Ga naar inhoud


DVB-T2, wanneer de overstap naar DVB-T2 met HEVC?


uncle

Aanbevolen berichten

Voor de satelliet zou de NPO op eigen kosten een transponder moeten huren.
Voor DVB-T(2) krijgt het een door de belastingbetaler betaalde frequentie.

 

Ik denk dat straks alleen degenen in buitengebieden binnen onze landsgrenzen waar DVB-T2 geen ontvangst geeft een satellietfrequentie af zouden kunnen dwingen. Maar ik geloof niet dat die daar warm voor lopen en voldoende tevreden zijn met het(weliswaar te betalen) aanbod van Joyne en Canal Digitaal.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


41 minuten geleden zei Prawo:

Voor de satelliet zou de NPO op eigen kosten een transponder moeten huren.
Voor DVB-T(2) krijgt het een door de belastingbetaler betaalde frequentie.

De NPO heeft ook budget van de belastingbetaler beschikbaar gekregen om die transponder af te huren:

Met ingang van 1 januari 2000 werd de omroepbijdrage inderdaad afgeschaft en worden de programma's van de publieke omroep uit belastingopbrengsten betaald. Ter compensatie van deze afschaffing werd het tarief van de eerste schijf van de inkomstenbelasting verhoogd met 1,1 procentpunt.[5][6]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kijk-_en_luistergeld#cite_note-5

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is dan of distributiekosten voor rekening van de NPO zijn of dat dit geld met name is geoormerkt voor het vervaardigen van programma's. Dat laatste lees ik namelijk.

 

Mijns inziens hebben de kabelbedrijven een punt als ze zeggen dat de NPO in feite hen zou moeten betalen voor de distributie.
Waarbij ik aanteken dat mijn standpunt is dat iedere pakketaanbieder (dus ook de kabelboeren) verplicht zoud moeten worden NPO 1-2-3 zonder kosten door te geven. Concurreren moeten ze dan maar doen met andere zenders. Maar dat gaat dit topic te buiten.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laten we ons in dit onderwerp beperkten tot DVB-T2, wanneer de overstap naar DVB-T2 met HEVC?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het uitfaseren van goedwerkende vrijwel nieuwe apparatuur toch wel bij DVB-T2 horen.

Vooral nu we zo bezig zijn met klimaatverandering, energieverspilling en CO2 moet je je afvragen wat de gevolgen zijn van zo'n abrupte overschakeling naar DVB-T2.

Miljoenen TV's hebben de verkeerde tuner. 

Je kan weer een losse tuner nemen, maar die verstookt ca 10W, en dat 24/dag, 365 dagen per jaar. Dat geeft weer ca 100kWh per jaar verspilling.

Of mensen die een decoder gebruiken hebben de verkeerde.

 

Het gaat dus meer CO2 kosten en een heleboel giftige afgedankte electronica.

 

Ik ben dus tegen DVB-T2 die je DVB-T1(-apparatuur) zo van de ene op de andere dag in het vuilnisvat moet laten belanden.

Waarom moet DVB-T1 uit NL verdwijnen voor een nieuwkomer? Wij DVB-T1'ers waren hier het eerst!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooruitgang kan je niet tegen houden T2 gaat zuiniger om met bandbreedte dus betere kwaliteit of meer zenders op de frequencie.

Oude diesels moeten ook van de straat om de zelfde redenering.

Maar het is ook helemaal niet zeker of de NPO's op T2 gaan in Belgi"e blijven de publieke zenders op T1

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet tegen vooruitgang hoor. Van mij mag DVB-T2 met HEVC  er gerust komen.

 

Het is echter niet netjes om tegen bestaande DVB-T1 te zeggen: "dan hoepel je maar op!".

De huidige DVB-T1 gebruikers horen een overgangstermijn van enkele jaren te krijgen.

 

Het gaat mij iets te ver om mij mijn spullen af te laten pakken /onklaar te maken om anderen DVB-T2 met HEVC te doen krijgen. Dat is gewoon roof.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag dat na bij Radar/Kassa/Consumentenbond zou ik zeggen.

Er zijn wettelijke regels over de gebruiksduur.

 

Hoe ben je omgegaan met de overschakeling van analoog naar digitaal?

Er is zijn ook vraagtekens over het stoppen van updates voor op zich nog goed werkende mobile telefoons. Dit lijkt me iets vergelijkbaars.
Overigens is je eerste aanspreekpunt de winkelier, niet de producent.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, ik zou willen dat je gelijk hebt.

Maar de TVfabrikant kan het naturlijk niet helpen dat  het signaal ineens anders gecodeerd wordt. Hun TV doet het gewoon prima waarvoor hij gespecificeerd is!

Ik meen dat alles voorzien was op H.264, en nu plotseling moet het op H.265 volgens de NL regering.

De TV-fabrikant is er ook door overvallen.

(Of wisten zij er stiekum  toch wel van, zodat ze met voorbedachten rade op termijn niet compatibele TV's in de markt hebben gezet)

 

Ik wacht af. Misschien kan Sony toch met een softwareupdate alsnog een oplossing bieden?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al in D gekeken. Sony heeft (nog) geen oplossing, behalve als je een Android TV hebt (dat kwam net na mijn model).

Ik zie dat ze in D massaal losse decoders verkopen. Kosten €50 tot €300.

 

Ik zou er van balen als een stekker als ik weer zo'n kastje+kabels+afstandsbediening op mijn TV moet aansluiten, afgezien nog van kastjekosten en extra stroomverbruik.

Ik zie alleen maar nadelen, nadelen en nadelen.

Ik hoef geen journaal in HD.  CNN etcetera hebben dat ook niet. Ik zit meestal met de rug naar de TV en kijk er terloops naar als iets mijn aandacht trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen zomer bij * in Nederland een Medion Full HD smart TV gekocht. Met triple tuner waaronder DVB-T2 H.265 aan boord.
 

Voor de Medion UHD die vanaf zaterdag 27/1 bij hen in de winkel ligt zou ik niet vroeg op staan. In de specificatie zie ik alleen een DVB-T/C tuner en geen H.265.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...