Ga naar inhoud


Graag advies voor aanschaffen van een nieuwe 4K Satalietontvanger.


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Dag leden,

 

Opdit moment gebruik ik vol-tevreden mijn Mut@nt HD2400 al bijna 4 jaar. Het aparaat is zeer stabbiel ik heb tot nu toe amper 3x een vastloper gehad het werkt gewoon geweldig en ben er heel tevreden mee alleen ik vindt het erg jammer dat mijn signaalontvangst waarden best wel laag zijn. <Als op een TP de signaal naar 32% zakt begint mijn Mut@nt al te stotteren!> Ik heb mijn Triax 88cm uitgericht en afgesteld op Turksat (42 graden oost) . Sluit ik de coax kabel op mijn TV dan is mijn signaal op alle TP's gewoon hoger dan op mijn Mut@nt! 

 

Ik zal wat voorbeelden geven om mijn satellietontvanger te vergelijken met mijn TV:

             SATALIETONTVANGER || TV

 

* TP 11054 V 30000 3/4 : 70% || 98%

* TP 11958 V 27500 5/6 : 72% || 99%

* TP 11999 V 11666 3/4 : 71% (soms 80%) || 97%

* TP 12034 V 27500 5/6 : 71% || 95%

* TP 12310 V 15000 3/4 : 71% (soms 83%) || 98%

* TP 10980 V 12500 3/4 : 68% (soms 73%) || 94% Signaal.

 

Zwakke TP's:

 

* TP 11096 H 30000 5/6 : 35% (soms 38%) (bij slecht weer: 0% || %91 Signaal, bij slecht weer 0% signaal !!!

 

De zwakste TP is:

 

* TP: 11021 H 2222 3/4 >>> MIJN TV VINDT HET ONDER TP 11022 H 2220 3/4 <<<<<

>> Satalietontvanger : 0% ,wordt ook niet gevonden || TV: 78% Signaal

 

Zowel mijn TV als mijn satallietontger zijn niet geschrikt voor ontvangst van 4K zenders. Wordt alleen gevonden maar er is alleen audio!

 

Wat is jullie advies??

Is het waard om een andere sataliet-ontvanger te kopen?? Zo ja welke raden jullie mij aan??

Is het wel handig om een dure Dreambox bijv, te kopen??

Een 4K ontvanger te kopen is dat wel handig? Vooral als ik naar Turksat kijk is er maar 1 FTA zender dat in 4K uitzend en dat is de Turkse Staatzender TRT 4K !

Een 4K ontvanger kan handig zijn om bijv, 4K video's etc, mee af te spelen en om 4K zenders te ontvangen maar voor 1 zender dit stap zetten is dat wel zo verstandig????

 

Ik wacht op jullie antwoord, met vriendelijke groeten Rick!!!

PS: Mijn locatie is Münster!

 

 

 

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Signaal sterkte opgave van tv of sat ontvanger moet je met een korreltje zout nemen. 

Als je op tv minder last hebt van signaal uitval dan op je sat ontvanger is iets mis met de sat ontvanger. 

Evt kan je de schotel beter uitrichten. 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de Mutant niet dus als zodanig is het niet mogelijk enig ander dan een algemeen commentaar te geven. Zoals al is gezegd zijn de signaal aanduidingen van geen enkel belang en zelfs als je enkele supergoede ontvangers naast elkaar zet krijg je niet dezelfde signaalsterkte en kwaliteitswaarden op je scherm dus zal dat ook niet ten aanzien van TV versus ontvanger gebeuren.

 

Algemene waarheden bestaan niet. Ik heb ontvangers die gevoeliger of minder gevoelig zijn maar er zijn ook ontvangers die door oversturing op een deel van de band sommige (vaak hoger in frekwentie zijnde) zenders dan weer niet doorgeven. Een goede ontvanger kan ook soms slechter zijn bij de weergave van smalbandiger zenders (lage SR waarde). Kortom, een algemeen antwoord is eigenlijk niet te geven. Wat wel iets kan doen is in plaats van zo'n vergelijk-lijstje wat je maakte tussen ontvanger en tv-tuner om te vertellen of en zo ja welke zenders je met de een wel en met de ander niet kunt ontvangen met vermelding van de gebruikte schotel en LNB. Dat zegt ook niet alles maar geeft in elk geval iets van houvast. Andren met een vergelijkbare schotelinstallatie zouden dan kunnen melden waar ze zeners die bij jou niet goed ontvangbaar zijn wellicht beter krijgen hoewel ook dat geen enkele garantie biedt want elke locatie en elke footprint verloopt marginaal anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat je schotel goed uitgericht staat op Turksat 42°E

De zwakke transponders die je aangeeft, zenden uit op de Oost-beam en zijn moeilijk te ontvangen.

https://www.flysat.com/turksat42.php

ELTR lukt nog, maar het TRT-pakket niet op een 64 cm Triax schotel met Inverto Black Ultra LNB.

 

Zwakke TP's:

 

* TP 11096 H 30000 5/6 : 35% (soms 38%) (bij slecht weer: 0% || %91 Signaal, bij slecht weer 0% signaal !!!

 

De zwakste TP is:

 

* TP: 11021 H 2222 3/4 >>> MIJN TV VINDT HET ONDER TP 11022 H 2220 3/4 <<<<<

>> Satalietontvanger : 0% ,wordt ook niet gevonden || TV: 78% Signaal

 

0918111114Satfeeds-DX.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RickBrouwer


Je weet het maar nooit of de schotel 100% optimaal op de satelliet is uitgericht.
Het is dus altijd de moeite waard om dit te controleren.

 

Om je schotel 100% optimaal uit te richten, kun je het volgende doen nadat deze al op de juiste satelliet is gericht:
Als je schotel met twee klemmen boven elkaar op de mast bevestigd is, ga je de bovenste mastklem met een zelftapper op de mast vastzetten.
- neem een zelftapper van 4 of 5mm buitenmaat.
- meet de kerndiameter op en boor een gat door de bovenste klem en de pijp
- boor nu een gat gelijk aan de buitendiameter van de zelftapper in de bovenste klembeugel
- zet nu de bovenste klem met de zelftapper goed vast
- zet de onderste klembeugel net los maar zonder spelingsruimte
- nu kun je met de twee moeren van de bovenste klembeugel de schotel sturen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Draai je de rechtse moer aan, dan gaat de schotel naar rechts, draai je de linker moer aan, dan gaat de schotel naar links.
- Nadat je de maximale signaalkwaliteit bereikt hebt, draai je de bovenste klem telkens in kleine staples links en rechts aan
- nu draai je ook de onderste klem vast, telkens links en rechts in kleine stapjes
- nu staat de schotel optimaal gericht
- nu ga je de elevatie nog fijntunen op maximale signaalkwaliteit
Op deze manier hoef je zelfs geen procent signaalkwaliteit te laten vallen tijdens het vastzetten van de schotel.

 

schotel  sturen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het gevaar iets te zeggen wat niet correct is...

Maar de topicstarter geeft aan dat hij op zijn TV beter signaal heeft dan op de receiver.  Ik neem aan dat hij de schotel gewoon laat zoals hij is...  en ga er vanuit dat die goed afgesteld staat.

Als hij op de tv een zender wel kan ontvangen bij slecht weer, en op de receiver niet...  dan is er toch niets mis met de schoteluitrichting? (even daargelaten dat je waarschijnlijk altijd kan bijtunen), maar het feit blijft dat de tv gevoeliger is dan de receiver....

Wil je een receiver gebruiken, ipv de tv, dan is het vinden van een gevoelige receiver volgens mij de enige oplossing...

Probleem is dat je tegenwoordig weinig vindt over de echte gevoeligheid van receivers als je testberichten leest... vroeger in "Sat ind Kabel" werd dat altijd grondig getest...  ik mis dat wel een beetje...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook weinig aan die waarden. Mijn vu solo2 geeft gevoelig hogere waardes aan dan mijn duo met dezelfde schotel op dezelfde tp's.

Als er een hoosbui is, dan gaan alle ontvangers bijna gelijk blokken geven. De xp1000 eerst, en niet veel later de vu's.

Het is wel zo, dat de ene tuner veel gevoeliger is dan de andere. Ik heb ooit eens een ontvanger gehad, van een merk dat je nooit hoorde (sd tijdperk) die diverse zenders ontving op mijn toenmalige draaibare schotel van 120 cm, waar gerenommeerde merken als nokia en dreambox het loodje legde.

Ik heb nog het gevoel gehad, dat een linux iets meer signaalsterkte nodig had om te decoderen dan bepaalde niet linux type's.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kan ik alleen bevestigen mijn nokia 9500 ontving transponders die met de dreambox niet te

ontvangen waren en ook problemen bij transponders met kleine bandbreedte scpc kon je helemaal vergeten

met de dreambox.

De oorzaak ligt niet aan linux maar de gebruikte tuner.

De TV kan een betere(duurdere) tuner hebben dan de E2 boxen

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag beste forumvrienden!

ik ben er niet aan toegekomen om te reageren maar hier ben ik dan!

 

Mijn schotel is 100% goed uitgericht en afgesteld en behaal de maximale haalbare signaal. Dat weet ik omdat ik met mijn satmeter heb getest, en @Sprietje jou tip had ik ook al gedaan maar toch bedankt dat je dat je mij eraan herinnert!

De waardes die mijn tv geeft, behaal ik ook met mijn sat-meter +/- ook, bij de ene TP mischien %1 procent hoger of lager maar over het algemeen komen de waardes overen met mijn TV. Ook heb ik verschillende satallietontvangers via familie/kennissen en vrienden mogen uitproberen.

Met een Gigablue Quard , Met een Dreambox DM7020HD met een VU+ Duo ,met een Clare-Tech Mara en een Xtrend 10000 soort gelijke waardes en komen de waardes wel overeen met mijn TV, verschil is misschien net die ene %. Dus ik keur het wel veder goed.

Bij mijn eigen ontvanger heb ik het volgende al gedaan; software update gedaan ,nieuwe image, fabrieksinstellingen, andere image, zelfs XMBC erop gedaan, tuners verwisseld, zonder hdd gestart, geformateerd en nieuwe image erop gedaan, ontvanger dag lang van stroom afzien, met enkel tuner gestart, kabels nagekeken, gezorgd dat het binnen en buiten stofvrij is en gezorgd voor beter koeling en warmte ontsnapping en veel meer maar niks helpt! Mijn Mutant blijft gewoon lage waardes weergeven. 

En @sattv4iedereen wat jij zegt heb ik dus ook. Bij slechtweer gaat eerst mijn ontvanger stotteren en ongeveer 20 seconden later mijn tv. Maar mijn TV die geeft bij 5% signaal nog gewoon beeld zonder blokvormingen, terwijl mijn Mutant dit doet bij 32%...

 

Helaas is mijn Mutant het probleem, maar wat ik mij afvraag is er geen manier om dit probleem op te lossen?? Bijvoorbeeld is er een driver voor dit problemen?? En bestaat er een driver om van een HD satalietontvanger ,een 4K satalietontvanger te maken door middel van een driver ofzo????

 

Maar wat zeggen jullie?? Zal ik toch overstappen op een andere ontvanger of zal ik deze ontvanger gaan gebruiken totdat er geen upgrades meer voor zijn?? Tot nu toe komen er steeds upgrades die ik gewoon kan downloaden..

 

Jullie tips zullen mij veder helpen dus ik heb jullie tips echt nodig!!

Met vriendelijke groeten beste leden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan je met een driver update geen UHD maken van een HD.

ik ken geen mutant, maar heb wel al tunerblik problemen gelezen bij andere ontvangers.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat toch over twee kwesties

een )

dat een signaal aanduiding die niet vergelijkbaar is bij twee verschillende hardware eenheden / tuners

twee )

dat een mutant tuner een slechter signaal heeft of krijgt

 

de volledig andere stelling of men UHD signalen kan ontvangen met niet geschikte receivers staat los daarvan

 

een signaal aanduiding is nooit gelijk bij verschillende hardware en kan enkel met meetapparatuur zichtbaar gemaakt worden

of de mutant een slechter signaal krijgt kunnen we dus met zo'n meet apparaat analyseren

het zou zelfs een slecht aangesneden f-connector kunnen zijn die resulteert in de vastgestelde symptomen op de mutant

indien je de kabels kunt wisselen (TV en Mutant) , kun je dat reeds onderzoeken

aangepast door Tonskidutch
taalkundig

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan slechte en goede tuners.

(technisch) in een tuner zit een midden frequent band filter,een goedkope tuner

heeft een filter met vaste bandbreedte (30 mhz)

De bandbreedte bepaald ook het signaal/ruis verhouding bij ontvangen signaal nivo

De meeste linux boxen hebben tuners met vaste brede bandbreedte waardoor ze

niet instaat zijn transponders met lage symbol rate te ontvangen.

Zo is het heel goed mogelijk dat een tv sat tuner zwakkere transponders kan ontvangen

waar de meeste linux boxen het laten afweten.

Of je nu een dvb-s dvb-s2 uhd ontvanger neemt maakt geen verschil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inhakend op deze discussie heb ik een vraag. Ik moet voor iemand een nieuwe sat receiver aanschaffen maar kom er niet echt uit.

 

De huidige situatie is: 80cm Triax met een triple quad lnb erop. Er loopt 1 coax kabel naar een oude receiver.

 

Nu moet de oude receiver vervangen worden omdat er graag opnames van programma's gemaakt wil worden. Mijn keus is gevallen op de Mutant hd51 4k. Volgens de beschrijving wordt deze geleverd met een (duo) tuner met 2 aansluitingen.

 

Mijn vraag is, als ik nu 2 coax kabels trek kan men dan volop opnemen en/ of moet er nog een tuner bij geplaatst worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volop opnemen is een vage omschrijving.

 

Je kan binnen een transponder meerdere zenders tegelijk opnemen en tegelijk naar een andere transponder kijken.

Je kan van 2 verschillende transponders opnemen en tegelijk kijken naar dezelfde transponders.

Je kaart kan maximaal 4 gecodeerde zenders tegelijk decoderen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2 coaxen kan je volop kijken en opnemen.

hoe decodeert die persoon met zijn oude ontvanger? Waarschijnlijk met een kaart. Dus interne kaartlezer gebruiken, en geen ci module.

tenzij hij die ene uhd zender wil zien, maar dan vervalt kijken en opnemen tegelijkertijd van 2 verschillende frequenties door beperking ci.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...