Ga naar inhoud


Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht


Sprietje

Aanbevolen berichten

T90,

je verhaal is wel behoorlijk uitgebreid.

Maar of het die vrijdenkende jeugd van destijds typeert of een vergelijk nu en toen genuanceerd samenvat, waag ik (waag ik) te betwijfelen!

 

toen onze ouders en wij als jeugdigen in de beste tijden van VPRO en het Humanistisch Verbond met Propagandisten als van Kooten en de Bie konden lachen om die taboes en paradoxen die gespeeld werden in sketches waren wij beslist niet vooruitstrevender of beter ten opzichte van de huidige jeugd die het medium lineaire TV naast zich laat liggen.

 

mocht men de kans hebben van diverse kanten te worden geinformeerd is de lineaire TV toch enkel commerciëler dan 40 jaar geleden

dat merkt elk kind :grin:

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden zei Amager95:

In Duitsland las ik op een forum van digitale televisie dat de jongeren onder de 18 jaar juist weer meer naar de gewone televisie kijkt.

Is dit bericht van IDTV niet gewoon een ordinair reclame bericht?

 

in Duitsland zijn de commerciëlen heel erg verweven in de overige media.

dat moet men toch gezien hebben en weten?

een dergelijke teugkeer naar " de gewone TV " is wegens gebrek aan vrije keuze

 

indien je het systeem van de lineaire TV transmissies en verdeling van de overige Media niet kent in Duitsland ben je maar al te snel bevattelijk en overtuigd voor de berichten van een zijde

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2017 om 13:55 zei Tonskidutch:

T90,

je verhaal is wel behoorlijk uitgebreid.

Maar of het die vrijdenkende jeugd van destijds typeert of een vergelijk nu en toen genuanceerd samenvat, waag ik (waag ik) te betwijfelen!

 

toen onze ouders en wij als jeugdigen in de beste tijden van VPRO en het Humanistisch Verbond met Propagandisten als van Kooten en de Bie konden lachen om die taboes en paradoxen die gespeeld werden in sketches waren wij beslist niet vooruitstrevender of beter ten opzichte van de huidige jeugd die het medium lineaire TV naast zich laat liggen.

 

mocht men de kans hebben van diverse kanten te worden geinformeerd is de lineaire TV toch enkel commerciëler dan 40 jaar geleden

dat merkt elk kind :grin:

 

Tja, dat uitgebreide was wel; een beetje noodzaak omdat de tijden zo enorm veranderd zijn, ik heb ook met nadruk gesteld dat het om mijn persoonlijke belevingswereld gaat. En ja, zelfs in die vroegere jaren waaraan jij refereert zijn er best veel verschillen in beleving aan te merken. In de sixties behoorde ik tot een vooruitstrevende groep die zijn informatie en inspiratie met name aan de VPRO en aan de PSP ontleende, we waren bloedserieus over thema's als een vredige samenleving, antimilitarisme en het zo wijd mogelijk verbreiden van kennis. We gaven daarvoor o.a. een maandblad uit en waren ook op lokaal gebied ernstig bezig. Toen ik in de zomer van 1977 terug naar Nederland kwam schrok ik me echt rot: het allereerste VPRO programma dat ik op een tweedehands tv'tje zag was "World at War" van de BBC over de strijd van de geallieerden in de 2e Wereldoorlog, iets wat ik eerder van de AVRO zou hebben verwacht. Programma's als Koot en Bie vond ik persoonlijk ongelofelijk saai en melig (ik weet het, dat was vloeken in de kerk)  terwijl mijn leeftijds- en gezinningsgenoten dat zo'n beetje heilig hadden verklaard. Kennelijk was net noodzakelijk om "erbij te blijven" en had ik de boot min of meer gemist door niet van serieus opbouwend naar in hoofdzaak satirisch over te willen of kunnen stappen. Maar goed, dat maar verder even terzijde.

 

Het internet als plek om "beter danwel breder" te worden geïnformeerd? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar afgezien van allerlei malloten met heel extreme en ongeloofwaardige meningen daar weinig van terug zie. De meer geëtableerde nieuwsbronnen zoals bijvoorbeeld nu.nl geven nieuws dat in wezen niet afwijkt van wat we in de gewone radio, tv en krant tegenkomen. Hier en daar een prikje zoals in het Tv programma Tegenlicht of Zembla, maar er altijd voor zorgend dat het niet al te veel aandacht laat staan navolging krijgt. Substantiële vragen als met welk recht we landen in het Midden Oosten onze visie met bommen en bezettingen om menen te mogen dringen kom je er niet echt tegen. Er wordt vanuit gegaan dat wat wij doen en wat wij als status quo zien de enige juiste is, en ik denk dat daar heel erg veel op aan te merken is als je er echt over nadenkt. Maar dat nadenken is wat mij betreft een heel schaars goed geworden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2017 om 14:11 zei Tonskidutch:

 

in Duitsland zijn de commerciëlen heel erg verweven in de overige media.

dat moet men toch gezien hebben en weten?

een dergelijke teugkeer naar " de gewone TV " is wegens gebrek aan vrije keuze

 

indien je het systeem van de lineaire TV transmissies en verdeling van de overige Media niet kent in Duitsland ben je maar al te snel bevattelijk en overtuigd voor de berichten van een zijde

 

 

Ik verschil daar toch wel wat van mening met je. Waar vooral de Duitse radio vroeger als aartsconservatief te boek stond (en daar spreek ik voornamelijk van een zender als de Deutschlandfunk) hoor ik er tegenwoordig met regelmaat kritische dingen zeggen of andere informatie geven die niet per definitie ons westers regeringsstandpunt vertegenwoordigen op een manier die je hier maar zelden hoort. Datzelfde geldt overigens voor België, hoe vaak ik op Ketnet niet feiten hoor die je hier nooit of in elk geval nooit zo open hoort als daar is opmerkelijk. Wat dat betreft vind ik dat we van een vooruitstrevend land echt enorm zijn weggezakt. Sowieso heb ik nooit begrepen hoe het is dat via lidmaatschap democratisch gekozen omroepen zich volledig moeten laten ringeloren door zogenaamde netmanagers. We hadden ooit een democratisch opgezet omroepsysteem, nu is het meer een democratisch lijkend systeem geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 15-12-2017 om 23:37 zei T90user:

 

Ik verschil daar toch wel wat van mening met je. Waar vooral de Duitse radio vroeger als aartsconservatief te boek stond (en daar spreek ik voornamelijk van een zender als de Deutschlandfunk) hoor ik er tegenwoordig met regelmaat kritische dingen zeggen of andere informatie geven die niet per definitie ons westers regeringsstandpunt vertegenwoordigen op een manier die je hier maar zelden hoort. Datzelfde geldt overigens voor België, hoe vaak ik op Ketnet niet feiten hoor die je hier nooit of in elk geval nooit zo open hoort als daar is opmerkelijk. Wat dat betreft vind ik dat we van een vooruitstrevend land echt enorm zijn weggezakt. Sowieso heb ik nooit begrepen hoe het is dat via lidmaatschap democratisch gekozen omroepen zich volledig moeten laten ringeloren door zogenaamde netmanagers. We hadden ooit een democratisch opgezet omroepsysteem, nu is het meer een democratisch lijkend systeem geworden.

 

Oeps, dat was een blunder van de eerste orde! Uiteraard had ik het niet over de favoriete zender van mijn kleinkinderen "Ketnet" maar bedoelde ik "Canvas" te zeggen. Mijn excuses!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja dat geeft niet.

 

Wel is het zo en ik herhaal mij, dat de uitverkoop van de frequenties door een voor bepaalde lobby gevoelige staatssecretaris al meer dan 30 jaar geleden gebeurde en die zit inmiddels vast achter slot en grendel... om maar een van de actoren te noemen.

 

Dat er commerciëlen en ook buitenlandse commerciële mede door een heel rare mediawetgeving gesubsidieerd aan de top kwamen weten wij allemaal.

De verschillende versies en/of aanvullingen van die Mediawet is interessant totdat je de herhaling en vastgevaren situatie herkent.

We hebben dat lijdzaam toegezien en bleven toch kijken.

De jeugd heeft in het algemeen een beter time-management en kijkt die pleuriszooi niet meer OF enkel nog per digitale timeshift / uitzending gemist.

 

Maar de "straten - leeg - vegers"  als de Quizzes van Mies Bouwman / Willem Ruis of de discussie programma's van Sonja Barend met haar gasten zijn qua kijkcijfers gezien verre overtroffen door de On-Demand series en films of HBBTV docu's van onze jeugdige kijkers.

En dat is voor de kwaliteit van die gefavoriseerde content heel goed.

Die niet lineair keken destijds hadden ook heel veel interessantere betaalbare alternatieven op de Bühne en het Podium.

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een staatssecretaris hier achter slot en grendel? Heeft die wat mensen vermoord of kinderen aangerand?

Want bij vergaande corruptie of onbekwaamheid krijgen ze voor zover ik me herinner meestal een hoge functie met nog hoger inkomen elders via het old-school-network.

Of is er echt een keer iets eerlijks gebeurd?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze tv's worden in hoofdzaak gebruikt voor de gameconsole, gevolgd door YouTube. En als we tv kijken is het vrijwel altijd een "uitzending gemist" of een opname. Alleen op zaterdag en zondagochtend kijkt onze dochter lineaire tv. 

------

Vu Zero 4K, 2x VU+ Solo2 OpenPLI, 1x VU+ Uno, Sagemcom DS87 HD (TNTSAT)

2x Triax 80 cm CD quad triplesat LNB, 1x Triax draaibaar, CD campingschotel Duo LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt door mijn vrouw en ik, in woonkamer alleen lineare tv gekeken, in de logeer en slaapkamer kijken zoon, schoondochter en dochter alleen naar youtube en streaming diensten. Als ik dan heel even mee kijk heb ik het na 15 minuten gehad. nu begrijp ik waarom jongeren de buurlanden van bvb België niet meer kunnen opsommen, of gewoon de namen van onze koningen en koninginnen het raden naar hebben. Al die media zoals Youtube, Netflix en anderen maakt ze alleen maar dommer. Echter vraag je ze wie het hoofdpersonage in bepaalde series speelt, dan hebben ze direct antwoord klaar. Over astronomie en wetenschap is het nog erger gesteld, ook een simpele hoofdsom maken is een ramp, ja zonder technologie zijn ze hulpeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei minplus:

Een staatssecretaris hier achter slot en grendel? Heeft die wat mensen vermoord of kinderen aangerand?

Want bij vergaande corruptie of onbekwaamheid krijgen ze voor zover ik me herinner meestal een hoge functie met nog hoger inkomen elders via het old-school-network.

Of is er echt een keer iets eerlijks gebeurd?

 

was iets met zijn belastingen, vergat ze te betalen of zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2017 om 23:32 zei T90user:

 

Substantiële vragen als met welk recht we landen in het Midden Oosten onze visie met bommen en bezettingen om menen te mogen dringen kom je er niet echt tegen. Er wordt vanuit gegaan dat wat wij doen en wat wij als status quo zien de enige juiste is, en ik denk dat daar heel erg veel op aan te merken is als je er echt over nadenkt. Maar dat nadenken is wat mij betreft een heel schaars goed geworden.

 

Het is inderdaad raar, kritisch denken of anders denken wordt niet meer op prijs gesteld. Je moet met de massa meelopen. Eigenlijk is het te zot voor woorden dat je je hersens moet uitschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei kiekiek:

 

 Eigenlijk is het te zot voor woorden dat je je hersens moet uitschakelen.

En zo zal de hedendaagse jeugd afgestompt geraken en hun hersenen niet meer gebruiken en daar zullen reclamemakers en overheden heel gelukkig mee zijn. Door de voeling met de "echte" wereld, zeg maar lineiare tv de rug toe te keren, keren ze ook de rug toe aan onze geschiedenis en het verleden, duidingsprogramma's zijn niet meer interessant  met alle gevolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2017 om 23:32 zei T90user:

Substantiële vragen als met welk recht we landen in het Midden Oosten onze visie met bommen en bezettingen om menen te mogen dringen kom je er niet echt tegen. Er wordt vanuit gegaan dat wat wij doen en wat wij als status quo zien de enige juiste is, en ik denk dat daar heel erg veel op aan te merken is als je er echt over nadenkt. Maar dat nadenken is wat mij betreft een heel schaars goed geworden.

 

Voor zover ik weet de enige westerse krant die zo af en toe wat objectiever over het Midden Oosten bericht is het engelse The Guardian die regelmatig schreef dat de Amerikanen ISIS helemaal niet aan het bestrijden was, maar dat de Russen daar twee jaar geleden pas mee begonnen zijn en recent daarin geslaagd zijn. Zomaar een voorbeeldje hoe de westerse media werkt: verzwijgen als iets ons minder goed uit komt en hou de massa dom met oppervlakkig entertainment. Wat gebeurt er in de wereld om ons heen? Eigenlijk maar bar weinig, omdat de nieuwsvoorziening totaal anders geworden is. Het programma Tegenlicht is in Nederland zo ongeveer het enige programma wat nieuwsfeiten van meerdere kanten belicht, waar andere bronnen zeer eenzijdig zijn. Jammer!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...