Ga naar inhoud


VRT AM frequentie 927 Khz vrijgegeven.


astro iris

Aanbevolen berichten

Gisteren las ik op een Mediumwave blog, dat de Deense World Music Radio de frequentie 927 Khz met een 300w zender binnenkort in gebruik zal nemen. Vond dit berichtje wel wat raar gezien deze frequentie was voorbehouden voor VRT.  Na wat opzoekingswerk dit volgende document van Het Belgische Staatsblad van 09/05/2017 gevonden. Kijk op pagina 5 Hoofdstuk 15 Art.42   https://cjsm.be/media/sites/cjsm.media/files/public/1_procedurebesluit_radio.pdf

Intussen ook via FB berichtje van WMR vernomen dat deze frequentie inderdaad "total free" is. ik heb geen weet of dit in de media is verschenen en of we nu in Vlaanderen dezelfde weg opgaan met talloze laagvermogen AM zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

2 minuten geleden zei Sjaak(k):

Wat een kolder, een frequentie wordt toch per land uitgegeven, Denemarken kan toch gewoon met een 300watt zender op die frequentie uit gaan zenden die zit echt België niet in de weg al zou België er een zender opzetten. Frequenties moeten natuurlijk wel in overleg met de omliggende landen in gebruik worden genomen ivm storingen onderling.

Ook al zou dat zo zijn, dan nog is dit volgens mij een primeur en niet gebruikelijk dat een  frequentie van een ander land voor LPAM wordt toegewezen.

Dat de frequentie 927 kHz is gekozen omdat die helemaal schoon zou zijn, is natuurlijk geen acceptabele reden. 

Men houdt zich daarbij niet aan de Europese afspraken die er momenteel liggen. Strikt genomen wordt die WMR dus een piraat en is de Deense licentie illegaal.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele lap tekst waarin je nergens antwoord geeft op de vraag sinds wanneer deze frequentie Denemarken is toegewezen.

In de landen om ons heen gaat LPAM op frequenties uitzenden waarvan we weten dat die landen deze frequenties daarvoor ook altijd al in gebruik hadden. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_medium_wave_transmitters#Former_stations

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het bericht in staatsblad nog eens goed bekijk, dan zou de VRT deze frequentie afgestaan hebben.  Volgens een vroeger akkoord hadden ze er alleenrecht op, maar wegens niet meer gebruik en geen interesse ervan, hebben ze in de Vlaamse regering besloten om die vrij te geven, natuurlijk met instemming van de VRT zelf. De vraag is nu natuurlijk, wat bedoelden ze indertijd  met alleenrecht? Was dit op Belgisch of op Europees niveau, en daarbij denk ik het tweede, gezien deze frequentie volledig vrij was. Volgens mij is hetzelfde gebeurd toen BBC World service stopte op de 648 Khz, deze frequentie kwam toen vrij en na verloop van tijd kwamen andere zenders, mits toestemming van Europa , deze frequentie gebruiken. Het lijstje van Eduard07 bevestigt volgens mij mijn vermoedens , op beide frequentie staat maar 1 gebruiker.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Sjaak(k):

 het zou toch te gek zijn dat deze vervallen VRT frequentie in Belgie nergens meer in Europa gebruikt zou kunnen worden, want dat beweren jullie toch.;)

Na het verschijnen in Het Staatsblad op 09-05-2017 mag het wel, voordien niet, de wet werd dus aangepast. Ik heb ook bevestiging gekregen van WMR dat ze heel recent vergunning hebben bekomen voor hun 300W zender. Dus als er morgen in België een aanvraag binnenkomt om een 100W zender op de 927 te gebruiken en hij voldoet aan alle voorwaarden , dan gaan ook wij hier de Nederlandse weg op. Wat volgens mij geen goede zaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Sjaak(k):

 

Die mg zenderlijst die Eduard laat zien zegt helemaal niets, het zou toch te gek zijn dat deze vervallen VRT frequentie in Belgie nergens meer in Europa gebruikt zou kunnen worden, want dat beweren jullie toch.;)

Nee, dat beweren "wij" niet.

Ik heb met de lijst aangegeven welke landen in Europa MG frequenties "in eigendom" hadden met een bepaald maximum vermogen.

In Nederland zitten tot nu toe alle LPAM zenders op frequenties die wij ooit op Europees niveau toegewezen hebben gekregen.

 

Wat er nu op de 927 gebeurt - buiten België - is nieuw voor mij.

En dat gaat het er even niet om dat het maar om een zender van 300 W gaat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Je praat nog steeds langs me heen. Ook met het bovenstaande citaat

39 minuten geleden zei astro iris:

Na het verschijnen in Het Staatsblad op 09-05-2017 mag het wel, voordien niet, de wet werd dus aangepast. Ik heb ook bevestiging gekregen van WMR dat ze heel recent vergunning hebben bekomen voor hun 300W zender. Dus als er morgen in België een aanvraag binnenkomt om een 100W zender op de 927 te gebruiken en hij voldoet aan alle voorwaarden , dan gaan ook wij hier de Nederlandse weg op. Wat volgens mij geen goede zaak is.

 

20 minuten geleden zei Sjaak(k):

Dat schreef ik toch al, per land worden er frequenties afgegeven, en de CEPT regelt dat weer Europees.

 

Astro Iris geeft hierboven goed aan dat de zendvergunning van WMR een nieuwe ontwikkeling is. Met de datum van een wetswijziging,  9-5-2017, erbij.

En dat is precies het antwoord op mijn reactie.

 

Noem mij meer gevallen van LPAM zendvergunningen toegekend aan locaties buiten de landen die van oudsher "eigenaar" waren van bepaalde frequenties.

 

Jij hebt het steeds over de doelstellingen van het instituut CEPT.  Maar daar ging mijn opmerking niet over.

Ik heb het over wat er momenteel gebeurt met de AM frequenties die van oudsher bepaalde landen waren toegewezen.

Er lijkt een nieuwe ontwikkeling op de AM onderweg ten gevolge van de leegloop.

 

En dat het CEPT daar van oudsher een regisserende rol in heeft, is prima.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik mis de kristalvoet op het front van de kast.:D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat zou er gebeuren wanneer je F2 los draait?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎-‎11‎-‎2017 om 18:56 zei Sjaak(k):

Dat dat bij jullie bij wet geregeld is, hier in Nederland regelt het Agentschap Telecom dat, dit valt hier onder het Ministerie van Economische zaken en die regelt de uitgifte van frequenties ed.

 

 

Weer een hele lap tekst. En die gaat niet over België maar over Nederland.

Maar we hadden het over een frequentie die België was toegewezen.

Kennelijk was er inderdaad een wetswijziging in België voor nodig om de weg vrij te maken voor de 927 in Denemarken.

Ik denk niet dat aan Nederland toegewezen frequenties zonder meer in het buitenland gebruikt kunnen gaan worden zonder toestemming van Nederland.

 

In de titel van dit draadje staat immers niet voor niks "vrijgegeven".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet alleen dat, maar ook nog in een vreemde taal.

 

Sjaak, lees de huisregels eens na en vertaal je bijdrage even.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...