Ga naar inhoud


Linux Mint at the Top


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Zo, Mint er weer op, stuk sneller, op oude trage computers moet je geen 64 bit besturing hebben, werkt wel, maar, traag, en, Neon en Manjaro zijn er alleen nog in 64.  Nu Mint 32 er op, nu 's een keer de XFCE versie, kijken hoe die is.

 

Heb inmiddels een CPU indicator onderin, samen met mem en swap, leuk, ging iets anders bij deze versie, maar, door die tip snapte ik het.

 

Had dat filmpje gekeken, en, was nu ook veel makkelijker om de juiste b43 driver voor de wireless te krijgen, niet verkeerd! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

p.s. wat noemt u OUD?

hier draait Opensuse 64 bits op een 12 jarige HP

niet om daar een discussie over los te willen trappen,

maar bepalend is natuurlijk de hardware en met name de CPU of er 64 bits op mag

en dat geld ook voor windows natuurlijk

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar, zowel bij Windows als Linux is het zo dat je soms apparatuur hebt die weliswaar 64 aan kan, waar het dus op mag, maar, een stuk vlotter draait op 32.

Meeste mensen beseffen dat niet, denken dat 64 al tijd sneller is als het er op kan werken.

Nou, niet dus....

 

Je moet echt een niet TE oude PC / Laptop hebben met behoorlijke CPU en vooral geheugen, anders is 32 vlotter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de een is het ook helemaal onbelangrijk of er 32 of 64 bit op draait

maar let wel, enkele applicaties worden alleen nog maar in 64 bit uitgeleverd voor linux

zoals mijn favoriet DraftSight 2018

 

dus even kijken vooraf schaad niet :)

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil uiteindelijk overstappen op Linux..... Wat ik vroeger had op het begin met C64 (ik weet me niet meer te herinneren wat ik dááróór had) en daarna Atari 512 (1024) daarna Atari ST(e) daarna Atari Falkon, vond ik het altijd leuk in iets nieuws te stappen en volledig het vorige te laten liggen.... Alleen, ik kan dual booten wat ik ook wil tot aan het moment dat ik de volledige overstap kan maken..... intussen heb ik een hekel gekregen aan Windows met z'n privacy en dat ie stiekem apps op de pc zet en als je die verwijderd, hij die toch weer installeert, plus het weinige tweaken wat je ermee kan.

 

Op zich heb ik een gemiddeld snelle pc en ik heb even Peppermint geïnstalleerd wat er heel gelikt uitziet, alleen die is wel erg uitgekleed heb ik vernomen, vandaar ik wil overstappen naar Elementary OS of Ubuntu Mate, waarbij ik het belangrijk vind dat ik vooral fijn kan werken met de filemanager, deze kan veranderen van kleur, de buttons kan aanpassen maar ook wil ik alternatieven zoeken voor o.a. Photoshop, FL Studio en Autohotkey, verder dan ook nog snelle maar goede mediaplayers (ik gebruik nu de simpele Mediaplayer Classic) 

 

Kortom, er zijn niet heel veel softwareprogramma's waarom ik bij Windows zou moeten blijven, maar toch, ze zijn belangrijk voor mij.

 

De forums van diverse distro's zijn geweldig, je wordt er echt goed geholpen, zo had ik een tearing (niet tering) probleempje met het scrollen en filmpjes kijken en via de terminal was dit redelijk eenvoudig (lees copy / paste,  is eenvoudig) waarna de tearing (nogmaals geen tering) opgelost was

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch is OpenSuse wel wat verder en heeft een grotere ondersteuning

van Redhat en Microsoft en veel independant software programmeurs alsook Universiteiten

 

ik kom er telkens weer op terug na wat alternatieve distro's die inderdaad een soort uitgeklede / lijkwade aan opties dragen

gedoemd om die beginners ervan af te schrikken en zich überhaupt met Linux bezig te houden

 

ciao ciao

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Loek3000:

intussen heb ik een hekel gekregen aan Windows met z'n privacy en dat ie stiekem apps op de pc zet en als je die verwijderd, hij die toch weer installeert, plus het weinige tweaken wat je ermee kan.

Wat privacy betreft heb je gelijk.(Google en Apple zijn trouwens net zo erg!)

Stiekem apps?  Als ik apps eraf gooi (win10 pro) komen ze niet meer terug.

Ik heb ook een hekel aan bloatware (ongewenste apps dus),maar dat vind ik bij linuxdistro's net zo erg.(libre office bijvoorbeeld,veel mensen hoeven geen officepakket)

Vandaar dat ik KDE Neon gebruik,maar eigenlijk zou ik het liefst een kale distro nemen,waar alleen een terminal en een filemanager geinstalleerd staat en waarbij je de gebruikte desktop+taal en packagemanager (of meerdere,doet u mij maar synaptic en APT) ook nogeens zelf kiest voor de installatie.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ben ik aan het rondsnuffelen via Virtualbox, tot zover Ubuntu Mate en zometeen Elementary..... Daarna gaat Suse er even op en ook KDE Neon, al vind ik deze wel erg licht ogen (kleur) ik begrijp dat dit is te veranderen, maar dat vind ik op zich een beetje lastig..... Peppermint was o-o-t-b meteen goed wat kleuren, behalve de buttons (close, minimalizeren etc) kon ik dan weer niet terugvinden, wel lukte het tearing problem via de terminal op te lossen, maar het voelde nog niet echt lekker als ik nieuw software installeerde..... Ubuntu vind ik er iets beter uit zien. 

 

Stiekeme apps, ja zeker, ik heb maanden geleden Skype verwijderd die er standaard op zat die zich doodleuk na de april update alweer installeerde, zo kwam ik er nog een paar tegen waarvan ik zeker weet dat ik ze al eerder heb verwijderd, zie hier en hier. Soms moet je het register in om iets te disablen..

 

Extra apps, verwijder ik in de meeste gevallen maar inderdaad, heel irritant dat er dingen zijn geïnstalleerd die je niet gaat gebruiken tenzij je het zelf wil installeren

 

Hoe dan ook, de overstap is ingezet, al gaat het heel heel langzaam :)

 

Net klaar met Elementary..... looks nice:

image.png.5345ab5114f5f1d87405ab2df991356a.png

aangepast door Loek3000

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn hier staandebij voor tips!

Aanpassen van het buroblad is niet zo moeilijk hoor! (zie een afbeeliding van mij op de eerste pagina)

Dat kan meestal via het instellingen menu.

Om het nog mooier te maken kan je ook OCS-Store installeren.

 

Nog een tip voor als je Windows-programma's wil gebruiken:installeer en test Wine.(niet alle windows programma's doen het!)

Dreamboxedit is (voor zover ik weet)de enige Enigma2-settingseditor die werkt.(Dreamset en  E-channelizer doen het zeker niet)

 

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo kun je natuurlijk ook even naar de mutant en kijken of Ubuntu wel toegang geeft tot de HDD

via linux kun je overal bij en direct editen in de bestanden op de linux receiver

moet je wel voor samba een firewall rule aanmaken

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij tot op heden niet gelukt... Ik zie wel de mutant 2 keer staan daar maar als ik daarop klink krijg ik dit:

image.png.564215447bb65cfb00bc16b883ed0180.png

 

 

Type ik: root, zonder wachtwoord, dan krijg ik dit:

image.png.b7122b4e877da60997970f8c84e62661.png

 

En dat blijft zo doorgaan, wachtwoord is toch niet nodig voor toegang? en wat voor ww ik ook gebruik, ik kom er niet in (ook niet met de 'dreambox' ww)

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was vergeten te melden, dat ik nu  Linux Mint Cinnamon heb draaien en dat ik die wel heel prettig vind werken, trouwens, een venster slepen gaat bij deze wel, wat nog niet eerder lukte bij andere distro's....... even een plaatje voor de verduidelijking:

 

image.png.4b4d75c29e700bec4181018f8bb6f92e.png

T90, Mutant HD 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...