Ga naar inhoud


Ik zoek schotel van 150cm tot 180cm die zowel C band en KU band kan ontvangen


powersofts

Aanbevolen berichten

Hoi,

Al in de jaren 90 ben ik begonnen met de satelliethobby, in eerste instantie een 60cm en daarna telkens groter , 80cm draaibaar,
en toen een 120cm draaibaar en uiteindelijk een  gregorian 120cm draaibaar.
Die gregorian 120cm met de hulpreflector had ik leuke resultaten mee, ik kon midden jaren 90 vangen : gals, op ik geloof 70gr oost.
en op de westkant kon ik tot ergens in de 50gr.

Een oude droom is nog steeds om met C band aan de slag te gaan.
Nu heb ik de ruimte op mijn dakterras van ca. 5 bij 4meter!

Welke schotel zou jij aanbevelen, minimaal 150cm en max. 180cm(groter wil ik niet) , welk merk?
het moet dus een draaibare set worden, welke LNB is het beste te gebruiken(ik wil C band en KU band) kunnen vangen.
Ook zit ik te twijfelen of de gregorian 120cm nog te pimpen is met een nieuwe lnb voor Ku band(welke is je advies?)
Ik zou kunnen besluiten om zowel de gregorian te plaatsen(tbv Ku band ontvangst) en daarnaast een grote 150-180cm schotel tbv C band ontvangst?
Ik hoor het heel graag.
heb al wel begrepen dat die jonsa 1.80meter geen optie is, losse panelen is lastig perfect te monteren,geven vermindering van signaal las ik en er zijn geen goede lnb's te krijgen die je fatsoenlijk kan monteren.
Mijn doel is om echt het maximale eruit te persen uit de c band ontvangst.
Ik heb nog steeds zicht tussen 70gr Oost en 55West.

groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom Powersofts  , de 1.2 m (Fibo) gregorian is een prachtschotel , ik heb er zelf ook een .

De flens lnb is (was) een beperkende factor in de lnb keuze .

Ik ben in de mogelijkheid standaard lnbf's zo aan te passen dat deze zonder flens , direct in de Fibo hoorn passen .

Door op mijn Fibo een lnb wisselaar te bouwen was die geschikt voor meerdere ontvangst vormen , Ku , Ka en C band .

Uiteraard in C band beperkt door de 120 cm .

Na het plaatsen van een 1.8 m Offset Channelmaster met lnb wisselaar heb ik de Fibo weer origineel gemaakt en de lnb wisselaar daarvan verkocht .

Aan een 180 cm schotel hangt een flink prijskaartje , tweedehands moeilijk te vinden .

Pegasso in Baarle Nassau heeft een 1.5m Gibertini waar ik ook een wisselaar voor gemaakt heb (C-circ - C-lin en Ku lnb )

Informeer eens bij hem welke resultaten hij heeft .

 

dak13sept3.JPG

CM 1.8 full options.jpg

GIBI 150 changer.jpg

  • Like 1
  • Haha 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi trust,

onlangs heel veel gelezen van jouw berichten, zag zelfs ergens een youtube filmpje vd draaibare lnbs.machtig mooi gedaan.

heb overigens ook al opgevraagd wat de laminas 150cm en 180cm schotels kosten, incl. mount. en incl. shipping naar mijn voordeur.
totaal gaat de laminas 180cm incl mount en shipping en poolse tax  961 euro kosten.
                    de laminas 150cm incl mount en shipping en poolse tax  565 euro kosten
belangrijke vraag voor mij nu is:
Welke mount heb ik nodig, er is telkens keus uit 2:
laminas 180cm:   keus uit  asp-1800(polar mount) of de asz 1800(polar mount)
laminas 150cm:   keus uit asp 1500(elevation over azimuth mount) of de asz 1500(elevation over azimuth mount)

doel: ik wil de laminas draaibaar hebben dmv een (nog te kopen) actuator van 36inch?, draaibereik MOET kunnen zijn 70oost tm 50west.
vraag: Welke mount(type) zou ik dan moeten kopen bij die laminas 150 en tevens bij de 180cm?



wat denk jij van de laminas 150cm of die 180cm. ik vraag mij af of het extra gain(180cm) vs 150cm groot is, zeker ook gezien de forse meerprijs en omvang.

aangepast door Michel
GEEN reclame!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker gaan voor de maximale grootte. Voor C-band is dat sowieso veel interessanter voor de versterking van de zwakke signalen, 150 cm is vrij beperkt.

Bovendien zal in geval van een primefocus in combinatie met een gecombineerde feed voor Ku en C de feed een vrij grote "schaduw" werpen op de schotel waardoor zijn bruikbaar oppervlak kleiner wordt.

Zoek eens op "California Amplifier" en "Chaparral" voor dergelijke gecombineerde feedhorns (wel duur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei powersofts:

doel: ik wil de laminas draaibaar hebben dmv een (nog te kopen) actuator van 36inch?, draaibereik MOET kunnen zijn 70oost tm 50west.
vraag: Welke mount(type) zou ik dan moeten kopen bij die laminas 150 en tevens bij de 180cm?

Zou dat lukken, een bereik van 120° met die actuator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen idee zilverhippie, ik zie trouwens daarnet op internet   daar leveren ze de complete as 1800 voor 919euro(rechtstreeks vanuit polen staat er). dat is wel zonder verzendkosten. maar voor die 919euro ex. shipping, krijg je wel alles compeet: dus verwacht ik dat die 18inch harl 3618+ dat moet kunnen!?

  • Spiegel LAMINAS AS-1800
  • Polarmount AS 1800 (Drehbereich ca. 75° Ost bis 55° West)
  • Schubstangenmotor 18" Superjack HARL 3618+
  • Ku-Band LNB Inverto Ultra Black TWIN IDLP-TWNL40 
  • Superjack V-Box II mit 99 Speicherplätze
  • Automatischer Neigungsmesser
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een te koop regio Brussel. Misschien wat veel oplapwerk maar voor een Channelmaster Master 180 cm voor die prijs...

 

Ik heb ook een tweetal jaar gezocht voor een Channel Master 180 cm en plots was er verleden jaar een te koop in Oostende . Ik heb hem twee dagen gaan ophalen met een camionette ( kon er juist in ). Ook wat opgelapt en die staat er nu al een klein jaar. Ik gebruik hem voor de C-Band. ( zie foto's ).

 

advertentie : https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/satelliet-schotel/paraboolantenne-130-x120cm-antenne-channel-373638585.html

 

mijn foto's :

 

 

DSC_0174.JPG

DSC_0176.JPG

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry.............!  Niet opgelet . Mijn fout.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker gewenst om voor de Ku-band een schotel te gebruikten uit één geheel. Voor de C-band komt het wat minder nauwkeurig en voldoet een schotel die samengesteld is uit meerdere segmenten ook.

Wil je het dus niet te ingewikkeld maken, dan kun je kiezen voor een primefocus C-bandschotel van 180cm uit segmenten met C-band-lnb en een Ku-band-offestschotel uit één stuk van 150cm met Ku-band lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...