Ga naar inhoud


VRT AM frequentie 927 Khz vrijgegeven.


astro iris

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Sjaak(k):

Dat klopt niet helemaal, dat vrijgeven van 927khz geld alleen voor Belgie, en niet voor Denemarken of welk ander land in Europa die die frequentie wil gaan gebruiken, zeker voor lage vermogens zoals WMR nu gebruikt.

 

Waar heb ik dat beweerd?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op ‎29‎-‎11‎-‎2017 om 16:32 zei Sjaak(k):

Zo zie je maar dat ieder land gewoon een frequentie kan toewijzen.

Nee, dat blijkt hier helemaal niet uit. Het gaat om bepaalde frequenties waar landen kennelijk afstand van hebben gedaan. Niet om willekeurige frequenties.

Zou een mooie boel zijn als Denemarken zomaar op Nederlandse AM frequenties zou gaan uitzenden. Dat gebeurt dus ook niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1377 khz is ook zo één, als die wordt vrijgegeven komen er daar ook Europese laag vermogen zenders op, zoals nu de 927 Khz en 1440 Khz. De tijd van 500 en 800 Kw zenders is in Europa voorbij.  Ik heb ook net op een ander forum gelezen dat er geruchten zijn dat de RTBF1 radio ook plannen heeft om zijn 621 Khz stop te zetten. Maar dit zal niet gebeuren voor de volledige uitrol van DAB+ is uitgevoerd en België kennende zal dat nog niet voor morgen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De 1296 van het VK is ook al jaren ongebruikt, voor zover ik weet. Ook een mooie schone frequentie.

Ik weet niet of Ofcom daar ook nog plannen mee heeft. Maar vrijgeven, dat vermoed ik niet.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Eduard07:

Inmiddels zijn er in Europa al heel wat AM frequenties verlaten en zendopstellingen opgeruimd.

De 1296 van het VK is ook al jaren ongebruikt, voor zover ik weet.

Ik weet niet of Ofcom daar ook nog plannen mee heeft.

 

Wordt terug gebruikt in UK, Radio XL met een 6 KW zender in Birmingham.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei astro iris:

Wordt terug gebruikt in UK, Radio XL met een 6 KW zender in Birmingham.

Dat kon ik nergens vinden.

Trouwens een mooi vermogen, 6 kW. Ik wist niet dat dit soort vermogens ook een vergunning kregen in het VK.

Als dat op de 648 zou zitten, zou de zender waarschijnlijk in vrijwel het hele VK goed te ontvangen zijn. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb trouwens nog zo een vrije frequentie gevonden, de 1206 Khz. deze frequentie werd door France Info gebruikt en die zijn een jaar geleden ook gestopt op de AM band. Daar zit nu alleen een zender van Israël op , Radio Haifa met een 50 KW zender, blijkt dat deze frequentie zal gebruikt worden door een Italiaans station, waarvan nog geen verdere gegevens kenbaar zijn. Er beweegt dus heel wat op die AM band en dit voor een band die zou ten dode opgeschreven zijn, door niet meer rendabel en te kostelijk . Een tweede leven?

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei astro iris:

Denk het niet want ze moeten wel deze 1296 delen met Radio Cope Valencia en die heeft een zendvermogen van maar liefst 20 KW.

Ik bedoelde eigenlijk in de VK. Maar ze zullen ter plaatse sowieso geen last hebben van een 20 kW zender uit Valencia. Het blijft een mooie frequentie, alleen zijn voor lange afstand de lagere op de middengolf, zoals de 648, natuurlijk mooier.

8 uur geleden zei astro iris:

Heb trouwens nog zo een vrije frequentie gevonden, de 1206 Khz. deze frequentie werd door France Info gebruikt en die zijn een jaar geleden ook gestopt op de AM band. Daar zit nu alleen een zender van Israël op , Radio Haifa met een 50 KW zender, blijkt dat deze frequentie zal gebruikt worden door een Italiaans station, waarvan nog geen verdere gegevens kenbaar zijn. Er beweegt dus heel wat op die AM band en dit voor een band die zou ten dode opgeschreven zijn, door niet meer rendabel en te kostelijk . Een tweede leven?

Ik vreesde ook dat het oude MW DX-en wel voorbij zou zijn, maar ben bezig allerlei radio's op zolder weer te reactiveren.

Blij dat ik ze nog heb.:) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Astro Iris, ik neem aan dat een Europees land wel officieel te kennen moeten geven dat het afstand doet van een frequentie dat hen decennialang toebehoorde.

Zoals in het geval van de 1206 kHz.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-11-2017 om 21:22 zei astro iris:

Nog even gegoogeld en blijkbaar heeft WMR zijn wortels in Nederland. De eerste uitzendingen van WMR waren vanuit Nederland tussen 1967 en augustus 1973 op zaterdag en zondagmorgen op de kortegolf 6250 Khz.

 

In de stad Utrecht waren ze ooit FM-piraat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...