Ga naar inhoud


Technisat multytenne twin positie-advies


rdashp

Aanbevolen berichten

respect voor het werk en tijd dat jullie investeerden, maar ik wordt niet heel warm van de signaalmetingen

ofschoon die niet van een officieel meet instrument komen

 

als je bij de  Multytenne blijft hang hem boven aan de railing, niet beneden.

ik zou een t55 nemen op de eilanden in Amsterdam heb je beslist meer reserve

 

  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden zei Sprietje:

“Tja rdashp, dat de schotel iets vergaat tijdens het vastzetten, heb je met elke schotel. Dat is ook de kunst van het perfect afstellen van een schotel en er zijn veel mensen die die kunst niet (goed) beheersen. ...”

 

@Sprietje ok met wat nastellen met TV Drenthe op de Astra 23.5E als referentie is nu compromis acceptabel.

Ontvangst is met zonnetje achter vrij veel laaghangende bewolking een goede indicatie hoe ontvangst gemiddeld zal worden.

 

1E5B7890-4B08-4F50-8847-7A394754A87E.jpeg

9A79535E-6256-4F21-BD0B-5B56C78E74FF.jpeg

8AAD662F-4437-4C25-AEED-817ACF7B631A.jpeg

1D05003D-72D5-4763-96FB-09E4B4425DBA.jpeg

9BAF45AC-CD35-48DB-B56B-3B9306891C5A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rdashp

 

Ik zou hem zo eerst maar eens een tijdje uitproberen.

De Astra 23,5 is nu behoorlijk goed gekomen met TV Drenthe van 44% naar 39% naar nu 60%.
De Astra 28,2 komt nu ook flink sterk door met BBC2 van 77% naar 94% naar 89%.
De Hotbird komt met de Multytenne altijd zwakker door, ook bij mijn eigen Multytenne. BVN op de Hotbird van 44% naar 39% nu weer op 44%.
De Astra 19,2 blijft wat achter maar de meeste zenders daarop vallen zelfs met een flinke regenbui niet weg dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.


Met een Multytenne is het zo dat hoe meer tijd je er aan besteedt om hem optimaal uit te richten, hoe beter je de waardes krijgt. Je kunt hier best een half uur of een uur mee bezig zijn om alle satellieten zo evenwichtig mogelijk binnen te halen.
In ieder geval staat de schuinte van de schotel nu optimaal zodat de vier lnb's de Clarkebelt precies volgen en staat de skew van de lnb's ook een stuk beter dan als de schotel recht gemonteerd zou zijn want je moet je bedenken dat alle lnb's recht in de kop gemonteerd staat dus met skew nul en dat is zeker niet goed in Nederland.

 

Multitenne lnb's schuin.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Tonskidutch:

“... ik wordt niet heel warm van de signaalmetingen ofschoon die niet van een officieel meet instrument komen”

eens. heb alleen - naast een grove Vizyon VZF-900 satfinder ‘pieper’ en wat smartphone apps - nix nauwkeurigers dan signaalwaarde indicatie van TV zelf. Met deze indicatie op TV kan ik schotel preciezer afstellen dan met andere 2 opties. De gegeven signaalwaardes zijn inderdaad maar een momentopname en onderling globaal vergelijkbaar.

 

Tip voor diegenen die tijdens afstellen schotel tegelijkertijd ook controle verkregen/ veranderde signaalkwaliteit willen hebben zonder dure profi meetinstrumenten: je kunt jezelf via een wifi verbinding met Facetime ‘bellen’ waarbij je met de camera van je tablet de signaalwaarde-meter van je TV in beeld houdt en via je smartphone op het dak dit beeld realtime checked terwijl je aan je schotel afstellingen doet.

 

”als je bij de  Multytenne blijft hang hem boven aan de railing, niet beneden.”

die lelijkheid wil ik mn buren niet aandoen! ;P

 

“ ik zou een t55 nemen op de eilanden in Amsterdam heb je beslist meer reserve”

is dat een ander/ groter type schotel? Zou kunnen. Zoals eerder aangegeven is schoteltje puur voor fun/backup, we zitten in de wijk op glas.

aangepast door rdashp
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/27/2017 om 09:57 zei Sprietje:

... nog even controleren als de zon tenminste wil schijnen rond 12 okt.

 

@Sprietje vandaag om 11:48 is dit de schaduw: schoorsteen raakt nét de rechter onderhoek van Twin.

28.2/5 signaalsterkte & -kwaliteit is zoals eerdere foto’s aangeven geen issue.

Dank voor tip!

D751879D-281D-4D1A-B45B-047D4F83C148.jpeg

2AB650C8-D386-47A2-9903-A55DF1C7FF0D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rdashp

 

Dat kleine stukje schaduw stelt echt niets voor.
Ten eerste gaat het om de Astra 28,2 die toch al het sterkste van allemaal door komt. Ten tweede moet je bedenken dat de buitenrand van de schotel 10dB minder signaal oplevert dan het midden van de schotel en dat is in dit geval een factor 10. De schaduw stelt dus absoluut niets voor voor het signaal van de Astra 28,2.


Kijk, en dit is nu het mooie van de sun outage. Met geen enkele app op je mobile telefoon kun je zo nauwkeurig bepalen of er hindernissen in de signaalontvangst zijn. Vandaar dat ik twee maal per jaar de mensen er aan herinner om hier gebruik van te maken want velen hebben nu eenmaal te maken met groeiende bomen enz.

Verder heb ik het nog even nagekeken. De signalen van de Hotbird 13 komen 2 graden schuin van achter die houten balustrade en onder een elevatie van bijna 30°. Daar zul je ook weinig verlies van hebben. Maar je kunt morgen om 12:50uur nog eens kijken of er schaduw op je schotel valt voor de Hotbird 13. De zon staat morgen 0,8° lager dan de satelliet dus het geeft al een iets ongunstiger beeld dan het in werkelijkheid is.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dakopstand of houten ballustrade?

daar loopt toch gewoon een tuin-achterommetje of iets dergelijks?

Zie de fotoos bij de eerste posts van dit topic.

 

Deze laatste fotoos lijken wel de werkelijkheid wat te vertekenen, ja. :)

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei a33:

... toch gewoon een tuin-achterommetje of iets dergelijks?

Deze laatste fotoos lijken wel de werkelijkheid wat te vertekenen, ja. :)

 

klopt alle daken - behalve paar ‘flats’  - zijn op dit schiereiland 9 meter hoog.

is inderdaad aftimmering van lager gelegen steeg. alleen rookkanaal onder hotbird ligt beetje hoger met zelfde aftimmering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stelde vaak later ook de mast iets af. Dat was dan wel de tegelvoet overigens, scheelde procentjes. Ik vraag me af of er geen stelbare masten te koop zijn. Destijds had Kathrein een stelsysteem op de achterkant  met draadstangen. Zoiets zou opnieuw uitgebracht dienen te worden. Vleugelmoeren of moeren werkt echt niet fijn. Zodra er een fabrikant opstaat die draadstangetjes gebruikt voor optimale finetuning is die spekkoper? Een los verkrijgbaar systeem voor huidige schotels en dan met name Multytenne zal resulteren in verbeteringen met procenten.  

aangepast door erwinnaar
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in Amerika heb je vooral voor schotels voor Directv brackets die de standaard eenvoudige mastbevestiging kunnen vervangen door brackets die helemaal instelbaar zijn met fijninstellingen d.m.v. schroefspindels.
Dan is de schotel uitstekend af te stellen voor de Azimuth, de elevatie en schotelskew want Direc-tv maakt standaard gebruik van drie satellieten. Bekijk de bijlages hoe mooi en eenvoudig dit bracket is en voor heel weinig geld te koop is.
Jammer dat ze zoiets ook niet in Europa verkopen voor bekende schotelmerken.

 

Dish adjustments Direc-TV.JPG

s-l1600.jpg

s-l1600-1.jpg

s-l1600-2.jpg

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...