Ga naar inhoud


Afstellen schotel in Alméria (Spanje)


satflip

Aanbevolen berichten

Ik zit te worstelen met de afstelling van mijn LNB's voor ons huis in Partaloa ( 37°24'27.2"N 2°13'52.2"W) (provincie Alméria - Zuid Spanje).

Ik heb:

  • een Triax schotel 88cm
  • 2 Inverto Black Quatro LNB's
  • 1 Triax Flexiblock voor 2 LNB's
  • 2 x Disecq 4/1 switch
  • 1 schotel +/- 1,8m afgesteld op Astra 2 en wordt gedeeld met de buur (Quatro LNB (2 gebruikt, 2 vrij)

Ik raak niet wijs uit de montage van de Flexiblock. Volgens mijn bescheiden kennis en berekeningen zou de afstand tussen de LNB's 61,92 mm bedragen. Maar hoe monteer ik de LNB's in de houder? Waar moet ik de afstand meten? Wat is de skew van deze LNB's voor de Astra 1 en de Astra 3? Wat is de helling van de Flexiblock? En de elevatie van de schotel? Hoe sluit ik aan op de Disecq switchen voor een twin-tuner (VU Solo²)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste satflip

 

Welkom op dit forum

 

Tja een Flexiblock kun je niet schuin genoeg instellen voor Almeria.
Misschien als je de rail ondersteboven monteert maar dan komen de lnb's wel erg ver boven het brandpunt te staan.
Het beste is gewoon de lnb van de Astra 23,5 in de lnb-klem van de schotel te zetten en het een houder de lnb van de Astra 19,2 er naast te monteren.
Verder schrijf je dat je 2 Inverto Black Quatro LNB's. Als dat zo is dan kun je die niet op een diseqc-switch aansluiten.
Geef eens precies het typenummer van de lnb op.
Verder heb je het als ik het goed begrijp over een schotel van 180cm die op de Astra 28,2 is afgesteld.
Wil je jou Triax 88 aanvullen met de 180cm-schotel van je buurman die op de Astra 2 staat gericht?
Daar kan dan geen quattro-lnb op zitten want dan zijn alle vier de aansluitingen in gebruik. Het zal wel een quad-lnb zijn en die van jou waarschijnlijk ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

Bedankt voor de snelle info.

Ik ben momenteel nog in België maar ga binnenkort naar Spanje.

Kan ik misschien beter een andere lnb-klem kopen? Welk model dan best? Ik kan dit nog via i'net bestellen voor ik vertrek.

Dat van die LNB's. Het zijn quad LNB's i.p.v. Quatro. (1 kop - vier uitgangen). Ook op de grote schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satflip


Komen die Inverto Black Ultra Quad op die schotel van 180cm of op de Triax 88?
Op de Triax 88 gaat niet lukken. Die lnb's zijn namelijk 71mm breed en als je die op de Triax 88 gaat plaatsen, moeten de koppen tegen elkaar staan voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5  en dat kan dus niet door de breedte, zie: http://www.inverto.tv/lnb/258/quad-hgln-40mm-lnb
Als je een lnb met vier aansluitingen wilt hebben kan dat wel met een Inverto Black Premium Quad, zie: http://www.inverto.tv/lnb/259/selected-quad-40mm-lnb

 

Tja en als je die lnb gaat gebruiken, wordt een andere multihouder dan die je nu hebt een probleem.
Heb je dat Flexiblock al in huis?
Zet die rail eens op zijn kop dus met het bolle gedeelte in het midden onder.
Hoe schuin kun je hem dan instellen?
In Almeria moet die 27° schuin komen te staan, zie bijgevoegde hoek. Lukt dat?

 

 

hoek van 27 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een Triax 88 overigens wel aan de kleine kant in Almeria.
Het is een schotel van 85cm terwijl er voor Almeria al minimaal 90cm wordt geadviseerd. Natuurlijk kun je daar de Astra 23,5 wel mee ontvangen maar de regenreserve is niet al te groot.
Ik zou liever een Triax 110 nemen, dan kun je de Inverto Black Ultra Quad wel nemen want daar moeten ze dan ruim 65mm uit elkaar staan. Doordat ze iets naar elkaar toe gericht zijn lukt dat dan wel.
De Black Ultra heeft een langere hals dan de Black Premium en dan kun je ook een andere multifeed houder gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

 

De LNB's zullen Black Premium Quad zijn aangezien de aansluitingen achter elkaar zitten en niet naast elkaar.

De flexiblock zal ik eventueel vervangen maar de schotel zal ik houden ondanks de krappe regenreserve. Welke multihouder koop ik dan best?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zou ik niet op gokken. Ik zou maar een houder meenemen waarvan je zeker weet dat het wel gaat.
Dat is de LNB-houder GK2 A024, zie bijlage. Die koop je voor minder dan €10,-
Dit is de enige houder waarbij je de koppen van de lnb's tegen elkaar kunt zetten en die dun zijn zodat hij op die korte hals van 33mm van de Inverto Black Premium gemonteerd kan worden.
Het enige  wat niet mooi is bij het gebruik van slechts 2 lnb's, is dat de rail wat lang is en dan een stuk opzij uitsteekt maar dat kun je oplossen door zelf even een stripje te maken van bijv. aluminium. Maak het dan zo dat de hart op hart afstand van de twee houders 63mm is. In het midden van het stripje maak je een klein knikje zodat de lnb iets naar elkaar toegericht staan. Als je de lnb's dan op die beugel monteert, komen de koppen strak tegen elkaar wat ook de bedoeling is want de afstand van de lnb's moet eigenlijk 55,5mm zijn en door de schuinstand haal je 58,5mm, dus eigenlijk 3mm te groot maar dat maakt voor de Astra 19,2 niets uit want die is toch sterk genoeg.


De schotel stel je als volgt af:
- monteer de lnb van de Astra 23,5 in de klem van de schotel
- Zet de kop 5mm vrij van de lnb-klem
- stel de skew van de lnb in op -22°
- monteer de multi-lnb houder zodat de vrijhangende lnb rechts komt te hangen als je in de schotel kijkt.
- stel de multi-lnb houder 27° schuin zoals ik een paar berichten eerder al heb aangegeven m.b.v. de hoek van 27°
- monteer de lnb van de Astra 19,2 in de klem en zorg dat de voorzijde van de lnb's even ver van de schotel af staan
- stel de skew van de Astra 19,2-lnb in op -18°
Opm: de lnb's moeten beide met de wijzers van de klok worden verdraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal. Gebruik de bijgevoegde hoeken.
- stel de elevatie van de schotel in op 39° om de satelliet te vinden
- voor het gemak kun je de schotel het beste uitrichten met de zon. Hiervoor moet je tegen die tijd maar even aangeven wanneer je de schotel gaat afstellen want dat verschilt per dag iets.
Je doet dat door plakband van precies boven op de schotel te spannen midden over de lnb die in de klem staat, zie bijlage.
Gebruik een makkelijk te ontvangen zender van de Astra 23,5 om de schotel op de satelliet te richten. Dit is Ocko op positie 348 van de TV Vlaanderen zenderlijst.
Eenmaal de Astra 23,5 gevonden gebruik je gewoon een HD-zender van TV Vlaanderen om de schotel optimaal af te stellen.
Als je de schotel afstelt m.b.v. je ontvanger altijd de maximale signaalkwaliteit afstellen, niet de signaalsterkte.

 

LNB-houder GK2 A024.jpg

SAB-rail.png

hoek van 22 graden.png

Hoek van 18 graden.png

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...