Ga naar inhoud


Airco-filters reinigen in geïntegreerde binnenunits


Coliseo

Aanbevolen berichten

@ ceesv. Dat weet ik niet, omdat hij maar kortstondig draaide en we bij de buiten-unit stonden. Ik voelde wel warmte uit de buiten-unit komen, waardoor ik vermoed dat hij binnen wel degelijk koelde. Ik heb wel de 28A op zijn meter gezien, zo een ding met kromme geïsoleerde polen, die hij zonder direct contact rond de bedrading hield.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nu je weet waar het filter zit, verwijder deze eens en zet de airco eens aan.. Als hij echt continue 28A trekt dan tript de zekering zeker. Echter een kortstondige aanloopstroom van 28A verbaast mij niets. Als je niet weet waar je naar aan het kijken bent, dan kan je natuurlijk heel eenvoudig op deze manier een nieuwe AC verkopen...

Dus gewoon opstarten, en laten draaien (zonder filters eventueel). Indien de zekering tript, dan weet je dat de 28A waarschijnlijk klopt. Blijft de zekering goed/in dan probeert hij je waarschijnlijk "een oor aan te naaien"...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Compressoren zijn over het algemeen betrouwbaar en bijna nooit het probleem wanneer een airco niet werkt.

Ik heb in al die jaren een keer een waterkoeler compressor kapot gehad door lekkage tussen koelmiddel en water, vocht in een compressor is einde oefening.

 

Alleen wikkel sluiting zou de hoge stroom kunnen verklaren, maar dan tript de zekering heel snel.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, ik weet het niet echt (meer) hoor. De zekering heeft een waarde van 20A. Als er 28A gevraagd wordt, stel ik mij inderdaad de vraag waarom die het niet begeeft, ook bij een kortstondige aanloopstroom. We spreken toch, denk ik, over een verschil van zo'n kleine 2.000 W.

Hetgeen ik nog niet verteld had, is dat die unit veel meer lawaai maakt dan voor hij defect geraakt is.

Misschien laat ik mij inderdaad een oor aannaaien, maar het ding dateert van 2002, dus vroeg of laat geeft hij toch de geest. Bovendien zal een nieuwe een stuk zuiniger en stiller werken. De richtprijs die ik gevraagd heb, is ongeveer de helft van de prijs van de installatie (lagere capaciteit) die ik vorige zomer in België liet installeren, plaatsing inbegrepen (zowel buiten- als binnenunit vervangen).

Ik ga rustig de offerte afwachten.

Ik ben technisch gezien bijlage niet genoeg onderlegd, om er gerust in te zijn dat de boel vroeg of laat niet in de fik vliegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch gaat voor een nieuwe unit, zorg er dan wel voor dat het minimaal een "inverter" drive type is, waarbij de compressor snelheid wordt geregeld... Laat eens weten welke je leverancier aanbied... (Merk/type. Prijs is niet van belang)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is gegarandeerd de startstroom die getoond werd, er zijn ampère tangen waarbij men de meetwaarden op het scherm kan vasthouden door op de ‘display hold’ knop te duwen.

Die uitleg klopt ook niet, bij een constante stroom van 28 Ampere knallen de zekeringen eruit.

Wat betreft lawaai, dat zal wel de ventilator zijn die zijn beste tijd gehad heeft, gezien de werken in de buurt, afgaand op de foto heeft die wel wat te slikken gekregen, die vervangen of eens nazien zal goedkoper uitkomen dan een nieuwe installatie.

Toch eerst maar eens nalopen op de buiten unit welk koelmiddel er op de airco zit, R10 en R12 tasten de ozonlaag aan en zitten in de uitdoof fase, mag niet meer gebruikt worden. Als er ooit een lek ontstaat mag men de airco zelfs niet meer opvullen. En dan ben je toch nog verplicht om een nieuwe airco te kopen.   

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je investeerd voor korte duur neem R410 echter die gaan er ook uit , voor langere termijn is een installatie met R 32 aanbevolen , wel iets duurder maar het rendement is uitstekend

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is of hoelang die startstroom dan duurt. Ik heb die ampère-meter gedurende ongeveer een minuutje in het oog kunnen houden en hij wees 27A terwijl het cijfer na de komma voortdurend varieerde. Dus geen bevroren waarde op de meter.

De ventilator op zich produceert zo goed als geen geluid. Alleen als de compressor wakker wordt, gromt de unit als nooit tevoren. Ik sluit natuurlijk niet uit dat de kast een beetje mee vibreert, maar toch, ik geloof niet dat dit de oorzaak van het kabaal kan zijn.

inmiddels heb ik toegezegd voor een Panasonic 6kW, 2.600 € + BTW, koeling/verwarming, installatie inbegrepen.

aangepast door Coliseo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een nominale stroom van 12 Ampère gedurende 1 minuut 27 Ampère zouden de zekeringen allang eruit moeten zijn gevlogen.

6 kW i.p.v. 2,5 kW houdt de compressor niet lang vol, dan bladdert de verf van de compressor.

Ik zet mijn vraagtekens bij de meting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de aanloopstroom van een elektromotor is ongeveer 5x de normale stroom. Ook bij een compressor! Dus als het met een langzame zekering is afgezekert , is er geen enkel probleem.

Ga je kiezen voor een andere freon, dan moeten er wel een aantal onderdelen vervangen worden. Bijv de afscheider, eventueel compressorolie.

 

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt. De hele installatie wordt vervangen. Mitsubishi door Panasonic, zowel buitenunit als binneninstallatie.

Onderdelen als compressoren van het oude toestel zijn niet meer op de markt te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe de elektriciteitsprijzen zijn in Spanje, maar als die minder verbruikt dan de vorige, dan zal U na verloop u aankoop terugwinnen aan een verlaagde energiefactuur ;).

Want mocht er continu 20A verbruikt worden als die draait, zou ik niet graag deze facturen betalen ( uitgaand uit berichten die hier eerder staan)

Succes ermee, wist niet dat Panasonic airco deden.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verbruik wordt gemeten in kWh, niet in Ampere's.

Amperes x spanning is niet gelijk in vermogen bij een draaistroom motor.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolt daar niet de cosinus phi bij te pas ( hoe schrijf je dat met een ipad?)

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...