Ga naar inhoud


SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE


Gast SATSCHOTEL

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Satelliet motoren zijn tot op de dag van vandaag exclusief voor stationair gebruik.

Er zijn hoge drempels voor de bevestiging en het afstellen welke voor elke geografische positie uniek is.

Voor mobiel gebruik zijn daarentegen zelf richtende schotelsystemen in de handel.

 

Draaibare (satelliet Motor) antennes zijn niet geschikt voor mobiel gebruik.

 

Dus NEE.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op welke satmotor is de keuze gevallen, merk en type?


Bij een draaibare schotel is het gebruikelijk om de skew van de lnb zo af te stellen, dat als de schotel naar het zuiden gericht is, de aansluiting van de lnb recht omlaag staat, dus skew nul. In het geval je alleen maar de Astra 19,2 en 28,2 wilt ontvangen, is het beter de skew niet op nul graden in te stellen omdat deze twee satellieten hun polarisatie gedraaid uitzenden.
Als de schotel naar het zuiden gericht staat en je staat voor de schotel, je kijkt dus tegen de achterzijde van de lnb, dan moet je die 7,5 graad tegen de wijzers van de klok in draaien. Je krijgt dan een optimale ontvangst die je met deze kleine schotel hard nodig hebt zeker met de tegenwoordig gebruikte 8PSK modulatie.


Verder zijn we natuurlijk benieuwd naar het resultaat van je draaibare campingschotel. Zou je dat ons willen laten weten als je klaar bent met je plannen?

 

camping02.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SATSCHOTEL

HERINNERING : Het is niet meer nodig om nog enige reacties te plaatsen op mijn artikel daar ik zelf dit artikel sinds donderdag 31 mei 2018 19:30 uur heb gesloten wegens weinig of geen interesse van de gebruikers / leden op het forum.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op dit discussie forum blijft de mogelijkheid bestaan over dit onderwerp van gedachte te wisselen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satschotel

 

Je vraagt:  "SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE"

Zoals je ziet is het advies van de forumleden dat een draaibare campingschotel niet echt een keus is waar veel mede kampeerders mee geholpen zouden zijn.
Jij hebt er voor gekozen om dit toch te gaan doen.
Daarom zijn we benieuwd naar de ervaringen en resultaten van een draaibare campingschotel maar daar wil je blijkbaar niets van weten want je wilt het draadje sluiten. Dat vind ik nu echt flauw want mensen op dit forum willen natuurlijk graag weten of dit een goedkope mogelijkheid is om meerdere satellieten op de camping te ontvangen zonder een veel duurdere automatische schotel aan te schaffen.

Wij stellen het dan op prijs dat je je ervaringen met ons deelt.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet wat voor verwachtingen je had, maar een draaibare schotel opstellen luistert heel precies, de mast dient uitermate stabiel en precies waterpas opgesteld te worden.

De afstelling dient voor elke locatie aangepast te worden, de procedure verschilt per locatie.

Met andere woorden totaal ongeschikt voor gebruik tijdens reizen en kamperen.

 

Daarvoor zijn zelf richtende schotels ontwikkeld.

 

Je 3 vragen die je gesteld hebt zijn aan de orde gekomen en er is uitgelegd wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

Meer valt er hier niet over te zeggen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Satschotel

 

Mag ik je vragen waarom waarom je het hier op het forum bekeken hebt?  Is dat omdat er gewoon antwoorden op je vraag gegeven zijn waarvan je zelf vraagt of het wel of geen goed idee is wat je voorstelt?
Als je zo'n opgewonden standje bent, dan kun je beter maar helemaal niet meer op dit forum komen. Aju.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best wel erg om te zien hoe ondankbaar iemand kan zijn.

Satschotel post voor het eerst een vraag op dit forum, krijgt direct een pak bruikbare informatie op een dienblad aangereikt door mensen met kennis van zaken en voelt zich nog tekort gedaan.

Onbegrijpelijk. Om nog maar te zwijgen over het ongeoorloofd gebruik van hoofdletters in de titel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Negen jaar geleden ben ik ook begonnen met zo'n microschotel voor 'mobiel' gebruik, ik herinner me nog dat de openingshoek zo groot was dat men van Astra 3 naar Astra 1 kon omschakelen zonder de schotel te verdraaien mits men natuurlijk geen overlappende transponderfrequenties had :D
Na een jaartje heb ik de set gratis weggegeven, bleek dat een Triax 64 stukken beter was en minder ruimte innam dan die zwarte plastic koffer.
Op een rotor plaatsen is andere koek maar het is een van de weinige schotels die je rechtstreeks op een boomstam kan bevestigen!  

microschotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste allemaal,

Als complete newbie wil ik toch proberen een bijdrage te leveren aan deze discussie. Sinds kort hebben we voor campinggebruik voor zowel in NL als op andere locaties in Europa een Selfsat H50D1. Omdat ik toch wel de mogelijkheid wilde hebben om meerdere satellieten op de camping te kunnen bekijken, heb ik de STAB rotor HH90 gekocht. We bekijken de Hotbird en de Astra's 1,2 en 3. Het uitvogelen van de instellingen was een puntje, omdat ik geen idee had waarmee ik moest beginnen. Nu zoek ik thuis alvast op internet (via o.a. www.stab-italia.com/maps.php) de gegevens op die nodig zijn om via USALS de juiste gegevens in het menu van de sat tuner in te voeren. Op de camping was het nu "gewoon" zaak ervoor te zorgen dat de driepoot 100% loodrecht en 100% waterpas staat en stevig verankerd is. De installatie past bovendien prima op de buis van het neuswiel van de caravan, die dan uiteraard wel in de goede richting moet staan en uiteraard ook waterpas e.d.. Daarna via het menu van de tuner de schotel naar het referentiepunt te verplaatsen (dat moet pal zuid, 180 gr.zuid zijn) en van daar uit naar bv. een kanaal op Astra 1 te kiezen. Soms moest ik m.b.v. de SatLink de schotel een fractie finetunen. Als deze Astra goed zat, worden de andere satellieten gewoon gevonden, dankzij USALS. Men raadde me af om zoiets te ondernemen, want dat zou toch niet werken, maar met een goede voorbereiding en een beetje geduld lukt het prima.

Ik ben benieuwd naar de reacties,

Petrojan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Petrojan

 

Een Selfsat H50D is een vlakantenne die redelijk wat versterking geeft. Volgens mij is het de vlakantenne die de meeste versterking geeft van alle vlakschotels.
Deze op een rotor zetten geeft inderdaad veel mogelijkheden om veel satellieten te ontvangen. Voorwaarde is dat de gebruiker er wel voldoende kennis van moet hebben om de zaak goed opgesteld te krijgen maar dat is je wel toevertrouwd zoals ik begrijp.
Helaas is het zo net als bij een gewone schotel die draaibaar is opgesteld, dat de schotel niet altijd de juiste skew heeft. Dat heeft te maken met het feit dat er redelijk wat satellieten zijn die hun polarisatie niet standaard precies horizontaal en verticaal uitzenden t.o.v. de locatie aan de Clarkebelt.
De meeste Eutelsat satellieten zenden hun polarisatie 3,5 graad gedraaid uit. Daar zul je normaal gesproken niet veel van merken van de Astra 1-2-3 zenden hun polarisatie 7,5 graden gedraaid uit. Voor een optimale ontvangst, zou je de schotel voor die drie satellieten dus 7,5 graad moeten verdraaien.
Voor de Astra 19,2 zal dat geen problemen geven want die geeft voldoende signaal. Als je de Astra 28,2 wilt ontvangen in midden Europa, kan die 7,5 graden wel degelijk verschil maken tussen geen of wel beeld.
Ook voor de Astra 23,5 in Zuid-Europa waar het signaal zwak is, kan die 7,5 graad wel degelijk verschil uit maken bij de 8PSK-modulatie die veelal gebruikt wordt.
Voor Nederland is het zeker geen probleem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje.

 

Bedankt voor de reactie, als de STAB rotor z'n gekozen satelliet opzoekt, blijft de schotel niet horizontaal, maar hanteert volgens mij, wel degelijk de juiste skew. De Astra 28,2 geeft minstens dezelfde beeldkwaliteit al de Astra 19,2, de gemeten waarden zien er minstens zo goed, zo niet beter uit. De schotel "zwaait" niet gewoon naar links of rechts, maar neemt bij elke nieuwe gekozen satelliet een andere hoek aan, ik heb geprobeerd om op de Astra 2 te zien wat er gebeuren zou als ik de schotel weer horizontaal zou draaien, maar toen werd het beeld en de gemeten waarden aanzienlijk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...