als thuis.

 

 

 

 

Zou je me kunnen vertellen HOE je dat precies doet? Als ik via i-phone of anderszins een internet radio zender wil opzoeken ben ik daar wel even mee bezig. Er is niet zoiets als een eenvoudige voorkeuzetoets zoals bij je radiotoestel. Dat afstemmen op een internet radio zender onderweg lijkt me loodgevaarlijk. Of zijn er manieren om wel een soort scherm te creëren waarop je op een aantal voorkeur zenders gewoon door een symbooltje aan te raken kunt afstemmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei T90user:

 

Zou je me kunnen vertellen HOE je dat precies doet? Als ik via i-phone of anderszins een internet radio zender wil opzoeken ben ik daar wel even mee bezig. Er is niet zoiets als een eenvoudige voorkeuzetoets zoals bij je radiotoestel. Dat afstemmen op een internet radio zender onderweg lijkt me loodgevaarlijk. Of zijn er manieren om wel een soort scherm te creëren waarop je op een aantal voorkeur zenders gewoon door een symbooltje aan te raken kunt afstemmen?

Bij Android is een app "Tunein" dat een speciale interface (favorieten)heeft voor in de auto en is dus niet "loodgevaarlijk"

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei dorus43:

Bij Android is een app "Tunein" dat een speciale interface (favorieten)heeft voor in de auto en is dus niet "loodgevaarlijk"

 

En kun je dat dan zo inrichten dat je een beeld hebt met alleen zender-ikoontjes zodat je daar met één vinger-aanraking naar de gewenste zender kunt omschakelen? Bij mijn i-phone (waar ik nog maar sinds heel kort mee bezig ben dus niet zo heel veel van weet) ligt dat veel ingewikkelder, bovendien wordt je vergeven van de reclame die het afstemmen ook nog eens lastiger maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik heb hem op mijn i-phone ook gevonden (ik dacht dat je "tonijn" trouwens anders spelde :P) dus ga 'em eens uitproberen! Dank je!

 

Ziet er goed uit, bedankt voor de tip! Heeft het trouwens zin om een eigen profiel aan te maken? Je kunt ook gewoon favorieten instellen dus geen idee waar dat goed voor kan zijn.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2017 om 11:27 zei T90user:

 

Zou je me kunnen vertellen HOE je dat precies doet? Als ik via i-phone of anderszins een internet radio zender wil opzoeken ben ik daar wel even mee bezig. Er is niet zoiets als een eenvoudige voorkeuzetoets zoals bij je radiotoestel. Dat afstemmen op een internet radio zender onderweg lijkt me loodgevaarlijk. Of zijn er manieren om wel een soort scherm te creëren waarop je op een aantal voorkeur zenders gewoon door een symbooltje aan te raken kunt afstemmen?

 

Inderdaad o.m. Tune in, maar er zijn méér zenders (en apps). In Vlaanderen zoveel files dat je mogelijkheden zat hebt om van zender te wisselen, al moet ik zeggen dat dit bij mij niet zo vaak voorkomt. De kwaliteit van het signaal (4G) is ruim voldoende voor mijn Franse wagen. Dus geen behoefte aan gefoefel (Vlaams voor geknoei) met antennes etc. We leven toch niet in de beginjaren van de automobiel ;)

 

We hebben trouwens zo'n mobiel bakje van Orange, waardoor ook de rest van mijn passagiers kunnen inloggen (dochter op tablet, tijdens rit).

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei pollegazon:

 

Inderdaad o.m. Tune in, maar er zijn méér zenders (en apps). In Vlaanderen zoveel files dat je mogelijkheden zat hebt om van zender te wisselen, al moet ik zeggen dat dit bij mij niet zo vaak voorkomt. De kwaliteit van het signaal (4G) is ruim voldoende voor mijn Franse wagen. Dus geen behoefte aan gefoefel (Vlaams voor geknoei) met antennes etc. We leven toch niet in de beginjaren van de automobiel ;)

 

We hebben trouwens zo'n mobiel bakje van Orange, waardoor ook de rest van mijn passagiers kunnen inloggen (dochter op tablet, tijdens rit).

 

Dat alles is per persoon en huishouden anders. Voor ons is de auto nog steeds een gezellige plek waarin we samen naar een radioprogramma luisteren en niet zelden met elkaar doorkletsen over wat we te horen krijgen. We luisteren dan ook doorgaans naar gesproken woord/nieuws programma's die zo nu en dan door een muziekje onderbroken worden. Naar Vlaamse programma's luisteren we zelden of nooit, wel naar Duitse, Engelse en via Internet nu ook Amerikaanse. Maar het idee van ieder apart is me een gruwel. Doet me denken aan de laatste keren dat ik met de trein naar Amsterdam reisde en tot mijn stomme verbazing in een heel treinstel met zombies terecht kwam. Iedereen met zijn eigen smartphone voor zijn of haar kop, de mede passagiers niet eens waarnemend. Afschuwelijk! En dan durven ze dat nog sociale media te noemen. Een wrange grap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Website Radiovisie terug online

http://radiovisie.eu/

radiovisie-logo-klein.png

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2017 om 11:27 zei T90user:

 

Als ik via i-phone of anderszins een internet radio zender wil opzoeken ben ik daar wel even mee bezig.

 

Even het appje Receiver installeren op je iPhone, waar je favorieten in kan aanmaken. Via Bluetooth kan je het signaal streamen naar je autoradio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2017 om 09:27 zei kiekiek:

 

Even het appje Receiver installeren op je iPhone, waar je favorieten in kan aanmaken. Via Bluetooth kan je het signaal streamen naar je autoradio.

 

Tja, dan ga je er wel vanuit dat ik bluetooth heb op mijn autoradio en dat is niet het geval, Bovendien maakt de autoradio deel uit van een groter systeem binnen de wagen dus even vervangen is er ook niet bij.

Verder merk ik door experimenteel met mijn i-phone wat rond te lopen dat er best grote uitval is, zelfs bij zenders als de BBC World Service en bij de Deutschlandfunk om maar de twee zenders te noemen waar ik het meest naar luister. Waar je op de radio gewoon wat storing of ruis tegenkomt moet je bij internet radio hele brokken tekst missen voordat je toestel weer voldoende heeft opgevangen om de uitzending verder te kunnen weergeven. Teveel om er nog met plezier naar te kunnen luisteren, ik probeerde het vanmorgen nog met WDR 5 via internet. Als een muziekje uitvalt is dat vervelend maar als je hele stukken geproken woord ziet wegvallen dan heeft luisteren geen zin meer omdat te teveel info heb gemist om het gesprek nog zinvol te kunnen volgen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...