Ga naar inhoud


Netwerkinstellingen ET8000


Pluizebol

Aanbevolen berichten


  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

en de WORKGROUP is voor beiden dezelfde en actief?

ciao ciao

 

p.s. die naam, 192.168.1.40 ET8000 zonder haakjes is natuurlijk wel hetzelfde als de hostnaam / hostname

check ook je hostname van de revceiver in /etc/hostname

en overbodig te vermelden, start eens alle apparaten opnieuw met windows als laatste

aangepast door Tonskidutch

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Pluizebol:

 

Alles netjes uitgevoerd, maar helaas pindakaas.

Van zodra ik in "Turn Windows Features on or off" de feature "SMB 1.0/CIFS File Sharing Support" UNinstall is mijn ET8000 na een restart van Windows niet meer bereikbaar in de file explorer.

 

Ik hou ermee op 

Ik begin nu te begrijpen waarom je SMB v1 zou willen uitschakelen. Ik heb dezelfde handeling als hierboven uitgevoerd.

Ik verloor al mijn netwerk devices: andere Windows PC, de Pi en mijn Reboxen. Gauw weer SMB 1 ingeschakeld. Het is dus niet typisch ET8000 gekoppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Sjaak(k):

Die zou ik maar wel uitzetten, Microsoft waarschuwde er in 2016 al voor.

 

Microsoft waarschuwt bedrijven voor SMB1-protocol


Microsoft heeft bedrijven en organisaties gewaarschuwd om te stoppen met het bijna 30 jaar oude SMB1-protocol, dat Windows gebruikt voor het het delen van bestanden en printers op een lokaal netwerk. Vorige week publiceerde Microsoft een belangrijke update voor Windows SMB1 Server.

De software is onderdeel van alle ondersteunde Windowsversies. Via de kwetsbaarheid in SMB1 (Server Message Block) zou een aanvaller die over inloggegevens beschikt kwetsbare servers kunnen overnemen. "Als je deze beveiligingsupdate nodig hebt, heb je een veel groter probleem. Je maakt namelijk nog steeds gebruik van SMB1", zegt Microsofts Ned Pyle.

Hij wijst erop dat het SMB1-protocol bijna 30 jaar oud is. "En net als veel andere software die in de jaren 1980 is gemaakt, was het ontwikkeld voor een wereld die niet langer bestaat. Een wereld zonder aanvallers en zonder grote hoeveelheden belangrijke data", aldus Pyle. De 'naïviteit' van het protocol is volgens hem nauwelijks te bevatten.

SMB1 is namelijk onveilig en biedt geen bescherming tegen allerlei soorten aanvallen. Zo is het protocol zeer gevoelig voor man-in-the-middle-aanvallen. Daarnaast laten ook de prestaties en efficiëntie te wensen over. In de meeste gevallen is het protocol volgens Pyle niet nodig. Alleen in bepaalde situaties kan het gebruik te verantwoorden zijn, zoals bij oude multifunctionele printers, systemen die op Windows XP of Server 2003 draaien of oude beheersoftware. Pyle adviseert bedrijven dan ook om SMB1 van clients en servers te verwijderen. Microsoft heeft bedrijven inmiddels om feedback gevraagd over het standaard uitschakelen van SMB1 in Windows 10 Enterprise en Windows 10 Education.

 

En wat is het alternatief ?

Dan moet Microsoft er maar eerst voor zorgen dat zijn eigen Windows 10 File Explorer die SMB1 - protocol niet nodig heeft om mijn local netwerk te zien.

IK BLIJF HEM ZOLANG GEBRUIKEN WANT ANDERS KAN IK VANAF MIJN PC NIET MEER AAN MIJN BOX !

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei boudeman:

Ik begin nu te begrijpen waarom je SMB v1 zou willen uitschakelen. Ik heb dezelfde handeling als hierboven uitgevoerd.

Ik verloor al mijn netwerk devices: andere Windows PC, de Pi en mijn Reboxen. Gauw weer SMB 1 ingeschakeld. Het is dus niet typisch ET8000 gekoppeld.

 

Het volgende is wel eigenaardig :

Mijn Laptop, Notebook, Printer zijn alle via Wifi verbonden met mijn router.

Alleen mijn SatBox is verbonden met een Ethernet kabel.

Na het uitschakelen van die SMB1 verdwijnt alleen mijn SatBox, terwijl de laptop, notebook en printer (via WiFi dus) gewoon zichtbaar en bereikbaar blijven.

Snappe wie kan, maar dit gaat mijn pet te boven.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluizebol,

dat is inderdaad raar

als ik een apparaat uitschakel is er altijd een ledje aan de Ethernet aansluiting die ook knippert als er netwerk activiteit is op de rest van het net

zet die ET8000 eens op een vast adres boven 100

dus bijvoorbeeld 192.168.178.110

 

overigens, indien je goede beveiliging hebt realtime scanner en firewall anti malware suite etc, mag je wat mij betreft best die SMB1 aanzetten, voor enkel dat ene IP adres

ik heb het boven/ eerder getoond hoe dat uitzonderingen aanmaken in de firewall gaat

 

als je maar niets via je box binnenhaald dat verdacht is met poorten open zetten en ZO

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kwam nog iets tegen...> ik vertaal het in groen

Citaat

ich habe dies unter windows gemacht:
ik heb dit gedaan in windows
unter HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\schauen ob das da ist LanmanWorkstation
bij HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\ kijken of deze ertussen staat LanmanWorkstation
wenn nicht einen neuen schlüssel unter windows mit dem namen LanmanWorkstation erstellen.
indien niet, dan make we een nieuwe sleutel met de naam LanmanWorkstation
dann einen REG_DWORD anlegen mit AllowInsecureGuestAuth
daarna een REG_DWORD aanmaken met AllowInsecureGuestAuth
dann AllowInsecureGuestAuth doppelklicken und eine 1 eingeben und windows neu starten.
dan op AllowInsecureGuestAuth dubbelklikken en een 1 toevoegen en windows herstarten
so komme ich unter windows 10 1709 mit dem explorer wiederauf die gemoutet hdd.

zo zal je HDD ook weer in de netwerkomgeving zichtbaar zijn

 

misschien dat je dat ook eens kunt proberen in jou uitzonderlijke situatie

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Tonskidutch:

ik kwam nog iets tegen...> ik vertaal het in groen

 

misschien dat je dat ook eens kunt proberen in jou uitzonderlijke situatie

 

Heb ik net geprobeerd, maar het werkt helaas niet.

Mijn SatBox HDD en mijn Orange Livebox/router zijn met Windows 10 File Explorer niet meer bereikbaar via Ethernet zodra zodra ik SMB 1.0 uninstall.

Mijn laptop en notebook blijven wel bereikbaar via WiFi via dezelfde LiveBox/router..

Volgens mij kan het in een instelling van mijn LiveBox/router zitten maar daar heb ik geen verstand van.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na alle SMB waarschuwingen toch maar eens gaan googelen. Ik heb het volgende begrepen (als niet-deskundige; als het onjuist is moet iemand mij maar corrigeren).:

- waar over SMB waarschuwingen en upgrading gesproken wordt betreft het meestal/altijd bedrijfsnetwerken en professionele ITers.

- ik kom hierbij eigenlijk alleen Windows servers tegen, en niet de W10 voor de consument

- nergens in mijn W10 Pro zijn clues te vinden (behalve misschien ergens verstopt in het register) welke SMB versies aanwezig zijn (Speccy geeft geen info, in Services is ook niets te vinden).

- de hogere SMB versies zouden er wel moeten zijn, en zitten verstopt in de Homegroup.

- bij sommige gebruikers werkt de Homegroup prima, bij andere gebruikers -zoals bij mij- werkt de Homegroup niet. Misschien verklaart dat dat Pluizebol vindt dat bij uitschakelen van SMB 1 hij toch sommige devices blijft zien.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar staat iets wat mij heel vreemd overkomt, betreffende de bitdefender

tevens daar je misschien met een onvolwaardige ccleaner hebt gewerkt kun je onderdelen corrupt maken die voor een juiste werking belangrijk zijn

 

misschien is je windows 10 versie wel niet in orde

 

boudeman, je kunt dat onderdeel vinden en uitschakelen indien gewenst

 

 

Screenshot_1.jpg

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

om er nog even op terug te komen

en navragen of het nu wel werkt

 

je hebt redelijk eenvoudige apparaten zoals NAS en Receiver die een lagere samba versie hebben, welke met een samba protokoll aangesproken moet worden dat backward compatible is

bepalend is dus welk protocol je ingesteld hebt onder windows of linux

smbvers= 2.0

 

daar smb 1.0 als onveilig geld is het na de Fall updates eigenlijk eruit gehaald door windows, echter roep je het toch aan via bovenstaand manager van de windows onderdelen dan wordt die weer geladen (je vindt het overigens ook terug als recursive in windows)

maar onveilig voor wie

voor de client eigenlijk niet die kijkt enkel naar de beschikbare hosts met CIFS/samba

voor de server eigenlijk altijd, daarom enkel de client gebruiken als je oudere smb protocollen wilt aanroepen

 

de server deelt namelijk bestanden en mappen welk enkel met de hogere veiligere samba versie gedeeld moet/kan worden.

 

heb je een bepaald image op de receiver, kijk dan bij problemen betreffende de weergave in het netwerk even naar welk protocol nodig is bij de image bakker

 

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje zitten snuffelen in de netwerk instellingen van mijn ET8000 en zie de volgende apparaten staan.

- Mijn Livebox/Router (Ethernet verbinding)

- Mijn Desktop

- Mijn Laptop

- Mijn Notebook

Ik heb voor GEEN ENKEL apparaat een username en passwoord ingesteld.

 

Wat gebeurd er indien ik dat voor mijn Livebox/Routerwel doe ?

Zou het dan kunnen dat ik die SMB 1.0 niet meer nodig heb ????

Indien dit zou helpen, hoe doe ik dat dan ??

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgende regel toegevoegd in de Hosts file

192.168.1.30        localhost                   #ET8000

 

Maar hij blijft onzichtbaar in mijn netwerk hoor

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik mijn ET8000 in de router onder LAN instellen ingevoerd, er is een vast ip-adres in gezet, zoals alle apparaten en is dus gelijk zichtbaar.

Zo werkt de OpenWebif ook altijd prima op mijn computer en die gebruik ik ook vaak als afstandbediening.

ET8000-router.png

ET800-router.png

openwebif-2.png

ET8000-netw.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...