Ga naar inhoud


Wat voor motor is dit ?


December10

Aanbevolen berichten


Als je het wormwiel bekijkt kun je zien dat dat halfrond , 180 gr is , dus die 80/80 haal je makkelijk .

De maximale arc kun je verstellen door de lippen van de eindschakelaars te verbuigen .

het is een heel stabiele rotor , de stappen die hij maakt zijn natuurlijk afhankelijk van de stuurkast waar je hem mee aanstuurt , maar standaard geeft  de  reed pulsgever  10 pulsen /gr . Door er een optische pulgever in te zetten van 38 p/gr kun je hem met Usals gebruiken . Ombouw van V-box naar Usals kom ik morgen op terug .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ajak heeft meerdere versies gemaakt  o.a.  H180 , AIMER en een versie zonder wormwiel maar met een drietraps kettingwiel vertraging .

Ik zie nu dat jouw type nog zwaarder uitgevoerd is dan die ik heb gehad .

T90User heeft zo'n type als de jouwe achter zijn 310 cm C-band schotel zitten , eveneens door mij omgebouwd voor Usals .

Toevallig vorige week de stuurkast (SuperJack V-Box) voor de 1.8 CM AJAK  veranderd .

Destijds de elektronica vervangen door de printplaat van een SG2100 motor , nadeel is dat je niet meer gebruik kon maken van de teller in het display .

Een V-Box en veel andere positioners kunnen maar 2000 pulsen aan , genoeg voor systemen waar 6 , 8 of 10 pulsen / gr.  worden gegenereerd .

Maar een arc van 160 of 170º met 38 p/gr is voor die teller niet te doen .

Sinds enkele jaren is er een rotor op de markt , PREMIUM PXM-PLED met een ingebouwde display welke de actuele sat positie zou aangeven .

Uit nieuwsgierigheid heb ik er maar een besteld en alvorens open te maken , eerst getest .

De aanduiding in de display is niet de sat positie maar hetzelfde als de aanwijzer aan de pijp onder op de motor maar word wel met een nauwkeurigheid van 0.1º aangegeven .

Een beetje een tegenvaller maar toch goed werkbaar in de praktijk , na enige tijd weet je dat bij Astra 19.2º  , 14.7. hoort  ( de laatste punt geeft aan dat het een oostelijke positie is)

Uiteindelijk toch maar de elektronica met de display uit die nieuwe motor in de stuurkast gebouwd .

Aan de printplaat van deze motor zitten 2 drukknoppen voor handmatig sturen naar Oost en West , deze heb ik in de bovendeksel van de stuurkast gebouwd .

Hiermee kun je snel even kijken of er signaal verbetering is te verkrijgen zonder dat je de opgeslagen posities veranderd , tenzij je deze via het motor menu opslaat .

Om het helemaal optimaal te maken moet er aan de Ajak ook nog een schakelschijf met schakelaar komen voor het 0-punt .

Door met deze nieuwe elektronica het commando  "Naar Referentie" te geven , word na het bereiken daarvan , de teller gereset naar 00.0

motor open.jpg

V-Box display.jpg

V-Box display open.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trust wat een prachtige motor is dit , Ik heb de motor vandaag even snel aangesloten en laten draaien . De motor draait  zoals ik zie zeker 80-80 . Maar wat op valt het draait zeer rustig  en stil . Als de motor draait dan merk je dat het een zware overbrenging heeft . Deze motor is echt sterk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 20-5-2018 om 11:45 zei trust:

Sinds enkele jaren is er een rotor op de markt , PREMIUM PXM-PLED met een ingebouwde display welke de actuele sat positie zou aangeven .

Uit nieuwsgierigheid heb ik er maar een besteld en alvorens open te maken , eerst getest .

De aanduiding in de display is niet de sat positie maar hetzelfde als de aanwijzer aan de pijp onder op de motor maar word wel met een nauwkeurigheid van 0.1º aangegeven .

Een beetje een tegenvaller maar toch goed werkbaar in de praktijk , na enige tijd weet je dat bij Astra 19.2º  , 14.7. hoort  ( de laatste punt geeft aan dat het een oostelijke positie is)

 

Een manier om van motor-hour angle terug te rekenen naar sat-longitude, staat volgens mij hier uitgewerkt: https://www.vdr-portal.de/forum/index.php?thread/119617-grundlagen-und-winkelberechnungen-für-h-h-diseqc-motor-antennenanlagen/#post1171123

 

Zo te zien programmeurs die weten wat ze doen, als ik een paar van hun topics zo doorlees, dus ik vermoed dat het klopt.

Al gebruiken ze (op de USALS manier) de 'traditional' hour angle waarden, denk ik, en niet de 'modified hour angle' waarden van de 'modified motor angles setup' van de meer gevorderde moteraar. Maar die correctie is desgewenst natuurlijk simpel toe te voegen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...