Ga naar inhoud


Duo LNB-1 vervangen door Duo LNB-4


Gilberto

Aanbevolen berichten

Beste experts,

 

Destijds heb ik bij Canal Digitaal een recreatieset gekocht. Hierbij krijg je standaard een Duo LNB met 1 uitgang. Nu wil ik een tweede TV aansluiten en heb een Duo LNB met 4 uitgangen gekocht. Zie foto van mijn oude en nieuwe LNB.

 

Ik had verwacht dat ik de Duo LNB's simpelweg kon vervangen zonder de schotel opnieuw te hoeven uitrichten richten. Maar als ik de Duo LNB-4 plaats krijg ik max. 37% ontvangst op zowel Astra 1 en 3. Ik weet niet hoe of in de oude situatie de schotel stond uitgericht op Astra 1 of 3 (ik zie dit niet terug in de CD handleiding).

 

Het is mij niet duidelijk wat ik moet doen en heb de volgende vragen:

1. Op welke satelliet stond de schotel uitgericht in de oude situatie (Duo LNB-1, Canal Digitaal recreatieset)?

2. In de nieuwe situatie (Duo LNB-4 uitgangen), moet ik de schotel opnieuw uitrichten?

3. Voor de nieuwe Duo LNB-4, aan welke poot (19.2 of 23.5) moet ik de klem bevestigen?

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Duo LNB-1.PNG

Duo LNB-4.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Gilberto

 

Welkom op dit forum

 

Op de eerste foto te zien staat de duo-lnb met de kop van de Astra 23,5 in de klem. De schotel staat dus op de Astra 23,5 uitgericht.
Je zou inderdaad de nieuwe duo-lnb zo moeten kunnen uitwisselen zonder de schotel te hoeven verstellen.
Ik ga er van uit dat je een Triax 64 schotel hebt want die werden destijds standaard door Canal Digitaal geleverd.
Bedenk wel dat je de nieuwe duo-lnb met vier aansluitingen zo dicht mogelijk naar de schotel toe moet zetten om optimaal signaal te verkrijgen.
Hoe schuin je de duo-lnb moet zetten is afhankelijk van de plaats of regio waar je de schotel hebt staan.
Als je dat even aan kunt geven, kan ik je de juiste schuinte aangeven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hangt de schotel wel waterpas?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei ceesv:

Hangt de schotel wel waterpas?

 

Yes... de schotel staat goed. Ik heb de oude LNB met 1 uitgang maarweer teruggeplaatst, en ik heb prima beeld en geluid.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de nieuwe LNB met 4 uitgangen niet werkt als ik deze erop plaats.

Het zal te maken hebben met de schuinte. Als het buiten droog is maar weer eens proberen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gilberto

 

Heb je op je satellietontvanger bij antenne instellingen diseqc-1.0 gekozen en dan de Astra 19,2 op positie 1 en Astra 23,5 op positie 2 ?
De duo-lnb van Canal Digitaal moet in San Remo 15° schuin staan (zie bijlage), dus de vrijhangende kop van de Astra 19,2 lager en zo ver mogelijk naar de schotel staan?
Verder vraag ik me af hoe het kan zijn dat de elevatie instelling van de schotel op ongeveer 29° staat op de foto terwijl in San Remo de elevatie op 37° moet staan.

 

hoek van 15 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 17-3-2018 om 13:04 zei ceesv:

Hangt de schotel wel waterpas?

 

7 uur geleden zei Gilberto:

Yes... de schotel staat goed.

Ja, voor 1 satelliet.

Maar wanneer ik naar de foto kijk lijkt mij de muur en de antennemast (onderzijde foto) scheef te staan.

Je mast waar de schotel aan hangt moet voor een duo LNB waterpas staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei Sprietje:

Verder vraag ik me af hoe het kan zijn dat de elevatie instelling van de schotel op ongeveer 29° staat op de foto terwijl in San Remo de elevatie op 37° moet staan.

 

Ik zou vermoeden dat het 'nokje' tussen de twee elevatie-bouten niet precies achter het gat daar zit.

Zodat de elevatieschaal niet om de zo bedoelde 'as' voor de elevatie-draaiing draait.

Dan kan je dit soort dingen krijgen....

 

Maar dat is slechts mijn veronderstelling :).

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33 dat kan niet wat je schrijft.
Als je naar de elevatie instelling kijkt, dan zie je dat 0° precies aan het ene einde van het slobgat staat en dat 90° precies aan het andere einde van het slobgat staat. Het kan dan ook niet anders dan dat het hart van de bout de gradenstand aan geeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet over het hart van de bout.

Ik heb het over het gat dat boven die bout zit: Ik vermoed dat dat gat niet correct om het 'nokje' dat daarachter hoort te zitten zit.

 

Dan draait de elevatie-instelling dus niet om zijn bedoelde as, en klopt dus ook de elevatieschaal niet meer met de feitelijke elevatie.

Dat is wat ik probeerde te beschrijven.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan het nog niet.
De nok kan niet te hoog of te laag zitten want dat laten de slobgaten niet toe.
De nok kan ook niet te veel naar links of naar rechts zitten want beide flensmoeren zitten precies even ver van het einde van de slobgaten en dat kan alleen maar als beide nokken in de gaten vallen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Sprietje:

De nok kan ook niet te veel naar links of naar rechts zitten want beide flensmoeren zitten precies even ver van het einde van de slobgaten en dat kan alleen maar als beide nokken in de gaten vallen.

 

Ja, daar heb je gelijk. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

 

Dan was mijn veronderstelling dus leuk geprobeerd, maar waarschijnlijk geheel ONJUIST. :(

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Beste Gilberto

 

Heb je op je satellietontvanger bij antenne instellingen diseqc-1.0 gekozen en dan de Astra 19,2 op positie 1 en Astra 23,5 op positie 2 ?
De duo-lnb van Canal Digitaal moet in San Remo 15° schuin staan (zie bijlage), dus de vrijhangende kop van de Astra 19,2 lager en zo ver mogelijk naar de schotel staan?
Verder vraag ik me af hoe het kan zijn dat de elevatie instelling van de schotel op ongeveer 29° staat op de foto terwijl in San Remo de elevatie op 37° moet staan.

 

hoek van 15 graden.png

 

 Op het gedeelte onder de bouten staat een pijl , die wijst ongeveer 32 gr aan 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die pijl de referentie is, dan wijkt de elevatie nog 5 graden af. Hoe is dat mogelijk. Heb je een mast al eens 5 graden schuin zien staan? Dan staat die absurd scheef. Er is iets vreemds aan de hand.

Het betreft trouwens geen Triax-schotel maar een Inverto 60 schotel.

Ik vraag me af of de lnb-arm wel goed gemonteerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...