Ga naar inhoud


welke Quad LNB's voor T55?


putemmer

Aanbevolen berichten

Een kennis van me heeft een T55.

Hij wil ontvangen 28.2E - 23.5E - 19.2E - 13.0E en 9.0 East.

 

Nu zie je hier de instellingen van de T55 voor zijn woonlocatie Roermond:

9.0 East t/m 28.2 East met 19.2 East imaginair
 
Hij wil daarop dus vijf Quad LNB's.
De vraag is nu welke LNB's hiervoor te kopen?
In eerste instantie dacht ik aan een Inverto Ultra black. Maar deze is aan de achterzijde te breed.
Vraag 1:Dus dan maar Inverto Black Premium nemen of hebben jullie een beter voorstel?
 
Bij de T55 heb je twee beugels welke de Sub-schotel op zijn plaats houden en waarbij in sommige gevallen de LNB niet past of dat hij wel past maar dat de coax kabels aan de onderzijde te strak omgebogen moeten worden. Dus hij kan naar achteren klem zitten of naar onderen ten opzichte van die beugel. Ik hoop dat jullie begrijpen hoe dit zit.
De beugels staan op de rails op de hoogte van L7 enR7.
 

Zoals je uit de voorgaande link kan zien heb ik geen last van die beugels op 28.2E - 23.5E - 19.2E en 9.0East maar WEL op 13.0East want die staat op de rail op positie 6.4 :-(

vraag2: Welke Quad LNB hier te nemen?

Of een Inverto Black Premium met een haakse F-connector verloop (geeft extra demping)?

Of een andere oplossing?

 
 
aangepast door putemmer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste putemmer

 

Je zit met een aantal problemen op de T55 waar je rekening mee moet houden.
Om te beginnen de breedte van de lnb-klem.
Die is 68mm breed. De afstand tussen twee streepjes op de rail van een T55 is 14,7mm.
Tussen de Eutelsat 9e en de Hotbird 13e zit volgens de berekening 10,7- 6,4 = 4,3 streep ruimte. Dat is dus een afstand van 4,3x14,7=63mm. De klem is dus 5mm breder en eigenlijk past dat al niet. Nu is het wel zo dat de lnb-houders hier ongeveer 10° schuin gezet moeten worden dus ze schampen iets langs elkaar af wat weer wat extra ruimte geeft.
Een Inverto Black Ultra Quad is aan de achterzijde 71mm breed. Dat gaat dus niet lukken, ook niet tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5.
Je moet dus een lnb nemen die minder breed is.
Dat zou een Inverto Black Premium kunnen zijn. Het voordeel bij een Black Premium is dat de aansluitingen achter elkaar zitten. Je hebt dan minder kans dat de aansluitingen precies boven de steunen van de hulpreflector zitten.


Maar laten we eerst eens naar de beperking kijken bij het plaatsen van lnb's op de rail boven de steunen.
Zoals je op de foto ziet, kun je bijvoorbeeld geen ALPS Twin of Quad boven de steunen plaatsen. Ze zijn te lang naar achteren en te lang omlaag. Het is overigens wel een foto van een T90 en ik weet niet of je bij een T55 precies dezelfde ruimtes hebt. Ik denk het wel maar laat mensen die het even op kunnen meten het even weten.
De F-connectoraansluitingen steken bij een ALPS Twin/Quad tot 117mm onder het hart van de hals van de lnb uit. Dat is tot 3mm boven de steun. Daar krijg je geen F-connector meer op laat staan de rubber afdichtingshoes.


Kijk ook eens naar de afmetingen van de 3 lnb die ik geplaatst heb, de Inverto Black Ultra Quad, de Inverto Black Premium Quad en de Inverto Essential Quad.
De Inverto Black Ultra Quad steekt ver omlaag (108mm onder het hart van de hals) maar steekt maar 63mm achter de lnb-klem uit. Daar heb je maar 12mm ruimte voor een F-connector.
De Inverto Black Premium Quad steekt minder ver omlaag (80mm onder het hart van de hals) maar steekt wel 93mm achter de lnb-klem uit. Hier heb je dus 40mm ruimte voor de F-connectors.
De Inverto Essential Quad steekt maar 28mm onder het hart van de hals uit maar steekt wel 110mm achter de lnb-klem uit en dat terwijl de ruimte maar 100mm is. Deze lnb kan dus niet boven de steunen van de hulpreflector geplaatst worden. Dat kan wel als je de lnb 10mm naar voren plaatst want de hals van deze lnb is lang genoeg maar dan komt het focuspunt van de feedhorn 10mm vóór het brandpunt van de schotel te staan en dat levert je flink wat minder signaal op.
Ik ben er dus zeker niet van overtuigt dat de Essential Quad lnb nu wel een goede keuze is. Hij staat overigens niet op de site van Inverto maar is wel in Nederland te koop voor €24,95

 

 

lnb ruimte T90.JPG

 

 

259538435_InvertoBlackUltraQuadafmetingen.jpg.bdbf2fc64bc641cb9a1fe5a3291b67fe.jpg

 

 

+inverto essential quad afmetingen.jpg

+Inverto Black Premium Quad afmetingen.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is altijd mogelijk voor het opnieuw berekenen van instellingen van de antennato ervoor te zorgen dat geen van de LNBs gelegen direct boven het spoor van de ondersteuning.Het moet alleen veranderen azimut van de antenne 1 * Oosten of westen.Ik deed dat op mijn T90 en het werkte goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide info en afwegingen.

Dat komt goed uit en kan de maat opnemen van de T55 want ik ben de komende tijd in Roermond.

 

Dat er bij de T55 een probleem is met de beugelafstand bij 13East (of juist het gebrek daar aan) is mij bekend.

Ik wil dan 13 East en 9 East iets schipperen zodat beide de zelfde ontvangst strekte hebben. Het is helaas niet anders.

 

LNB voor de 13East positie:

Zo te zien zal de Inverto Black Premium genoeg ruimte hebben ten opzichte van de achterbeugel, maar ook voldoende ruimte aan de onderzijde mét daaraan de F-connector. Hopelijk kan ik dan de kabel nog enigszins buigen dat deze langs de T55 beugel kan leiden.

Zie foto.

Maar ik kan niet zeker bepalen hoe diep de behuizing is en of die niet klem komt te zitten tussen de LNB-beugel en de arm van de sub-reflector. De tekening van de Inverto Black geeft daar geen uitsluitsel over. Ik kan dus niet 'zeker' bepalen of de Inverto Black premium zal passen op 13East (dus bij de beugel).

 

LNB voor de 38.2E - 23.5E - 19.2E en 9.0East positie:

Hierbij kan ik zover ik kan zien, zonder risico de Inverto Black Premium gebruiken en wil die dan ook gaan bestellen. Of is de Inverto Essential Quad beter?

 

 

 

T55-Alps-Afstand-tov-beugel.jpg

aangepast door putemmer
verkeerde foto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hoogte reken je nu vanaf bovenzijde lnb-klem. Ga je uit van het hart, dan is dat 30mm minder dus 120mm.
En hoeveel is het tot onderzijde rail?

 

Je moet ook rekening houden dan door de skew van de lnb's, de coaxkabels niet recht omlaag uit de lnb komen.
De skew voor de satellieten voor Roermond is als volgt:
Eutelsat 9e op +1°
Hotbird 13e op -2°
Astra 19,2 e op -3°
Astra 23,5 e op -6°
Astra 28,35e op -9°

 

Uitgaande dat de skew van de gehele schotel op ongeveer -9° komt te staan, komen de lnb's dus als volgt t.o.v. de rail te staan:
Eutelsat 9e op +10°
Hotbird 13e op +7°
Astra 19,2 e op +6°
Astra 23,5 e op +3°
Astra 28,35e op 0°

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een voortgangsrapportage.

 

We hebben het risico maar genomen en vijf Inverto Black Premium LNB's gekocht.

Zoals je aan onderstaande foto's kan zien past het allemaal nét achter de beugel van de sub-reflector..

 

Aan de achter kan t zit hij klem tussen de sub-schotel en de onderkant van de plastic T55 beugel.

Ik kan de LNB geen enkele m.m. naar voren of naar achteren schuiven om het ideale brandpunt in te stellen. Dit probleem heb je dus ook als er de LNB niet ter hoogte van de beugel geplaatst wordt :-( Hij stoot daar tegen de onderkant van T55 plastic LNB beugel.

We moeten de T55 eerdaags nog op het dak zetten en maar afwachten of de brandpuntsafstand dan optimaal is. Ik ben benieuwd.

 

Wordt vervolgd.

 

Inverto Black Premium op een T55 ter hoogte van beugel.jpg

Inverto Black Premium op een T55 ter hoogte van beugel met compressie F-connector.jpg

Inverto Black Premium op een T55 ter hoogte van beugel met schroef F-connector.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen mooie duidelijke toto's beste Putemmer.

Ik zou voor de achterste aansluiting een haakse aansluiting nemen als die toevallig precies bij de beugel zit.

Ook kun je natuurlijk nog een paar millimeter van de lnb-steun afvijlen zodat de lnb iets verder naar voren kan als dat nodig is.

f-connector-koppelstuk-male-naar-female-haaks.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...