Ga naar inhoud


Gibertini OP 85 SE multifeedhalter


Gast

Aanbevolen berichten

Beste allemaal , Beste sprietje ,

Ik heb een Gibertini OP 85 SE satellietschotel. De schotel moet nog geïnstalleerd worden.

Met deze schotel wil ik graag  39-42-45/46  oost en 52/52.5 oost ontvangen, dus 4 satellieten ( eigenlijk 6 satellieten )

De f/d verhouding  van de OP 85 SE is 0,67. Mijn coördinaten zijn : 51.8 noord en 4.7 oost. De brandpuntafstand, 60-40 ( methode Sprietje ) moet ik nog opmeten.

Ik heb gekeken naar :

1. Gibertini XP-MFP 14 multifeedhalter 4-fach:

 

 Ik betwijfel ,  of de LNB-houders wel dichtgenoeg voor de posities 39-42-45/46   op de rails tegenelkaar gezet kunnen worden en de rails voldoende schuin

 kan worden gezet. De 4 lnb houders zouden wel in hoogte verstelbaar zijn. Ook heb ik verloop (tussen ) stukjes van 40/23 mm

 

2. Gibertini MFP 4-23 -23mm multifeedhalter 4 fach :

 

De 23mm LNB houders zijn niet in hoogte verstelbaar , maar de rails  is wel schuin te zetten

Ik bezit ook enkele multifeed  LNB,s.

Tussen 45/46 en 52/52.5 is uiteraard meer ruimte.

 

Wat is er ( on ) mogelijk en wat is de beste oplossing ?

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij 3 graden afstand (tussen 39 en 42 oost), moeten de lnb's op een OP 85 SE bij benadering 39,5mm van elkaar af staan. De precieze maat kan ik pas uitrekenen als je maat "X" hebt opgegeven.
Het betekent dus dan je lnb's moet hebben waarvan de koppen niet meer dan 40mm mogen zijn en de zult een rail met smalle houders moeten nemen die in hoogte verstelbaar zijn, zie bijlages.

De rail moet 27 graden schuin komen te staan en dat is bijna niet te doen met alleen de slobgaten, vandaar dat dus ook de houders in hoogte verstelbaar moeten zijn.

 

Gibertini XP-MFP14.jpg

gibertini-lnb-halteschelle-schmal_3-fach-montage.jpg

Gibertini halterung.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom je dan toch uit op de Gibertini XP-MFP14 , zoals de tekeningen aangeven ?

Zodra de schotel is geïnstalleerd , zal ik de bekende maat "X " brandpuntafstand , zoals reeds is gezegd, opgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zij de houders van de Gibertini XP-MFP14 niet in hoogte te verstellen. Wel zijn het de smalle houders die je moet hebben.

Zoek nog maar eens goed op de Duitse webshop sites, daar staan de smalle wel op die ook in hoogte te verstellen zijn.

Ik zoek dan altijd via Google.de, dan heb je eerder de juiste te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige Duitse webshops krijg je soms tegenstrijdige informatie ,welke lnb houders nu wel of niet in hoogte verstelbaar zijn.

Bij  "in hoogte verstelbaar "  kom je dan uit op de aparte (los) verkrijgbare Gibertini MFP-H-40 V3 multifeedhalter voor 3 graden afstand.

Voor deze MFP-H-40 V3  houder is geen losse multirail voorhanden, neem ik aan.

Als je voor de Gibertini XP-MFP14 zou kiezen , moet je de bijbehorende houders toch vervangen door in hoogte verstelbareGibertini MFP-H-40  V3 houders, een dure business.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er mooi uit ; hij was o.a. bestemd, heb ik gelezen, voor verlenging van een bestaande multirail , maar kan ook heel goed als "stand alone rail "gebruikt worden, neem ik aan. De rail zal ook lang genoeg zijn voor 4 lnb houders ? Kan ik de verloopstukjes van 40/23 mm gebruiken  voor de multifeed LNB,s, voorzover nodig ?

 

Er wordt altijd één  houder minder geleverd , omdat je de houder  voor de LNB-arm,  die bij de Gibertini OP 85 SE zit,ook moet gebruiken. In dit geval zal ik mijn huidige LNB houder van de Gibertini dan moeten vervangen door de Gibertini MFP 1-H- hoogteverstelbaar.

Zijn er voor het bevestigen van de multirail aan de Gibertini nog speciale verloopstukjes nodig ; als het goed is , kan deze rail zonder veel problemen worden bevestigd ,omdat er al rekening is gehouden met eventuele uitbreiding met  een multirail .

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter aanvulling : je hebt dan nog wel een steun nodig , om de rail aan de lnb arm te bevestigen , of zit zo"n steun bij deFaval rail , zoals bijv. bij de XP-MFP14 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Sprietje:

Een Gibertini OP 85 SE wordt met een smalle of met een brede klem geleverd. Aan de voorzijde van de arm zitten twee draadgaten waar je de rail mee kunt bevestigen.

 

Gibertini OP 85 SE .jpg

Gibertini-OP 85 SE.jpg

Ik heb een brede klem, zoals op de foto.

Ik denk, dat ik de Gibertini MFP-1H hoogteverstelbaar ook aanschaf en hem  de  plaats laat innemen van de huidige LNB-houder 40mm druckguss , die niet in hoogte verstelbaar is.

Dan is het viertal compleet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sprietje:

Zo'n rail met smalle in hoogte verstelbare houders heet: FaVal Multifeed LS-40V3-3 4fach für SE 85 Premium / oder Gilbertini® GIB-PREMIUM

in hoogte instelbaar.jpg

@ Sprietje , hartelijk dank voor je   informatie en verwijzing naar deze fraaie rail; ik kende hem niet en uiteraard ook @ RimaNTSS voor het aandragen van wat ideeën.

Zo hebben wij weer wat zaken, om gerichter over na te denken, om tot een goede keuze te komen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Gibertini OP 85 SE  heeft, net als de Triaxen , 2 schaalverdelingen links en rechts voor de elevatieafstelling , voorzien van 2 paar vleugelmoeren aan iedere zijde, dus 4 in totaal .

Dit is waarschijnlijk voor de lage en de hoge elevatie .

Moet hier ook bij een lage elevatie , bijvoorbeeld 20 graden, iets omgedraaid worden, zoals bij deTriaxen ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Sprietje .....................  het is toch wel een prachtschotel , als je alleen al de moeite neemt, om te kijken, hoe hij opgebouwd is , dan wordt je daar echt stil van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...