Ga naar inhoud


SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE


Gast SATSCHOTEL

Aanbevolen berichten

Gast SATSCHOTEL

SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE

 

Goedenavond aan iedereen hier op Sat4All.

 

Ongeveer een klein jaartje geleden heb ik een mobiele camping satsinstallatie van SMART ELECTRONIC genaamd CAMP FAVAL HD aangekocht en dit werkt uitstekend met prima beeldkwaliteit.

 

Dit verplaatsbare campingset bestaat uit 1 stevige pvc draagkoffer, 1 satschotel diameter 40cm, 1 single hd lnb merk TESL HD, 1 FAVAL digitale FTA-HDTV satellietontvanger met afstandbediening, de nodige montagebeugels, 10 meter coaxkabel alsook 1 zuignap montage indien men dit echter verkiest boven een vaste beugelmontage.

- Ik verkoos echter voor een statiefmontage en heb deze er dan ook afzonderlijk bij aangekocht. Bijgevoegd 3 foto’s.

 

De 40cm diameter satschotel is handmatig alsook met behulp van een Xsarius Satmeter uitgericht geweest op de ASTRA 19.2E satelliet om vervolgens de daar bijhorende FTA-zenders in de FAVAL digitale FTA-HDTV satellietontvanger in te scannen.

De 40cm diameter satschotel is nadien evenééns handmatig alsook met behulp van een Xsarius Satmeter uitgericht geweest op de ASTRA2A 28.2E satelliet om vervolgens ook de daar bijhorende FTA-zenders in de FAVAL digitale FTA-HDTV satellietontvanger in te scannen,

- Dit resulteerde bij zowel de beide satelliet ontvangsten 19.2E en 28.2E in een prima beeldkwaliteit.

 

Het enige nadeel als men wil gebruik maken van meerdere satellieten om naar te kijken is dat men steeds handmatig de satschotel naar de gewenste satelliet moet verdraaien en afstemmen.

 

Ik ben er nog niet uit geraakt of ik dit nu zou oplossen door zo’n Satelliet Motor op mijn mobiele camping satinstallatie te plaatsen ofwel de bijgeleverde single hd lnb te vervangen door 2 nieuwe single hd lnb’s met een daarvoor geschikte multifeed.

 

Ik zou het zeer op prijs stelllen, en andere mensen wss ook, om jullie ervaring met zo’n Satelliet Motor hier op het forum van Sat4All te mogen ontvangen.

 

Enkele vragen :

Vraag 1 : Wat zijn nu de voordelen alsook de nadelen aan zo een Satelliet Motor ?

Vraag 2 : Wat voor soort onderhoud heeft zo’n Satelliet Motor nodig en hoe frequent dient dit te gebeuren ?

Vraag 3 : Welke zijn nu de meest betrouwbare, geschikte en gebruikte Satelliet Motors die tegenwoordig op de markt aan te kopen zijn ?

 

Alvast bedankt voor de medewerking.

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE-1.jpg

MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE-2.jpg

MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE-3.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is een stuk eenvoudiger om er dit monoblock op te zetten: http://www.inverto.tv/lnb/100/single-monoblock-23mm-lnb-40-for-80cm-dish
Dan ontvang je de Astra 19,2 en Astra 28,2 zonder iets te hoeven verdraaien.
Verder is het geen schotel van 40cm maar een schotel van 35cm. Je moet de breedte meten op de spiegel, dus zonder de rand. Wel erg klein hoor. Zwakke zenders ontvang je daar niet mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor uw toelichting, zo zou het inderdaad een stuk eenvoudiger zijn, maar persoonlijk ben ik totaal geen voorstander voor zo’n monoblock lnb, deze hebben meer nadelen bij problemen en defecten dan de voordelen van afzonderlijk geplaatste lnb’s !

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je daar nu bij dat een monoblock meer problemen geeft dan twee losse lnb's. Om te beginnen moet je dan al smalle lnb's nemen met een hals van 23mm want anders kun je ze niet dicht genoeg tegen elkaar zetten. Welke multihouder zou je willen gebruiken om daar die twee lnb's op te plaatsen? Ik zou het zo niet weten.
Bovendien zijn die smalle lnb's een stuk gevoeliger voor regendruppels dan zo'n monoblock.
Ga je losse lnb's gebruiken, dan zul je ook een diseqc-switch moeten gebruiken.


Kortom, je ziet beren.


Dat monoblock moet precies passen heb ik uitgerekend en het kost maar €18,-, nauwelijks meer dan een enkele lnb.
Als je nog even de maat op geeft van het midden van de lnb-klem tot halverwege de hoogte van de schotel, dan zal ik het nogmaals narekenen.
Nog een vraag? Waarom heb jij de lnb zo ver mogelijk naar voren staan? Heb je anders minder goed signaal?
Klopt het dat de schotel op de spiegel gemeten dus zonder rand maar 35cm breed is en 40cm hoog?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

Goedeavond beste mensen,

 

Ik zou graag hier even iets willen verduidelijken om misverstanden te vermijden, mijn mobiele camping satinstallatie waarover ik het hier heb, (mobiel is verplaatsbaar) is GEEN VASTE OPSTELLING is maar een MOBIELE en TIJDELIJKE OPSTELLING, dit is wel degelijk een groot verschil.

 

- Beste mensen, graag had ik van jullie enige reacties verkregen met betrekking tot een Sat Motor.

- Wie van jullie heeft zo’n Sat Motor op zijn/haar satinstallatie staan ?

- Wat zijn volgens jullie ervaring de voordelen maar ook de nadelen verbonden aan zo’n Sat Motor ?

- Wat voor soort onderhoud heeft zo’n Sat Motor nodig ?

- Wat is volgens jullie ervaring de meest gschikte en beste koop van Sat Motor dat huidig verkrijgbaar is ?

 

Iedereen die hierover kan toelichten alvast bedankt bij voorbaat.

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

 

 

 

 

 

 

Goedenavond beste Sprietje

Bedankt voor uw nieuwe toelichting.

 

Wat ik wel van U op prijs stel is uw persoonlijke inzet om zelfs de moeite te nemen een berekening te doen van de door U voorgestelde INVERTO SINGLE MONOBLOCK 23MM LNB dat die precies zal passen op mijn kleine mobiele camping satinstallatie, dat getuigt volgens mij van wel heel vurige satpassie en doordrevenheid in technische satkunde, daar neem ik zonder meer mijn hoed voor af, toppie !

 

Wat betreft : Waarom heb jij de lnb zo ver mogelijk naar voor staan, heb je anders minder goed signaal ?

 - Deze positie gaf inderdaad bij het meten de beste kwaliteitsterkte en signaalsterkte weer.

 

Wat betreft smalle lnb’s :

- In het verleden heb ik de SAB SLIM PREMIUM SINGLE 23MM en de VENTON ROCKET SINGLE 23MM getest op mijn vaste multifocus schotel van 85CM diameter, mijn persoonlijke bevindingen hierover : de Venton was wel iets beter dan de Sab bij vochtig weer, maar opmerkelijk : beiden waren niet geschikt bij lichte neerslag ! beiden gaven toen zero signaalsterkte wat dan weer resulteerde in zero beeld !

 

Wat betreft : Klopt het dat de schotel op de spiegel gemeten dus zonder de rand 35CM breed is en 40CM hoog ?

- Ja dat zal hoogstwaarschijnlijk wel kloppen !

- Ik moet U wel bekennen beste Sprietje, dat ik het momenteel wel niet kan nameten doordat de mobiele camping satinstallatie opgeborgen zit in zijn daarvoorziene draagkoffer,  maar ik ga er zeker van uit dat uw info wel correct zal zijn !

 

Tenslotte Beste Sprietje, na veel wikken en wegen ben ik toch voor mijzelf tot het besluit gekomen om nu toch zo’n Sat Motor aan te kopen, en alsjeblief begrijp me niet verkeerd dit doet totaal geen afbreuk aan uw oprecht goed bedoelde toelichtingen en de moeite en inzet die U hiervoor hebt genomen.

Ik veronderstel gezien uw ruime en technische kennis met betrekking op satgebied dat U ook wel kennis en ervaring zal hebben met zo’n Sat Motor en mij hierover ook wel nuttige en bruikbare tips en feiten kan toelichten.

 

Alvast bij voorbaat dank.

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

 

aangepast door SATSCHOTEL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satschotel

 

Ik kan maar één rede bedenken waarom iemand liever een draaibare schotel wil hebben en dat is om veel satellieten te kunnen ontvangen dus meer dan wat ik tot nu toe begrepen heb de Astra 19,2 en Astra 28,2.
Maar dan heb je met zo'n schoteltje van slechts 35cm toch wel erg veel beperkingen.
De Astra 23,5 kun je wel vergeten met die schotel. Het signaal is veel te zwak.
Ook van de Hotbird 13 zul je veel zenders niet kunnen ontvangen wegens te zwak signaal.
De vraag blijft dan over welke interessante zenders er dan te vinden zijn op satellieten die sterk genoeg zijn voor zo'n 35cm schotel.
Een draaibare schotel afstellen is een tijdrovende klus en de afstellingen worden bepaald door de locatie.
Blijf je op één camping staan voor wat langere tijd, dan is dat wel te overzien maar als je van plan bent regelmatig naar een andere camping te gaan, dan weet ik al wat het voor een soort vakantie wordt. Veel pielen en afstellen.


Nu heb je één geluk. Bij zo'n klein schoteltje luistert het allemaal wat minder nauw en zeker als je van plan bent slechts 2 satellieten te ontvangen die niet zo heel ver van elkaar staan.
Afstellen volgens de gebruikelijke procedure om daarvoor de satelliet te gebruiken die zo dicht mogelijk in het zuiden staat, in Nederland meestal de voormalige "Sirius" op 5 oost, kun je wel vergeten. Met een schoteltje van 35cm ontvang je die helemaal niet. Je zult dus af moeten stellen op een sterke satelliet, de Astra 19,2 of 28,2.
Verder vraag ik me ook af hoe je die schotel op een rotor gaat bevestigen. Daar zul je toch iets op moeten verzinnen want origineel kan het volgens mij niet. Bovendien ben je de compactheid van de schotel die mooi in een koffertje past dan ook kwijt.


Je hebt nog geluk dat de satellietontvanger die je los voor slechts €25,- koopt over diseqc 1.2 beschikt zodat hij een motor kan aansturen.

 

123.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Na elke wat grotere verplaatsing zal de rotor opnieuw gemonteerd en ingesteld moeten worden.

Dit is niet bedoeld voor een installatie die je over grotere afstanden verplaatst, tenzij je binnen Nederland blijft en alleen naar 19 en 23 kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus is het advies om geen rotor mee op reis te nemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

Goedemiddag beste Sprietje,

Bedankt voor uw nieuwe toelichting.

 

Ter info : Mijn schotels stel ik altijd af op ASTRA 19.2E als richtschotel ongeacht groot of klein.

 

- Mijn bedoeling is de ASTRA2A 28.2E satelliet voor hoofdzakelijk de BBC’S en de ITV’S (geven perfecte ontvangst met goede signaal en beeldsterkte op deze toch kleine en mobiele satschotel van 35CM) en de ASTRA 19.2E voor hoofzakelijk EUROSPORT DUITSLAND, de ARD, ZDF en WRD (die geven ook perfecte ontvangst met goede signaal en beeldsterkte op deze toch kleine en mobiele satschotel van 35CM).

 

- Andere of nog meerdere satellieten zijn voor mij niet van toepassing, dus enkel de 28.2E en de 19.2E, en daarom wou ik de 28.2E en 19.2E samen ontvangen op de schotel, en ook om niet steeds handmatig deze schotel te moeten verdraaien naar de te ontvangen satelliet om naar de gewenste zender te kunnen kijken, had ik aan zo’n Satmotor gedacht als oplossing, maar blijkbaar na het lezen van uw toelichting is dit toch nog niet zo simpel als het lijkt.

 

- Wat bedoel je nu juist met uw vraag : Verder vraag ik me af hoe je die schotel op een rotor gaat bevestigen ?

 

Wat betreft : Bovendien ben je de compactheid van de schotel die mooi in het koffertje past ook kwijt

- Daar zal niks aan wijzigen, alles wat daar inzit voor gebruik/monteren van deze mobiele satinstallatie zal na gebruik terug netjes worden gedemonteerd en opnieuw daarin worden opgeborgen, de eventuele Sat Motor afzonderlijk daarvan.

 

Wat betreft : je hebt nog geluk dat de satellietonvanger die je los voor 25,00 EUR koopt over diseqc 1.2 beschikt zodat hij een motor kan aansturen.

- Deze FAVAL DIGITALE FTA HDTV SATONTVANGER behoort nu éénmaal tot het complete mobiele satinstallatie pakket (meestal worden zo’n mobiele camping satsets in draagkoffer zonder de ontvanger verkocht) en dat deze bijhorende FAVAL satontvanger beschikt over 1.2 disecq schotelaansturing is ook 1 van de reden dat ik verleden jaar dit complete set heb aangekocht met het oog om daar later eventueel ook een Sat Motor aan toe te voegen.

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Goedemiddag beste moderator CeesV

 

Bedankt voor uw toelichting.

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

 

 

 

aangepast door SATSCHOTEL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satschotel

 

Je schrijft:


- Wat bedoel je nu juist met uw vraag : Verder vraag ik me af hoe je die schotel op een rotor gaat

 

Precies zoals ik vraag. Jij bent toch van plan de schotel op een rotor te zetten? Dan zul je toch wel bedacht hebben hoe je dat bij deze schotel gaat doen?
Ik neem aan dat je de schotel niet met touw en plakband aan de rotor gaat bevestigen.

Of ga je die hele steun aan de rotor monteren? Dan hoop ik voor je dat het hele statief niet om kieppert.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

Goedenavond beste Sprietje,

Bedankt voor uw nieuwe toelichting.

 

Wat betreft : Of ik de hele steun aan de rotor zou monteren ?

- Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar 1 ding weet ik wel 100% zeker ! nooit met de totale lengte van de huidige steun ! dit zou resulteren tot gevaarlijke onstabiliteit met inderdaad het omvallen maar ook beschadiging(en) als resultaat !

- Misschien heeft U wel of de andere mensen hier op het forum wel een goede bruikbare tip !

 

Vraag : Heeft U of had U een Sat Motor in gebruik ?

Vraag Wat zijn of waren uw bevindingen daarmee ?

 

Met vriendelijke groet,

Satschotel

 

aangepast door SATSCHOTEL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nooit een draaibare schotel willen hebben.

Het feit dat bij elke keuze van een andere satelliet dat ding eerste weer moet gaan draaien wat tijd kost en herrie maakt wat vooral s avonds als het rustig is erg opvalt, is me een doorn in het oog. Nee, ik ben meer een mens van de multifeed maar dat wil niet zeggen dat ik geen ervaring heb met draaibare schotels. Maar als je satellieten met een grote schotel van 45 west tot 55 oost wilt ontvangen, dan is een draaibare schotel onontbeerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

Beste Forum leden

Ik stel vast dat mijn artikel "SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE" blijkbaar niet genoeg intresse te weeg brengt om reacties van de toch behoorlijk vele gebruikers van dit forum tot stand te brengen, jammer en teleurstellend maar feit is feit en hierdoor sluit ik dan ook dit artikel.

Met vriendelijke groet,

Satschotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...