Ga naar inhoud


Disecq motor op Tbs dvb-s usb kaart


Polleke74

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb onlangs een Tbs5520se usb dvb-s kaart gekocht,maar zou er een disecq motor willen mee sturen,mijn vraag is of deze kaart de stroom sterkte wel aan kan om de motor te voeden,

de motor zou volgens omschrijving 350mAh maximaal nemen.

Ik heb wel een Y-usb kabel erbij gekregen,waarschijnlijk om de voeding van de tbs kaart hiermee te versterken.

Iemand die raad weet of zelf ervaring ermee heeft?

Alvast bedankt!

Mvg,

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei vGnp:

Volgens de specificatie moet een USB poort 500 mA kunnen leveren.

 

vGnp

 

Ja, bij 5 volt. Dus maximaal vermogen 2,5 Watt.

 

Als je dat vermogen met bijv ongeveer 12,5 Volt richting motor stuurt, krijgt de motor max 200 mA. En daar hangt dan ook nog een LNB aan......

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 16-4-2018 om 10:45 zei Polleke74:

Hallo,

Ik heb onlangs een Tbs5520se usb dvb-s kaart gekocht,maar zou er een disecq motor willen mee sturen,mijn vraag is of deze kaart de stroom sterkte wel aan kan om de motor te voeden,

de motor zou volgens omschrijving 350mAh maximaal nemen.

Ik heb wel een Y-usb kabel erbij gekregen,waarschijnlijk om de voeding van de tbs kaart hiermee te versterken.

Iemand die raad weet of zelf ervaring ermee heeft?

Alvast bedankt!

Mvg,

 

En Polleke uit Kortrijk, wat is jouw ervaring als je beide USB-poorten aansluit?

Lukt het om de motor aan de praat te krijgen, zowel bij selectie van een vertikale transponder (13 Volt) als een horizontale (18 V)? En wat als je van ver oostelijk en ver westelijk moet komen?

Een alternatief voor de TBS-5520SE is de TBS-5580 met externe voeding, maar die is dan wel een 55 € duurder (kan ook overweg met kabel en terrestrisch).

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Zilverhippie,bedankt voor de reactie!

De motor geraakt op enkele posities,maar bij te lange duur van het draaien,haalt de voeding het niet,motor trekt te veel stroom.

Ga de motor nu los besturen met een andere losse ontvanger,dan ben ik van dit probleem vanaf.

Anders is deze kaart zeker zijn geld waard,goeie blindscanner.

Grtn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Polleke74:

De motor geraakt op enkele posities,maar bij te lange duur van het draaien,haalt de voeding het niet,motor trekt te veel stroom.

 

@Polleke74 Is dat dan bij selectie van een horizontale transponder of een vertikale? Bij een horizontale transponder lijkt het me logisch dat ie stilvalt omdat de stroomvraag te groot is voor de 2 USB-poorten.

Bij het verdraaien van de schotel naar een vertikale transponder is de stroomvraag van de motor kleiner (geen 350 mA, maar 200 mA) en zouden de 2 USB-poorten in theorie moeten volstaan. Nu, de theorie is niet altijd gelijk aan de praktijk en bovendien vordert de LNB ook nog een gedeelte van de stroom op.

Maar het zou zeker interessant zijn om eens te proberen op een vertikale transponder en wie weet is die losse ontvanger dan misschien niet nodig. Zou je dat eens kunnen verifiëren?

 

Op 17-4-2018 om 13:13 zei a33:

Als je dat vermogen met bijv ongeveer 12,5 Volt richting motor stuurt...

 

@a33 Ik probeer gewoon te volgen, maar waarom precies 12,5 Volt? Er wordt toch altijd gesproken over 13 Volt (voor vertikaal) en 18 Volt (voor horizontaal)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Zilverhippie:

 

@a33 Ik probeer gewoon te volgen, maar waarom precies 12,5 Volt? Er wordt toch altijd gesproken over 13 Volt (voor vertikaal) en 18 Volt (voor horizontaal)?

 

Ik schreef ongeveer 12,5 volt. Dat rekent lekker bij 2,5Watt.

En de meeste LNBs zullen het ook gewoon doen bij 12/17 volt. Die 13/18 luistert niet zo nauw, al zal de 'grenswaarde' bij ongeveer 15 volt wel heel precies zijn.

 

In Azie heb je geloof ik ook LNBs met 11/15 volt als spanning; die zijn dan weer lastiger te combineren met 13/18 volt onderdelen.

 

 

59 minuten geleden zei luisteraar:

5/18×500 = 166 ma bij 18 volt onder ideale omstandigheden

 

Nou dat is een gevalletje schoolgeld terughalen of zakjapanner laten nakijken, denk ik...... ;)

Zelfs onder ideale omstandigheden (wat die ook zijn mogen) zie ik dat niet voor me.

 

groet,

A33

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei a33:

Nou dat is een gevalletje schoolgeld terughalen of zakjapanner laten nakijken, denk ik...... ;)

Zelfs onder ideale omstandigheden (wat die ook zijn mogen) zie ik dat niet voor me.

P=U*I=U*I

0,5*5=18*X

X=0,166

 

Als X 0,5 zou zijn was het energie probleem opgelost energie uit niets halen

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

P=U*I=U*I

0,5*5=18*X

X=0,166

 

Als X 0,5 zou zijn was het energie probleem opgelost energie uit niets halen

Sorry zie net het reken foutje X = 0,139 hmmmm

Dus de motor krijgt maximaal 0,139 A stroom als

de lnb voeding op 18 volt staat bij een USB tuner

en de usb tuner geen externe voeding heeft.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Polleke74:

Ik heb nu eens een powered usb hub ertussen,lijkt toch wel beter nu.

 

Je geraakt er wel uit zie ik.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig als hij het zou kunnen trekken zonder de powered hub, maar al draaiend naar een kanaal met vertikale transponder (en met de Y-kabel op 2 USB-poorten).

 

Met 2 USB-poorten: ongeveer 400 mA stroomaanvoer.

Stroomvraag motor bij vertikaal: 200 mA.

Stroomvraag LNB: hangt ervan af. Ik heb hier een twin LNB die 180 mA vraagt, maar de mono-uitvoering van hetzelde model heeft genoeg aan 120 mA.

200 + 120 = 320 mA. Er is nog een beetje reserve, dus. Alles theorie natuurlijk.

Zijn er LNB's met nog een lager verbruik? Misschien valt daar dan nog wel wat te halen?

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie alleen stroomsterkten bij welke spanning is zeer belangrijk om het vermogen

te bepalen waar de motor uit kan putten

400 ma op usb(5v) is heel iets anders als 400 ma op een 18 volt spanning.

P=U*I (vermogen is spanning maal stroom)

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...