Ga naar inhoud


Illegaal netwerk met betaaltelevisie via WebTV van Blu:sens opgerold in Spanje


Sprietje

Aanbevolen berichten

Agenten van de Spaanse Nationale Politie hebben een bende opgerold die een illegale toegang leverde tot een aantal televisiekanalen. Deze agenten kregen daarbij de steun van Europol en zij slaagden erin om zes personen te arresteren die tot een bende behoorden die illegale toegang tot internationale televisiekanalen verkochten. De verdachten waren de oprichters van het ooit bekende elektronica merk Blu:sens.
De signalen werden verkocht door het bedrijf Blu:sens dat de toepassing had ontworpen die het mogelijk maakte om via een apparaatje genaamd WebTV films, televisieseries en sportevenementen te bekijken, iets wat normaal gesproken alleen tegen betaling wordt aangeboden. Na de aanhouding van de verantwoordelijken werd de server gesloten en hebben duizenden mensen geen signaal meer. De bedenkers van WebTV hadden volgens een schatting van de politie in zes maanden tijd meer dan 1,5 miljoen euro omzet gemaakt.

Tijdens het onderzoek ontdekten de agenten dat het bedrijf Blu:sens in Galicië de signalen van betaalkanalen illegaal doorzond. Dit bedrijf ontwierp de decoder en de toepassing die dit allemaal mogelijk moest maken. De decoder werd verkocht voor 120 euro en de server die de signalen doorzond stond in Frankrijk onder controle van het Spaanse bedrijf. De apparaten van Blu:sens werden in Spanje o.a. verkocht op Amazon (nu niet meer en het bedrijf geeft geld terug), Media Markt en wereldwijd bij ongeveer 14.000 verkooppunten.

 

Bron: Spanjevandaag

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden zei Sprietje:

 De apparaten van Blu:sens werden in Spanje o.a. verkocht op Amazon (nu niet meer en het bedrijf geeft geld terug), Media Markt en wereldwijd bij ongeveer 14.000 verkooppunten.

 

Bron: Spanjevandaag

 

 

Dat er bij Amazon niet veel controle is op wat er via hun platform allemaal te koop wordt aangeboden kan ik nog ergens begrijpen.
Maar dat zelfs een Mediamarkt in dit geval (her)verkoper is. Ik denk dat ze daar dan wel even een slechte beurt maken, en dat de inkoper van dienst een nieuwe job kan gaan zoeken.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken nogal wat Nederlanders in Spanje via een Nederlandse club en ik heb het vermoeden dat er nogal wat mensen de vele zenders die ze voorheen konden ontvangen nu missen. Het was in Spanje tot nu toe bijna gebruikelijk dat je standaard een illegaal abonnement nam i.p.v. een abonnement op Canal Digitaal, zo makkelijk ging dat.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit herinnert mij aan de tijd van illegaal downloaden van muziek nu betaal je een paar cent en kan je legaal luisteren. 

iptv zal ook die kant opgaan de abbo prijs zal flink zakken en de download wordt legaal. 

Dat die illegale site uit de lucht is prima gaat ons in de toekomst voordeel geven. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ons doorgeslagen auteursrecht-probleem hier een enorm belangrijke rol speelt. Het was nog niet zo lang geleden dat Nederlanders in Spanje alleen maar illegaal naar onze eigen TV konden kijken. En dat geldt nog steeds voor aardig veel mensen op deze wereld. Kan me levendig voorstellen dat het enorm frustrerend is wanneer je verstoken bent van alles wat in je taal te zien is en er toch formeel niet aan kan komen, niet omdat de techniek ontbreekt maar omdat we auteursrechten ook beschermen waar ze geen zin hebben. Wanneer je bewust auteursrechten schendt door te stelen in plaats van netjes te betalen vind ik het prima dat er iets aan gedaan wordt, maar als de rechthebbende je bewust uitsluit van het mogen kopen van een abonnement dan vind ik het heel terecht dat mensen zeker waar het om puliekrechtelijke zenders gaat er alles aan doen om op de hoogte te blijven van wat er thuis gebeurt. Denk alleen al aan de vele, vele duizenden mensen die in het buitenland wonen omdat ze met een buitenlandse man of vrouw getrouwd zijn. Als iets technisch niet kan dan houdt alles op, kan het technisch wel maar wordt je bewust buitengesloten dan vind ik dat een vorm van mensen duperen zonder dat het zin heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

BVN is altijd legaal beschikbaar geweest in heel Europa en omstreken.

 

Verder, zoals Sprietje schrijft, velen namen liever een illegaal abonnement i.p.v. een legale aanbieder want goedkoper.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei T90user:

Denk alleen al aan de vele, vele duizenden mensen die in het buitenland wonen omdat ze met een buitenlandse man of vrouw getrouwd zijn.

 

Dat heet integreren. En bovendien kan je overal in de wereld een Telegraaf kopen.

 

1 uur geleden zei T90user:

Als iets technisch niet kan dan houdt alles op, kan het technisch wel maar wordt je bewust buitengesloten dan vind ik dat een vorm van mensen duperen zonder dat het zin heeft.

 

Onze regering doet niet anders. Nu worden er mensen buitengesloten omdat ze met hun auto de stad niet meer in mogen. Ik wordt buitengesloten van het aanschaffen van een mooi auto omdat ik de legale diefstal die BPM heet niet kan betalen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is net als bij een bout en moer.

Na heel vast aandraaien komt plotseling het moment van heel los zitten. (gebroken!)

Na heel veel zenders komt hier plotseling zwart beeld.

Goedkoop wordt plotseling duurkoop.

 

Je ziet wel een toenemende opsporingsactiviteit, de pakkans wordt groter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij sowieso een probleem lijkt is de bepaling wanneer een zender legaal of illegaal via IPTV bekeken kan worden. Ik heb er eerlijk geen idee van wanneer ik een IP nummer zie om het tweede programma van de maleisische TV te kunnen zien (zelf nooit geprobeerd). Ik heb in het verleden nog wel eens naar de drie "public affairs" zenders van C-Span gekeken, met name kort na de verkiezing van Trump maar als sla je me dood, geen idee of dat legale of illegale uitzendingen zijn. Wat langer geleden kreeg ik van de publieke omroep uit de Republiek Moldavië een IP nummer toegestuurd om er hun 1e programma M1 mee te kunnen blijven bekijken toen ze hun satelliet verbreiding tijdelijk stopzetten. Toen ik op dit forum vroeg hoe je dat zou moeten gebruiken begon iedereen "illegaal, mag niet!" te roepen wat me heel gek leek aangezien de rechthebbende mij zelf vertelde dat ik dat mocht gebruiken. Ik ben bang dat de chaos zo langzamerhand wel erg groot wordt. De enige manier die wat houvast geeft is wanneer je het via een internet-website aangeboden krijgt. Zo vond ik binnen een paar minuten de wijze om TRO-tv die ik niet meer via 75 Oost kon ontvangen via internet te kunnen zien: http://belros.tv/tv/online-veschanie

Maar helaas is er nu het woord Belros aan toegevoegd en is het een zender voor Rusland en Witrusland, iets wat het qua programma's voor mij volstrekt oninteressant heeft gemaakt. Maar goed, je kunt toch moeilijk zeggen dat alles wat geen eigen website onderhoudt per definitie illegaal is als het via een IP adres ontvangen kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de officiele nieuws website(dus niet die Nederlandse vertaal bron) Onderzoekt men bij 6 personen of er illegaal gebruik in het spel is, uiteraard is alles stopgezet of in beslag genomen maar het feit moet wel eerst bewezen worden. Daarom stond het ook maar in 1 grote krant van Spanje en verder niets. De Nederlandse vertaler heeft er een spectaculair praatje van gemaakt, doet hij wel meer trouwens want ik lees die nieuws vertaal bron dagelijks.

 

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...