Ga naar inhoud


SATELLIET MOTOR JA OF NEE VOOR MOBIELE CAMPING SATINSTALLATIE


Gast SATSCHOTEL

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De schotel volgt de Clarke belt, vandaar de scheefstand.

Maar die scheefstand is gerelateerd aan een skew van 0 graden.

En daar wringt de schoen bij de locaties en satellieten die Sprietje heeft beschreven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Je kijkt dan niet naar de sterkte maar naar de kwaliteit van het signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Petrojan

 

De stand van de schotel aanpassen is natuurlijk alleen maar nodig als je merkt dat de signaalkwaliteit onvoldoende is als je zwakke signalen hebt omdat je aan de rand van de footprint zit zoals bijv. in Spanje voor de Astra 3 e.d.
Dat de schotel behalve naar de juiste richting draait en ook kantelt, staat los van het feit dat de polarisatie bij diverse satellieten niet met de stand van de schotel overeen komen.
Bekijk de bijlage van de afwijkende skew voor de Astra-satellieten.

 

Astra 1,2 en 3 polarisatie 7,5 graden gedraaid.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even een voorbeeld geven:
Stel, je hebt je Selfsat in Utrecht opgesteld en je laat je antenne naar de Astra 23,5 draaien. Dan zorgt de rotor er voor dat de vlakschotel 13,8 graden gekanteld wordt. Dat is echter te veel. Hij moet maar 6,3 graden gekanteld worden. In het geval dat je erg weinig signaal hebt en je beeld gaat blokken en je graag wat meer signaalkwaliteit wilt hebben, zul je de Selfsat dus 7,5 graden minder schuin in moeten stellen. Gelukkig zit er een skew-schaalverdeling aan de achterzijde van de Selfsat.

 

Selfsat skew-instelling.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Petrojan

 

Je kunt eens uitproberen hoeveel verschil het uit maakt als je de vlakantenne gewoon naar de Astra 23,5 laat zoeken t.o.v. het aanpassen van de schuinstand van de antenne.
Je zult dan verschil in signaalkwaliteit zien maar dat is allemaal nog niet zo indrukwekkend want dat zijn alleen maar getalletjes. Interessanter wordt het als je echt weinig signaal hebt, dan worden de verschillen veel beter zichtbaar.
Als je eens wilt experimenteren met de skew van je antenne, stel ik daarom het volgende voor.
Je stelt je statief netjes af zoals je dat zelf beschreven hebt met het uitgangspunt naar het zuiden. Dan laat je hem draaien naar de Astra 23,5. Kies voor de zender NPO 1.
Neem een stuk aluminiumfolie die je van links naar rechts voor je Selfsat kunt spannen, dus zeg maar de breedte van de vlakantenne plus 5cm.
Nu beweeg je de folie langzaam van boven naar beneden langs de Selfsat totdat het beeld op NPO 1 gaat blokken. Ik schat in dat je dan ongeveer de helft van je Selfsat hebt afgedekt. Nu plak je de folie met plakband vast zodat het mooi blijft zitten. Controleer nog even of het beeld steeds staat te blokken.
Nu draai je de boutjes van de skew-instelling van de Selfsat los en zet de antenne 7,5 graden minder scheef. Je zult zien dat je nu beter signaal krijgt en dat het blokken van het beeld over is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, 

 

Dat zal ik binnenkort gaan proberen, ik neem aan dat het weinig verschil maakt welke tuner ik ga gebruiken, de Vantage HD 8000S heeft waarschijnlijk de beste papieren, maar de SAB Titan Micro en de de SAB SKY 4900 FTASC HD gaan ook in de race meedoen.

we weten nog nog niet welke tuner meegaat op vakantie, mijn vrouw is minder enthousiast om met drie tuners op stap te gaan 😉.

De ontvangst bij de situatie op de foto was niet optimaal.70E6C3FB-52AE-4576-94E5-3349729B25E9.jpeg.98344716b606021608281944b78a12ed.jpeg

Wordt vervolgd...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Beste Sprietje,

 

Inmiddels is in bescheiden mate enige ervaring opgedaan met de gemotoriseerde opstelling met de Stab HH90S (http://www.stab-italia.com/prodotto.php?cod=F204524) en de Selfsat H50D. De combinatie bevalt goed, ik moet alleen de Selfsat onderste boven monteren, omdat de rotor anders in conflict komt met de achterkant van de vlakschotel, alles functioneert prima.

Mijn enige bezwaar is het feit dat er wat speling zit in het kunststof gedeelte van de rotor, m.i. is de schotel een beetje te zwaar (of ten minste aan de zware kant) voor de H50D. Misschien is het beter om niet de (voor de vlakschotel aanbevolen) HH90S aan te schaffen voor de H50D, maar de gewone Stab HH90 (http://www.stab-italia.com/prodotto.php?cod=F204510). Daarom heb ik ook een Selfsat H30D aangeschaft, die is behoorlijk lichter en handzamer en er is geen speling meer te bespeuren, alles "oogt" stabieler. Deze schotel moet overigens ook onderste boven gemonteerd worden. Voor Nederlandse situaties is de H30D voldoende, hoe dat in Italië of Scandinavië uitpakt, moet toekomst uitwijzen.

Misschien had ik gewoon nog beter "uit m'n doppen" moeten kijken en de specificaties grondiger moeten bestuderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...