Ga naar inhoud


Duo LNB, of ontvangst op 19 of op 23, maar niet tegelijk?


leonbakker

Aanbevolen berichten

Wij hebben een probleem met ontvangst van de Astra Satteliet. We hebben een Lnb met duo Blok van Tv Vlaanderen. Heeft altijd goed gefunctioneerd totdat we problemen kregen met onze Sat 7 Receiver. Hebben toen besloten een Ci + Module aan te schaffen. Wat is nu juist het probleem ? We richten de Lnb op de schotel via de kant gemarkeerd met 19,2 . signaalsterkte tot over de 80% , maar dan gaan we zoeken door middel van het verdraaien van de Lnb Kop naar Astra 23,5. Daar krijgen we totaal geen signaal. Schotel ook al gericht via de 23,5 Kant op de Lnb en dan hebben we super signaalsterkte echter dan doet de 19,2 weer niets. Al een andere kop geprobeerd maar niets helpt.

Wie kan ons helpen ? 

Ps : zijn vrij simpele schotel gebruikers dus svp in begrijpbare tekst uw antwoorden, we wonen trouwens in Oostenrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste leonbakker

 

Welkom op dit forum

 

Het niet gelijktijdig kunnen ontvangen van beide satellieten kan een aantal oorzaken hebben.
Een duo-lnb van TV Vlaanderen is bedoeld voor een schotel van 60cm breed. Hij werkt ook op een schotel van 70cm breed maar als de schotel nog breder is, dan ga je een probleem krijgen.
Omdat je aan geeft dat het vroeger heeft gewerkt, zou dit niet de oorzaak moeten zijn tenzij je een grotere schotel geplaatst hebt.
Welke schotel heb je precies?

 

De duo-lnb moet in Bad Mitterndorf 8° schuin gezet worden, zie bijgevoegde hoek. Dat is minder dan in Nederland waar deze 12° schuin moet staan.
Verder is het aan te bevelen de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten omdat deze satelliet zwakker is dan de Astra 19,2.
De vrijhangende kop moet dan lager staan.
Natuurlijk moet ook de diseqc op 1.0 ingesteld staan maar bij een M7-ontvanger gaat dat automatisch.
Bedenk dat de diseqc-positie bij een duo-lnb altijd is:
Astra 19,2 op positie 1
Astra 23,5 op positie 2
ongeacht welke kop je in de klem hebt staan.


De vraag is of je de satelliet wel met de juiste kop ontvangt.
Als je de kop van de Astra 23,5 in de klem hebt staan en signaal hebt, moet je de vrijhangende kop eens even met een stukje aluminium folie afdekken. Als de kop van de 23,5 juist is ingeschakeld, maakt het niet uit als je folie voor de 19,2-kop houdt. Ontvang je de 23,5 nadat je de folie over de 19,2-kop hebt geplaatst niet meer, dan ontvang je de Astra 23,5-satelliet dus op de kop van de 19,2. Je hebt je schotel dan op de verkeerde satelliet uitgericht.

 

hoek van 8 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien ten overvloed, maar de mast waar de schotel op staat is waterpas verticaal geplaatst?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van geen kaas te hebben gegeten, heeft hij een ci+ ontvanger gekocht, en had geen weet van het instellen van de diseqc.

hij is volgens mij onnodig aan zijn schotel gaan draaien.

vanwege geen of onjuiste instelling van de diseqc, heeft hij geen beeld.

zodanig eerst diseqc ( laten) instellen zoals sprietje schreef, en dan her uitrichten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat een Sat7 receiver is maar misschien kan daar helemaal geen module in en is TS vergeten te vertellen dat hij nu de TV wil gebruiken voor sat ontvangst .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom zou je de schotel gaan verdraaien wanneer je de ontvanger wisselt?

Er ontbreekt wat informatie.

Over welke tv hebben we het eigenlijk?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Sprietje:

Beste leonbakker

 

Welkom op dit forum

 

Het niet gelijktijdig kunnen ontvangen van beide satellieten kan een aantal oorzaken hebben.
Een duo-lnb van TV Vlaanderen is bedoeld voor een schotel van 60cm breed. Hij werkt ook op een schotel van 70cm breed maar als de schotel nog breder is, dan ga je een probleem krijgen.
Omdat je aan geeft dat het vroeger heeft gewerkt, zou dit niet de oorzaak moeten zijn tenzij je een grotere schotel geplaatst hebt.
Welke schotel heb je precies?

 

De duo-lnb moet in Bad Mitterndorf 8° schuin gezet worden, zie bijgevoegde hoek. Dat is minder dan in Nederland waar deze 12° schuin moet staan.
Verder is het aan te bevelen de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten omdat deze satelliet zwakker is dan de Astra 19,2.
De vrijhangende kop moet dan lager staan.
Natuurlijk moet ook de diseqc op 1.0 ingesteld staan maar bij een M7-ontvanger gaat dat automatisch.
Bedenk dat de diseqc-positie bij een duo-lnb altijd is:
Astra 19,2 op positie 1
Astra 23,5 op positie 2
ongeacht welke kop je in de klem hebt staan.


De vraag is of je de satelliet wel met de juiste kop ontvangt.
Als je de kop van de Astra 23,5 in de klem hebt staan en signaal hebt, moet je de vrijhangende kop eens even met een stukje aluminium folie afdekken. Als de kop van de 23,5 juist is ingeschakeld, maakt het niet uit als je folie voor de 19,2-kop houdt. Ontvang je de 23,5 nadat je de folie over de 19,2-kop hebt geplaatst niet meer, dan ontvang je de Astra 23,5-satelliet dus op de kop van de 19,2. Je hebt je schotel dan op de verkeerde satelliet uitgericht.

 

hoek van 8 graden.PNG

Hij is inderdaad uitgericht op de 23,5 kop, echter als ik de kop zelf een weinig draai blijft de ontvangst van de 23,5 satteliet hetzelfde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei ceesv:

Misschien ten overvloed, maar de mast waar de schotel op staat is waterpas verticaal geplaatst?

Hangt aan de huismuur onder de overkapping, hangt daar waterpas en vrij van regen en sneeuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei sattv4iedereen:

Van geen kaas te hebben gegeten, heeft hij een ci+ ontvanger gekocht, en had geen weet van het instellen van de diseqc.

hij is volgens mij onnodig aan zijn schotel gaan draaien.

vanwege geen of onjuiste instelling van de diseqc, heeft hij geen beeld.

zodanig eerst diseqc ( laten) instellen zoals sprietje schreef, en dan her uitrichten.

Had geloof ik zelf al geschreven dat ik geen superkennis van deze materie heb. Had voor ik mij op het forum aangemeld al gerechercheerd op het net en de instelling van de diseqc goed gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Sprietje:

Beste sattv4iedereen

 

Als topicstarter nu schrijft: "Hebben toen besloten een Ci + Module aan te schaffen." dan heeft hij toch niet een nieuwe ontvanger gekocht, alleen een Ci+ module.

 

Juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei trust:

Ik weet niet wat een Sat7 receiver is maar misschien kan daar helemaal geen module in en is TS vergeten te vertellen dat hij nu de TV wil gebruiken voor sat ontvangst .

CI + module gaat direkt in de tv en neemt als het ware de functie van de receiver over, het werkt due ook . Richt ik de kop op de 23,5 satteliet dan ontvang ik al die kanalen. Richt ik de kop op de 19,2 satteliet dan ontvang ik juist die kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei ceesv:

Waarom zou je de schotel gaan verdraaien wanneer je de ontvanger wisselt?

Er ontbreekt wat informatie.

Over welke tv hebben we het eigenlijk?

 

Het starten van de Sat7 801 Receiver duurde een eeuwigheid, dat is de reden dat we een CI + module hebben aangeschaft, alles geprobeerd wat op het net te vinden is maar zonder resultaat. Vandaar de ultieme poging om dan maar de schotel te gaan verdraaien. Overigens ook al een andere kop geprobeerd.

Tv is een LG 32Ls570S

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou die oude ontvanger nog eens aansluiten en daarmee de antenne weer goed zetten.

Voor een nieuwe ontvanger (TV) hoef je een schotel niet te verdraaien.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei leonbakker:

CI + module gaat direkt in de tv en neemt als het ware de functie van de receiver over, het werkt due ook . Richt ik de kop op de 23,5 satteliet dan ontvang ik al die kanalen. Richt ik de kop op de 19,2 satteliet dan ontvang ik juist die kanalen.

 

Dan moeten we eerst eens kijken hoe de diseqc is ingesteld bij je twee satellieten.

Kun je aangeven hoe dat is ingesteld?

 

En dan kunnen we gaan controleren of je LNB inderdaad schakelt tussen de twee koppen bij het kiezen van een andere satelliet.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...