Ga naar inhoud


graag aanschaf advies 4k sat receiver voor dummies


hcfreak

Aanbevolen berichten

Ik wil graag overstappen op een 4k ontvanger.

 

Nu heb ik een M7 801 (CD ontvanger) met een losse smartcard van CD.

Ik zou graag een twin tuner willen hebben (ik heb drie Koppen op mijn schotel met 2 antenne coax kabels voor mijn sat)

Ook wil ik er graag mee kunnen opnemen en wel dat de video codec te gebruiken is om met mijn Macbook Pro een schijfje ervan te branden

(met een opname feature op een losse of ingebouwde HD schiet ik niets op als de codec "afgeschermd is")

 

Het belangrijkste is echter dat ik te weinig tijd en benul heb om me er helemaal in te storten dus graag een sat tuner die makkelijk de zenderlijsten inlaadt.

(ik heb lang een Topfield gehad en daar kreeg ik een grote sik van omdat het invoeren van zenders zoveel tijd in beslag nam. Mijn huidige SAT M7 801 werkt in dit opzicht fantastisch.) Ik meen gezien te hebben dat er nog geen CD gecertificeerde 4k ontvangers zijn.

 

wat is voor mij nu een goede keuze? Zou ik zonder veel studie bijvoorbeeld met de VU + 4k receiver uit de voeten kunnen?  Welk type sluit aan bij mijn eisen, daar word ik ook niet wijs uit als ik de verschillende 4k modellen bestudeer(met ook grote prijsverschillen). Als ik hier en daar de threads doorneem dan krijg ik de hik van alle technische issues die voorbij komen ook bij de VU sats. alvast veel dank 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hierbij alvast een link naar een vergelijkingstabel van de nieuwe en oudere VU+ modellen..

 

https://wiki.vuplus-support.org/index.php?title=Vu%2B_STB_Vergleichstabelle

 

Aan jouw wensen voldoen in elk geval minimaal de UNO 4 K SE en de VU+ SOLO 4K.

Uiteraard ook de VU+ Ultimo 4 k maar dat is misschien iets te...

 

Als je VTI of OpenPli als software gebruikt dan is de installatie nauwelijks moeilijk.

 

Ik zie trouwens niet zo a la minute problemen met de recente VU+ modellen,

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie en link (ga ik meteen even bekijken). Waar kan ik een indruk krijgen van de kennis die nodig is om het ding aan de praat te krijgen?

(VTI en OpenPli zegt me helemaal niets). Kun je met de VU+ makkelijk (net zo makkelijk als een CD sat ontvanger) zenders (lijsten) binnenhalen? 

Zoals gezegd ik ben een newbie c.q. dummy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

je moet je niet echt laten afschrikken door alle termen die je leest en hoort.

Een vu is perfect om een opname op dvd of zelfs bleu Ray te branden, zolang je mac overweg kan met ts bestanden.

Vti heeft een fastscan functie, waardoor je gemakkelijk een cd,tvv,telesat e.a. lijst kan inladen.

Eens die geprogrammeerd is, is dit bijna alsof je een M7 bakje gebruikt, maar veel meer mogelijkheden.

Misschien, vindt je wel iemand die je op weg helpt, en leer je het zelf beetje bij beetje aan.

eigenlijk moet je zolang het werkt, geen firmware update doen, niet je oscam.bin upgraden en je configs aanpassen.

enkel als M7 hun frequentie's herschikt, even een fastscan doen, en ik meen, dat je dat kan instellen, dat die dit automatisch doet bij een wijziging.

Er draaien hier 3 vu's, zonder veel problemen.

En ja, zelfs mijn hoog bejaarde ouders kunnen met zoiets overweg :).

En er zijn hier veel fantastische leden, die je graag helpen, als het eens misloopt :)

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst zul je versteld staan van de mogelijkheden die een zogenaamde 'Open' ontvanger biedt. Eenmaal gewend zul je je afvragen waarom je die stap niet eerder hebt gemaakt..

Je moet je inderdaad niet laten afschrikken door de terminologie. Eénmaal correct geïnstalleerd werken de ontvangers heel stabiel. Zowel OpenPli als VTi ondersteunen de zogenaamde FastScan functie zodat je Canal Digitaal zenderlijst gewoon actueel houd.

Ongetwijfeld zul je wat opstart perikelen meemaken, maar daar helpen we je hier wel doorheen.. Eénmaal de ontvanger naar wens ingericht kun je een volledige backup maken. Gaat het een keer helemaal mis, zet je deze backup met 10 minuten weer terug...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei hcfreak:

Bedankt voor de reactie en link (ga ik meteen even bekijken). Waar kan ik een indruk krijgen van de kennis die nodig is om het ding aan de praat te krijgen?

(VTI en OpenPli zegt me helemaal niets). Kun je met de VU+ makkelijk (net zo makkelijk als een CD sat ontvanger) zenders (lijsten) binnenhalen? 

Zoals gezegd ik ben een newbie c.q. dummy.

 

Standaard wordt de VU+ met de originele software geleverd maar daar kun je nauwelijks iets mee.

VTI en OpenPli zijn alternatieve software alternatieven die het gebruik gemakkelijker en mogelijk maken om b.v. de Canal Digitaal kanalen te kunnen ontvangen.

Installate is niet zo moeilijk, In het VU+ Forum hier staat een beknopte beschrijving hoe te installeren, zie onderstaande link.

Als je deze handleiding goed lees en volgt stelt het niet meer zoveel voor.

Mocht het dan nog niet lukken dan is er hier voldoende hulp beschikbaar.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze input kan ik wat! erg bedankt, ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegenop maar ik bijt dan wel even door (heb tenslotte op audio/video/PC gebied  wel meer voor elkaar gekregen) het makkelijk zenderlijsten inladen is wel een dingetje voor mij (ik slaap soms nog slecht van al die parameters invoeren voor de Topfield :mad: van destijds)

Ik schaf dan een UNO aan omdat ik dan een twin tuner heb met een "slot" voor mijn losse CD smartcard. (een externe HD hang ik er dan aan voor opnames) Meer heb ik niet nodig toch ? al die andere kreten zeggen me weinig. (met audio en video kan ik als Home Cinema man gelukkig wel goed uit de voeten).

Gewoon online bestellen? Bij cardwriter? of hebben jullie andere suggesties? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winkels mogen we je niet geven vanwege forum regels (reclame).

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij * heb ik over de jaren heel wat gekocht. Prima service. Alleen zijn ze allergisch voor negatieve reviews...

aangepast door ceesv
Winkelnaam verwijderd, geen reclame maken!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hcfreak, van het merk Topfild heb ik toen ook 2apparaten gebruikt en ik voel met je mee.

Volgens mij heb ik jou daar toen ook regelmatig op het forum gezien.

De huidige ontvangers staan positief gezien in een schil contrast van de vroegere ontvangers zoals o.a. Topfield.

 

Het inladen van de zenderlijsten kan heel simpel door de optie FastScan welke zowel in VTI als OpenPli toegepast kan worden, stelt echt niets voor.

 

Als jij de keuze hebt gemaakt voor de VU+ UNO 4 K SE dan zou ik willen adviseren om even op hè Internet te shoppen maar veel zullen de prijzen niet uiteenlopen.

Succes met het maken van de keuze..

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is alleen een waarschuwing.

Deze ontvangers werken optimaal met een losse kaart in de kaartlezer van de ontvanger.

Je kan dan 4 zenders tegelijk decoderen.

 

Er zijn alleen enkele zenders die alleen open gaan met een CI module, de beveiliging van die zenders is hoger en de interne kaartlezer en software matige CI-module kunnen die niet decoderen.

Het gaat om een enkele sportzender en bijvoorbeeld Mezzo.

De ontvanger heeft ook een CI slot, met het originele CI module kan je wel in de toekomst blijven kijken maar meerdere zenders tegelijk decoderen is dan niet mogelijk.

Er is geen garantie te geven hoe lang je nog kunt blijven kijken met de losse kaart in de kaartlezer.

 

Ik heb zelf een VU+ Solo 4k en ben uitermate tevreden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor het meedenken super !!

 

nog twee vragen: begrijp ik het bovenstaande goed: als ik met mijn losse kaart niet alle zenders kan ontvangen kan ik altijd nog een card module kopen (die kost toch iets van 60 euro?). IK heb volgens mij nog een module liggen die ik voor mijn Topfield  gebruikte (zal echter wel achterhaald zijn) Vier zenders tegelijk moduleren is voor mij (als ik het al helemaal begrijp!) voldoende.

 

Ik heb de instructie voor het installeren van de software doorgenomen (bedankt voor het linkje!) . Veel waardering ervoor want het is echt erg goed beschreven.

Maar (gezien het feit dat ik geen whizzkid ben en het een eenmalige installatie zaak is) Is er geen forumlid c.q. VU+ whizzkid die in de buurt van Eindhoven woont en dat tegen betaling voor mij wil doen? (die op een geschikte USB stickie de SW al heeft staan en het kunstje kent)

 

Jurgen: zal zeker zo zijn! Maar de Topfield wel aan de praat gekregen maar wel verkocht aan iemand die er echt verstand van had (ik werd er gek van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig kun je op de door Cees genoemde enkele kanalen alle relevante Canal Digitaal kanalen met de losse kaart ontvangen.

Hoe het over onbepaalde tijd is is werkelijk ‘koffiedik kijken’ en daar zal ik mij voorlopig niet druk over maken.

Als jij je daarop nu al wil prepareren zou jij voor een M7 ontvanger moeten kiezen maar zelf dan heb je geen garantie.

 

Neem nu maar echt van mij en van de diverse andere andere leden aan dat dat het installeren van de VTI of OpenPli software werkelijk een ‘fluitje van een cent’ is.

En nogmaals, mocht je onverwacht toch tegen een probleem aanlopen dan helpen wij graag, hier is nog nooit iemand geweest die zijn ontvanger niet aan de praat heeft gekregen.

Natuurlijk kun je de ontvanger door een ander laten installeren maar dat is onverstandig want dan leer je niets en weet bij eventuele storingen ook niet waar je moet zoeken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

M7 heeft eigenlijk 3 coderingsnormen. Dat heeft als reden dat 'ze' zenders doorprikken die buiten het beheer van M7 vallen. M7 pronkt heel graag met andermans veren. Het nadeel is dat de eigenlijke rechthebbenden een andere codering gebruiken.

 

De huidige oranje/witte kaart is eigenlijk een Nagra kaart met een Seca laagje eromheen. Seca moest nog ondersteund worden voor de klanten van de oude apparatuur. In de M7Sat801 ontvanger en de witte CI draait de kaart in de Nagra mode en daardoor worden alle kanalen m.u.v. Insight TV  gedecodeerd. Insight TV wordt door het nieuwste Viaccess ORCA gedecodeerd wat uitsluitend werkt op de nieuwste MZ-101/201 en de Oranje CI. Dit is dé tactiek van M7. Gewoon nieuwe zenders alléén in de laatste codeertechniek aanbieden. Nieuwe zenders en diensten alleen via de nieuwste norm aanbieden zodat mensen vanzelf overstappen omdat ze gewoon willen kijken.

 

Een Linux ontvanger zoals de VU+ werkt meestal met een softcam en die werkt voor de Seca decodering prima. Met de correcte kennis van de materie kan de kaart van CD ook in Nagra mode worden gebruikt. Ook de nieuwe CI module van CD zal in deze ontvangers prima werken maar dan wel met de bijbehorende beperkingen. Een CI van CD accepteert maar 2 streams waardoor je 1 zender kunt kijken en 1 kunt opnemen.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik respecteer jouw bovenstaande aanvullende toelichting maar denk je nu echt dat dit bij de TS met zijn Low-level kennis helpt om een goede keuze te maken?

Ik dank dat dit bij hem alleen weer meer vragen oproept en de twijfels groter maakt.;)

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...